Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6184
Trenger vi egentlig flere språk? Tenkte litt på dette her om dagen, ville ikke alle tjent på om alle snakket samme språk?
Jeg personlig tenker at språk er en unødvendig bariære mellom kulturer, tenker også at et verdensspråk også ville vert positivt for internasjonalt samarbeid, spesielt med tanke på forskning osv. Man kunne ungått mange misforståelser og andre tulle feil, de har jo foreksempel alerede blitt laget et system for enheter(SI) for å unngå feil ved bruk av forskjellige enheter og dette funker jo utmerket-kunne man ikke innført dette for vanlig språk også?

Hvor lang tid tror dere det hadde tatt før alle kunne identifisert/utrykke seg på samme måte med et nytt språk?
SI-systemet fungerer utmerket ja, men det er jo ikke overalt det brukes. For eksempel kræsja jo et fartøy rett i overflaten på Mars fordi NASA og Lockheed brukte forskjellige enheter i datasystemene. Språk er mye vanskeligere å standardisere.

Jeg tror språk er så tett knyttet til kultur at et felles verdensspråk vil være umulig. Språket tilpasser seg jo menneskene som bruker det, og folk lever veldig forskjellig rundt i verden. Om man hadde fått til et felles språk, hadde det nok uansett ikke tatt lang tid før det hadde utviklet seg lokale forskjeller. Når sjargong og språkbruk kan være forskjellig fra vennegjeng til vennegjeng i samme by, har jeg ingen tro på et felles språk for alle typer mennesker.
Jeg vil tro engelsk vil bli større og større, du ser allerede forskjellen de siste 50 årene. Kanskje alle i verden snakker flytende engelsk plus morsmålet om 50 år?
Det er flere som prater kinesisk enn engelsk.

Det er store forskjeller på folk og språk og hva lokalspråket handler om. Men en forenkla generelt språk/standard fraser kommer man langt med. Kroppsspeåk er veldig universelt da. Kanskje omvendt i India men men.
Sjekk ut esperanto, tanken er tenkt tidligere. Jeg lærte meg litt av språket på 70 tallet. Da hadde jeg brevvenn som ivret for at hele verden kunne samles språkmessig. Språket var lett å lære, men nå har jeg glemt alt.
Klem fra Betty
Det er ogsaa flere som snakker Spansk enn Engelsk, men et globalt spraak hadde virkelig vaert en fin ting!
Problemet er at språk utvikler seg hele tiden i takt med samfunnet du lever i, selv tegnspråk er forskjellig fra land til land.
Lokale utfordringer, skikker og kultur gir behov for å uttrykke seg på forskjellige måter.
Dette emnet er jo eldre enn Jesus. Bokstavelig talt:
Sitat av 1. Mosebok Kapitel 11:1-9

1 Og hele jorden hadde ett tungemål og ens tale.
2 Og da de drog frem mot øst, fant de en slette i landet Sinear, og de bosatte sig der.
3 Og de sa til hverandre: Kom, la oss gjøre teglsten og brenne dem vel! Og de brukte tegl istedenfor sten, og jordbek istedenfor kalk.
4 Så sa de: Kom, la oss bygge oss en by med et tårn som når op til himmelen, og gjøre oss et navn, så vi ikke skal spres over hele jorden!
5 Da steg Herren ned for å se byen og tårnet som menneskenes barn hadde begynt å bygge.
6 Og Herren sa: Se, de er ett folk, og ett tungemål har de alle; dette er det første de tar sig fore, og nu vil intet være umulig for dem, hvad de så får i sinne å gjøre.
7 La oss da stige ned der og forvirre deres tungemål, så den ene ikke forstår den andres tungemål!
8 Så spredte Herren dem derfra over hele jorden, og de holdt op med å bygge på byen.
9 Derfor kalte de den Babel; for der forvirret Herren hele jordens tungemål, og derfra spredte Herren dem ut over hele jorden.

Kilde
Vis hele sitatet...
Nytteverdien synes så opplagt at den eneste forklaringa på ulike språk oldtidsmenneskene klarte å koke i hop var "Gud gjorde det, den jævla kjipingen!" - og dette er jo i seg selv et interessant moment.

Som andre har påpekt har det vært mange forsøk, men ingen har lykkes i lage et verdensspråk som benyttes av annet enn entusiaster, selv om mange av de konstruerte språkene er ryddigere, renere og enklere enn noe eksisterende språk i dag. Og dersom vi velger et eksisterende språk, hvilket skal vi velge? Jeg synes ikke engelsk er perfekt - det går jo faen an å banne på engelsk! - og mange ville nok anse dette som en heller brutal form for kulturell imperialisme. En annen ting å ha i mente er at du ikke kan skille språk og kultur. Dette er en interessant wikipediaartikkel om emnet.

Som alltid her i livet - hadde det vært en enkel og åpenbar løsning som faktisk funka, så hadde det vært gjort for lenge siden.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Engelsk kommer eventuelt til å overta alle andre språk, med mindre vi finner romvesener og de har et enda mer universielt språk. Ha!
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Sjekk ut esperanto, tanken er tenkt tidligere. Jeg lærte meg litt av språket på 70 tallet. Da hadde jeg brevvenn som ivret for at hele verden kunne samles språkmessig. Språket var lett å lære, men nå har jeg glemt alt.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Morsomt at du nevner dette.
Mi estas komencanto de esperanto
Sitat av Prøysen Vis innlegg
Engelsk kommer eventuelt til å overta alle andre språk, med mindre vi finner romvesener og de har et enda mer universielt språk. Ha!
Vis hele sitatet...
Om engelsk blir morsmål for alle, vil det bli leeenge til. Mange unge mennesker som omtrent ikke kan engelsk.
kan egentlig ikke så mye om det, men er det ikke sansynligt at vi vill få gode oversetelsesprogrammer ettervert som vil gjøre komunikasjon eneklere mellom folk med ulik språkbakgrunn?
Tenker at det er fremtiden heller en at vi trer et felles "verdensspråk" ned over hodet på folk
Tror ikke det hadde funka. Vi har dialekter i Norge som for de fleste er vanskeligere å forstå enn svens og dansk. Og jo lengre avstander, desto større avvik.

Jeg leste en gang om en fugl som finnes både på fastland og div. øygrupper jorda rundt. Den første flokken kan parre seg med neste og neste der igjen, den i midten kan parre seg med den siste, men der den siste møter den første, er flokken blitt en ny art som ikke lenger er kompatibel med utgangspunktet. Jeg tenker litt det samme om språk. Inntil hele verden bor i byer, lærer engelsk på skolen og kommuniserer mest via nett, tror jeg det blir vanskelig å unngå så store avvik at vi fremdeles må kalle det språk, og ikke bare dialekt...

Oversettingsverktøyene blir også bare bedre og bedre (Google Translate kan nå analysere kompliserte setninger), så jeg tror språkforskjellene vil få mindre og mindre å si med tiden.
Sist endret av kallisti; 22. mai 2017 kl. 18:14.
Internett er jo i ferd med å sammle verden, og jo mer vi er en del av det, jo mer vil et felles språk oppstå. Det er allerede et språk og en slangform i ferd med å utvikle seg via internett.
Lol wtf.
som spenner over en god del forskjellige språk.

Oversettelsesverktøy er også ganske begrenset siden en maskin ikke vet verdien av symbolet det bruker. altså en fyr som sier en ting på en hyggelig måte men som kan bety 2 ting på hans språk er vanskelig å oversette.
Men om vi får AI så er det argumentet borte.

Vi er også lang vei unnav en verden hvor alle prater Engelsk. Tror ikke det skjer med det første.
  1. Mandarin Chinese (incl. Standard Chinese) 899 million native speakers - 1051 million total speakers.
  2. English 500 million native speakers - 1010 million total speakers
  3. Hindustani (Hindi / Urdu) 438 million native speakers - 652 million total speakers.
  4. Spanish 500 million native speakers - 570 million total speakers.
  5. Arabic 290 million native speakers - 422 million total speakers
(kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...er_of_speakers)


Og her er en fin video om hvorfor forskjellige språk er bra:
https://www.youtube.com/watch?v=QYlVJlmjLEc
Fantastic Features We Don't Have In The English Language
"These fantastic features are one of the reasons why keeping minor languages alive is important. If English had totally dominated the world and stamped out every other tongue, then we'd lose not only these rich languages, but we'd lose the insights we gain of what the human mind's capable of."
Nei dette har jeg liten tro på. Språket er dynamisk og er i stadig endring. Låneord går alle veier og tom engelsk har flere norske låneord.
Språk er lokalt forankret, det forteller hvem vi er og språket er en del av vår kultur. Selv om vi nå ser at dialekter flater mer ut, så er det fortsatt store forskjeller i dialektene rundt om i landet.
Engelsk er vell enklere og lære en mandarin, pluss det er vell ett hav av forskjellige dialekter osv i kina?
Selv synes jeg det hadde verdt greit viss alle i verden hadde engelsk som sidemål, muligens pga jeg forstår engelsk relativt godt selv..
Sist endret av sneipen; 24. mai 2017 kl. 12:29.
Jeg tror mer på at engelsk vil bli et mer universalt språk enn mandarin, fordi det finnes et langt større antall nasjoner som prater engelsk enn mandarin. Kan du engelsk kan du handle med (stort sett) hele europa og amerika. Kan du mandarin kan du handle med Kina, men selv kineserne lærer seg engelsk.

Lærer du deg mandarin har du kanskje flere å prate med, men du har et mindre utvalg kulturer du kan kommunisere med.
Sist endret av Pygoscelis; 24. mai 2017 kl. 12:38.