Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 4776
God kveld! (Burde kanskje vært "burde" og ikke bør?)

Jeg så tidligere i dag en artikkel på VG, og hvor Breivik vil i sin mors begravelse.

Så leste jeg litt rundt på andre forum, (derav diverse baby-forum som dukket opp på Google), og der var det flere som mente at "nei, han burde ikke få lov til å være i sin mors begravelse."

Hva mener dere, burde han fått lov å dra, eller vært med på et vis?

Jeg mener da at han burde fått lov til å delta på et vis, da det trossalt er hans mor, og uansett hvor ille det han er gjort er, så er det fortsatt moren hans. Dere kan godt kalle meg en krakk, men av en eller annen grunn mener jeg at han burde fått lov.

Hva mener dere? Hvorfor / hvorfor ikke? Kjør debatt!

EDIT: Glemte artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/2...artid=10101893
Sist endret av Bruskork1; 26. mars 2013 kl. 00:19.
Jeg er usikker, syntes han bør få lov men samtidig skjønner jeg godt at det kan bli problematisk ihht. sikkerhet.. Det er jo tross alt hans mor, så burde egentlig være rett at han får dra.
Sist endret av NickyNamez; 26. mars 2013 kl. 00:20.
Det å nekte noen å gå i sin mors begravelse er en forbrytelse i seg selv, er jo ikke noen fare for at ingen vil bevokte han.
Hva tror dere mødrene til alle hans ofre vil tenke om dette?
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Det å nekte noen å gå i sin mors begravelse er en forbrytelse i seg selv.
Vis hele sitatet...
Nei det er det ikke.
Jeg mener at han ikke er så farlig som folk skal ha det til. Ja, han drepte mange iløpet av et par timer, men han er ikke noen ninja eller noe. Bare en normal feit nordmann. Det holder med to politimenn til å passe på ham. Hva faen er problemet?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Spørsmålet er vel egentlig om andre innsatte får lov å dra i begravelser og lignende. Nå vet jeg svært lite om fengselet her i Norge osv, men får andre lov til det så burde han så absolutt også få lov. Det største problemet er jo tross alt om han skulle ha blitt angrepet, derfor må de sikkert ha veldig skjerpet sikkerhet.

Men ja, er det rutine at man får dra i begravelser til familiemedlemmer når man er i fengsel så burde han åpenbart få lov. Loven skal være lik for alle, terrorist eller ei.
Om folk mener at ABB ikke burde få lov til å dra i sin egen mors begravelse, burde ta en titt inn i seg selv å se hva som skjer her.
Ville ikke du ha gått i din mors begravelse?

Om ABB vil gå i sin mors begravelse bør han få lov til det. Å den Norske stat bør tilrettelegge for at dette skal foregå på en sikker å trygg måte.

Dette er en generelt "delikat" sak å si det jeg skal si i, men det som skal sies, bør sies.

Hedre de døde, på den måten du ser det best. Men la de døde være døde. Hedre de falne.

Sitat av Legevakten Vis innlegg
Jeg mener at han ikke er så farlig som folk skal ha det til. Ja, han drepte mange iløpet av et par timer, men han er ikke noen ninja eller noe. Bare en normal feit nordmann. Det holder med to politimenn til å passe på ham. Hva faen er problemet?
Vis hele sitatet...
Det holder med 2 politomenn å passe på han? Ja det er den logiske kolklusjonen å slutte i denne situasjonen. Men hva jeg mener er at om denne mannen, slipper ut i all offentlighet, og den vanlige mann i gate vet om dette, tror jeg ikke ABB kommer uskadd tilbake der han kom fra.

"Dette er min mening"
Sist endret av winkeesalami; 26. mars 2013 kl. 00:31.
Jeg mener han bør få lov til og dra. Selvfølgelig med bevæpnede vakter.
Ikke med tanke på at kan unnslippe, men det at hvis han hadde gådd med vanlig politi,
hadde han mest sannsylig blitt revet i fillebiter.

Han har gjort noen ubeskrivelige handlinger, men det er fremdeles hans mor.
Alle burde få legge deres kjære i jord fredfult, uansett hvem de er.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Jeg mener at han ikke er så farlig som folk skal ha det til. Ja, han drepte mange iløpet av et par timer, men han er ikke noen ninja eller noe. Bare en normal feit nordmann. Det holder med to politimenn til å passe på ham. Hva faen er problemet?
Vis hele sitatet...
Tror ikke sikkerhetsproblemene her ligger i at han skal flykte, for det er som du sier ikke akkurat så stor fare. Et par politivakter så har man han under kontroll. Ikke tror jeg han har noen planer om å flykte uansett. Problemet ligger vel heller i hans sikkerhet - at ingen blir å angripe han. Dog vil jeg si folk har sunket lavt om man går til angrep på noen under en begravelse. Om ikke i respekt for han, men av respekt for resten av familien hans burde man la de være i frem i sørgeperioden.

Som mange andre her tydeligvis mener jeg han burde få dra i begravelsen. Uansett hva han har gjort så er han et menneske, og å miste så nær familie er veldig trist.
Sist endret av etse; 26. mars 2013 kl. 00:35.
Jeg syns han skal få lov til å ta farvel med sin mor på en ordentlig måte.
Det eneste problemet jeg egentlig ser med en slik avgjørelse, er sikkerheten rundt begravelsen.
Det kommer til å bli som når Obama kom til Oslo for å få utdelt fredsprisen, et satans stort sikkerhetsoppbud, og mange penger som går med på det.
Det holder med to politimenn til å passe på ham
Vis hele sitatet...
Han hadde blit drept av en rasende folkemengde før politiet hadde rukket og reagere
Jeg håper at vennene og resten av familien til moren får muligheter til å ta farvel uten at barnemorderen er der. At han får permisjon til å delta i den ordinære begravelsen er helt utenkelig men at det arrangeres en slags minnestund kun for ham, som gjennomføres i hemmelighet, er teoretisk mulig.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg håper at vennene og resten av familien til moren får muligheter til å ta farvel uten at barnemorderen er der. At han får permisjon til å delta i den ordinære begravelsen er helt utenkelig men at det arrangeres en slags minnestund kun for ham, som gjennomføres i hemmelighet, er teoretisk mulig.
Vis hele sitatet...
Skjønner ditt synspunkt på saken, men.. Tror ikke at det ville vært mulig i forhold til at dette faktisk er sønnen. Det vil i såfall blii motsatt av det du sier her.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg håper at vennene og resten av familien til moren får muligheter til å ta farvel uten at barnemorderen er der. At han får permisjon til å delta i den ordinære begravelsen er helt utenkelig men at det arrangeres en slags minnestund kun for ham, som gjennomføres i hemmelighet, er teoretisk mulig.
Vis hele sitatet...
Ved tilstedeværelsen av ABB i begravelsen vil det gå fra en sørgestund til et mediesirkus. Hvordan det vil være godt for noen involverte, kanskje med unntak av ABB selv, ser jeg virkelig ikke. Retten til å sørge over tap av menneskeliv mistet han da han gjennomførte fantasiene sine og begikk massemord. Om følelsene hans er genuine ovenfor sin avdøde mor kan han sørge i fred på cellen sin, eventuelt gjennom en privat minnestund. Om han får lov til å delta og velger å gjøre det, viser det mer til egoistiske trekk enn noe hensyn til de gjenlevende familiemedlemmene.
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Om folk mener at ABB ikke burde få lov til å dra i sin egen mors begravelse, burde ta en titt inn i seg selv å se hva som skjer her.
Ville ikke du ha gått i din mors begravelse?

Om ABB vil gå i sin mors begravelse bør han få lov til det. Å den Norske stat bør tilrettelegge for at dette skal foregå på en sikker å trygg måte.

Dette er en generelt "delikat" sak å si det jeg skal si i, men det som skal sies, bør sies.

Hedre de døde, på den måten du ser det best. Men la de døde være døde. Hedre de falne.



Det holder med 2 politomenn å passe på han? Ja det er den logiske kolklusjonen å slutte i denne situasjonen. Men hva jeg mener er at om denne mannen, slipper ut i all offentlighet, og den vanlige mann i gate vet om dette, tror jeg ikke ABB kommer uskadd tilbake der han kom fra.

"Dette er min mening"
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte ikke på det med at andre folk kunne angripe ham...
Sitat av Tawon Vis innlegg
Ved tilstedeværelsen av ABB i begravelsen vil det gå fra en sørgestund til et mediesirkus. Hvordan det vil være godt for noen involverte, kanskje med unntak av ABB selv, ser jeg virkelig ikke. Retten til å sørge over tap av menneskeliv mistet han da han gjennomførte fantasiene sine og begikk massemord. Om følelsene hans er genuine ovenfor sin avdøde mor kan han sørge i fred på cellen sin, eventuelt gjennom en privat minnestund. Om han får lov til å delta og velger å gjøre det, viser det mer til egoistiske trekk enn noe hensyn til de gjenlevende familiemedlemmene.
Vis hele sitatet...
Det finnes noe som kalles for pressefriehet i Norge. Men det finnes også normer innen reportere i Norge.

Om det blir bedt om at reportere holder avstand fra den offesielle sermenoien, er det mulighet for at "presse-norge" vil respektere dette. Men miligheten er alltid det.

Men det er umulig å nekte ham å dra i begravelsen. (Han må såklart først sende en søknad om å få lov til å dra i begravelsen, men det er sjeldent nektet.)

Sitat av Legevakten Vis innlegg
Jeg tenkte ikke på det med at andre folk kunne angripe ham...
Vis hele sitatet...
Forståelig, men dette er et reellt scenario med tanke på hvem dette er.
Slipp han ut i offentligheten noen timer så tar det vel ikke lang tid før noen fedre eller slektninger av avdøde på Utøya dreper han. Han tok livet av en del innvandrerbarn, og innvandrere har connections..
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Slipp han ut i offentligheten noen timer så tar det vel ikke lang tid før noen fedre eller slektninger av avdøde på Utøya dreper han. Han tok livet av en del innvandrerbarn, og innvandrere har connections..
Vis hele sitatet...
Dette er vel TOTALT urelevant til diskusjonen. (Personlig tror jeg selv dette ville skjedd)
Men det det er snakk om å tilrettelegge for at en person skal kunne ta farvell til sin mor. Uansatt hvilke syke handlinger som er begått, må man kunne ta farvell med den personen som bragte deg inn i denne verden.

Med ditt perspektig burde ABB's mor blitt tatt av dage for lenge siden, bare se hva hun brakte inn i i denne verden! Er dette det verdens-syn du vil ha? Jeg mener hvertfalll at dette ikke er "realt". Skjerpings folkens, uansett om du vil eller ikke, bør du ha muligheten til å ta farvell med din mor.
kjedelig streiting
Selv om det ikke er alltid det gjøres i Norsk rettsvesen bør man her sette samfunnets behov for sikkerhet ovenfor ABBs velferdsbehov, og mtp at han er fanatisk hat ovenfor det Norske demokratiet er det ikke verdt å la han dra.
Synes han burde fått være i kirken, på et kontor, konferanserom lignende, med politibetjenter, og se det hele filmet fra salen, og etter alle andre har dratt får han en time med presten og moren sin. Dette er mitt syn.
Av respekt for moren synes jeg han må delta i begravelsen, av respekt for familien og andre kjente skjønner jeg at dette er umulig.
Sitat av winkeesalami Vis innlegg

Men det er umulig å nekte ham å dra i begravelsen. (Han må såklart først sende en søknad om å få lov til å dra i begravelsen, men det er sjeldent nektet.).
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke umulig. Sannsynligheten for at han får gå i begravelsen er svært liten. Dette er avgjørelser som alltid skal foretas individuelt, og i denne saken er det for stor risiko forbundet med dette.

Et kamera satt opp ved begravelsen som ABB kan se på en skjerm fra cella hadde ikke vært så dumt.
kort svar: nei.

lengre svar: nei - Med spesialbygget rettssal, spesialbygget celle/avd, de oppheva sikkerhetstiltakene, offentlige erstatninger til de pårørende, nye lovreguleringer, behandling av saksdokumenter, livstids-forvaringsdom m.m syntes jeg vi har brukt nok penger på den landssvikeren.
Nei, han bør ikke få lov til å delta i morens offisielle begravelse. Han sitter på høysikkerhetsavdeling, og det går sikkert imot noen prosedyrer hvis de slipper han ut i mediesirkuset. Gi han en prest og litt space, han fortjener ikke noe mer en det.
Rett og rimelig. Sikkert fryktelig å ikke få gå i sin mors begravelse ( i den grad denne mannen har et normalt følelsespekter, som oss andre), men det synes jeg ærlig talt han kunne tenkt på tidligere.
Straffen er frihetsberøvelse. Deriblant friheten til å delta i sine næres begravelse. Normalt sett vil en innsatt kunne få permisjon til et slikt formål, men jeg kan ikke tenke meg at ABB får innvilget velferdspermisjon til dette så tidlig i soningen.

Ikke ser jeg noen grunn til at han skal få det heller. Jeg kan ikke se for meg at hans behov for å følge sin mor til graven skal veie tyngre enn følelsene til de mange pårørende som vil oppleve dette som et nytt overgrep. Jeg tror også det vil stride med det norske folks rettsoppfattelse at han gis permisjon, selv velferdspermisjon så tidlig i soningen.
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Det holder med 2 politomenn å passe på han? Ja det er den logiske kolklusjonen å slutte i denne situasjonen. Men hva jeg mener er at om denne mannen, slipper ut i all offentlighet, og den vanlige mann i gate vet om dette, tror jeg ikke ABB kommer uskadd tilbake der han kom fra.
Vis hele sitatet...
Media kommer til å sverme rundt kirka i tusentall hvis han skal dukke opp. Et ferskt bilde av ham er verdt tusenvis av kroner, selv om alle sier de er lei av fjeset hans. Kanskje får du også masse "skuelystne", og i verste fall en eller annen på hevntokt. Det vil politiet måtte ta høyde for.

Problemet her er ikke moralsk. Selv om det byr meg imot, bør han såklart få gå hvis andre fanger får det. Problemet er logistisk. De vil måtte stenge av området rundt kirka (det bor masse folk der også) og er det en verdig seremoni (for andre familiemedlemmer) med et sirkus av adgangskontroll og gjerder og lignende?

Jeg vet ikke, men alle disse spørsmålene gjør at det ikke er lett for dem som skal ta avgjørelsen.
Sist endret av Ramaskrik; 26. mars 2013 kl. 10:06.
Det ble snakket mye om anstendighet under rettsaken.
Dette er en glitrende anledning til å la folk og media vise seg som anstendige mennesker ved henholdsvis å ikke angripe ham og ikke lage noe blitzsirkus. Men er det realistisk?
Jeg har relativ stor tro på at ingen egentlig vil angripe ham - hva skulle poenget være? Å få media til å oppføre seg derimot... Nei, det kommer ikke til å skje. Selv ikke om alle aviser og TV-kanaler offentlig sverga at de ikke ville dekke ehndelsen, så ville alskens frilnasere og annet pakk dukke opp. Også har vi internasjonale medier, som man uansett ikke har kontroll over, og i mange land er standarden enda lavere enn her. På den annen side - vil det ikke bli mediesirkus uansett? "Mor til massemorder" er nok for enkelte, og flere vil vel dukke opp "i tilfelle" han er der.

Slik jeg ser det, så bør begravelsen ikke akkurat holdes hemmelig, men eksakt tid og sted bør heller ikke annonseres. På den måten vil de pårørende få være mest mulig fred. Hvis man kan få store norske medier til å akseptere å ikke dekke det - hva er uansett nyhetsverdien? - og man ikke holder det hele for åpne dører, så kan det hele foregå ganske diskret. Skulle det i et slikt scenario være gjennomførbart å smugle ABB inn en stund før begravelsen begynner og la ham sitte benka mellom noen politifolk i sivil, så ser jeg egentlig ikke problemet. Dersom medietrykket er såpass stort at dette ikke er aktuelt, så får han heller ha en privat minnestund på cella eller noe.

Dersom jeg ei ukes tid kan lese en femlinjers NTB-notis i Aftenposten om at begravelsen ble avholdt med ABB til stede og det var alt jeg noensinne hørte om hendelsen, så ville noe av min tillitt til samfunnet bli gjenopprettet.

Jeg holder ikke pusten.
Han bør ikke få dra i begravelsen. Dette har ikke noe med Breivik å gjøre, eller moral og etikk og døden og livet, men fordi det vil svekke tilliten til rettsvesenet om han slipper ut av fengselet på noen måte, også for en begravelse.

En direkte video og lydoverføring til fengselet slik at Breivik får sett begravelsen der med skikkelig lyd og bilde er det jeg mener er den beste løsningen.
Vel, det er som sagt moren hans, og det er hennes ønske dette bør bli tatt en avgjørelse ut av. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det er det ikke hennes feil at han gikk amok, og drepte en haug av ungdommer. Etter det jeg leste var hennes siste ønske at hennes familie fikk fred fra media. Vel...kommer ABB vil garantert pressen snike seg på lasset. Det høres ikke helt ut som noe hun ville satt pris på. Særlig ikke i en slik sårbar situasjon.
Han burde IKKE få lov til å dra i denne begravelsen. Folk som har fått straff for mindre ting har ikke fått permisjon for å gå i sin datters bryllup. Han får pent sitte inne. Han har ikke krav på en eneste permisjon enn så lenge siden han har uansett sona for lite.
Det er snart påske og. Hvorfor ikke la han gå på ski i fjellet med det samme
Sist endret av random72742; 26. mars 2013 kl. 10:33.
Sitat av etse Vis innlegg
Tror ikke sikkerhetsproblemene her ligger i at han skal flykte, for det er som du sier ikke akkurat så stor fare. Et par politivakter så har man han under kontroll. Ikke tror jeg han har noen planer om å flykte uansett. Problemet ligger vel heller i hans sikkerhet - at ingen blir å angripe han. Dog vil jeg si folk har sunket lavt om man går til angrep på noen under en begravelse. Om ikke i respekt for han, men av respekt for resten av familien hans burde man la de være i frem i sørgeperioden.

Som mange andre her tydeligvis mener jeg han burde få dra i begravelsen. Uansett hva han har gjort så er han et menneske, og å miste så nær familie er veldig trist.
Vis hele sitatet...
Dette er problemet til den naive nordmannen; Sunket for lavt til å angripe en barnemorder. Er du seriøs?

Han fortjener intet mer enn et høl i bakken, men søte snille Norge skal selvfølgelig ta vare på alle, jeg tipper han får dra, men jeg syntes det er forferdelig.
Sist endret av SkyMarshal; 26. mars 2013 kl. 10:37.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Han bør ikke få dra i begravelsen. Dette har ikke noe med Breivik å gjøre, eller moral og etikk og døden og livet, men fordi det vil svekke tilliten til rettsvesenet om han slipper ut av fengselet på noen måte, også for en begravelse.

En direkte video og lydoverføring til fengselet slik at Breivik får sett begravelsen der med skikkelig lyd og bilde er det jeg mener er den beste løsningen.
Vis hele sitatet...
Tull. Det viser at vi har et rettsvesen som fungerer, folk som får svekket tillit til systemet av dette kan ta seg en kebab.

Breivik SKAL ha akkurat de samme rettighetene som andre.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Breivik SKAL ha akkurat de samme rettighetene som andre.
Vis hele sitatet...
Dette er helt riktig, dersom han ikke får de samme rettighetene vil det vise at han får særskilte forhold. Det fortjener han ikke. Dersom han blir behandlet som en hvilken som helst annen fange i høy sikkerhets fengsel så vil det omsider gå opp for han at han er rett og slett en helt vanlig, kriminell person, men har utført groteske og ekstreme handlinger.

Og dette vil irritere en narsissistisk person som han.
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Om folk mener at ABB ikke burde få lov til å dra i sin egen mors begravelse, burde ta en titt inn i seg selv å se hva som skjer her.
Ville ikke du ha gått i din mors begravelse?
Vis hele sitatet...
Jo, det ville jeg, men jeg har ikke drept masse barn.

Å miste sin mors begravelse kan jeg se for meg er en ganske kjip sak, men fortjener han å delta? Fortjener han noe godt i det hele tatt?
han valgte jo bort familien sin når han gikk på drapsraid. han viste at han ville bli fengselt så at han ikke for gå i begravelsen er bare fortjent
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Jo, det ville jeg, men jeg har ikke drept masse barn.

Å miste sin mors begravelse kan jeg se for meg er en ganske kjip sak, men fortjener han å delta? Fortjener han noe godt i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om hva han fortjener, det er snakk om hvilke rettigheter han har, hvis vi lemper på rettigheter i ABB-saken, hvor lang tid tar det før vi gjør det "bare denne ene gangen" igjen? Til slutt vil ingen ha noe rettsvern, nei, han burde behandles som en hver annen fange.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Tull. Det viser at vi har et rettsvesen som fungerer, folk som får svekket tillit til systemet av dette kan ta seg en kebab.

Breivik SKAL ha akkurat de samme rettighetene som andre.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig skal han ha samme rettigheter som alle andre. Og ettersom det å gå i begravelse IKKE er en rettighet for noen andre skal det heller ikke være det for Breivik.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Selvfølgelig skal han ha samme rettigheter som alle andre. Og ettersom det å gå i begravelse IKKE er en rettighet for noen andre skal det heller ikke være det for Breivik.
Vis hele sitatet...
Nei, men han får lov å søke om det, og søknaden burde behandles akkurat som en hvilken som helst annen søknad om permisjon.
Ja han før få lov til å søke om det. Men ser for meg beste løsningen som noen annen nevnte at han får se live kamera på cella fra begravelsen. For å slippe ham ut for å være med i begravelsen er tilnærmet en hån mot andre fanger som av grunner ikke får bli med i sin nærmeste families begravelse.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Jeg mener at han ikke er så farlig som folk skal ha det til. Ja, han drepte mange iløpet av et par timer, men han er ikke noen ninja eller noe. Bare en normal feit nordmann. Det holder med to politimenn til å passe på ham. Hva faen er problemet?
Vis hele sitatet...

Tror ikke det er han som blir overført fra en celle og satt i en bil, for så å bi kjørt i begravelsen man burde være redd for. Er ekstremt mange som sitter med blod på tann for og faktisk ta han av dage (Det jeg har fått inntrykk av ihvertfall, ergo null kilder).
Jeg synes ikke at han burde få dra. Om han skal dra så blir det enormt ressurskrevende, da begravelsen til moren er almenn kjent - slik at hele Norge vet hvor ABB befinner seg.

2 politimenn my ass! Kirke og området rundt kirke og grav, samt veier mot kirken må gjennomsøkes av bombehundet etc. Må være etpar politimann som er lenket fast i han, samt x antall politi i sivilt både i og utenfor kirke. Politihelikopteret samt delta må stå i beredskap and so on. Prislappen for at den jæveln skal komme seg i begravelsen vil komme på millioner med planlegging og utføring.

Vi må huske på at det er sterke krefter som ønsker ABB død.
Yo brothers from another mo's.
Siterer meg selv, dere har åpenbart ikke lest HELE tråden.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Jeg tenkte ikke på det med at andre folk kunne angripe ham...
Vis hele sitatet...