Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3551
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Hadde bestilt 2 flasker med plantenæring fra Tyskland. Og fikk brev fra tollvesenet i dag at pakken var returnert på grunn av "Forbudt innhold i sending"

Finner ingen regler som sier at det ikke er lov å importere sånt.

Er det noen som kan hjelpe meg å finne noe info her. Google var ikke mye til hjelp.
BRAND ∞ STRONG
Hadde vært en fordel med navn på produktet, og eventuelt ingrediensene.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Trådstarter
Det eneste som er ulovlig her må være maktmisbruk. Det du har kjøpt kan kjøpes i norske butikker. Har du ringt å snakka med de? Krev å få en referanse til loven du bryter.
Det er det samme du ser på serien toll, de vil også være moralpoliti...
BRAND ∞ STRONG
Er den Tyske plantenæringen så bra/billig/spesiell att det lønner seg,
selv med fraktkostnader, i stedet for å stikke på Plantasjen?
Sist endret av vindaloo; 5. mai 2021 kl. 16:36.
Wow.. Den her hadde jeg aldri godtatt. Send en mail og be de spesifisere hva som er ulovlig i sendingen.
Jeg har brukt den næringa selv, og jeg kjøpte den i Norge i sin tid (i Oslo).

Fikk sikkert benner så fort han så hvor det var sendt i fra og navnet han tollern.
Haha næring til tomatplanter ulovlig, nå har jeg hørt det også.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er den Tyske plantenæringen så bra/billig/spesiell att det lønner seg,
selv med fraktkostnader, i stedet for å stikke på Plantasjen?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal han det? Uavhengig av om dette er smart eller ikke mtp kostnad burde man ikke tenke slik.

Dette er maktmisbruk, og må stoppes.
Sist endret av Heimdall-; 5. mai 2021 kl. 16:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hvorfor bestille fra utlandet når du kan kjøpe innenlands:
https://www.mikrogartneriet.no/products/canna-coco-ab
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tipper "CANNA" i deres øyne betydde at dette var et spesialprodukt for cannabis. I likhet med gekko4u så ser jeg for meg tollbetjenter som sto og jubla over funnet, da de garantert har vært skråsikre på at de har gjort samfunnet en stor tjeneste ved å stoppe potensiell produksjon av hasjsprøyter.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hvorfor bestille fra utlandet når du kan kjøpe innenlands:
https://www.mikrogartneriet.no/products/canna-coco-ab
Vis hele sitatet...
Se derja!
Uansett, du burde be om et svar fra tollvesnet. De kan ikke drive på sånn! Du er sikker på det ikke var noe annet i sendinga som kunne være grunnen til tilbakesendingen?

Og ta det innenlands, er ikke sjokkert om du er merket som en potensiell hasj-farmer nå
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hvorfor bestille fra utlandet når du kan kjøpe innenlands:
https://www.mikrogartneriet.no/products/canna-coco-ab
Vis hele sitatet...
Utsolgt og 4-6 seks uker før den kommer inn har sikkert noe med saken å gjøre
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Utsolgt og 4-6 seks uker før den kommer inn har sikkert noe med saken å gjøre
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt 2 butikker som har ca 60 stk totalt canna a+b på lager så tviler :P Av nettopp den grunnen der bestiller jeg ikke ting til dyrking utenlands.
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
De kan ikke drive på sånn!
Vis hele sitatet...
Joda, de har holdt på sånn i alle tider. Lovlig våpentilbehør og skumle kniver stoppes regelmessig, som regel hjelper det å klage litt. Ikke så enkelt når varen er sendt i retur da...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Joda, de har holdt på sånn i alle tider. Lovlig våpentilbehør og skumle kniver stoppes regelmessig, som regel hjelper det å klage litt. Ikke så enkelt når varen er sendt i retur da...
Vis hele sitatet...
Trist.. men enkelte kniver som kun er lagd for å skade er vel ulovlig, er det ikke? Karambit, butterfly etc

Ikke alle som har godt av å få et knokjern i posten heller..
Sist endret av Heimdall-; 5. mai 2021 kl. 17:16.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Joda, de har holdt på sånn i alle tider. Lovlig våpentilbehør og skumle kniver stoppes regelmessig, som regel hjelper det å klage litt. Ikke så enkelt når varen er sendt i retur da...
Vis hele sitatet...
Er varen sendt i retur uten grunn (som her mest sannsynlig) burde den erstattes.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hampen i Tromsø fikser dette innenlands spør etter Helge
Karambit er faktisk ikke forbudt, men de blir nok stoppet likevel. Samme gjelder disse kredittkortknivene, selv om en kar i Stavanger tok saken til retten og vant. Et halvt år senere så jeg en artikkel hvor Tollvaset på østlandet advarte mot ulovlige kniver, illustrasjonen inneholdt både karambitt og kortkniv. Sendte journalisten en mail med lenke til artikkel om saken i Stavanger, fikk aldri svar.

Så slik er det, slik har det alltid vært og slik vil det nok bli til alle vi er jord og glemt.
TS. Vær så snill og hold oss oppdatert. Her ser det ut som tollerne har dretet seg loddrett ut. (får alltid han nyutdannede fra Tollerne@TV 2 på hjernen hver gang jeg tenker på en toller).
Sist endret av Superspurv; 5. mai 2021 kl. 17:43.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Karambit er faktisk ikke forbudt, men de blir nok stoppet
Vis hele sitatet...
Det visste jeg faktisk ikke. Hadde med meg en tazer selv fra asia en gang, ble heldigvis ikke stoppet i tollen da. Men hadde nok fått trøbbel for den!
Den kunne du nok fått smake på selv ja...

Det eneste som er eksplisitt forbudt er springkniver, batangakniver og stiletter, altså rene stikkvåpen og kniver som er lette å skjule og raske å trekke.

Problemet ligger i "andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål", her tolker de ganske så fritt til tider.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ah blir så forbanna as!!. Tollvesenet er som mafiaen selv. Håper du virkelig tar opp kampen TS. Dette er urett og må slås hardt ned på!
Tollvesenet gjør bare det regjeringa har bestemt. Så klag heller på regjeringa.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Tollvesenet gjør bare det regjeringa har bestemt. Så klag heller på regjeringa.
Vis hele sitatet...
De har, så vidt jeg skjønner her, handlet på "eget initiativ".
Det er ingen grunn festet i Norsk lov som sier at plantenæring ikke skal krysse Norges grenser.

Kort og godt: Du tar feil i det her tilfellet.
Sist endret av Dodecha; 6. mai 2021 kl. 13:18.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
De har, så vidt jeg skjønner her, handlet på "eget initiativ".
Det er ingen grunn festet i Norsk lov som sier at plantenæring ikke skal krysse Norges grenser.

Kort og godt: Du tar feil i det her tilfellet.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sett noen innholdsfortegnelse. Kanskje det er en ingrediens i den som ikke er tillatt her på berget? Det er mye tilsetningsstoffer i utlandet som vi ikke tillater her.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
De har, så vidt jeg skjønner her, handlet på "eget initiativ".
Det er ingen grunn festet i Norsk lov som sier at plantenæring ikke skal krysse Norges grenser.

Kort og godt: Du tar feil i det her tilfellet.
Vis hele sitatet...
Nja, det finnes et eget lovverk som regulerer hva som kan innføres av plantenæring.
Uvaksinert 👍
Sitat av Rosander Vis innlegg
Nja, det finnes et eget lovverk som regulerer hva som kan innføres av plantenæring.
Vis hele sitatet...
Joa, men det gjelder vel ikke ved privatimport til eget bruk? Skal man importere for å bruke i næring eller f.eks salg så blir det litt annerledes.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg har ikke sett noen innholdsfortegnelse. Kanskje det er en ingrediens i den som ikke er tillatt her på berget? Det er mye tilsetningsstoffer i utlandet som vi ikke tillater her.
Vis hele sitatet...

Et par poster lengre opp kan vi finne samme produkt som selges av Norske distributører, da kan vi med god sikkerhet avfeie at innholdet i næringa er ulovlig.

Det må kunne være et minimumskrav at folk faktisk gidder å lese trådene de deltar i.


Sitat av Rosander Vis innlegg
Nja, det finnes et eget lovverk som regulerer hva som kan innføres av plantenæring.
Vis hele sitatet...
Kunne du i det minste prøver å finne en kilde? Er det Forskrift om gjødselvarer mv. av organisk opphav du tenker på? Den forskriften gjelder kvalitetskrav til gjødsel og toleranse for tungmetaller i gitt næring.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Et par poster lengre opp kan vi finne samme produkt som selges av Norske distributører, da kan vi med god sikkerhet avfeie at innholdet i næringa er ulovlig.

Det må kunne være et minimumskrav at folk faktisk gidder å lese trådene de deltar i.




Kunne du i det minste prøver å finne en kilde? Er det Forskrift om gjødselvarer mv. av organisk opphav du tenker på? Den forskriften gjelder kvalitetskrav til gjødsel og toleranse for tungmetaller i gitt næring.
Vis hele sitatet...
Det må vel være et minimumskrav å vite at ting som selges i forskjellige land kan inneholde forskjellige ingredienser pga lokale lover og regler? Det heter nasjonal tilpasning. Noe som selger i feks Spania kanskje inneholder et stoff som ikke er tillatt i Norge?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det må vel være et minimumskrav å vite at ting som selges i forskjellige land kan inneholde forskjellige ingredienser pga lokale lover og regler? Det heter nasjonal tilpasning. Noe som selger i feks Spania kanskje inneholder et stoff som ikke er tillatt i Norge?
Vis hele sitatet...
Ja det eksisterer slike tilpassninger av produkt, men det er ikke tilfeller her, produktet canna coco A og B er likt både i utlandet og i Norge.

Så hvor mange flere strå skal du gripe etter?