Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 4211
Noen som har en ide for hvordan man kan få vakuum mellom to lag i en kjøleboks? Boksen tenkte jeg å vakuumstøpe av karbonfiber. Ett tynt, stivt og lett indre lag og ett ytre lag med vakuum i mellom. Isolasjon rundt ytre skall også nytt tykkere og tøffere 3 skall av karbon. Boksen støpes uten lokk, altså en side åpen og lokket støpes også som indre og ytre skall og støpes sammen under vakuum.

Jeg har laget former av tre, en form per del. Når formene er finslipt støper jeg fulle forme av glassfiber og sliper, pusser og polerer slik at det blir glass finish og helt slett.

Karbonstøpen blir vakuumstøping, en del per støp og bagging. Til sist skal delene føyes/støpes de sammen også da i vakuum. Men luften mellom indre og mellomste skall trenger jo et hull til å suge ut all luft mens skallenes føres sammen i vakuum posen.

Hvordan tetter jeg vakuumhullet mellom indre og mellomste skall? Delene vil jo befinne seg i en stor vakuumpose så det blir ikke enkelt å til å tette dette hullet mens alt står i vakuum. Noen ideer? Lokket blir også laget i 3 lag med vakuum mellom indre og mellomste lag, så får jo samme problemet der med å klare å skape vakuum.

Se for deg en kubistisk thermos, for det er en supereffektiv og lett cooler jeg skal lage, og den bør holde på varme/kulde bedre enn det en får kjøpt. Så derfor vakuum mellom lagene, samt et tredje lag som bare holder isolasjonen på plass og er laget for å tåle røff behandling. Mellom lag to og tre skal det ikke være vakuum, kun tykk god isolasjon.

Har en tanke om at jeg kan ha tynn netting over vakuumhullet også forsøke å få klemt ut feks epoksy over nettingen mens delene ligger i vakuumposen. Vil det funke?
Sist endret av random67489; 25. juli 2019 kl. 21:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Støp inn en ventil og bruk en vakuumpumpe.
Genialt enkelt. Takk for den. Gått meg fast i overtenking her ser det ut som. Skal se om jeg finner de små "sommerfugl ventilene" i rett størrelse for de er omtrent flush mount.