Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3055
Hei.
Eg bor hos dama mi og eg betaler husleie.
Husleia er 50% av hennes månedlige innbetalinger til huslånet.
Eg får ingen eierandel.

Korleis er reglene for beskatning for hennes del? Kan eg få noen fordeler i skattemeldinga i dette tilfellet?

- SR
Ikke med mindre noe av huset skrives over på deg om jeg har forstått systemet riktig. Hun derimot... Slipper maaaaaasse skatt. Både pga lån, og regner med hun ikke skatter av leieinntekt heller siden hun bor 'på mer enn 50% av arealet'.

Men jeg interesserer meg null og niks for økonomi. Så er mulig jeg har blodig feil. Er bare at jeg har en lignende situasjon, der jeg er 'dama' .

Edit: ser du ba om hennes fordeler. Jeg skrev svaret ut fra ditt ståsted, men fortsatt besvart spørsmålet ditt.
Sist endret av Topkek; 4. april 2018 kl. 17:49.
Uvaksinert 👍
Kan vel få hvis dere er samboere? Man må vel ikke stå som medlånetaker for å kunne få rentefradrag hvis dere har en avtale mellom dere eller du kan bevise at du betaler 50% av lånet. Tror jeg.

Klippet fra dinside
"For samboere kan gjeldsrenter kun føres til fradrag hos den samboeren som er ansvarlig for gjelden. Hvis begge samboerne er ansvarlig for gjelden i samme tidsrom, vil rett til rentefradrag følge av en intern avtale om ansvaret for gjelden. Hvis det ikke foreligger en avtale, deles rentefradraget likt mellom samboerne når begge er ansvarlige for gjelden overfor kreditor. Det samme gjelder for nygifte som ikke lignes som ektefeller, sier Anne Kirkhusmo, presseansvarlig i Skatteetaten til DinSide."
Riktig som daffe sier.

Formelt har du ikke rett på noen fradrag på dette grunnlaget. Men det er derimot ganske vanlig at samboere under slike boforhold har en privat avtale seg imellom.

I og med at du bidrar med halvparten av hennes låneutgifter, er det naturlig at du får nyte godt av halvparten av rentefradraget for boliglånet. Sålenge du har bidratt med halvparten av låneutgiftene i hele foregående år. Ved mindre dama de er sleip som en ål
Hva slags regler gjelder for at det skal bli skattepliktig for henne å leie ut til meg? Er dette tilfellet skattepliktig?
At hun leier ut mere en 50% av leiligheten til deg. Eller at verdien av di evt kvadratmeterene hun leiger ut til deg er verd mer en det hun disponerer.

For exe at du leiger en nyoppusset kjeller på 80 kvadrat og hun bor på toppen i en nedslitt 70 talls bolig på 100 kvadrat. Mener skatte satsen er 28%.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
At hun leier ut mere en 50% av leiligheten til deg. Eller at verdien av di evt kvadratmeterene hun leiger ut til deg er verd mer en det hun disponerer.

For exe at du leiger en nyoppusset kjeller på 80 kvadrat og hun bor på toppen i en nedslitt 70 talls bolig på 100 kvadrat. Mener skatte satsen er 28%.
Vis hele sitatet...
Takk for hjelpa
Eg antar at hun ikke trenger å skatte av noe. Vi begge bor i samme leilighet, sover i samme seng osv., og eg betaler 50% av månedsbeløpet i banklånet. Det har eg gjort i 6 måneder nå. Eg får som sagt ingen eierandel i leiligheten.

Så dette betyr at vi burde melde dette inn til skatteetaten (via skattemeldingen), så får hun fradrag for dette?
Sitat av Stingray Vis innlegg
Takk for hjelpa
Eg antar at hun ikke trenger å skatte av noe. Vi begge bor i samme leilighet, sover i samme seng osv., og eg betaler 50% av månedsbeløpet i banklånet. Det har eg gjort i 6 måneder nå. Eg får som sagt ingen eierandel i leiligheten.

Så dette betyr at vi burde melde dette inn til skatteetaten (via skattemeldingen), så får hun fradrag for dette?
Vis hele sitatet...
Hun får fradrag for rentene hun har betalt på boliglånet, uavhengig om du bor der eller ikke.

Om hun f.eks. har betalt 30k i renter på boliglånet i 2017, står dette som regel allerede på skattemeldingen hennes.

Det dere kan avtale dere imellom er at dere deler dette fradraget, slik at begge får 15k i fradrag istedenfor.
Dere trenger ikke melde inn noe og hun vil ikke få noe fradrag på det du betaler i leie.

Men det som hadde vært mest rettferdig vist dere deler alle utgifter 50/50 er at dere ser på hennes selvangivelse, og ser hvor mye hun har fått i fratrekk på skatten for å ha huslån. Så deler dere det beløpet i 2 og trekker det av på det du betaler henne i leie.

Si hun får skattefratrekk på 32000 da deler vi det som blir 16000 deler dette igjen på 12 mnd som blir 1333 så trekker du det av på det du betaler til henne. Forutsatt at dere deler alt 50/50. Kommunale avgifter strøm mat osv
Da skjønner eg tusen takk, folkens!
Hvis du ser litt annerledes på det, så leier du hos henne for en sum som "Tilfeldigvis" er lik halve låneavdraget.
Du har derfor ikke rett på noe av hennes rentefradrag med mindre dere har avtalt dette på forhånd. Det er tross alt henne som har kjøpt leilighet, og det er derfor naturlig at hun får de fordelene dette bringer med seg.