Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2261
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
La oss si noen selger heroin til en person/kunde og den personen tok en dødelig dose, hvem sin skyld er det da?


Jeg vet at det er straffbart, men om det er brukeren selv som gjør det hva skjer da?

Dette er jo noe rare greier spør du meg, om noen dør av alkohol blir ikke selskapet som lager og/eller selger alkoholen straffet. Så hvorfor skal en som selger narkotiske stoffer bli straffet da? (Om man blir straffet i et sånt tilfelle?)
Tror dette kommer veldig ann på politimann og om det er i en storby etc.

Tenkt tanken mange ganger; hvor mange overdose dødsfall som egentlig er selvmord altså overlagt overdose.
Og hvor mange overdosedødsfall er egentlig drap? Det har skjedd og det er vel også minst en rettssak på drap via overdose?
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Og hvor mange overdosedødsfall er egentlig drap? Det har skjedd og det er vel også minst en rettssak på drap via overdose?
Vis hele sitatet...
Jo, mange er drap eller judas doser som det er kalt, masse sånt som foregår her jeg er i fra og i miljøet, en god kompis av meg døde av overdose for 1år siden, ryktene sier at det bar drap. "H*n ga han 0.3 og sa det var 0.1" Men politiet kan ikke gjøre noe med rykter som bevis.


Men tråden handler om det jeg skrev først ikke drap.

Men la oss snakke litt om nøyaktig heroin, man kan jo kjøpe en med 20% renhet og bli vant med den dosen de hadde der, men så plutselig fikk de en på 40%+ renhet, i et sånt tilfelle er det ikke dealeren sin skyld.

La oss gå litt inn på benzodiazepiner, der mister man jo all impulskontroll og hiver i seg myeee mer.

Det burde blitt tatt opp med folk, sånn vi kunne endret akkurat dette.

Om vi hadde legalisert alt av narkotika f.eks hadde det ikke vært sånne tilfeller og sikkert mindre død og mindre bruk hos unge, jeg tror at grunnen til at alkohol er så mye brukt blant unge er at man kan stjele i butikker (etter erfaring) men tobakk er bak disk å vanskeligere å få tak i, det kommer jo fremdeles til å være bruk og misbruk blandet unge selvfølgelig, men mindre bruk må vi ikke se bort i fra.


Om man hadde kjøpt heroin (eller andre ting) som var blandet med fentanyl f.eks burde selgeren blitt straffet syntes jeg, men man vet jo heller aldri om det var h*n selv som blandet ut eller personen han kjøpte av igjen. Ond sirkel dette.
Alle svin som cutter med fentanyl eller på annen måte forgifter knark burde dømmes som drapsmenn ved dødsfall som følge av OD eller forgiftning ved bruk av dødsdopet de har solgt, og de bør dømme for drapsforsøk på hver solgte brukerdose.

Hver gang det dukker opp slike saker i media blir jeg inderlig lei meg. For en jævla drittverden, der tørsten etter profitt er blitt så stor at enkelte bokstavelig talt er villige til trø over lik for litt ekstra skillemynt. Og jeg blir lei meg for alle pårørende som får dager eller uker med økt angst for sine, når de leser i aviser om det igjen sirkulerer fentanyl dop i miljøet. Og enda vi vet at slikt forekommer så er testkits feks i postforsendelse grunnlag for razzia, fotfølging i byen med daglige eller ukentlige samtaler med snuten.

Grov utnyttelse av svake grupper fra kriminelle uten gangsyn, der grådigheten har tatt helt over, og maktdemonstrasjon fra overmakta og snuten mot en gruppe mennesker som har nok å stå i om de ikke også må takle ekstra stress fordi at en lokal cowboysnut skal få polert egoet.
Sist endret av _abc_; 1. april 2021 kl. 08:56.
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Siden du sammenligner salg av alkohol med heroin så må jo de samme spillereglene gjelde for begge også.

Sitat: "Dette er jo noe rare greier spør du meg, om noen dør av alkohol blir ikke selskapet som lager og/eller selger alkoholen straffet. Så hvorfor skal en som selger narkotiske stoffer bli straffet da?"

Sitat: "Men la oss snakke litt om nøyaktig heroin, man kan jo kjøpe en med 20% renhet og bli vant med den dosen de hadde der, men så plutselig fikk de en på 40%+ renhet, i et sånt tilfelle er det ikke dealeren sin skyld."


Hvis et selskap produserer vin med 20% alkohol, og plutselig selger samme vinen med 40% alkohol så blir de selvfølgelig straffet for det.
Spesielt om det resulterer i noens dødsfall.

Det kan jo ikke være slik at hvis man selger/produserer noe ulovlig, så er man mindre ansvarlig enn hvis det hadde vært lovlig. Det at det i tillegg er snakk om ulovlige tunge rusmidler vil jo også være skjerpende og øke straffen betraktelig. Man gjør jo allerede noe samfunnet ser veldig strengt på, også i tillegg resulterer det i et annet menneske sin død.
En som selger heroin er jo også klar over disse risikoene og velger å fortsette å selge uten at han vet nok om produksjonen bak. Det vil jo også gjøre vedkommende ansvarlig for hva som skjer med brukeren.


Jeg heier forøvrig på legalisering av noen rusmidler jeg også. Bare ikke for opiater. De aller fleste er ute etter en annen rus enn hva alkohol kan gi, og i dag må du inn i andre miljøer for å finne det. Jeg har blant annet blitt tilbudt amfetamin, ketamin, LSD, MDMA og kokain av min faste dealer.
Hadde marihuana vært legalisert så ville jeg aldri kjent vedkommende og heller aldri fått tilbud om de sakene. Vi blir nok aldri kvitt avhengighet og bruk av opiater, men i mitt hodet så tror jeg problemet kunne vært mye mindre om man hadde noen alternativer til det giftige og bedøvende stoffet alkohol, som man forøvrig også kan bruke som drivstoff i en motor.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Siden du sammenligner salg av alkohol med heroin så må jo de samme spillereglene gjelde for begge også.

Sitat: "Dette er jo noe rare greier spør du meg, om noen dør av alkohol blir ikke selskapet som lager og/eller selger alkoholen straffet. Så hvorfor skal en som selger narkotiske stoffer bli straffet da?"

Sitat: "Men la oss snakke litt om nøyaktig heroin, man kan jo kjøpe en med 20% renhet og bli vant med den dosen de hadde der, men så plutselig fikk de en på 40%+ renhet, i et sånt tilfelle er det ikke dealeren sin skyld."


Hvis et selskap produserer vin med 20% alkohol, og plutselig selger samme vinen med 40% alkohol så blir de selvfølgelig straffet for det.
Spesielt om det resulterer i noens dødsfall.

Det kan jo ikke være slik at hvis man selger/produserer noe ulovlig, så er man mindre ansvarlig enn hvis det hadde vært lovlig. Det at det i tillegg er snakk om ulovlige tunge rusmidler vil jo også være skjerpende og øke straffen betraktelig. Man gjør jo allerede noe samfunnet ser veldig strengt på, også i tillegg resulterer det i et annet menneske sin død.
En som selger heroin er jo også klar over disse risikoene og velger å fortsette å selge uten at han vet nok om produksjonen bak. Det vil jo også gjøre vedkommende ansvarlig for hva som skjer med brukeren.


Jeg heier forøvrig på legalisering av noen rusmidler jeg også. Bare ikke for opiater. De aller fleste er ute etter en annen rus enn hva alkohol kan gi, og i dag må du inn i andre miljøer for å finne det. Jeg har blant annet blitt tilbudt amfetamin, ketamin, LSD, MDMA og kokain av min faste dealer.
Hadde marihuana vært legalisert så ville jeg aldri kjent vedkommende og heller aldri fått tilbud om de sakene. Vi blir nok aldri kvitt avhengighet og bruk av opiater, men i mitt hodet så tror jeg problemet kunne vært mye mindre om man hadde noen alternativer til det giftige og bedøvende stoffet alkohol, som man forøvrig også kan bruke som drivstoff i en motor.
Vis hele sitatet...

Svaret på spørsmålet som stilles er helt avhengig av hvordan man ser det. Forskjellen på heroin og alkohol er jo at alkohol er lovlig og regulert slik at produsenten er pliktig å skrive hvor mange prosent alkohol flasken inneholder.

Har man solgt heroin har man allerede "deala", gjort noe ulovlig og burde vite hva slags konsekvenser det kan medføre når man selger potensielt dødelige stoffer. Hvem som har hvor mye skyld kan alltids diskuteres. Men det er innlysende i mine øyne at skylden er delt. Hadde ikke personen brukt heroin hadde dette aldri skjedd, og hadde ikke personen solgt heroin hadde det mest sannsynlig ikke skjedd akkurat den kvelden.

Når det er sagt vil jeg påstå at det varierer kraftig hvem som har hvor mye skyld i hvert enkelt tilfelle. Ta eksempelet om 20 til 40 prosent renhetsgrad. Her ligger jo hele nøkkelen i informasjon. Om dealeren ikke er klar over dette selv har han kanskje ikke noe i denne bransjen å gjøre, og burde kunne klandres for uaktsomhet da han selger et dødelig produkt han ikke selv vet noe om styrkegraden på.

Si at dealeren jevnt over har levert 20% renhet og plutselig dobler potensen uten å si noe. Det er jo selvsagt mye mere klanderverdig enn om han hadde sagt "denne har dobbel styrke av hva du er vandt med, ikke ta mer enn halvparten av hva du gjør til vanlig." Eller om dealeren spicer opp med fentanyl vil jeg vel ikke akkurat påstå at forbruker har så mye av skylden. Men om forbrukeren setter seg en smell på 3 ganger hva h*n er vant med er det selvsagt ikke så mye en dealer får gjort med det...

Men nå er heroin både umerket og ulovlig så at en dealer må ta konsekvensene av sine egne handlinger når det medfører tidlig død er helt ok for meg. Det gjør at man i hvert fall får fokus på de mest kyniske miljøene når folk ramler om som fluer pga forgiftning og tukling med stoffet.

Noe jeg er sterkt uenig i er tanken om at legalisering av andre stoffer kommer til å forandre noe som helst for minus brukerne, eller redusere antallet betraktelig. Om noen f.eks har fått forskrevet morfin preparater i alt for lang tid hjelpes de fint lite av at tjall har blitt legalisert... En legalisering kunne også ført til at man visste renhetsgraden, dermed mye færre overdoser.

Takker man ja til heroin når man egentlig kom for å kjøpe cannabis så har man er problem, men det blir ikke noe mindre av å stigmatisere den ene gruppen noe mer enn den andre. Jeg har også fått tilbud om alt du ramset opp ++ men jeg tar ikke x antall stoffer basert på at de også er ulovlige bare fordi jeg liker å røyke. Det vil ikke være sånn at alle plutselig får lyst på opiater fordi det legaliseres, og jeg er heller ikke fan av grunnløs forskjellsbehandling. Tenker det mest fornuftige om man skal legalisere noe er å ta alt. Det er ikke riktig at noen skal støtes ut eller bli fratatt muligheten til å vite om innholdet i rusmiddelet sitt, spesielt når det er så kort vei fra god rus til å ligge der uten å puste. Sånn sett, mtp skadereduksjon er det viktigere at opiater legaliseres enn cannabis.
Spørsmålstillingen er hvem sitt ansvar det er hvis noen dør ved "Normal" bruk,
ikke Judas Doser eller fentanyl solgt under falsk flagg.

Når en dealer selger til ett voksent menneske må man kunne forvente att kjøperen
er i stand til å administrere dopet. Selgeren kan straffes for selve salget, men kan i mine
øyne ikke holdes ansvarlig for att noen bruker for mye å dør.

Hvordan retten ser på det vet jeg ikke.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jo, mange er drap eller judas doser som det er kalt, masse sånt som foregår her jeg er i fra og i miljøet, en god kompis av meg døde av overdose for 1år siden, ryktene sier at det bar drap. "H*n ga han 0.3 og sa det var 0.1" Men politiet kan ikke gjøre noe med rykter som bevis.


Men tråden handler om det jeg skrev først ikke drap.

Men la oss snakke litt om nøyaktig heroin, man kan jo kjøpe en med 20% renhet og bli vant med den dosen de hadde der, men så plutselig fikk de en på 40%+ renhet, i et sånt tilfelle er det ikke dealeren sin skyld.

La oss gå litt inn på benzodiazepiner, der mister man jo all impulskontroll og hiver i seg myeee mer.

Det burde blitt tatt opp med folk, sånn vi kunne endret akkurat dette.

Om vi hadde legalisert alt av narkotika f.eks hadde det ikke vært sånne tilfeller og sikkert mindre død og mindre bruk hos unge, jeg tror at grunnen til at alkohol er så mye brukt blant unge er at man kan stjele i butikker (etter erfaring) men tobakk er bak disk å vanskeligere å få tak i, det kommer jo fremdeles til å være bruk og misbruk blandet unge selvfølgelig, men mindre bruk må vi ikke se bort i fra.


Om man hadde kjøpt heroin (eller andre ting) som var blandet med fentanyl f.eks burde selgeren blitt straffet syntes jeg, men man vet jo heller aldri om det var h*n selv som blandet ut eller personen han kjøpte av igjen. Ond sirkel dette.
Vis hele sitatet...

Tok med hele innlegget da jeg sitter på tlf så er begrenset med tasting jeg orker å gjøre hehe

Jeg tror også at det hadde blitt mye mindre overdoser om man kunne kjøpt ren heroin istedenfor det kattepisset som gjerne blir solgt og brukt i dag. Det er nesten en selvfølge for da vet man hva man har og dosen er lik hver gang.

Men hvem skal selge dette? Apotek? Kan jeg få frikort? Mest sannsynelig så er vel hele den nye rusreformen nesten blåst bort. Hverken frp eller høyre vil stemme for denne og med et syn som myndighetene fremviser her tror jeg det blir laaaang tid til vi ser noe fornuftighet i hvorfor renere heroin er bedre for de fleste brukere

Altså vi har tollere og politi som vil kriminalisere test kits for det er tester til farlige narkotiske stoffer. Nei, de testene er ikke 100% sikre men sånn i forhold til å ta stoffer du med 100% sikkerhet kan si du ikke aner hva er må de ha en større betydning.

Men Norge ser det jo ikke sånn. Vi skal alltid ha norske eksperter som mener noe annet enn andre.

Første jeg tenker på er vaksinene og norske eksperter mener man kan vente lenger mellom vaksine dosene enn hva som er anbefalt av produsenten selv
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tenker for meg en situasjon hvor du kan få skylden. Det er hvis vedkommende gir uttrykk for å ønske å ta en overdose på det du selger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tenker for meg en situasjon hvor du kan få skylden. Det er hvis vedkommende gir uttrykk for å ønske å ta en overdose på det du selger.
Vis hele sitatet...
Er det ikke VANLIGVIS sånn at de som tar selvmord ikke sier ifra først?
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 420master Vis innlegg
Er det ikke VANLIGVIS sånn at de som tar selvmord ikke sier ifra først?
Vis hele sitatet...
Det har jeg blitt fortalt også (av helsepersonell). Vedkommende sa at mange ber om hjelp først eller forteller om lysten til å dø men at når de først har bestemt seg utføres selvmordet som regel i stillhet og ikke noe man varsler andre om at "nå skjer det".

Over til trådstarters scenario kjenner jeg ikke til noen paragraf eller praksis der en dealer har blitt straffa for medvirkning til selvmordet ved å bare selge stoffene. Men fins tilfeller der en dealer har satt dosen (judas dose eller uhell) og blitt straffa.
Jeg har flere overdosedødsfall i sirkelen min og overraskende nok har aldri de som har solgt eller skaffet vedkommende dopet ytra noe om dårlig samvittighet... En kompis av en avdød følte skyld fordi det var han som hadde introdusert han for stoffene mange år før men jeg har snakka med dealere som er såpass kyniske at de sier at det ikke er dems problem og at de bare gjør jobben sin (cash rules) til tross for at de har visst at personen(e) ikke tåler eller har godt av å misbruke stoffet lenger. Det mest kyniske i mine øyne var et tilfelle en misbruker av kola ble psykotisk av det hver gang, banka dama si helseløs, mora si helseløs, tilfeldige forbipasserende helseløs, hver gang han tok kola og selgeren visste om det men ga faen. Personen endte på psykiatrisk tvangsavdeling i langtids rus utløst psykose og selger visste om det men fortsatte å selge han når han var ute igjen.. Vedkommende døde av kokain overdose til slutt fordi han ikke hadde noen stoppknapp og selger aldri heller sa stopp... Med åra har jeg lært at ikke noe miljø er mer kynisk enn der der selges og misbrukes rus ig det er faen så trist å tenke på hvor mange dødsfall som kunne vært unngått om selger hadde mer ansvar. Om ikke strafferettslig så i det minste etisk... .