Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1682
Vet ingenting
Hey.

Har kjøpt meg et brukt Canon 400d kamera, men mangler objektivet. Er nybegynner med systemkamera så har dere noen anbefalinger til objektiv som fungerer bra til mitt kamera? Har svært lite peiling på objektiv igrunn, så all info settes pris på.
Jeg har dette som jeg bruker til vanlig, et ganske ålreit allround-objektiv. Og dette som er et makro objektiv.

Vet at makro objektiv kan være litt i dyreste laget, men da er som sagt tamron objektivet ganske bra, funker for meg ihvertfall

Mente sigma selvfølgelig, blander disse to. Sigma er allround objektivet, tamron er makro.
Sist endret av sali; 29. juli 2011 kl. 19:21.
Hva skal du bruke objektivet til?
Og hva definerer du som bra?
Jeg syntes dette er ok, greit til allaround men ganske lett og billig.

Makro , Men det er dyrere.

Ellers er dette herlig. Det er dritbra til portretter, man får ganske diffus bakgrunn med 1.8 blender. Det koster under 1000kr, og enda billigere hvis du finner det brukt. Det eneste negative er at det er laget av plastik og at det er ganske lett, så det tåler ganske lite hvis du er uforsiktig.
Få tak i et brukt Tamron 17-50 mm f/2.8 versjon 1. Da får du mye for pengene, eller du kan gå for et fast 50 m f/1.8 til under tusenlappen nytt. Litt trangt riktignok på 1.6 crop men masse moro for pengene.
Vet ingenting
Trådstarter
Sitat av olaPola Vis innlegg
Hva skal du bruke objektivet til?
Og hva definerer du som bra?
Jeg syntes dette er ok, greit til allaround men ganske lett og billig.

Makro , Men det er dyrere.

Ellers er dette herlig. Det er dritbra til portretter, man får ganske diffus bakgrunn med 1.8 blender. Det koster under 1000kr, og enda billigere hvis du finner det brukt. Det eneste negative er at det er laget av plastik og at det er ganske lett, så det tåler ganske lite hvis du er uforsiktig.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet er det for å lære seg med speilrefleks. I første omgang et bra allround-objektiv slik at jeg lærer meg med justeringer å lignende, så kan jeg heller oppgradere til andre objektiver når jeg føler jeg får taket på det.

Tror jeg går for det første du linket til. Prisen er jo fin og tror det kan være greit å begynne der
Sitat av margido Vis innlegg
I utgangspunktet er det for å lære seg med speilrefleks. I første omgang et bra allround-objektiv slik at jeg lærer meg med justeringer å lignende, så kan jeg heller oppgradere til andre objektiver når jeg føler jeg får taket på det.

Tror jeg går for det første du linket til. Prisen er jo fin og tror det kan være greit å begynne der
Vis hele sitatet...
Se på det første objektivet i den forrige posten min, 18mm er helt ok vidvinkel med mindre du skal ta bilder som åpenbart bruker en vidvinkeleffekt. Og 200mm er plenty med zoom.
Det går ned til 3.5 i blender som er absolutt akseptabelt til portreter.
Vet ingenting
Trådstarter
Sitat av olaPola Vis innlegg
Se på det første objektivet i den forrige posten min, 18mm er helt ok vidvinkel med mindre du skal ta bilder som åpenbart bruker en vidvinkeleffekt. Og 200mm er plenty med zoom.
Det går ned til 3.5 i blender som er absolutt akseptabelt til portreter.
Vis hele sitatet...
Ja riktig Det er bestilt Takk forr all hjelp!