Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1213
God kveld!

Jeg har nettopp spilt igjennom "Journey" som jeg kjøpte på PlayStation Store for to timer siden

Bare i dag ble jeg anbefalt spillet av to kompiser som mente at spillet rett og slett var det beste de har prøvd. En av de fortalte at han begynte å gråte av spillopplevelsen.
Jeg var veldig spent da jeg satte meg ned foran tv´n. Hadde tørkerullen klar innenfor en armlengdes avstand. Klar for bakoversveis.

ADVARSEL OM SPOILERS:
Spillet starter veldig rolig, helt uten innledning eller hint om hva som kommer til å skje. Du er en nomade som trasker avgårde i en ørken.
Med veldig interessant grafikk og musikk, begynner jeg nesten å tro at dette kan bli en artig spillopplevelse.

Man oppdager fort at denne nomaden har et skjerf som gjør at du kan sveve over korte distanser. Når skjerfet tømmes for svevekraft, må det lades opp.

Igjennom spillet kan du, hvis du ønsker, se på ulike veggmalerier som forteller en slags historie, som du kan tolke omtrent hvordan du vil.

Man svever rundt og venter på at noe skal ta en vending. Jeg visste at beregnet spilletid var omtrent 1 1/2 time og da jeg hadde spilt 1t og 20min og ingenting hadde hendt, begynte jeg å lure på når denne "fantastiske spillopplevelsen" skulle komme og gjett hva; Den kom aldri.
Spillet tar seg opp litt mot slutten, men ikke noe mer enn hvilket som helst annet spill.

Når rulleteksten dukker opp kjenner jeg skuffelsen sige over meg.
Jeg setter meg på pc´n og leser reviews og diverse tolkninger. De aller fleste mener at spillet er helt fantastisk. Det har vunnet flere priser, deriblandt en Game of the Year-pris.

Spillet er lagt opp slik at spillerene selv skal tolke historien slik de ønsker.
Jeg mener selv at jeg er en fantasifull person med "an open mind" men dette fikk jeg svært lite ut av.

Virker nesten som at folk ikke tør annet enn å elske ting som noen hevder er kunst.

Grunnen til at jeg skriver dette her på forumet er ikke at jeg skal surmule over det jeg mener er et fiasko-kjøp. Jeg skriver dette fordi jeg håper at noen kan komme med et annet synspunkt som kanskje hjelper meg med å få et annet syn på spillet.

Det kan da ikke være så dårlig som jeg mener?

Skal spille det en gang til før jeg sletter det.
Føler jeg har tid til å kaste bort 1 1/2 time til av livet mitt.


edit: Kan nevne at jeg spilte multiplayer. Var en annen nomade som løp etter meg ca en time av gjennomspillingen. Jeg kunne ikke kommunisere med han på noen måte. Heller ikke er det mulig å invitere venner, såvidt jeg vet.
Sist endret av Pope; 8. januar 2013 kl. 01:35.
Det som gjør Journey så unikt er nettopp dette at du må tolke alt selv.
Jeg har aldri spilt Journey selv da jeg ikke har PS3, men har lyst å spille det og har sett gjennom spillet flere ganger.

Det som imponerer, for min del, er grafikken, men mest av alt musikken. Musikken er perfekt til spillet. Det rørte i allefall meg.

Men som du sier, det er et kunstverk. Det er nytt, jeg har aldri sett noe helt som det. Vil si det er smak og behag om man liker det eller ikke. Kan det hende du hadde for høye forventninger? Spillet er jo ganske så hypa opp av alle kritikerne og personene som mener at det er det beste spillet ever.
Blir påminnet eventyret om keiserens nye klær med flere av disse indie spillene, eller så har en rett og slett ikke spilt mye spill, da kan jeg også forstå at en blir imponert, men sannheten er flere av disse indiespillene er spillmekanisk så fattige at de prøver å distrahere spillere med å argumentere og presentere spillene som kunst.

Om en er intressert i dypere mening, bør en heller lese filosofi, selv om det er mye dritt innen faget, så er mye bedre enn å studere "dypere symbolikk", fra amatører som helst er bare er ute etter å tjene en slant.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sejez Vis innlegg
Blir påminnet eventyret om keiserens nye klær med flere av disse indie spillene, eller så har en rett og slett ikke spilt mye spill, da kan jeg også forstå at en blir imponert, men sannheten er flere av disse indiespillene er spillmekanisk så fattige at de prøver å distrahere spillere med å argumentere og presentere spillene som kunst.

Om en er intressert i dypere mening, bør en heller lese filosofi, selv om det er mye dritt innen faget, så er mye bedre enn å studere "dypere symbolikk", fra amatører som helst er bare er ute etter å tjene en slant.
Vis hele sitatet...
Enig.

Vakker musikk og grafikk har ofte veldig mye å si for spill, men det betyr ikke alt.

Synes det er blir for magert å lage spillet litt mystisk, for deretter å be spilleren om å bruke fantasien som verktøy for å forstå en ikke-eksisterende story.

Jeg mener at den største feilen er at de tar penger for spillet.
Jeg forstår at det ligger mye arbeid bak det og jeg mener at selve fysikken i spillet er god nok til hva som helst.
Men hadde det vært gratis, eller bare kostet halvparten av hva det gjør, kunne jeg respektert produksjonen og vært skuffet uten å føle meg lurt og rævkjørt.
Joda, jeg har vært vel så skuffet over spill som jeg har betalt det femdoble beløpet for, men de spillene har ikke engang vært nominert til GOTY.

Som sagt, skal gi det en ny sjanse, men det er bare såvidt jeg gidder.
Det er jo tydelig at dette bare ikke er din type spill. Det sier ikke noe om at spillet er direkte dårlig, bare at ikke det fallt i din smak. I tillegg til dette var du litt sent ute, så spillet var ganske litt for hypet (og forventningene dine derettet). Jeg likte spillet fordi det føltes originalt, og det hadde en god mystisk følelse. Jeg hadde og sansen for at dette var et spill for fortelte storyen sin gjennom å faktisk være et spill - og ikke ved å være film. (Alt for mange spill i dag forteller storyen sin gjennom å være en veldig linær spillopplevelse med masse cinematics - ønsker jeg dette ser jeg heller en god film).
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Det er jo tydelig at dette bare ikke er din type spill. Det sier ikke noe om at spillet er direkte dårlig, bare at ikke det fallt i din smak. I tillegg til dette var du litt sent ute, så spillet var ganske litt for hypet (og forventningene dine derettet). Jeg likte spillet fordi det føltes originalt, og det hadde en god mystisk følelse. Jeg hadde og sansen for at dette var et spill for fortelte storyen sin gjennom å faktisk være et spill - og ikke ved å være film. (Alt for mange spill i dag forteller storyen sin gjennom å være en veldig linær spillopplevelse med masse cinematics - ønsker jeg dette ser jeg heller en god film).
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt.. Jeg sluker det meste av spill og jeg stynes det er rart at noe "alle" mener er så utrolig bra kan være så skuffende i mine øyne.

Joda, skuffelse forutsetter at man har hatt forventninger og de var nok litt for høye.
Vel som den følelsesladde fyren jeg er så må jeg si at Journey rett og slett var vakkert. Spillmekanisk sett var det ikke mye å skryte av, men selve følelsen av å spille spillet har jeg ikke hatt siden jeg var en liten pjokk. Få spill nå til dags som faktisk får meg til å bli helt frakoblet fra mine omgivelser. En annerledes og god spillopplevelse i mine øyne. Om det er for alle vet jeg ikke.
Hva kostet det på PS Store Pope? Jeg holder på med et spill nå, så vil ikke slå av for å sjekke prisen.
Tror det var 104 NOK jeg betalte for det rett før jul.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Rundt hundrelappen ja.
Sitat av etse Vis innlegg
Det er jo tydelig at dette bare ikke er din type spill. Det sier ikke noe om at spillet er direkte dårlig, bare at ikke det fallt i din smak. I tillegg til dette var du litt sent ute, så spillet var ganske litt for hypet (og forventningene dine derettet). Jeg likte spillet fordi det føltes originalt, og det hadde en god mystisk følelse. Jeg hadde og sansen for at dette var et spill for fortelte storyen sin gjennom å faktisk være et spill - og ikke ved å være film. (Alt for mange spill i dag forteller storyen sin gjennom å være en veldig linær spillopplevelse med masse cinematics - ønsker jeg dette ser jeg heller en god film).
Vis hele sitatet...
Selv om et spillet føltes originalt ut så sier det heller egentlig ingenting om kvaliteten på spillet, bare for å sammenligne, bare fordi det føltes godt ut å drikke en flaske cola, betyr ikke at det er noe særlig bra, og hvertfall ikke noe som bør få et rykte på seg som noe banebrytende, selv om det så skulle ha kommet i verdens peneste flaske, suggesjon er et veldig kraftig verktøy, og bør ikke undervurderes.

Jeg har en tendens til å se på de fleste indie utviklere som amatørtryllekunstnere, og magien varer bare like lenge som en lar seg forføre.
For å gjøre det helt klart så er jeg ikke ute etter å kjeppjage indie utviklere bør jeg vel påminne at, selv på et så sent stadie som Doom 3 sin utgivelse så var ID software fortsatt et indie selskap. Jeg synes bare at folk flest lar seg imponere av de mest trivielle ting.