Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2139
Vi er vel flere enige om at det bare er en kort tid til vi har fått knyttet alle sansene våre til VR. Såvidt jeg vet er det smak og lukt vi mangler for at det er komplett. Hvordan skal vi da kunne skille mellom en virkelig og virtuell verden? Det eneste som gjenstår da er bevisstheten vår.

Når vi har kommet så langt allerede nå, hva er det som sier at vi ikke har gjort det før? Kanskje sitter jeg i den "virkelige" verden og er lam, med VR-briller på for å gi meg et mer leveverdig liv.

Vil gjerne kjøre en diskusjon på dette her, utrolig spennende.
Sitat av SleeperSeed Vis innlegg
Sjekk Matrix
Vis hele sitatet...
Nå ødela du nettopp helgen til Nevo
Abels tårn hadde nylig en lengre diskusjon om vi lever i en simulering,
der fysiker og dataviter Inga Strümke kommer med flere argumenter for at vi eksisterer i en virtuell verden.

Abels tårn – Lever du i en simulering?
(Diskusjonen starter rundt 36:30.)

Morsomt tanke-eksperiment og en tematikk jeg liker i skjønnlitteratur, men personlig er jeg ikke overbevist.
Hovedsakelig av grunnene Petter Bøckman nevner på slutten av programmet.

Primært strever jeg med å finne en motivasjon for å plassere folk i en simulering som ikke kan oppsummeres med «fordi Gud».
Som (foreløpig) ikke-troende og med Ockhams barberkniv i bakhodet, går jeg derfor ut i fra at dette livet er mitt egentlige liv.
Limited edition
Moff's Avatar
Hvis trådstarter ikke har sett The Matrix (1999) så gjør for all del det, det er en film som presenterer mange snedige idéer. Et sentralt konsept i The Matrix er at...

SPOILER ALERT! Vis spoiler

... man måtte designe den virtuelle virkeligheten med en stor grad av lidelse fordi menneskene ellers ville avvist simuleringen. De sier også at menneskene til slutt vil avvise simuleringen uansett, og derfor kjøres spillet i en endeløs loop som har en start og en slutt. Den virkeligheten vi lever i nå er den sjette gjennomgangen. I filmen bruker beskriver de det som avvisning, men det er trygt å anta at det er snakk om at vi ikke aksepterer eller ser poenget med virkeligheten, noe som vil ende opp med selvmord eller tilsvarende.


Dette er en interessant tanke fordi det forklarer hvorfor simuleringen er lagt opp slik den er, med så mye krig og elendighet. Det må rett og slett til for at vi ikke skal merke at noe er galt.

Sitat av Svartbak Vis innlegg
Primært strever jeg med å finne en motivasjon for å plassere folk i en simulering som ikke kan oppsummeres med «fordi Gud».
Som (foreløpig) ikke-troende og med Ockhams barberkniv i bakhodet, går jeg derfor ut i fra at dette livet er mitt egentlige liv.
Vis hele sitatet...
En av de bedre idéene jeg har hørt om er at vi mennesker er plassert i simuleringen for å trene opp en kunstig intelligens. Vårt formål er rett og slett å lære opp en datamaskin til å forstå en del komplekse, menneskelige egenskaper. Mer spesifikt, å trene en datamaskin til å forstå når det er greit å bryte regler. Mange stiller jo spørsmål ved selvkjørende biler, om hvordan de skal håndtere "etiske dilemmaer". Skal bilen redde 7 av sine egne passasjerer fra en kollisjon på bekostning av livet til én fotgjenger?
Sitat av Moff Vis innlegg
Hvis trådstarter ikke har sett The Matrix (1999) så gjør for all del det, det er en film som presenterer mange snedige idéer. Et sentralt konsept i The Matrix er at...

SPOILER ALERT! Vis spoiler

... man måtte designe den virtuelle virkeligheten med en stor grad av lidelse fordi menneskene ellers ville avvist simuleringen. De sier også at menneskene til slutt vil avvise simuleringen uansett, og derfor kjøres spillet i en endeløs loop som har en start og en slutt. Den virkeligheten vi lever i nå er den sjette gjennomgangen. I filmen bruker beskriver de det som avvisning, men det er trygt å anta at det er snakk om at vi ikke aksepterer eller ser poenget med virkeligheten, noe som vil ende opp med selvmord eller tilsvarende.


Dette er en interessant tanke fordi det forklarer hvorfor simuleringen er lagt opp slik den er, med så mye krig og elendighet. Det må rett og slett til for at vi ikke skal merke at noe er galt.



En av de bedre idéene jeg har hørt om er at vi mennesker er plassert i simuleringen for å trene opp en kunstig intelligens. Vårt formål er rett og slett å lære opp en datamaskin til å forstå en del komplekse, menneskelige egenskaper. Mer spesifikt, å trene en datamaskin til å forstå når det er greit å bryte regler. Mange stiller jo spørsmål ved selvkjørende biler, om hvordan de skal håndtere "etiske dilemmaer". Skal bilen redde 7 av sine egne passasjerer fra en kollisjon på bekostning av livet til én fotgjenger?
Vis hele sitatet...
Store deler av verden lever rimelig fredelig da. Men de fleste jobber nesten hele livet, det som holder oss i gang er litt rusmidler eller religion for noen, samt tak over hue og no mat.
Det er vel en bevisst strategi for at folk ikke skal gjøre opprør.

Om det er simulert eller ikke er ikke godt å si, hvor får vi ideer fra? Tenker da A Einstein N Tesla osv
Blir det plassert en ide i hodet deres fra en 'hub' eller er kreativitet en reel ting.
Liker å høre på Sean Carrol! Simulation, Multiverse et.c
det man ikke vet er om det er multiplayer eller singelplayer. eller om det er multiplayer med en stor del npcs.
jeg tror på sistnevnt.

om det er en simulering av kun en hel del regler, som feks evolusjon fysikk og allt. altså "chaos" så er det vel egentlig ikke noe spennende imo, om ingen har noe?

men om det er en simulering av ett spill, hvor min entitet i livet utenfor har skumlest litt igjennom livet til simmen. (altså meg) å så tenkt at "fan, det høres jo kult ut" så betyr det jo at mitt liv kommer til å bli fuckings awesome snart

neivetikke, liker tanken bare. man kan jo egentlig filosofere hva som helst.
Fra Kurzgesagt

TED-Ed

VOX - Elon Musk

Tenkt en del på dette selv, er et sinnssykt interessant tema, men kan merke at hjernen lagger litt når jeg tenker for dypt inn på det.
Ja, det eneste som vil gjenstå er bevistheten, og ja, dine intuisjoner stemmer, du ligger du i ei seng et sted å sover, i en verden annen enn denne. Men dette er forsåvidt greit, på grunn av at til slutt vil du innse at du bare var bevistheten til å begynne med. Selfølgelig, dette kan jo ta mange levetider, eller ikke.
Jeg tror det. Hører mye på fysikere og dems versjon av det. Anbefaler Max Tegmark!
Sitat av Svartbak Vis innlegg
Abels tårn hadde nylig en lengre diskusjon om vi lever i en simulering,
der fysiker og dataviter Inga Strümke kommer med flere argumenter for at vi eksisterer i en virtuell verden.

Abels tårn – Lever du i en simulering?
(Diskusjonen starter rundt 36:30.)
Vis hele sitatet...

Forsøkte mitt beste for å høre på denne podcasten men den dama der hadde virkelig ingen radio-stemme og elendig mik-teknikk. Hørte henne le rakt inn i mikken slik jeg forestiller meg svære bryggersjauere lo i sin tid. Grov og rungende latter. En nærmest snøftende måte å prate på, nei det ble helt umulig å høre på. Kanskje lydmannen hadde tatt seg en "tre dagers"?

Men rent filosofisk så trenger jo ikke verden være slik vi opplever den. Kanskje tror vi at vi er slik vi er og at vi er veldig langt fremme teknologisk, men for alt vi vet så er vi kanskje bare en gjeng med snyltedyr som lever i pelsen bak ørene på en svær monsterskapning.
Sist endret av _abc_; 29. februar 2020 kl. 09:36.