Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1712
Hei!

Hei! Har ett stort problem som jeg ikke skjønner helt hvordan jeg skal løse.

Bestilte en clutch til bilen min fra ett firma i England. Da jeg fikk pakken så jeg at delen var feil, så jeg tok kontakt med firmaet å fikk godkjenning for å returnere pakken, mot at jeg betaler frakt.

Dro så til posten å fikk skrevet under tollklareringspapirer for retur av vare. Betalte frakt på 389,- for retur. Dama bak disken veiet å stemplet pakken.

Ett par dager senere får jeg brev i posten fra FedEx "Toll og avgift-faktura" på 450,-. Har ikke betalt denne enda, da jeg har holdt på med å sjekke opp det å få refundert tollavgift ved retur av varer.

Idag (28.01) får jeg tilsendt i posten følgende fra Posten Norge:

"Melding om ufortollet sending til utlandet" Mangler handelsfaktura/tollfaktura, spesifisert med antall, innhold og verdi"
Fristen for at pakken blir returnert til meg er 29.01! Altså i morgen. Da må jeg betale porto på nytt igjen.

Så jeg forstår egentlig ikke hva som mangler. Jeg fylte ut tollpapirer da jeg sendte pakken, men nå får jeg beskjed om at det mangler handelsfaktura? Hva er dette?
Har endel papirer som omhandler sendingen:

- Invoice fra firmaet
- Avsenders kvittering fra Bring (Da jeg sendte pakken)
- Commercial Invoice
- Kvittering for betalt frakt
- Deklarasjon fra Fedex
- Proforma Invoice

Noen kloke hoder der ute som har vært borti dette jævla papirmaset?
Setter pris på kjapt svar!
Hva med å ringe FedEx så får du høre nøyaktig hva de vil ha?
Vet ingenting
Trådstarter
Jeg tenkte å ringe Posten imorgen siden det er de som etterlyser handelsfakturaen, men tenkte å høre her om noen visste hva det var så jeg kunne ordne det klart før jeg ringer de. Slik at jeg kan forklare situasjonen å slipper retur av varen til meg igjen.
Har du hengt fakturaen synlig utenpå pakken? Og fakturaen har korrekt varebeskrivelse og verdi?
Vet ingenting
Trådstarter
Jeg skrev bare under på tollpapirene å sendelappen, så ordnet dama bak disken resten. Hun klistret flere ark på pakken. Varebeskrivelsen er korrekt, verdien skrev jeg på tollpapirene.
Sitat av margido Vis innlegg
så ordnet dama bak disken resten. Hun klistret flere ark på pakken.
Vis hele sitatet...
Den fella gikk jeg i for en stund siden også! Fikk pakka i retur fra Oslo hvor den ble stoppet. Ansatt på posten som tok i mot pakka og dokumentene kunne ikke jobben sin og jeg måtte betale dobbelt opp. Posten er et drittfirma!
Send dem en "proforma Invoice" med deg som avsender og pakke-mottaker som mottaker. Men egentlig er det jo for sent nå, så ring Posten, ellers kommer pakken i retur.