Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1844
BRAND ∞ STRONG
Veitrafikkloven sier:
"Loven sier at gående skal bruke gangvei, fortau eller veiens skulder.
Skulle dette ikke være mulig kan du bruke sykkelvei, sykkelfelt eller kjørebanen.
Går du langs veien skal du gå ytterst til venstre. Triller du på en sykkel skal du derimot gå ytterst til høyre.
Dersom særlige forhold tilsier det kan du velge å gå på høyre side."


Spm. Skal man holde til høyre eller venstre når man går på fortau?
For meg er det naturlig å gå slik trafikken går i vei parallelt med meg. Altså til høyre.
Hva er riktig?
Sist endret av vindaloo; 1. mars 2021 kl. 14:54.
Du går til høyre bortsett fra langs vei:

Går du langs veien skal du gå ytterst til venstre.
For meg blir det mer naturlig å gå på venstre siden så jeg kan se bilene som kommer i mot meg. Jeg stoler ikke på at alle som sitter bak rattet følger med.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Så man går til høyre på fortau?
Spør fordi jeg bruker å holde til høyre på fortau.
I dag fikk jeg tyn av en jogger som kom mot meg på samme side som jeg gikk.

Hadde det ikke vært for at han var 198 høy så hadde jeg spent bein på han.

@Jokkerella
Ja i veien er det slik,
men på fortau?
Sist endret av vindaloo; 1. mars 2021 kl. 15:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Så man går til høyre på fortau?
Spør fordi jeg bruker å holde til høyre på fortau.
I dag fikk jeg tyn av en jogger som kom mot meg på samme side som jeg gikk.

Hadde det ikke vært for at han var 198 høy så hadde jeg spent bein på han.

@Jokkerella
Ja i veien er det slik,
men på fortau?
Vis hele sitatet...
Hvis du fikk tyn av en jogger for å gå på feil side av fortauet hadde det ikke vært mye spørsmål fra min side annet enn: går det bra?
Jeg er syklist, og holder alltid høyre side. Skulle ønske alle gjorde det slik at trafikken flyter bedre, men har innsett at det er en umulig oppgave. Men jeg blir i alle fall svært happy hvis du holder høyre
Sist endret av raze; 1. mars 2021 kl. 15:48.
Det er ingen regel, men det anbefales visst av Trygg Trafikk å gå til venstre...
https://www.nettavisen.no/livsstil/s...-95-3423980665
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Så man går til høyre på fortau?
Spør fordi jeg bruker å holde til høyre på fortau.
I dag fikk jeg tyn av en jogger som kom mot meg på samme side som jeg gikk.

Hadde det ikke vært for at han var 198 høy så hadde jeg spent bein på han.

@Jokkerella
Ja i veien er det slik,
men på fortau?
Vis hele sitatet...
Hahaha. En syklist som klikka vinkel og lira av seg noen stygge gloser fordi jeg gikk på feil side av gangveien. Hadde han ikke sykla videre hadde jeg pelma ølboksen i trynet på han
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Det er ingen regel, men det anbefales visst av Trygg Trafikk å gå til venstre...
https://www.nettavisen.no/livsstil/s...-95-3423980665
Vis hele sitatet...
Ja er det ikke fint, det er godt de er enige.

Samtidig sier politikerne i forbindelse med smittevern at vi skal gå til høyre når vi går tur.
Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Hahaha. En syklist som klikka vinkel og lira av seg noen stygge gloser fordi jeg gikk på feil side av gangveien. Hadde han ikke sykla videre hadde jeg pelma ølboksen i trynet på han
Vis hele sitatet...
Hm, drikker du på offentlig gangvei? :-D

Du går til venstre på vei fordi da ser du bilene som kommer mot deg. Ellers går du alltid til høyre når du møter andre. med mindre det er veldig god plass. Dessverre er det flere og flere som insisterer å gå til venstre, og nesten dytter meg overende fordi dem på død og liv skal gå på feil side av meg. Jeg er tung, så de fleste får da en bråstopp og lurer på hvorfor jeg ikke flyttet meg. Jeg? Nei.

En pussig ting jeg har lagt merke til er at rulletrappene på Tbanen i Stockholm er feil, det er venstre som er framover.
Sist endret av ivar_oslo; 1. mars 2021 kl. 16:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du går til venstre på vei fordi da ser du bilene som kommer mot deg. Ellers går du alltid til høyre når du møter andre. med mindre det er veldig god plass.
Vis hele sitatet...
Enig i det Ivar. Loven sier også det. Men det er når man går langs veien.
Jeg snakker om på fortauet.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Enig i det Ivar. Loven sier også det. Men det er når man går langs veien.
Jeg snakker om på fortauet.
Vis hele sitatet...
På fortau går jeg alltid til høyre.
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Det er ingen regel, men det anbefales visst av Trygg Trafikk å gå til venstre...
https://www.nettavisen.no/livsstil/s...-95-3423980665
Vis hele sitatet...
Dette er et utmerket eksempel på at Trygg Trafikk er skyld i det meste som er galt i verden. Ideen deres om at en regel for gående i kjørebane kan overføres til enhver annen form for gående aktivitet, vil jeg på det sterkeste motsette meg. Tradisjonen dikterer selvsagt at man går til høyre.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Godt å høre at folk kan gåing her.
Møter jeg han joggeren igjen så skal jeg gølven, samme hvor høy han er.

Heldigvis vek jeg ikke til siden. Så han måtte bytte fil.
Ellers hadde jeg ikke klart å leve med meg selv.
Utpå bilveien holder man seg spaserende på venstre side.
Går man på en sykkelvei holder man seg til høyre, da det som ofte er ekstra gangfelt der. En syklist regnes som en vanlig trafikant og kan også sykle på bilveien. Til alle bilister, gled dere til alle syklistene som lager litt ekstra kø får dere når våren kommer

Høyre på fortau, venstre på bilvei.
Hva tenker dere om skateboard, rulleskøyter og sparkesykkel?

Bør de holde seg til høyre på fortauet eller venstre, siden de har litt høyre fart enn fotgjengere, men er saktere enn syklister og el sparkesykkel?
Sitat av Tokis Vis innlegg
Hva tenker dere om skateboard, rulleskøyter og sparkesykkel?

Bør de holde seg til høyre på fortauet eller venstre, siden de har litt høyre fart enn fotgjengere, men er saktere enn syklister og el sparkesykkel?
Vis hele sitatet...
Det blir akkurat som vei: Du kjører på høyre side, og du kjører forbi hindringer på venstre side hvis det er plass. Er det ikke plass til å kjøre forbi må du bremse.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Tokis Vis innlegg
Hva tenker dere om skateboard, rulleskøyter og sparkesykkel?

Bør de holde seg til høyre på fortauet eller venstre, siden de har litt høyre fart enn fotgjengere, men er saktere enn syklister og el sparkesykkel?
Vis hele sitatet...
I en velfungerende og "riktig" verden går all trafikk fremover på fortauet til høyre.
All motgående trafikk til venstre.
Skateboard, rulleskøyter og sparkesykkel har et særlig ansvar for å holde
utkikk fremover og avmåle farten sin om de "tar igjen" noen foran seg.
De må også vurdere om forbikjøring er forsvarlig.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det blir akkurat som vei: Du kjører på høyre side, og du kjører forbi hindringer på venstre side hvis det er plass. Er det ikke plass til å kjøre forbi må du bremse.
Vis hele sitatet...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
I en velfungerende og "riktig" verden går all trafikk fremover på fortauet til høyre.
All motgående trafikk til venstre.
Skateboard, rulleskøyter og sparkesykkel har et særlig ansvar for å holde
utkikk fremover og avmåle farten sin om de "tar igjen" noen foran seg.
De må også vurdere om forbikjøring er forsvarlig.
Vis hele sitatet...
Enig med dere. Hvis det er fullt på fortauet, så kan man cruise videre på veien, hvis man er ikke til hinder for øvrige trafikk.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Godt å høre at folk kan gåing her.
Møter jeg han joggeren igjen så skal jeg gølven, samme hvor høy han er.

Heldigvis vek jeg ikke til siden. Så han måtte bytte fil.
Ellers hadde jeg ikke klart å leve med meg selv.
Vis hele sitatet...
Så snilt av deg å gi ham litt ekstra treningsutbytte! Dytter du ham i grøfta så får han trent litt styrke og balanse også! Folk som jogger eller sykler og anser det som for slitsomt å vike en meter for folk i lavere tempo kan godt vrikke en ankel eller to.