Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 13138
I de siste dagene så har det vært mye om rema 1000 i aviser og nyheter ellers. Kutter ut leverandører og sterke merkevarer for å få bedre avtaler med de leverandørene som vil være bestevenner med dem.

Kjente leverandører som Coca cola, Kims, Lerum og knorr bl.a blir så å si borte hvis jeg har forstått det riktig. Øl sortimentet vil også bli mer lokalt tilpasset ettersom jeg har forstått. Lite Aass å finne utenfor Drammensområdet f.eks.

Hva er deres tanker om dette?

Og hva tenker dere om Æppen deres som skulle revolusjonere dagligvarehandelen?
Skjønner ikke hvordan de trodde de skulle kapre flere kunder med dette stuntet. Dummeste markdesstrategi jeg har sett på lenge.
Hvis de klarer å presse prisene enda mer så er det egentlig helt greit for min del.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tja, eg er ikkje så sikker på at det er dumt. Norske butikker er dønn like. Samme varene, i fire varianter. Det er strengt tatt ikkje veldig interessant for meg at dei har to identiske typer lettmjølk, så dei er inne på noko når dei går i retning av å differensiere vareutval.

Om det er dumt eller ikkje gjenstår jo å sjå, men eg vil ikkje avskrive det.
Sist endret av vidarlo; 11. januar 2017 kl. 18:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De fjerner alle coca cola produkter utenom coca cola orginal og coca cola zero.

Synes forøvrig at dette er en dårlig strategi og jeg tror de kommer til å tape mange kunder pga de fjerner store og kjente merkevarer.
Selv har jeg boikotta Ræma 1000 helt siden de gikk ut i ''krig'' mot søndagsåpne butikker.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Jeg er delvis enig i at man ikke trenger 2 typer lettmelk, ,en hva med de andre varene? Trenger vi bare en type pilsner også? Eller en type appelsinbrus? Osv..

Ser for meg at det kommer til å bli mye "egne merkevarer" av ymse kvalitet.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Lenge siden Rema fjernet Hansa her i Oslo. Til gjengjeld har de et nokså godt utvalg mer lokale (som Sagene og Nøisom). Alle andre butikker har uansett Hansa, så det er forsåvidt en grei ordning, så sant man ikke bor i ei bygd med én butikk imo. Trenger ikke ha nøyaktig det samme overalt. Synd for de som må gå lenger for å få tak i sitt favorittsyltetøy, men tviler på at Rema vil tape stort på det.

(Med mindre de begynner å kun selge Grans pils. Den er knapt verdt panten.)
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Hadde sagene på Hamar også, helt til rema gikk inn i en eksklusiv avtale med dem. Veldig god pils forøvrig. Mulig de har sagene på rema, har ikke vært innom på en stund.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tja, eg er ikkje så sikker på at det er dumt. Norske butikker er dønn like. Samme varene, i fire varianter. Det er strengt tatt ikkje veldig interessant for meg at dei har to identiske typer lettmjølk, så dei er inne på noko når dei går i retning av å differensiere vareutval.

Om det er dumt eller ikkje gjenstår jo å sjå, men eg vil ikkje avskrive det.
Vis hele sitatet...
Helt enig, mye skriking uten at vi egentlig vet hvordan dette kommer til å bli.

Jeg har troa, og muligheten til å benytte en annen butikk for å få akkurat de samme tingene hvis opplegget viser seg å bli kjipt.
Den norske dagligvarehandelen har uansett godt av å bli litt sjokk-rista av og til. Jeg fikk aldri sansen for Lidl da de prøvde å innta Norge, men det var gøy at det i en peiode var reell priskrig. Selv om det gjerne var for oss ukjente brands som plutselig ble solgt langt rimeligere enn First Price og Eldorado hos konkurrentene.

Uansett er det til å irritere seg grønn av at norske dagligvarebutikker generelt har halvparten av vareutvalget som våre naboland, og dobbelt så høye priser. Noe som ikke bare skyldes kjededominansen i Norge, men selvsagt også statlige føringer, Landbrukssubsidiene osv...
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Butikkstrukturen er helt anerledes i Sverige. Her har vi en liten butikk på hvert hjørne. I Sverige er det store butikker med stort utvalg og lavepriser. De store butikkene i Norge som f.els meny, obs, mega osv er nødt til å ta høyere pris for å forsvare det bredere utvalget. Mange nordmenn er svært prisbevisste og handler derfor på mindre lavpris butikker. Det snevre utvalget kan vi delvis skylde oss selv, etter min mening.

Tror det er nesten dobbelt så mange dagligvarebutikker i Norge som i Sverige, mens de har vel nesten den dobbelte befolkningen. Dette har jeg ingen kilder på, men kan antageligvis undersøkes av de som evt er interesserte i det.
De leverandørene som IKKE får bli bestevenn med Rema er jo fordi de selger billigere til de andre. Det jo også begrenset plass i butikker så da fokuserer de på leverandører som gir de best pris eller i hvertfall lik pris. Ikke spesielt rart synes jeg.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
De selger vel varene sine til priser i forhold til volum, vil jeg tro?!

Jeg stiller meg litt nøytral i denne saken, da jeg føler det ikke angår meg som kunde noe spesielt. Jeg handler ikke hos rema.

Men grunnen til at jeg er nysgjerrig er at jeh stortsett har sett negativ feedback og omtale den siste tiden. Jeh må innrømme at jeh syns det virker litt dumdristig, men det blir spennende å følge med videre. Personlig så syns jeh rema Jar vært veldig flinke i veldig mange år, men i de siste årene så har de virket svært desperate. Det virker som om det ligger gode intensjoner til grunn, men de får liksom ikke helt gehør. Utførelsen blir liksom ikke helt top notch. Tenker litt på den anmeldelsen av de såkalte brustadbuene og selv bøye regeler med sperrebånd.
Det er viktig å huske på at Rema 1000 er en franchisekjede. Hver enkelt kjøpmann har selv mye valgfrihet av hva han vil selge i sine butikk. Det som diskuteres her er altså standard/minsteutvalget.

Appen synes jeg er strålende. Kanskje litt overhypet, men overall en mye bedre løsning enn Kiwi og Coop. Det at det er nettopp konkurrentene som er de største kritikerene tyder jo bare på at Rema 1000 har gjort noe riktig.
Skal bli artig å se. Tror ikke akuratt at det er kun en person som har funnet ut av dette. Regner med at x antall personer har satt opp flere lange regnestykker på dette her før det ble aktuelt. Og ingen ting gjør meg som forbruker mere glad en pris kriger og gode tilbud.

Denne møkk øla som di med trønderbart folka syter så om i avisen å på Facebook skal vell ikke fjernes lokalt. Jeg har ikke sett andre folk skrive lange avhandlinger om at dem ikke får kjøpt cb for eksempel når di er på barte safari i skinnvest land. Så hvorfor skal dem kunne kjøpe lokal ølet sitt når dem er på tur til dyreparken i kr sand
Jeg bor i Nordnorge, og for meg er det veldig viktig at næringene støtter opp om hverandre. Hvis ikke, så kan arbeidsplasser ryke.
Blir det nå sånn at Mac og andre lokale leverandører blir skviset ut så MÅ (med stor Å ógså) jeg boikotte og handle andre steder.

Så snur jeg meg rundt og tenker andre veien - Ræma sparer penger på enklere innkjøpsstruktur osv, kombinert med (dette tror jeg) at de delene av landet som dette slår mest negativt ut på, er de landsdelene der det bor færrest mennesker.
Jeg spår at de store leverandørene som holder til i de største byene ikke vil bli berørt - eller mer sannsylig: De vil selge mer på bekostning av de mindre.

Det vil nok være flere varegrupper enn øl som blir rammet av omlegginga.
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Jeg bor i Nordnorge, og for meg er det veldig viktig at næringene støtter opp om hverandre. Hvis ikke, så kan arbeidsplasser ryke.
Blir det nå sånn at Mac og andre lokale leverandører blir skviset ut så MÅ (med stor Å ógså) jeg boikotte og handle andre steder.

Så snur jeg meg rundt og tenker andre veien - Ræma sparer penger på enklere innkjøpsstruktur osv, kombinert med (dette tror jeg) at de delene av landet som dette slår mest negativt ut på, er de landsdelene der det bor færrest mennesker.
Jeg spår at de store leverandørene som holder til i de største byene ikke vil bli berørt - eller mer sannsylig: De vil selge mer på bekostning av de mindre.

Det vil nok være flere varegrupper enn øl som blir rammet av omlegginga.
Vis hele sitatet...
De sier nå ihvertfall at de gjør dette, til dels for å få inn andre små/ukjente varer. Er arbeidsplassene hos Mack viktigere enn hos et hvilket som helst annet norsk matvareselskap, fordi det ligger i samme område som du bor?

Kan en ikke også se det sånn at, hvis mack hadde vært mer imøtekommende for å finne en avtale, så kunne de bidratt til å verne om sine egen arbeidsplasser?

Å skylde på rema for det blir for dumt, de kan ikke forvente at andre selskap verner om "dine" arbeidsplasser bare fordi.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Det er viktig å huske på at Rema 1000 er en franchisekjede. Hver enkelt kjøpmann har selv mye valgfrihet av hva han vil selge i sine butikk. Det som diskuteres her er altså standard/minsteutvalget.

Appen synes jeg er strålende. Kanskje litt overhypet, men overall en mye bedre løsning enn Kiwi og Coop. Det at det er nettopp konkurrentene som er de største kritikerene tyder jo bare på at Rema 1000 har gjort noe riktig.
Vis hele sitatet...
Om en leverandør har spesifikke avtaler som går på synlighet, eksklusivitet og hylleplassering vil det ikke være mulig for én enkelt kjøpmann å begynne å ta inn andre merker.
Det går jo i mot hele bestevenn opplegget, dessuten ville prisen blitt skyhøy om kjøpmennene begynte å kjøpe øl kassevis og ikke trailerlass.
I Sverige er det 2530 personer pr. butikk. Tilsvarende tall for Norge er 1335.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Rundstykke Vis innlegg
I Sverige er det 2530 personer pr. butikk. Tilsvarende tall for Norge er 1335.
Vis hele sitatet...
Her må vi også huske hvordan Sveriges befolkning er VELDIG sentralisert i storbyer. Landsbygda er nesten dau.
Jeg mistenker at det lokale utvalget vil begrense seg til en liten hylle med dilldall, mens resten blir egne kjipamerkevarer. Jeg kommer isåfall til å omtale dem konsekvent som rÆva1000. Men vi får se!
Det blir interessant å se hvor "langt" Rema er villig til å gå. Det er ingen tvil om at nordmenn er vanemennesker som er opptatt av å kjenne produktene de handler. Lidl forsøkte seg jo med billig, ukjente varer og det fungerte ikke akkurat veldig bra. Nå har jeg ingen tro på at Rema 1000 vil ta det like langt som Lidl, spesielt ikke hvis de faktisk bruker lokale leverandører i den grad de har gitt uttrykk for, men jeg tror uansett det vil viktig i hvilken grad kundene finner produktene de kjenner.

Selve lanseringen av Æ var direkte tragisk, det ble hypet noe het ekstremt i forkant for så å vise seg å være en kopi av de andre kjeder har holdt på med i tiår. En åpenbar fordel for kundene at det blir "krig" om å ha de beste rabattene, men Remas app var alt annet enn revolusjonerende.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Må si jeg tenker i samme baner.

Det siste jeg hørte nå er at freia/mondelez varer skal ut..
Så det var noen som har kommentert her at de ikke trenger 2 forskjellige typer lettmelk. men hva om det er 1 forskjellig ingrediens i produktet som gjør at man faktisk har lyst til å kjøpe det andre merket? eller forskjell i produksjonen som er bedre enn den andre produksjonen. Jeg synes det er veldig dumt at de kutter ned på valget kundene har.
Jeg for min del har også coop, kiwi, spar og bunnpris i nær beliggenhet, og jeg handler heller hos noen som lar meg få valget enn å ikke få det. Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor de trenger en forandring, hvertfall her når de går med så mye i overskudd hvert år. er vel bare 1 eller 2 år siden de slo rekorden her.
Jeg er imot mindre vareutvalg. Derfor handler jeg ikke lengre hos rema. Jeg liker å kan velge merke og produktet jeg liker best selv. Ikke at butikken skal velge det for meg.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
De sier nå ihvertfall at de gjør dette, til dels for å få inn andre små/ukjente varer. Er arbeidsplassene hos Mack viktigere enn hos et hvilket som helst annet norsk matvareselskap, fordi det ligger i samme område som du bor?

Kan en ikke også se det sånn at, hvis mack hadde vært mer imøtekommende for å finne en avtale, så kunne de bidratt til å verne om sine egen arbeidsplasser?

Å skylde på rema for det blir for dumt, de kan ikke forvente at andre selskap verner om "dine" arbeidsplasser bare fordi.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg trygt kan legge skylda på ræma her fordi at dette ikke kun gjelder for Mac, men mange andre lokale produkter. Da er det naturlig å anta at det er Rema som prøver å forhandle frem avtaler som er mer gunstig for seg selv og mindre gunstig for leverandørene, noe som jeg vil tro Mac har regnet på og funnet ut at det ikke lønner seg.
Sitat av Skreppo Vis innlegg
Jeg synes det er veldig dumt at de kutter ned på valget kundene har.
[...] jeg handler heller hos noen som lar meg få valget enn å ikke få det. [...]
Jeg er imot mindre vareutvalg. Derfor handler jeg ikke lengre hos rema. Jeg liker å kan velge merke og produktet jeg liker best selv. Ikke at butikken skal velge det for meg.
Vis hele sitatet...
Alle vet at Jacobs/Meny har desidert størst utvalg av kjedene. Av en eller annen magisk grunn, så handler ikke absolutt alle hos Meny forde?

Det er flere faktorer som spiller inn på en kjede. Og utenom utvalg, er et stort punkt pris.
Jeg tror, hvis Rema "fullfører" dette. Og faktisk senker prisene sine. Og holder prisene lavere en alle konkurrentene. I bytte mot merkevarer og utvalg. Så er dette et fantastisk valg. Og de er da en ordentlig lavpriskjede.

Skal nevnes at jeg har liten tiltro at Rema klarer være "revolusjonerende" og faktisk gjøre noe innovativt, og gjennomføre en forandring i businessplanen sin.
Sist endret av KjemikalieX; 13. januar 2017 kl. 20:29.
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Den norske dagligvarehandelen har uansett godt av å bli litt sjokk-rista av og til. Jeg fikk aldri sansen for Lidl da de prøvde å innta Norge, men det var gøy at det i en peiode var reell priskrig. Selv om det gjerne var for oss ukjente brands som plutselig ble solgt langt rimeligere enn First Price og Eldorado hos konkurrentene.

Uansett er det til å irritere seg grønn av at norske dagligvarebutikker generelt har halvparten av vareutvalget som våre naboland, og dobbelt så høye priser. Noe som ikke bare skyldes kjededominansen i Norge, men selvsagt også statlige føringer, Landbrukssubsidiene osv...
Vis hele sitatet...
Landbrukssubsidiene fører til lavere pris i butikk. Det burde enhver idiot vite.

EU og USA har akkurat de samme subsidiene.
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Jeg tror jeg trygt kan legge skylda på ræma her fordi at dette ikke kun gjelder for Mac, men mange andre lokale produkter. Da er det naturlig å anta at det er Rema som prøver å forhandle frem avtaler som er mer gunstig for seg selv og mindre gunstig for leverandørene, noe som jeg vil tro Mac har regnet på og funnet ut at det ikke lønner seg.
Vis hele sitatet...
Ja, for det som skjer er vel følgende(?):
Når man produserer større volumer, får man ofte stordriftsfordeler, som gjør at man kan produsere hver enhet til lavere pris.
Hvis Rema kutter f.eks. Mack utenfor Nord-Norge, vil jeg anta at volumet som de kan produsere blir drastisk redusert, noe som vel burde bety høyere pris per enhet?

Dette betyr vel igjen at volumvarene som overtar for Mack utenfor Nord-Norge kan selges til lavere priser, som betyr at man kan anta at prisforskjellen mellom Mack og annet øl blir enda større enn før.

Skjønner dermed godt at de lokale leverandørene som får redusert sin markedsandel ikke liker dette.

Så blir det spennende å se om nordmenn fortsetter å kun gå etter de laveste prisene, og at Rema dermed lykkes i sin strategi, eller om nordmenn faktisk ønsker et bredere utvalg på tross av litt høyere pris.
Synes Æ er genialt, da jeg faktisk får rabatt på det jeg kjøper oftest. Jeg ble aldri Coop-medlem, men registrerte Æ på lanseringsdagen.


Har forøvrig hørt at romsdalingene har slått tilbake med appen "I".
Kan ikke folk bare drite i den forbanna MACK ølen. Makan til hylekor skal du virkelig lete lenge etter. Selger ølet ditt dårlig, så er det virkelig ikke butikkens feil at varen blir kastet ut.
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Jeg tror jeg trygt kan legge skylda på ræma her fordi at dette ikke kun gjelder for Mac, men mange andre lokale produkter. Da er det naturlig å anta at det er Rema som prøver å forhandle frem avtaler som er mer gunstig for seg selv og mindre gunstig for leverandørene, noe som jeg vil tro Mac har regnet på og funnet ut at det ikke lønner seg.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor er det liksom Rema sin skyld at de må si opp folk? Mack må få profitt, så de sier nei til avtalen. Rema må også få profitt, så om de ikke kunne bli enige om en avtale begge kunne stå innenfor, så kan du jo ikke si at det er mer rema sin skyld?
ArbeidsledigProletar
Grunnen til at folk tar "MACKs" side er jo rett og slett at det er lettere å hive seg med hylekoret. Passe inn. EDIT: Presiserer. Ikke eneste grunn, mange er jo redd for at bryggeriarbeiderne skal miste jobben, tross alt butikkenes jobb å holde leverandørene flytende (?)

Altså, sosiale medier, kommentarfeltene OSV. viser jo hvor fryktelig skremmende effekten av massesuggesjon er. Folk tenker veldig lite sjøl.
Sist endret av Batabusa; 14. januar 2017 kl. 12:32.
Det er litt for enkelt å skylde på store aktører når det ikke går ens vei. Ser en del eiere med "valpeøyne" i artikler "må kanskje stenge etter 100 år".

Folk som garantert har gitt andre sparken uten å nøle når det passet dem best økonomisk og som nå er redd for at de må klippe neglene selv for å ha råd til luksusen de har vent seg til gjennom generasjoner.
Sist endret av Carnivore; 14. januar 2017 kl. 15:54.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Grunnen til at folk tar "MACKs" side er jo rett og slett at det er lettere å hive seg med hylekoret.
Vis hele sitatet...
Tror mange av dere(?) søringer ikke er klar over folks forhold til Mack i nord, eller hva som foregår i Nord-Norge i det hele tatt. Det er jo det eneste bryggeriet i landsdelen, og mange ser på det som "sitt" øl, i lokalpatriotisk ånd.

I tillegg er vi ikke ukjent med beslutninger sørfra som slår negativt ut her i nord, noe som garantert bidrar til den store motstanden mot å praktisk talt legge ned Mack sørfra. Det sitter i ryggmargen å protestere, og dette blir oppfattet som en typisk sak der man sitter på et kontor i Oslo og legger ned i nord, selv om det ikke er så svart/hvitt som at Rema legger ned Mack.
Sist endret av KultNick; 14. januar 2017 kl. 20:48.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Tror mange av dere(?) søringer ikke er klar over folks forhold til Mack i nord. Det er jo det eneste bryggeriet i landsdelen, og mange ser på det som "sitt" øl, i lokalpatriotisk ånd. I tillegg er vi ikke ukjent med beslutninger sørfra som slår negativt ut her i nord, noe som garantert bidrar til den store motstanden mot å praktisk talt legge ned Mack sørfra.
Vis hele sitatet...
Men mack selges jo hos coop? Så om omsetningen blir såpass lav at det går ut over økonomien til bryggeriet så er det fordi folk ikke bryr seg nok om ølet til at de bytter butikk. Og har de da livets rett?

Og uten å ha tilgang til kontraktene og forhandlingene så er det umulig å dele ut skyld, for alt vi vet er det mack som er såpass høye på seg selv at de ikke godtar å stå på den nest beste hylleplassen for så å bruke engasjementet fra sine tilhengere som brekkstang for å få en bedre deal hos Rema.
Sist endret av Cybergasm; 14. januar 2017 kl. 20:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skylder "nordingene" alltid på Oslo for all ulykke der oppe? Du er klar over at Reitan familien er trøndere?
Har snakket med et tonn av nordlendinger fra Bodø og opp til hammerfest og kirkenes som ikke liker Mack-øl det grann.
Sist endret av Carnivore; 14. januar 2017 kl. 20:56.
Ps: Mitt lokale bryggeri (CB som eies av Hansa) som har vært truet flere ganger de siste årene går også en uviss fremtid i møte hos rema så det er ingen vits i gjøre dette til en sør vs. nord greie.
Sitat av Carnivore Vis innlegg
Skylder "nordingene" alltid på Oslo for all ulykke der oppe? Du er klar over at Reitan familien er trøndere?
Har snakket med et tonn av nordlendinger fra Bodø og opp til hammerfest og kirkenes som ikke liker Mack-øl det grann.
Vis hele sitatet...
Nei, skylda legges ikke alltid på Oslo, men du kan ikke nekte for at Norge har en historie som ikke gjør det noe rart at folk i nord har en iboende skepsis til "the man" i sør. Kanskje dette er mer tydelig nordpå.

Rema er basert i Oslo. Dessuten, for oss som bor langt i nord er Trøndelag omtrent like mye sør som Oslo, all den tid det er lengre fra Vest-Finnmark til Øst-Finnmark enn det er fra Oslo til Trondheim..

Disclaimer: Jeg er ganske nøytral i denne saken, liker ikke Mack-øl engang. Prøver bare å belyse hva mange tenker om dette.
Nja, jeg vil si det hører til Christiania dagene. Noen har lagt fortiden bak seg.
ArbeidsledigProletar
Sitat av KultNick Vis innlegg
Nei, skylda legges ikke alltid på Oslo, men du kan ikke nekte for at Norge har en historie som ikke gjør det noe rart at folk i nord har en iboende skepsis til "the man" i sør. Kanskje dette er mer tydelig nordpå.

Rema er basert i Oslo. Dessuten, for oss som bor langt i nord er Trøndelag omtrent like mye sør som Oslo, all den tid det er lengre fra Vest-Finnmark til Øst-Finnmark enn det er fra Oslo til Trondheim..

Disclaimer: Jeg er ganske nøytral i denne saken, liker ikke Mack-øl engang. Prøver bare å belyse hva mange tenker om dette.
Vis hele sitatet...
Rema er vel ikke i det hele tatt en Oslo kjede på noen måte.
Reitan starta i Trondheim og han bor også i dag i Trondheim på Lade :P
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
(...)Trenger vi bare en type pilsner også? Eller en type appelsinbrus? Osv..(...)
Vis hele sitatet...
Statistisk sett ja. Nordmenn er i stor grad vanedyr og er sjeldent ute etter å prøve noe nytt. Vi må liksom ha vært hos en venn og prøvd noe, heller enn å på eget initiativ "ødelegge" middagen den ene dagen på grunn av at det ikke var som forventet. I Sverige er det litt annerledes.

http://www.nielsen.com/no/no/press-r...-butikken.html (denne sier ikke noe om svenskene, fant ikke artikkelen før mitt attention span ga seg).
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Ser for meg at det kommer til å bli mye "egne merkevarer" av ymse kvalitet.
Vis hele sitatet...
Skulle de ikke satse mer på lokale varer da?

Sitat av Likyhane Vis innlegg
Appen synes jeg er strålende. Kanskje litt overhypet, men overall en mye bedre løsning enn Kiwi og Coop.
Vis hele sitatet...
Jeg måtte le litt da Coop gikk til angrep og mente de hadde bedre bonusordning. Vel, deres bonusordning er basert på teknologi fra ca. 90-tallet. Jeg er Coop-medlem, men gidder omtrent aldri å registrere kjøpet manuelt. Det er et håpløst gammeldags system.

Remas Æ registrerer alt selv. Jeg trenger ikke å huske på å trekke et ekstra kort eller scanne en ekstra strekkode. It Just Fucking Works, Beotch.
Sist endret av hemmeligegreier; 15. januar 2017 kl. 00:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Skulle de ikke satse mer på lokale varer da?



Jeg måtte le litt da Coop gikk til angrep og mente de hadde bedre bonusordning. Vel, deres bonusordning er basert på teknologi fra ca. 90-tallet. Jeg er Coop-medlem, men gidder omtrent aldri å registrere kjøpet manuelt. Det er et håpløst gammeldags system.

Remas Æ registrerer alt selv. Jeg trenger ikke å huske på å trekke et ekstra kort eller scanne en ekstra strekkode. It Just Fucking Works, Beotch.
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekket så kunne du få coopkort integrert i vanlig kredittkort. Så da behøver du ikke en gang en app
Så lenge jeg har sett Coop ordningen (omtrent fra 90 tallet) har de alltid bare spurt "er du medlem?" også har de svipet kortet ditt. Nå har jeg aldri giddet disse ekstra greiene.

Jeg handler alltid der de har det jeg ønsker og som ikke gjør at jeg må kjøre ekstra. Kiwi, Coop, Meny, Jacobs, Rimi osv. Eneste jeg boikotter er Rema 1000 (siste halvår av helt andre grunner enn det i tråden). Riktignok boikotter jeg også Spaceworld pga den verste kundeservicen jeg har fått på 20 år.
Sist endret av Carnivore; 15. januar 2017 kl. 09:39.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Sist jeg sjekket så kunne du få coopkort integrert i vanlig kredittkort. Så da behøver du ikke en gang en app
Vis hele sitatet...
Så jeg må ha enda et kort i lomma for at dette fantastiske systemet deres skal fungere uten å måtte gjøre mye manuelt?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Så jeg må ha enda et kort i lomma for at dette fantastiske systemet deres skal fungere uten å måtte gjøre mye manuelt?
Vis hele sitatet...
Nei, du registrerer konto nr sammen med coop avtalen din. Når du drar ditt vanlige bank kort registreres det automatisk med avtalen din.
Hvor gjør man dette da? Finner ingenting på medlemssidene.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Så jeg må ha enda et kort i lomma for at dette fantastiske systemet deres skal fungere uten å måtte gjøre mye manuelt?
Vis hele sitatet...
Du kan laste ned appen til coop, og scanne mobilskjermen. Ganske lite vanskelig.
Sitat av Carnivore Vis innlegg
Skylder "nordingene" alltid på Oslo for all ulykke der oppe? Du er klar over at Reitan familien er trøndere?
Vis hele sitatet...
Veldig godt spørsmål, og jeg har et eksempel. Innfartsveien til Bodø er en ulykkes-strekning hvor det har vært snakk om å bygge midtrabatt for å redusere antall ulykker.

Og så ble det besluttet fra "regjeringshold" at bygging av midtrabatt skulle skrinlegges fordi "det ikke er nok befolkningsgrunnlag" - Vi "nordlendinger" er altså mindre verdt

Nb: Etter at det ble bygget midt-deler i Lavangsdalen på E8 mot Tromsø har det vel ikke vært registrert en eneste dødsulykke - så vidt jeg vet.


Sitat av Carnivore Vis innlegg
Har snakket med et tonn av nordlendinger fra Bodø og opp til hammerfest og kirkenes som ikke liker Mack-øl det grann.
Vis hele sitatet...
Ja der kan du se - det er ikke alle nordlendinger som er "brautanes øl-drankera"
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Og så ble det besluttet fra "regjeringshold" at bygging av midtrabatt skulle skrinlegges fordi "det ikke er nok befolkningsgrunnlag" - Vi "nordlendinger" er altså mindre verdt
Vis hele sitatet...
Nå går jeg kanskje litt off-topic, men måtte kommentere dette.

Når de sier at det ikke er nok befolkningsgrunnlag så betyr det at 500 personer i sør-norge er mer verdt enn 100 personer i nord-norge.

Du kunne hatt ett poeng om du kunne vist til strekninger med lik trafikkbelastning hvor sør ble prioritert fremfor nord, men om man skal sette strekninger opp mot hverandre så er antall biler pr døgn ett legitimt grunnlag for å prioritere den ene fremfor den andre.

Men om vi skal tilbake til topic så viser det seg at bedrifter her sør også blir rammet av denne strategien så det er ikke noe nord vs. sør på gang.