Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5496
Jeg rotet på loftet her forleden og der fant jeg et lydkort: audiophile m-USB eller så. Så begynte tankene mine. Er det bedre å bruke det lydkortet med slike spdif kabler(vet ikke helt hva de heter, hvit og rød) eller bare Jack direkte fra PC? Dette er en MSI gaming PC fra noen år tilbake.
Forsterker er en koselig Rotel og høyttalere av relativt passe kvalitet.
SPDIF er ikke rød/hvit. Det er samme kontakten men digitalt. Rød/hvit er analog, en for hver kanal for stereo.

Du burde kansje starte med å se om du får det 15 år + gamle kortet til å spille.
Har faktisk erfaring med akkurat dét lydkortet, og selv de billigste mobiler/laptoper/hovedkort produsert relativt nylig vil sannsynligvis gi deg bedre lydkvalitet. Eneste grunnen til å gidde å gi det et forsøk er om du er plaget av støy fra din nåværende lydutgang.
Ja, jeg glemte hva utgangen het, men det var kablene jeg i utgangspunktet siktet til. Altså utgangen med disse to kablene med sko koblet direkte til forskter.
Om dette var hensiktsmessig i forhold til utgang jack fra en pc? RCA heter vell da disse, for det er utganger fra lydkortet som da kan gå til forsterker.
Det er heller ikke noe problem å få den til å spille.

Svaret her er da at det lydkortet ikke gjør noe stort?
Kanskje du heller burde tittet etter en rimelig DAC som du kan kjøre digitalt signal til? Så kobler du DAC'n til Rotel'n? Tror det er den muligheten du har som gir deg best lyd per krone. Analoge kabler er kilne mtp kabelstrekk, støy etc. Digitale kabler not so much og cat 5e og opp er jo skjermet eller kjøre wifi. Med en dac kan den analoge kabelen bli kortest mulig mens du fortsatt har digital musikk fra pc, mobil, spotify etc.
Sannsynligvis vil du ikke merke stort til en DAC om du ikke er plaget med støy nå.
Om ts vil merke forskjell på innebygd dac i lydkort på hovedkortet på pc kontra ekstern dac har jeg veldig stor tro på. Du må huske at på hovedkort er det summen av alle komponentene som utgjør hvor stor avansen blir. Dvs ting som dac kuttes gjerne så mye som mulig forå spare noen ører. Plus at når signalet konverteres i pac kabinettet til et analogt signal så har du alle mulige støykilder internt i pc-kabinettet i tillegg.

Blir overrasket om ts ikke hører forskjell på lyd ut analogt og lyd ut digitalt til ekstern dac.
Tviler ikke på at du har troen på det, nei. Har du noengang prøvd en selv, eller bare videreformidler du søkemotortreff igjen? En DAC er allerede innebygd, og det meste lagd de siste ti åra er mer enn godt nok for anlegg i 20-30 000 kronersklassen og nedover. Med mindre man har et veldig dyrt anlegg og ingen direkte feil på nåværende lydkort er det sannsynligvis bortkasta. I tillegg er det enda en dings som må slås på for hver gang du vil høre musikk og i enda en ting som kan gå i stykker.

Trådstarter: hvis du velger å følge rådene til han over, forsikre deg om å handle på et sted med returrett, sånn at du kan få pengene tilbake når/hvis du merker at effekten uteblir. Utfør en blindtest vha. en kompis og se om du merker forskjell. Det mest nyttige bruksområdet til eksterne DACs er å drive tyngre hodetelefoner fra mobilt utstyr. Ellers er det mye hype, placebo og HIFI-slangeolje ute og går (ála gull HDMI-kabler, hva ellers er nytt). Nå som alle har komplette lydsystemer som varer omtrent evig er sånne greier perfekt for industrien å pushe.

Prøvde uten å finne lenken til en som vitenskapelig målte forskjellen mellom en iphone 5 og en DAC til rundt 3-4000 kr. Det viste seg at lyden fra telefonen var bedre. Nå er Apple kjent for å bruke gode lydkomponenter, hvis du kan nevne konkret hovedkort er det lettere å gi deg mer relevant informasjon.
Ja jeg har prøvd og med svært godt resultat. Var en real lydnerd tidligere og bygde høyttalere og forsterkere så har litt fartstid innen lyd ja. Du får gjerne klassifisere lyd per 10 000 kr om du tror det er av betydning. Kanskje det er du som burde prøve litt mer selv uten å kommentere om ting du ikke virker å ha særlig god greie på? Du trenger ikke det anlegget selgeren pusher men det som låter best for deg. Lyd er ikke per titusen kro. Og valg av komponenter kan få veldig stor innvirkning på lyden. Uten å gå helt i det ekstreme og snakke kabler så kan du merke stor forskjell ikke bare på valg av amp men også kombinasjon av amp og preamp. Hvilken kilde du velger og hvilket format du bruker. Om du feks aldri klarer å treffe på blindtester så er kanskje ikke hifi noe for deg. Helt greit det. Folk er forskjellige. Noen er gode til å svømme, danse eller spille fotball. Andre har gode ører eller gode lyttevaner.

Du glemmer nok en ting - veldig mange sitter faktisk å lytter til musikk. De har ikke musikk på som bakgrunnsstøy som en random radiokanal eller bare spiller av siste måneds mest spilte låter. Entusiaster, musikere, lydnerds etc. nyter musikken på en måte som folk som ikke den hobbyen har vanskelig for å forstå.

Hva er god lyd? Er det et mål på klarhet? Hvor høyt du kan spille eller hvor dybt? Handler det om frekvenser, -3db punkt i filter eller om bassen er fysisk og rister i kroppen? For mange gjør det det. For mange andre snakker vi feks kanal og instrument separasjon. At selv instrumenter som ligger et stykke bak i miksen trår tydelig frem på anlegget. Det dukker opp informasjon i låter som en ikke hører på random anlegg. Instrumenter som ellers lett drukner i miksen bidrar plutselig med å skape noe nytt. De fyller ut. Partier i låter får en ny dybde. Musikken på et godt anlegg åpner opp for sansene dine. Om du tar deg tid til å faktisk lytte til musikken. Og ikke har den som bakgrunnsstøy.

Du burde prøve selv.
Sist endret av random67489; 20. juni 2019 kl. 03:45.
Sitat av random67489 Vis innlegg
snep
Vis hele sitatet...
Så mange ord, så lite info om hva trådstarter egentlig spør om. Må le av din selvtitulering som "real lydnerd", minner meg om folk som tror de er nerder fordi de ser på Star Wars. Du klarer ikke engang å vente med å lire av deg et dårlig essay før han rekker å svare på hva slags lydkort han allerede har, noe som er ganske relevant i denne sammenhengen. Finn ut hvilken lyd-chip som sitter på hovedkortet, og sammenlign med den i DAC-en. Kanskje bruker de nøyaktig den samme (sannsynligvis ikke, siden det er forskjellige tilkoblinger, men allikevel). Ett unntak finnes; hvis lydutgangen din er veldig svak, vil en DAC kanskje gi mer kontroll over dypere bass og dermed "bedre lyd". Enda en grunn til at vi trenger flere spesifikasjoner for å hjelpe.

I tillegg vil gjerne plassering av møbler, høyttalere, romfasong, bygningsmaterialer og/eller støydempende paneler påvirke lyden langt mer enn en DAC, som i profesjonelle lydkretser (altså, blant produsenter, ikke konsumenter) sees på som den nyeste slangeoljen fra HIFI-industrien. Selv om jeg forstår at ikke alle vil ha tepper på veggene er det verdt å eksperimentere litt med disse tingene før man kaster tusenlapper ut vinduet på å seriekoble overprisede komponenter med den samme, kinesiske innmaten man allerede eier.

Men disse to helt opplagte og rasjonelle forslagene har du ikke nevnt, enda du påberoper deg ekspertstatus...

Hvordan man måler "objektivt" god lyd kan du lære litt om her: http://www.tech-faq.com/how-to-measu...d-quality.html

Og som du er inne på i siste avsnitt så er lyd subjektivt, som det meste annet. I så fall vil en software-EQ gjøre mer nytte enn en tilfeldig DAC, som i verste fall kan gi lyden et preg som TS ikke liker engang.

Trådstarter: lån deg en nyere iPhone/iPad/Macbook, kjør samme avspillingsprogram/kilde på den og pcen med samme låt, gjerne en du kjenner og liker godt. Sett deg med ryggen/bind for øynene mens en kompis bytter kilder. Hør om du merker forskjell verdt prisen, om ikke - returnér DAC-en. Om jeg hadde kjent deg personlig som et rasjonelt menneske ville jeg satt en tusenlapp på at det ikke vil være verdt prisen.

Bare for gøy, random1234: Hvilket utstyr sammenlignet du DAC-en din med forresten? Vet du hva placeboeffekten er? Utførte du en blindtest? Og hvorfor antar du at jeg ikke har musikk som en hobby?? Kjenner du til Dunning-Kruger-effekten? Kommer ikke til å svare deg igjen for husfredens skyld, men er oppriktig interressert i hva som er drivkraften din her.

Rettelse til trådstarter: stryk Apple-produktene. Sammenlign med PCen sånn den er nå vs. MED DAC, selvfølgelig. Gikk litt i surr.
Sist endret av tihihihi; 20. juni 2019 kl. 05:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En innebygget dac har kun 1 oppgave, sende ut lyden i 44.100 hz og gjøre det 0 og 1 til analog lyd ut.

Mens en stand alone dac kan utgjøre store forskjeller HVIS man kan dra nytte av den, spiller du bare vanlig musikk fra spotify premium trenger man ikke dac, men hvis du kjører tidal for eks så trenger du 96 khz for å få det optimale ut av anlegget.
Sist endret av 420master; 20. juni 2019 kl. 06:31.
Meningsløst å diskutere subjektiv lydopplevelse av enkeltkomponenter. Det er mer et spørsmål om hvor langt ned du vil degradere hele signalkjeden din. Fra kilden du streamer fra til høyttalere. Jeg tror heller ikke nødvendigivs at man hører forskjell på en ekstern DAC og alle ymse hovedkort. Det er fortsatt totalen som teller om man ønsker å eliminere alle potensielle degraderinger av lydkvaliteten. Har du ikke potensiale til å spille god kvalitet vil du jo heller aldri oppleve det.
@thihihhi har da aldri påberopt å være ekspert på lyd, som jeg skriver er jeg entusiast når det gjelder lyd - ikke ekspert. Jeg har lært av feile og prøve metoden sammen med andre folk med samme hobby. Teoretisere, bygge, lytte, bygge om, lytte, endre osv. Merk at jeg skrev fartstid - ikke ekspert. Altså har jeg lyttet til musikk i mange formater på bredt utstyr. Med varierende resultat og det er rimelig trivielt å konstantere om et eller flere instrument ikke er hørbart når en bytter komponenter. Trenger ikke måleutstyr til det. Er bare å lukke øya, nyte musikken. Lytte og kose seg. Var det noe i miksen som ikke kom frem eller kom frem godt nok kontra annet utstyr? Da har du funnet en forskjell. Og helt uten annet utstyr enn ved å bruke ørene.

Om du ønsker å teste ører og anlegg så anbefaler jeg høyoppløst musikk, det er flere kilder enn tidal. Spill på utstyr du kjenner, test på mobil, pc, på stereo hjemme og hos bekjente. Og ikke glem og også teste høyoppløst musikk på utstyr som takler oppløsningen. Om du ikke hører noe forskjell så er det også greit. Men gitt at du faktisk husker å lytte og ikke bare samler ammunisjon på hvorfor dette er tullete og hvor målbart det er så tror jeg du vil bli overrasket. Eller så passer kanskje ikke ørene dine til akkurat dette. Og det er også helt greit.

Snake-oil, Placebo, Dunning-Kruger-effekten. Nå ruller jeg med øya og rister oppgitt på hodet. Plassering? Selvsagt. Møblering, demping. been there done that.

Om du ikke klarer å skille ekstern dac fra intern dac har du enten dårlig kilde, spiller komprimert eller så er du rett og slett bare en av de som ikke hører alle lyder som andre hører. Folk er forskjellige. Noen spotter det de jakter på langt hold, andre sliter selv om bikkja tar stand. Begge type jegere har sikkert en hyggelig tur på jakt men den med beste blikket kommer sannsynligvis hjem med fullere sekk enn de som knappest ser byttet selv om bikkja står.

Lyd er egentlig noe som passer dårlig som en diskusjon på et generelt forum. Så enig med deg at vi lar dette ligge. Jeg har ingen ambisjoner om å drive voksenopplæring, krangle om lyd eller i det hele tatt forsette selve diskusjonen om lyd. Du velger for deg og jeg for meg. Jeg var nok unøyaktig når jeg foreslo DAC, jeg burde ha avklart med ts hvilke kilder ts bruker for avspilling, om det feks er BT fra mobil, flac, youtube eller høyoppløst musikk. Lett å glemme at egne vaner ikke nødvendigvis også er andres vaner. Beklager det.
Hvorfor ikke diskutere strømrens når vi først er i gang? Det er mye snakeoil i hifi bransjen ...
Strømrens, nå er vi jo der at det er om å gjøre å drite en hel gruppe mennesker pga av at noen kremmere forsøkte å gjøre butikk på noe de presenterte som revolusjonerende. Disse var jo ikke opptatt av musikk eller lyd, de var opptatt av salg og netto. Det er langt tilbake i tid og ikke noe som er særlig bredt diskutert idag.

Folk må gjerne ha sin oppfatning om lyd og mennesker som er opptatt av lyd og musikk. Men jeg tenker at før folk blir svært standhaftig så er det ok å gjøre seg opp en egen mening. Teste litt forskjellig og se om og hva som påvirkes av endringene som gjøres underveis.

Lyd er ikke voodoo eller snake oil. Entusiaster er helt vanlige folk. Akkurat som noen har 14-14 foter med 9.9 på hekken men som fyller behovet for holmeturer, dorging og krabbe lystring. Mens andre legger ned en årslønn eller mer for fart, kjøreopplevelse og motorkraft. Slik er det med lyd også. Noen har lagt ned mye penger i utstyr, and relativt beskjedne summer men kanskje mer tid og innsats. Felles er at de har en kilde til å spille av musikk som de føler gir dem en bra opplevelse og at de nyter både musikken men også litt av nerven i musikken, den følelsen som ligger bak en låt.

Litt rart egentlig at akkurat lydfolket skal være de som ofte blir hengt ut og vitset med. Tenk hva folk legger av tid, innsats og penger i et herbarium. Eller en blomstrende hage, når de like godt kunne grillet og solt seg på 15 kvm platting.

Nei nå er det langhelg, tjuvstarte ferien denne helga så nå melder jeg pass noen dager.
Sist endret av random67489; 21. juni 2019 kl. 01:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Om du ikke klarer å skille ekstern dac fra intern dac har du enten dårlig kilde, spiller komprimert eller så er du rett og slett bare en av de som ikke hører alle lyder som andre hører.
Vis hele sitatet...
Dei aller fleste PCer har rimeleleg dårlege lydkort internt. Det er delvis for å halde pris nede, og delvis på grunn av at dei er omgitt av støyete elektronikk. Digitalelektronikk er notorisk for å lage støy, og hovedkortet i PCer er tettpakka med digitalelektronikk.

Å få DAC frå det miljøet gjer at du fort mister ein del støy. Eg har eksternt lydkort på medie-PCen i stua. PCen har eit rimeleg standard hovudkort med integrert lyd. Og det integrerte kortet lager høgst merkbar summelyd.