Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4050
Jeg skal snart bli tatt inn til militærtjenesten.. har egentlig ikke så lyst, men gjorde ikke noe for å slippe det på sesjonen, men jeg røyker hasj, vil dette bli funnet ut av og hva blir konsekvensene. Er det ikke mer enn at de sender deg hjem og ikke anmelder deg?
Så lett er det nok ikke. Skulle du bli tatt blir du anmeldt, får det på rullebladet etc, og blir kastet til en mindre prioritert avdeling, mest sannsynelig...
GeirBauer: ikke helt sant. Militæret kan faktisk utvise skjønn. En kopmpis av meg som ble tatt for hasj på pisseprøve sa sannheten. At han hadde feiret bursdagen sin å tenkte han skulle prøve dette mystiske stoffet. Det var da faktiskt sant å han slapp unna med en advarsel. Uten degradering eller anmeldelse. Nå kan det jo hende de va greie med ham. Så jeg skal ikke væere for sikker på reglemnget. Men han sa sannheten når de spurte.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
En kamerat av meg blei testa på innrykk. Han endte opp med 3000 i forelegg og ble sendt hjem etter tre dager, med en skriftlig bekreftelse på at forsvaret var ferdig med han. En annen kamerat av meg blei tatt etter noen måneder, men for hans vedkommende fikk det ikke andre følger enn et forelegg, så det er tydeligvis litt ulik praksis på hva de gjør.
stemmer bra at det praktiseres litt forskjellig, men stort sett blir soldaten dimmitert og får med seg et forelegg fra onkel politi.

Tidligere hadde man som praksis at en del soldater fikk tilbud om å foreta jevnlige pisseprøver, holdt man seg ikke rein der var det ut døra men såvidt meg bekjent har man sluttet med dette nå da behovet for rekrutter er mindre enn antallet som blir kallt inn samt at det ikke passet så veldig bra sammen med forsvarets uttalte holdning om nulltoleranse
Kommer veldig ann på hvor langt ut i tjenestetiden du blir fersket. Skjer det i løpet av de første to ukene er sjansene MEGET store for at det er rett ut, men når du først har blitt tatt inn skikkelig og forsvaret har brukt en del penger på å "utdanne" deg, så er de mer gniene, og du kan f. eks. vente deg kjøkkentjeneste.
Sitat av murloc
GeirBauer: ikke helt sant. Militæret kan faktisk utvise skjønn. En kopmpis av meg som ble tatt for hasj på pisseprøve sa sannheten. At han hadde feiret bursdagen sin å tenkte han skulle prøve dette mystiske stoffet. Det var da faktiskt sant å han slapp unna med en advarsel. Uten degradering eller anmeldelse. Nå kan det jo hende de va greie med ham. Så jeg skal ikke væere for sikker på reglemnget. Men han sa sannheten når de spurte.
Vis hele sitatet...
Høres ut som en røver historie. Enten det, eller så er det en eller flere ved den avdelingen som ikke har gjort jobben sin (hvilket jeg tviler sterkt på).
Det er null-toleranse for dop i forsvaret, pga. ansvaret for andre mennesker, stort farlig og dyrt utstyr, for ikke å glemme våpen.
De tar rett og slett ikke sjansen på at noen skal være ruset når de håndterer noe av dette.

Så den historien til kompisen din høres mer ut som en røverhistorie, slik at han skal ha noe "kult" å fortelle når han er på fest med kompiser.
Kjenner flere som har blitt tatt for hasj i militæret, og alle av dem har blitt dimmitert og fikk med seg et forelegg fra politiet.
Men om du innrømmer til legen på sesjon at du røyker hasj eller bruker andre rusmidler, vil du mest sannsynlig bare bli stemplet som ikke tjenestedyktig. En kamerat som var på sesjon samtidig som meg innrømte at han røykte hasj og at det hendte at han tak amfetamin, og eneste som skjedde var at han fikk beskjed om at militæret ikke ville ha han. Men i krisetilfelle som krig eller lignende, kunne han bli kalt inn.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg har, som tidligere nevnt, en kamerat som ble tatt for hasj etter to-tre måneder. Han fikk forelegg, men ingen konsekvenser utover det. En tredje kamerat hadde blitt tatt for hasjbruk noen måneder før han dro i militæret; det fikk ingen konsekvenser. Du blir heller ikke stemplet som tjenesteudyktig dersom du sier du har røyket hasj på sesjon - noe jeg personlig er et eksempel på.
Det er mulig at de er strengere i enkelte våpengrener enn i andre også. Det kan vel ha noe med å gjøre at i feks Luftforsvaret så krever de fleste stillinger sikkerhets klarering, mens det i f.eks kavaleriet ikke er så mange stillinger som krever det.
Det har nok noe med beliggenhet og type utstyr som blir brukt.
Det var et radioprogar for ikke så lenge siden hvor de diskuterte dette emnet. Med seg hadde de en fra forsvart (høy grad) hvor han sa at de som blir tatt med rusmiddler i blodet (elr på seg) på sesjon eller i militæret ville straffen bli annmeldelse og utførelse av førstegangs i en nedprioritert stilling.
Kan være at det er en fryktfaktor som er ute å går men jeg vil ikke finne d ut selv.
Gå til legen noen dager etter du er kommet inn og si att du ikke fikser det lengre. Si du har bare lyst på knips eller noe sånt. Att du har narkotikaproblemer. Funka for meg. Psykisk udyktig etter 4 dager.
ok, takk for tipset,, men hva skjer så. blir jeg sendt hjem uten no mer stress eller får jeg en crappy stilling?
Sitat av xionoland
ok, takk for tipset,, men hva skjer så. blir jeg sendt hjem uten no mer stress eller får jeg en crappy stilling?
Vis hele sitatet...
Det er det jo for fanken ingen som kan vite! Hvis du har lest igjennom tråden ser du at det har vært synsing frem og tilbake. Noen har erfaring med at du blir kastet ut uten noen problemer, andre at du blir kastet ut sammen med en anmeldelse til politiet, og enda noen til som har erfart at du blir degradert til en mindre prioritert stilling uten noe annet bråk. Freakforum er ikke en fasit på livet!
Jeg rakk og være i army'n i 7 timer, før de kastet meg ut for bruk av hasj. fikk 4000 i bot for det
tar en pisse prøve på sesjon?? og ser di etter om en bruker hasj ??
Sitat av ScoopeX
si at du røyker hasj ofte, hater bush og har alltid drømt om og drepe folk lovligt, så slipper du tjeneste
Vis hele sitatet...
Det er en myte som bør avlives med en eneste gang ;o Jeg fikk nedsatt på legetesten though, fordi jeg sa at jeg led av forfølgesesvanvidd, skal sies at du normaltsett trenger en utredelse fra en psykolog\psykiater men jeg fikk nedsatt til 7 som et "engangstilfelle". 7 Er fortsatt over grensen, og gjør meg tjenestedyktig, desverre
jeg kan si GARANTERT at narko-nord/narko-sør(forsvarets "narkopoliti") og Forsvaret sin regel er NULL-toleranse for narkotika. Blir man tatt mister man sikkerhetsklarering. Punktum. Som ansatt er det lik å få sparken. I førstegangstjeneste vil man ikke kunne utføre arbeid som gir eller krever tilgang til gradert informasjon.

I praksis vil dette si at blir du busta for narko ved innrykk(ALLE testes ved innrykk - legesjekk og hunder) kastes du etter all sannsynlighet ut med en anmeldelse. Har du vært inne en stund tas det en skjønnsmessig vurdering på om du kan fortsette med f.eks. kjøkkentjeneste eller om du i visse tilfeller kan fortsette i "stillingen" din.

Med førstehåndskjennskap til temaet,
-TJ-
Sist endret av cule; 15. desember 2006 kl. 22:22.
du slipper nok ikke militæret hvis du ikke røyker hver eneste dag da....
men da får du det på rullebladet etc...

jeg var på sesjon å de hadde tenkt å slippe meg inn helt til de fant ut at æ hadde et sinnsykt sinneproblem...
å jeg har testet hasj amf å masse gøye piller så det tviler jeg på at hjelper

det kan være du slipper militæret men ikke uten å få noe på rullebladet...

your choice
Sist endret av amhx; 15. desember 2006 kl. 22:43.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Blir man tatt mister man sikkerhetsklarering.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Jeg VET at en kamerat fortsatt var sikkerhetsklarert etter å ha blitt tatt.
ALLE testes ved innrykk - legesjekk og hunder
Vis hele sitatet...
Alle testes IKKE ved innrykk, noe nevnte kamerat er et eksempel på.
Alle testes ikke nei, men derimot går de rundt med bikkje og snuser på alle, så hvis du har noe med deg blir du nok tatt, og hvis det lukter noe av deg, så må du nok regne med å ta en test.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Drit i hasj. Skaff deg et par insulinsprøyter og en del kunnskap om diabetes så er du i boks (dette burde du egentlig ha gjort på sesjonen). Army'n tar nemlig konsekvent ikke inn diabetikere. Jeg har selv diabetes, og jeg slapp å vise legeattest; når jeg vifta med sprøyta. Kommer såklart ann på legen da.

Dessuten er det mange andre (faktisk enklere) grunner til at du kan slippe. Både allergi (at du må gå på zyrtec hele tiden for å slippe asthmahoste-til-du-kaster-opp og slimdannelse i brystet, eller tja... en kamerat slapp unna pg.a. eksem.
Sist endret av JKJK; 27. desember 2006 kl. 23:40.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Da jeg reiste inn i forsvaret i høst ble jeg spurt om jeg hadde tatt div stoff... Jeg sa ja... fortalte en liten løgn om at jeg bare hadde prøvd det and thats it... Jeg fikk da spørsmålet om jeg var villig til å ta en pisseprøve. Siden jeg sikkert ikke hadde noe valg ble jeg sittene på en gymbenk(siden innrykket var i en stor handballhall) i 4timer og 15min... jeg hadde pissa rett før jeg innrykket og hadde ikke drukket noe mer etter det. Jeg fikk utdelt ett halvt glass vann i timen så det var ille nok. Men seff når jeg først skulle pisse måtte jeg ha døren vid open slik at de kunne kikke på snabben min om jeg juksa.. de sto bokstavlig talt over skuldern min og kikka. Så det ble en 4timers prestasjons angst... jeg slapp unna da. Hadde holdt meg uten hasj i over 4 uker så.
22 dager senere dimma jeg
Militæret har null-tollerans..Hadde det kommet ut at de hadde godtatt noen soldater som hadde røyket hasj ville det blirr remedier i både media o.l
Så ville ikke anbefalt det..Militære er ikke så dumme som du tror-i det hele tatt..
Men å si at du får tinitus etter skyting og vondt i ryggen er noe de heller er reddere for,siden du kan kreve at militære/staten må betale for evn lege regninger resten a livet faktisk!
jeg skrev ja og hvilke droger jeg hadde brukt derav hasj på mitt skjema som jeg fikk før jeg skulle på sesjon.. fikk i tilegg 4 på hørseltesten, 9 på synstesten.

Ble erklart ikke tjenestedyktig før teori testen starta.. ingen rulleblad, bot NADA!
MysterialPhysco: Det er forskjell på sesjon og førstegangstjeneste. I motsetning til hva alle idiotene forteller så testes man ikke for dop i urinprøvene på sesjon, og man kan da heller ikke sjekke om informasjon på egenerklæringen er riktige eller ikke. At du ble kjent tjenesteudyktig vil jeg nok si var minst 90% pga dårlig karakter på hørselstesten.
Glemte å nevne at jeg mistenker at spørselen om drugs er en erlighets test i innrykket...
Hvis du sier du har røyka hasj og forklarer hvordan kan det ende med ingenting
Derimot hvis du lyver og de finner ut senere at du løy... sliter du
Sist endret av Golder; 2. februar 2007 kl. 00:03.
Vil du komme unna, så er ikke dop veien å gå.

Sett opp et skuespill.

Jeg var på sesjon med en god venn, jeg ville inn, men det ville ikke han. Så det han gjorde var å sette opp et godt utført skuespill.
Gjennom hele perioden han var på sesjonen, så spilte han godt tilbakestående. Ikke som en mongis, men som om han bare var rar og hadde vært et mobbeoffer hele livet sitt.

Han hadde på seg litt slitne gamle klær. Satt på venterommet, der satt han rett opp og ned, bena samlet, hendene i fanget, og stirret i bakken. Tok aldri øyekontakt med noen. Han så rimelig stakarslig ut der han satt. Under intervju og hos legen, var han helt lik. Tok ikke øyekontakt, og svarte veldig kort og brukte veldig lav stemme. Han dro stilen helt ut.
Han ble stemplet som udyktig. Var utrolig morro å se hvordan han spilte, når jeg sitter der og vet han er det helt motsatte.

Nå skal det sies at han har drevet end del med skuespill på hobbybasis.
En annen enkel måte å slippe militæret på, uten bruk av narkotika eller skuespill, er å skaffe seg diagnose på at du har migrene hos legen. Har selv virkelig migrene, men flere av vennene mine som ville slippe gikk til fastlegen, og fortalte at de sleit med migrene for å slippe. Det du kan si er at du har dager hvor du har veldig vondt i hodet,og er svimmel og kvalm. Nevn også at det ofte kommer av stress, og at du derfor sliter med stressrelaterte situasjoner.
Legen undersøker deg da, og sender deg gjerne på CT og MR. Når resultatene ikke viser noe feil, siden du egentlig er helt frisk, gir han deg da diagnosen migrene.
Sitat av Hollywood
Landet har ikke gjordt en dritt for meg så...

Glemte å nevne at jeg mistenker at spørselen om drugs er en erlighets test i innrykket...
Hvis du sier du har røyka hasj og forklarer hvordan kan det ende med ingenting
Derimot hvis du lyver og de finner ut senere at du løy... sliter du
Vis hele sitatet...
HAH! Du kan like godt flytte til midtøsten då? Der gjer dei heller ikkje noko for folket i landet sitt akkurat som her! Eller?
Tosk
DU høres ut som en person som har godt av et år i militæret Ellers er falsk migrene veien å gå ja..
Kan man ikke fake lyd og synstestene da?
En kamerat av meg kom på sesjon og sa han røykte hasj, han fikk gå og fikk ingen anmeldelse eller noe etter seg...
Det er fordi alt som blir sagt på sesjon har sesjonslegen og sesjonsoffiseren taushetsplikt på.
Sitat av kwm
Kan man ikke fake lyd og synstestene da?
Vis hele sitatet...
Om du har dårlig syn har du gjerne dokumentasjon på dette og bruker briller eller linser og hørselstestene kan man igrunn bare glemme å fake.

I hørselstester gjør man kontrollmålinger på frekvenser der man oppdager tap og det er tilnærmet umulig å trykke riktig i forhold til frekvens og desibel gjentatte ganger.
Den enkleste måten og slippe unna militæret på er bare og si at du har adhd og går på enten ritalin eller conserta. jeg har adhd og går på ritalin skrev det i papirene jeg fikk før sesjon. Kom til sesjon fikk beskjed om at jeg ikke var tjeneste dyktig og fikk dra igjen. Jeg trengte ikke noen bevis fra lege eller noen andre attester.