Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2065
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Egentlig et ganske stort spørsmål. Jeg stiller meg det nå.
Teker på hvordan man oppfører seg ovenfor andre.

Fks bakgrunnen denne gangen er at jeg ville
gjøre noe hyggelig med svigers.
Ringte han og sa at jeg ville komme
og mekke fuglekasse med han, han er snekker.

Han sier bare "whatever" på en litt lengre melding der
jeg foreslår vi skal røyke en joint, høre på musikk
og lage en fuglefelle, fordi jeg har lenge
ønsket meg å fange en kråke eller en lignende fugl.

har jeg da lov å være "sur" eller cranky fordi jeg føler meg avvist?
har man lov til det generelt?

skal man alltid tåle avvisning på en høflig måte liksom, hvis man skal være "perfekt"?
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
skal man alltid tåle avvisning på en høflig måte liksom, hvis man skal være "perfekt"?
Vis hele sitatet...
Nei, hvis din forespørsel var vennlig og hans avvisning var uhøflig, så synes jeg det er helt på sin plass å uttrykke misnøye med det. Hvor mye man har å tjene på å reagere surt er en annen sak, det er isåfall vesentlig at vedkommende skjønner hvorfor du er sur. Man kommer gjerne ut av det med mer verdighet om man reagerer mer kaldt. Men jo, det er ok å uttrykke det om noen er uhøflig mot deg.

Du har selvsagt helt lov å være sur, lei deg eller skuffet om noen avviser deg høflig også, da er det mer et spørsmål om hvordan det er rimelig å uttrykke det for vedkommende. Det er selvsagt greit å avvise noen, men man kan gjøre det ned litt takt og en viss følsomhet for at det er kjipt å bli avvist.
Sist endret av *pi; 6. april 2020 kl. 15:30.
Så klart er det lov å bli sur, men du må samtidig akseptere at den andre personen avviste deg.
Det er aldri ulovlig å føle en følelse.

Spørsmålet er hvordan du handler på den følelsen.
En voksen måte å takle det på, vil være å enten (dersom du kan la det fare) holde det inni deg, eller (hvis det gnager veldig på deg) ta det opp på en saklig måte med vedkommende, fortelle ham/henne hvordan du opplevde situasjonen og hvordan det fikk deg til å føle deg. Da får vedkommende en sjanse til å forklare, og du får et bedre grunnlag til å vite hva du skal føle om det.
Personlig er jeg av den oppfatning at mer informasjon alltid vil være til hjelp for å legge noe bak seg. Hvis man blir frustrert over en annen person, så vil en ny prat ofte hjelpe til med å enten avgjøre at «det var visst bare en misforståelse» og så er alt bra, eller «nei, vedkommende har faktisk virkelig ikke lyst» og så er det lettere å legge bak seg, og så er alt bra likevel. Når man sitter og undrer og gnager på hva den andre egentlig tenker og føler og mener, så er det vanskeligere å la negative tanker fare.
Det er i alle fall min høyst uvitenskapelige, anekdotiske erfaring.

Mindre modne måter å takle det på er for eksempel å gå rundt og surmule og furte (eller være sur og cranky, som du sier), og la det dårlige humøret gå ut over andre personer (inkludert den det gjelder), uten å egentlig forsøke å nøste opp i problemet.

«skal man alltid tåle avvisning på en høflig måte liksom, hvis man skal være "perfekt"?»
Det er jo i all hovedsak opp til deg selv. Så lenge du ikke bryter loven, så er det vanskelig å si noe på naturlige reaksjoner. Det du imidlertid bør ha i mente er hvordan andre oppfatter deg. Som regel kommer man bedre ut av det ved å handle på en høflig måte, ja. Det har imidlertid ikke noe med det å være «perfekt» å gjøre – det er nemlig ingen uansett.
Du fåreslo til å røyke en joint med din svigerfar? Høres ut som du har funnet deg en jente med fete foreldre
Hvorfor skal du ut å henge med eldre i disse dager? Tilogmed dele en joint? Har du lest avisene i det siste så vet du om sosial distansering? Hadde også svart whatever om jeg hadde vært din svigerfar, så kan du sitte der og være så sur du bare vil. Makan.
Kan det hende han har et annet syn på dyrevelferd enn deg, eller er dette noe dere har diskutert tidligere? Høres rimelig stukete ut å fange en fugl, og det er heller ikke lov uten tillatelse fra riktige instanser.
I neste melding, dersom jeg hadde fått til svar ''Whatever'', så ville jeg respondert med noe a la: ''Sa jeg noe feil?'' eller ''Det var ikke meningen å fornærme deg på noen måte, dersom du ikke har lyst så skal du såklart få slippe. Vi kan gjøre noe annet, poenget her var at jeg ville tilbringe tid med deg. '' Så hadde jeg tatt svaret etter som det kom.

Det kan også hende, at et litt enkelt nedlatende svar kom dersom du fikk svar kl. 02:00 natt til søndag, og han er i en melankolsk alkoholrus eller liknende. Hvem vet, men det finnes heldigvis 1000 måter å gå frem videre på for din del.

Angående din rett til å føle deg fornærmet; Jeg mener at ja, du føler deg jo dum som i det hele tatt spurte når han reponderer som han gjør. Du ville i kjernen tilbringe tid med fyren, noe som er et kompliment og du blir møtt med sanksjoner på dette. Jeg tror de aller fleste ville ha følt seg dårlige etter en slik hendelse. Men det betyr ikke at du skal være surmulete ovenfor vedkommende. Det lureste i min mening er å prøve sitt beste å løse det fredelig i etterkant.
Sist endret av Relevant; 6. april 2020 kl. 22:55.