Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 6417
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg har null erfaring med straffelovverket. En god gammeldags amatør med ingenting på rullebladet, ikke en prikk en gang

Uansett.
Jeg bruker Kratom til medisinsk bruk mens jeg venter /håper på utredning av ADHD.

For en ukes tid kom purken uanmeldt på døra. Tror ikke de fant det de lette etter, men tok med seg kapslene de fant.
Naiv som jeg var fortalte jeg dem at det var Kratom og at jeg ikke visste om det var ulovlig eller ikke. Jeg valgte å ikke avgi forklaring på stedet, annet enn å si at det var til medisinsk bruk. Ble fortalt at jeg kun komme til å bli innkalt til avhør senere.
Det er snakk om i overkant av 100g.

Vet ikke om det var dumt å meg å identifisere det i det hele tatt? Ante ikke hva som var lurt å si, eventuelt ikke si. Litt desperat etter råd her.

Hva er taktisk lurt å gjøre nå fremover for å unngå mest mulig straff? Spille "dum" og at man ikke trodde det var straffbart, nekte alt eller bare samarbeide? Eventuelt andre alternativer?

Jeg har absolutt ingen erfaring med slike saker, så tar imot alle tips jeg kan få. Hilsen en rimelig stressa dame.
R.i.p 23.04.2021
Ble busta med 100g 50x kratom fra utlandet i 2012 trur jeg det var, da kom det bot på 5k etter avhør. Regner med du får bot .
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvordan gikk dette? Og hvorfor kom de på døra, sending blitt tatt i tollen?
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nekt og vent på brev om henleggelse eller innrøm og ta boten og få rulleblad.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Oops, ser at du allerede har innrømmet og de fant også kratom? Da er det verre. Hvis man bestiller er det lurt å gjemme unna alt ulovlig og kryptere PC i tilfelle besøk.
Vil tro du får ett forenklet forelegg,så slipper du noe på rullebladet. Forelegg kommer på rullebladet.
Du har jo ikke noe rulleblad fra før. Kunne heller ikke finne noe om preparatet i Norge.
Så mest sannsynlig er det vel henlagt.
Sist endret av slitenRealist; 6. mai 2020 kl. 12:27. Grunn: Mer info
Sitat av slitenRealist Vis innlegg
Vil tro du får ett forenklet forelegg,så slipper du noe på rullebladet. Forelegg kommer på rullebladet.
Du har jo ikke noe rulleblad fra før. Kunne heller ikke finne noe om preparatet i Norge.
Så mest sannsynlig er det vel henlagt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke adgang til å gi forenklet forelegg for denne typen overtredelser.

Forenklet forelegg gis stort sett på stedet av toll eller politi for mindre alvorlige trafikk- og/eller tollovertredelser.
Sist endret av sokkejohn123; 6. mai 2020 kl. 19:51.
Da tar du feil.
Om du ikke godtar forenklet blir det forelegg.
Forenklet forelegg kan du til og med får kjøp av mindre mengder heroin, i Brugata for den del.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Får kjøpt det i helsekost butikker sokkejohn123
Står ikke på narkotikalisten i Norge.
Nei, men det står på legemiddellisten i Norge.
Så da kan du slippe med ett forenklet forelegg.
Og ferdig med det.
Henleggelse er mest sannsynlig. Forbauser meg om du i verste fall får ett forenklet forelegg.
Forelegg nekter jeg å tro på
Sist endret av slitenRealist; 7. mai 2020 kl. 09:19. Grunn: Mer
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av slitenRealist Vis innlegg
Da tar du feil.
Om du ikke godtar forenklet blir det forelegg.
Forenklet forelegg kan du til og med får kjøp av mindre mengder heroin, i Brugata for den del.
Vis hele sitatet...
Det er feil.

Forenkla forelegg krev heimel i lov. Den heimelen finst for trafikksaker og tollsaker. Du kan ikkje få forenkla forelegg for ting der det ikkje er eksplisitt åpning for det.

Du kan ikkje få forenkla forelegg for brot på legemiddellova, ettersom det ikkje finst heimel for det.

Sitat av https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2008-12-17-1502/KAPITTEL_15-2#%C2%A716-9-2
(2) Det kan ikke utstedes forenklet forelegg for vare som det kreves særskilt tillatelse til å innføre, herunder narkotika, legemidler, våpen, levende dyr og kjøtt fra land hvor det foreligger fare for smitte av husdyrsykdommer. Forenklet forelegg kan likevel utstedes ved ulovlig innførsel av alkoholholdige drikkevarer.
Vis hele sitatet...
I klartekst: nei. Forenkla forelegg vil ikkje verte gitt.
Sist endret av vidarlo; 7. mai 2020 kl. 09:44.
420 all the time
Hash cat's Avatar
Teit at man skal straffes for å bruke kratom. Jeg trodde det var 100% lovelig.
Sitat av Hash cat Vis innlegg
Teit at man skal straffes for å bruke kratom. Jeg trodde det var 100% lovelig.
Vis hele sitatet...
Ja det er drit teit. Som det meste annet er det mindre farlig enn alkohol, og du skader ikke akkurat noen andre ved å skylle ned noen knuste plante blader for å føle deg litt bedre.

Lovlig i mesteparten av verden, men her er det straff.
Sitat av sokkejohn123 Vis innlegg
Det er ikke adgang til å gi forenklet forelegg for denne typen overtredelser.

Forenklet forelegg gis stort sett på stedet av toll eller politi for mindre alvorlige trafikk- og/eller tollovertredelser.
Vis hele sitatet...
Sitat av slitenRealist Vis innlegg
Da tar du feil.
Om du ikke godtar forenklet blir det forelegg.
Forenklet forelegg kan du til og med får kjøp av mindre mengder heroin, i Brugata for den del.
Vis hele sitatet...
En utbredt misforståelse at det skulle være mulig.. Det er forelegg man får for det. Om, og hvor lenge det skulle vises på en politiattest reguleres av politiregisterloven.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Skumnisse Vis innlegg
Som det meste annet er det mindre farlig enn alkohol, og du skader ikke akkurat noen andre ved å skylle ned noen knuste plante blader for å føle deg litt bedre.
Vis hele sitatet...
Det funker på opiatreseptorene i hjernen, så ikke veldig rart det er regulert. Ut i fra hva jeg har forstått kan man bli avhengig og faktisk få abstinenser etterhvert, om man bruker veldig høye doser over lang tid.

Selv er jeg på kratom as we speak Ganske chill, men tok 3g en dag og kjente det var ganske heftige saker, så jeg forstår at det er regulert.
R.i.p 23.04.2021
Åssen gikk det,ble det henlagt?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tarm Vis innlegg
Åssen gikk det,ble det henlagt?
Vis hele sitatet...
TS her. Foreløpig vet jeg akkurat like lite som da innlegget ble skrevet. Ikke hørt noe fra onkel P
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er det noen som vet hvordan saksgangen hos politiet er og om eventuelle frister?

Fikk beskjed da de kom om at det ville bli opprettet en sak. Burde jeg ikke da ha fått det skriftlig i posten, elr hvordan funker det?

Som sagt hadde de aldri hørt om stoffet og skulle sende det til analyse.

Synes d r veldig rart at jeg ikke har hørt noe som helst nå som det har gått et halvt år? Kan jeg forvente at de har henlagt saken elr er det også no som de ville ha sendt meg pr brev?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
^^
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det noen som vet hvordan saksgangen hos politiet er og om eventuelle frister?

Fikk beskjed da de kom om at det ville bli opprettet en sak. Burde jeg ikke da ha fått det skriftlig i posten, elr hvordan funker det?

Som sagt hadde de aldri hørt om stoffet og skulle sende det til analyse.

Synes d r veldig rart at jeg ikke har hørt noe som helst nå som det har gått et halvt år? Kan jeg forvente at de har henlagt saken elr er det også no som de ville ha sendt meg pr brev?
Vis hele sitatet...
Jeg ble anmeldt i en lignende sak. Stoffet måtte sendes til analyse, å det tok ca. 2 år før de fikk svar på den.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Politet vet å bruke god tid på. Husker da jeg ble tatt med litt grønt, tok 6-7 måneder før jeg fikk brev med bot av politet
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En kompis fikk en pakke i posten som det lakk av og som stinket kjemisk.
Snuten ble tilkalt og det tok under 3 timer før han fikk razzia med huner og alt.
Han hadde heldigvis ingenting da, men det sier litt om hvor raske de kan være.

En henleggelse/bot tar ofte mye lenger tid.
Har opplevd å få 2 bøter 5 år etter hendelsen skjedde.
Henleggelser kommer stort sett gjerne mellom 2-6mnd.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En kompis fikk en pakke i posten som det lakk av og som stinket kjemisk.
Snuten ble tilkalt og det tok under 3 timer før han fikk razzia med huner og alt.
Han hadde heldigvis ingenting da, men det sier litt om hvor raske de kan være.

En henleggelse/bot tar ofte mye lenger tid.
Har opplevd å få 2 bøter 5 år etter hendelsen skjedde.
Henleggelser kommer stort sett gjerne mellom 2-6mnd.
Vis hele sitatet...
Har man ikke rett på å få det skriftlig at de kommer til å undersøke nærmere? Elr mer enn bare muntlig beskjed under razzia at det blir opprettet sak, typ
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En kompis fikk en pakke i posten som det lakk av og som stinket kjemisk.
Snuten ble tilkalt og det tok under 3 timer før han fikk razzia med huner og alt.
Han hadde heldigvis ingenting da, men det sier litt om hvor raske de kan være.

En henleggelse/bot tar ofte mye lenger tid.
Har opplevd å få 2 bøter 5 år etter hendelsen skjedde.
Henleggelser kommer stort sett gjerne mellom 2-6mnd.
Vis hele sitatet...

Takk for svar! Fikk du noe dokumentasjon/brev i posten om at forholdet ble anmeldt?
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vet ikke hva oddsene er, men håper jeg slipper unna billig med en advarsel da jeg begynner å få orden på livet mitt igjen.

Har dokumentert rusfrihet i over et halvt år, i gang med utdanning og endelig fått stilt korrekt diagnose som kan forklare noe av rusbruken. Da Bipolar 1 og ikke ADHD som jeg først trodde.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
^^
Vis hele sitatet...
Hva ble utfallet?
Ring stasjonen spør pent om hvordan saken går da du aldri hørte noe mer, så gir jeg det 2 uker før du får brev i posten at saken er henlagt.
Saken din ligger nok bare i høyre bunke.

Vis de innkaller deg til avhør ( noe som 90% ikke skjer ) sier du bare pent som det var og du kan vise til nyere rusfri tester.

Ingen ting å bekymre seg over
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ja, fortell...Hva ble utfallet?