Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5308
Hei

I seinare tider har eg fått veldig lyst til å reise ein tur til Nord Korea. Eg veit det kan høyrest merkeleg ut, men det er då opp til meg sjølv. Eg er sikker på det hadde vore ei spesiell oppleving, kanskje noko som hadde følgt meg livet ut.

Ein kamerat av meg fann denne sida :

http://www.lupinetravel.co.uk/north-...and-tours.html

Eg synst det verkar veldig spennande.
Problemet er sjølvsagt den ustabile situasjonen der borte etter Kim Jong-Ils død.

Eg høyrde om nokre som hadde vore der. Eg blei fortald dette av ein kamerat som hadde lese ein stad på nettet :

«Det var folk som dansa for oss rundt i gatene, alle var vennlege, glade og gjestfrie, nesten litt skummelt med tanke på kor elendig folket der borte har det. All turisme er strengt overvåka av regimet. Dei vil framstå som det beste landet i verda gjennom intelligentslaus propaganda.»

Det eg lurer på i hovudsak er om det er nokon her som veit korleis det hadde vore å vere "nordmann i Nord-Korea". Kanskje det er nokon her som faktisk har vore der?
Eg er interessert i alt dykk har å seia. Turen er førebels berre ein ide, og ikkje bestemt.
Jeg kunne også tenkt meg en tur dit, men vi kommer oss nok aldri inn... Jeg anbefaler at du ser dokumentaren; "The Vice Guide to North Korea". Den er ganske interessant.
Sist endret av caperno; 9. januar 2012 kl. 09:43.
Trådstarter
9 2
Er det noko konkret forbud mot nordmenn da?
Einaste eg har høyrd er at det er tilnærma umogleg for amerikanarar og Sør-koreanarar. Eg meiner det fortsatt er håp

Takk for linken btw
Sist endret av Flabb3n; 9. januar 2012 kl. 09:49.
Med mindre du er der med en eller annen bedrift hvis forhandlinger kan gagne Nord-Korea kan du bare glemme det.

For en tid tilbake var det en politikerdelegasjon i NK, selv disse ble fotfulgt av "guider", fikk ikke gå på egenhånd, isolert fra befolkningen etc.

Tror ikke det er så mye å se heller, utenom en undertrykt befolkning.
Jeg kjenner flere nordmenn som har vært på ferie i Nordkorea senest nå i sommer. Veldig strengt kontrollert av regimet og litt smådyrt, men utover det ikke noe problem.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Jeg kjenner flere nordmenn som har vært på ferie i Nordkorea senest nå i sommer. Veldig strengt kontrollert av regimet og litt smådyrt, men utover det ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg trodde det var ganske så lukket, men ser jo at jeg har tatt feil, så kanskje jeg må vurdere det som ett fremtidig reisemål.

Fant for øvrig hjemmesiden til den norske ambassaden i Sør-Korea. De skriver:

"Innreise til Nord-Korea kan ikke skje direkte fra Sør-Korea. Den vanligste løsningen er å fly til Pyongyang via Beijing. Reisende trenger da visum til Kina, (double entry) i tillegg til visum til Nord-Korea. Passet må ha 6 måneders gyldighet fra innreisedato."
Jeg kjente ei som har vært der. Hun syntes det var helt forferdelig. Noe jeg kan forstå med tanke på hvor bisarr og merkelig kultur det er der. De hyller Kim Jong-il og Kim Il-Sung som gudeskikkelser, rett og slett. Det er også ekstremt dårlige levekår for alle andre enn spesielt utvalgte rumpeslikkere. Anbefaler alle å se dokumentarer som Nord-Koreas svakeste punkt - http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/646709/, som understreker akkurat dette.

Ifølge Aftenposten har Nord-Korea begynt å lage den første dokumentarfilmen om Kim Jong-Ils liv.
Du må ha med deg to guider/vakter som vokter deg hele tiden mens du oppholder deg der.
Det høres rimelig slitsomt ut spør du meg.
<- Not Spirituell
bergice's Avatar
Your journey begins here: http://www.korea-dpr.com/travel.htm

Det er forskjellige regler for de som er fra USA (av en merkelig grunn ).

Dere vil blant annet gjøre spennende ting som:
The delegation will participate in concerts, special events for the Anniversary and include visits to government buildings, kindergarten, school, hospital, bowling, local restaurant, cooperative farm, Korean home, factories and other centres. In the free time, day or night, we will walk around the streets and parks to learn about the regular life of Korean people.
Vis hele sitatet...
!

Og ikke glem at dere må:
In some occasions we will have official meetings or visits that will require formal dressing.
Vis hele sitatet...
I selve hovedstaden skal det være fint og lite fattigdom, men samtidig lite folk og trafikk der. Tydeligvis ikke så mange som blir utvalgt til Nord-Koreas fasade aka Pyongyang.
Har du sett VICE Guide to North Korea? Ganske bra videoer hvor du følger en amerikaner på reise rundt i Nord-Korea som turist :P

http://www.vice.com/the-vice-guide-t...h-korea-1-of-3
Sitat av bergice Vis innlegg
Your journey begins here: http://www.korea-dpr.com/travel.htm

Det er forskjellige regler for de som er fra USA (av en merkelig grunn ).

Dere vil blant annet gjøre spennende ting som:
!

Og ikke glem at dere må:
Vis hele sitatet...
Hadde vært morsomt å vært der under dette "jubeleumet" og sett med virkelige øyne dette store iscenesatte "showet
" og propagandaen, mens resten av befolkningen sulter i hytter utenfor byen.
Sist endret av CelphCrowned; 10. januar 2012 kl. 00:24.
Hei på deg!

Jeg har selv planer om å dra til Nord-Korea neste år. Det er et utrolig fascinerende land, til tross for alle grusomhetene.

Sjekk ut Korea Konsult. Det er et reisebyråd som ligger i Stockholm, og som visstnok er det eneste reisebyrådet i Nord-Europa. De ordner pakketurer, med eller uten en gruppe, fra 9000 - 15.000NOK.
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Anbefaler også denne dokumentaren for alle som er interessert i Nord Korea.

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/646709/

Handler om 3 dansker som på grunnlag av kulturutveksling kommer seg inn i landet og møter mange nord koreanere. Men de er ikke der for og utveksle kultur, de er der for og se på den Nord koreanske kulturen.

Den var jævli bra.
Denne er absolutt helt fantastisk , glemmer aldri første gang jeg leste den, helt oppslukt !
Jeg skal faktisk til Nord Korea 14-18 februar Jeg betaler 11500 kr inkludert alt. Flyet til Kina og visum kommer i tillegg. Turen jeg meldte meg på heter Kim Jong Il birthday tour. Lidt ironisk nå som Kim Jong Dead ( jeg meldte meg på 2 dager før han døde )
Etter å ha sett på en del dokumentarer om Nord-Korea, virker det som om mange av de samme severdighetene går igjen. Blir man alltid møtt med en "guide" som tar deg igjennom en del forhåndspreparerte eskursjoner, og som samtidig aldri forlater deg? Det hele virker som et spill for galleriet.
Har en kompis som var der nylig på en av disse guidede turene, du blir gjetet rundt på diverse serverdigheter.
Det skumle er at når du har krysset den grensen, så gjelder nord-koreas lover og du mister alle rettigheter.

I teorien kan Kim Jong-un plutselig få et impulsivt infall om å fengsle alle vestlige i landet og da er det ingen som kan hjelpe deg. Det er særlig uforutsigbart nå etter at Kim Jong-un kom til makten, vi vet jo ingenting om han.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Gi faen. Ikke støtt de svina som setter opp en kulisseby og trur du digger det, mens befolkninga går til helvete.
Hvorfor vil du støtte noe sånt? Nei fuck de der, ikke legg igjen ei krone.
Morbid kuriositet burde ha en grense, ville du dratt på omvisning i en nazistisk konsentrasjonsleir?

Se tv-programmer om Nord-Korea hjemme i stua di, reis til Sør-Korea hvis du skal på ferie.
Sist endret av Bothrops; 10. januar 2012 kl. 10:48.
Hmmmm... Hadde likt å sjå ein UE tråd om Pyongyang, men eg trur diverre det vil ta nokre år før me får sjå noko slik...
Trådstarter
9 2
Sitat av sondbjo Vis innlegg
Jeg skal faktisk til Nord Korea 14-18 februar Jeg betaler 11500 kr inkludert alt. Flyet til Kina og visum kommer i tillegg. Turen jeg meldte meg på heter Kim Jong Il birthday tour. Lidt ironisk nå som Kim Jong Dead ( jeg meldte meg på 2 dager før han døde )
Vis hele sitatet...
Så bra!
Eg ynskjer det alt vel. Hadde vore veldig kjekt om du kunna skrive litt om kva du opplevde, og litt om korleis det var. Når du kjem heim altså.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Gi faen. Ikke støtt de svina som setter opp en kulisseby og trur du digger det, mens befolkninga går til helvete.
Hvorfor vil du støtte noe sånt? Nei fuck de der, ikke legg igjen ei krone.
Morbid kuriositet burde ha en grense, ville du dratt på omvisning i en nazistisk konsentrasjonsleir?

Se tv-programmer om Nord-Korea hjemme i stua di, reis til Sør-Korea hvis du skal på ferie.
Vis hele sitatet...
Er ingen vits i å sjå tv-program om Nord-Korea, for det er nettopp det det er; Tv-program... Det einaste ein får av å sjå tv-program slik du framstiller det, er underhaldning. Det er og begrensa av kva ein kan sjå på tv i forhold til det verklege liv, også når det gjeld Nord-Korea.

Likevel er eg einig i det du seier om å ikkje støtte dei "svina". Eg er på ingen måte einig i det nord-koreanske styresettet, samt måten deira befolkning blir behandla på. Men blir då umogleg å reise dit utan pengar i det heile tatt

Ja, eg har vore på omvisning i fleire nazistiske konsentrasjonsleirar...


Sitat av dazed Vis innlegg
Hei på deg!

Jeg har selv planer om å dra til Nord-Korea neste år. Det er et utrolig fascinerende land, til tross for alle grusomhetene.

Sjekk ut Korea Konsult. Det er et reisebyråd som ligger i Stockholm, og som visstnok er det eneste reisebyrådet i Nord-Europa. De ordner pakketurer, med eller uten en gruppe, fra 9000 - 15.000NOK.
Vis hele sitatet...
Då har vi same oppfatning iallefall. Dei bileta eg har sett av naturen der borte, er svært fascinerande. Men det er då naturen
Blir nok ikkje reise i nærmaste framtid for min del. Midt i studietida så :P
Men Nord-Korea er definitivt eit framtidig reisemål. Eg ynskjer deg alt vel om du bestemmer deg for å reise, og som nevnt over hadde det vore utruleg kjekt om du kunna ha skrive om det du opplevde.
Veldig spennende!Har aldri sett så mange bilder ifra nord korea før.
Risky reise de gjennomførte,kunne fort endt dårlig den turen der.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Gi faen. Ikke støtt de svina som setter opp en kulisseby og trur du digger det, mens befolkninga går til helvete.
Hvorfor vil du støtte noe sånt? Nei fuck de der, ikke legg igjen ei krone.
Morbid kuriositet burde ha en grense, ville du dratt på omvisning i en nazistisk konsentrasjonsleir?

Se tv-programmer om Nord-Korea hjemme i stua di, reis til Sør-Korea hvis du skal på ferie.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de fleste som vil reise til Nord-Korea vet om de grufulle omstendighetene som befinner seg i landet. Jeg synes det er bra at folk vil reise dit. Håper de får se litt av galskapen, og samtidig tenker på hvordan diktatur fungerer i sin negative eksistens.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Jeg kjente ei som har vært der. Hun syntes det var helt forferdelig. Noe jeg kan forstå med tanke på hvor bisarr og merkelig kultur det er der. De hyller Kim Jong-il og Kim Il-Sung som gudeskikkelser, rett og slett. Det er også ekstremt dårlige levekår for alle andre enn spesielt utvalgte rumpeslikkere. Anbefaler alle å se dokumentarer som Nord-Koreas svakeste punkt - http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/646709/, som understreker akkurat dette.

Ifølge Aftenposten har Nord-Korea begynt å lage den første dokumentarfilmen om Kim Jong-Ils liv.
Vis hele sitatet...

Filmen stopper opp hele jævla tiden, er det noe måte å få se den uten stopp? Og nei, er ikke noe gale med internettet.
Vet ikke om det er nevnt før men det er en veldig god film på nett delt opp i forskjellige deler om 2 karer som reiser til Nord-Korea sammen. De må snike seg inn gjennom kina, og når de først er der er alt lagt opp til at de skal tro det er flere turister der enn det egentlig er. Dvs. fullt dekka bord på hoteller slik at de skal tro de venter gjester, masse turistbutikker de må innom som det ikke har vært kunder hos på måneder etc. Absolutt å annbefale, men jeg husker ikke navnet :/
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Husker TV2 hadde en dokumentar, som het "flukten fra nord-korea" tror jeg det var. Synd jeg ikke klarer å finne den igjen, fikk aldri sett den ferdig.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Vet ikke om det er nevnt før men det er en veldig god film på nett delt opp i forskjellige deler om 2 karer som reiser til Nord-Korea sammen. De må snike seg inn gjennom kina, og når de først er der er alt lagt opp til at de skal tro det er flere turister der enn det egentlig er. Dvs. fullt dekka bord på hoteller slik at de skal tro de venter gjester, masse turistbutikker de må innom som det ikke har vært kunder hos på måneder etc. Absolutt å annbefale, men jeg husker ikke navnet :/
Vis hele sitatet...
Denne har jeg sett, og den anbefales fra min side også. I likhet med deg husker jeg heller ikke hva den het.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Husker TV2 hadde en dokumentar, som het "flukten fra nord-korea" tror jeg det var. Synd jeg ikke klarer å finne den igjen, fikk aldri sett den ferdig.
Vis hele sitatet...
Er det denne? Ligger i ti deler på Youtube. Så den her en dag, er til å anbefale.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Vet ikke om det er nevnt før men det er en veldig god film på nett delt opp i forskjellige deler om 2 karer som reiser til Nord-Korea sammen. De må snike seg inn gjennom kina, og når de først er der er alt lagt opp til at de skal tro det er flere turister der enn det egentlig er. Dvs. fullt dekka bord på hoteller slik at de skal tro de venter gjester, masse turistbutikker de må innom som det ikke har vært kunder hos på måneder etc. Absolutt å annbefale, men jeg husker ikke navnet :/
Vis hele sitatet...
Det er vel The Vice Guide to North Korea du tenker på.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av awt Vis innlegg
*snip*
Vis hele sitatet...
Ja, dæven. Tror det var den! Skal sees takk!
Ja det er riktig. Han samme fyren drar også til Nord-koreanske "labour camps" i Sibir
Trådstarter
9 2
Interessant. Må nesten berre sjå desse
Har også i lengre tid hatt utrolig lyst til å dra til nord-korea.
Utrolig interessant land, så forskjellig fra det vi er vant til som vi får det.