Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3400
http://p3.no/dokumentar/den-andre-siden/#Enquete
Tittet nettop gjennom komentarfeltet her, og må si jeg blir skremt.

Disse hyperreligiøse ytrerene, finnes det mange slike i Norge? Eller er det bare troll?

Sliter med å fåtte at noen i ett relativt opplyst land kan tro så bokstavrett.
Prøver å moderere meg her for å ikke bare klage, men kan noen hjelpe meg å forstå?
Har selv en del religiøs familie, men de takler ikke en diskusjon så må få innput fra en annen plass så opplys meg, hva tenker de? Trodde oppriktig folk sa de var kristne av "tradisjon".

Dersom noen kjenner til en studie som viser en sammenheng mellom hjerneskade og tro ville alt vært så mye lettere å forstå
Den dokumentaren er ganske bra ja, tror det finnes ganske mange faktisk. Er noen tyskere som har flyttet hit pga religiøse årsaker.
Religioner as, alt sammen stammer fra eldgamle sivilisasjoner som trodde solen var en gud. Er vel på tide vi kommer oss forbi det nå.
Er noen helt sykt gale mennesker i dette landet her. Og ekstrem kristene er noe av det værste som finnes. Ikke bare har de null respekt for andres tro (eller mangel på tro), de er hjernevasket og har null toleranse for kritikk.

A prøve å føre en rasjonell debat med en ekstrem kristen er som å stange i veggen. Du kommer ikke noe vei. De sender millioner av kr til sekt lederne sine og til uland (støtter terrorister og krigsherrer mens de prøver å #kristne# resten av verden)
Ekstreme religiøse er noe dritt, på samme måte som ekstreme ateister er noe dritt. Begge grupper står på sitt, diskuterer med lukkede ører og gidder ikke å høre på hva andre sier. "Alle som ikke tror det samme som meg er tullinger" er ofte en gjenganger.
Sitat av Cookie Monster Vis innlegg
Ekstreme religiøse er noe dritt, på samme måte som ekstreme ateister er noe dritt. Begge grupper står på sitt, diskuterer med lukkede ører og gidder ikke å høre på hva andre sier. "Alle som ikke tror det samme som meg er tullinger" er ofte en gjenganger.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er en "ekstrem ateist"? Enten er man ateist, eller så er man ikke ateist. Det finnes ikke "halv-ateister" eller noen ateister som tror litt. Da er de agnostikere, ikke ateister.

Dessuten er det en vesentlig forskjell på ateister og (ekstreme) kristne. Ateister baserer sine uttalelser på rasjonell tankegang, mens de kristne baserer sitt på gammeldags overtro.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hva i alle dager er en "ekstrem ateist"? Enten er man ateist, eller så er man ikke ateist. Det finnes ikke "halv-ateister" eller noen ateister som tror litt. Da er de agnostikere, ikke ateister.

Dessuten er det en vesentlig forskjell på ateister og (ekstreme) kristne. Ateister baserer sine uttalelser på rasjonell tankegang, mens de kristne baserer sitt på gammeldags overtro.
Vis hele sitatet...
Greit, modererer det til trangsynte ateister og trangsynte religiøse. Trangsynte fordi de ikke makter å se og forstå hva motparten mener og bare står på sitt.

Jeg vil ikke si at ateister nødvendigvis baserer seg på fornuftig og rasjonell tankegang. Altfor ofte hører og leser jeg de argumenter for sitt syn gjennom "det er det eneste fornuftige" og at "det er idiotisk at det finnes en gud", "vitenskapen sier det", som noen eksempler. De fleste vet ikke engang hva Big Bang går ut på, de bare stoler på vitenskapsmennene som sier at det var slik universet ble skapt. Hva er forskjellen mellom dem og de religiøse som bare baserer seg på tro og ikke kunnskap?

Selv kan jeg forstå de religiøse veldig fint, det å tro på at det er en gud/kraft som skapte det hele er en veldig lettvint måte å forklare skapelsen av universet. Vekk med alle de hundrevis forskjellige teoriene og forklaringene og alle de matematiske ligningen Etter å hatt fysikk nå en ganske god stund har meg selv begynt å tvile på hvordan de lærer vekk Big Bang (på VGS). Selve Big Bang strider mot alle energilover, det skal ikke komme energi ut av ingenting....
Nå er det vel ganske mange som mener at det under big bang ble skapt like mye antimaterie som materie(det vi er laget av). Hvos man er enig i dette, er det ikke så vanskelig å se at man ender opp der man startet(universet starter på null, 1(materie)-1(antimaterie) ender vanligvis opp rundt null ett sted). Fysikere er derimot uenige om hvor all antimaterien er nå...
Sitat av Tuppnus Vis innlegg
Nå er det vel ganske mange som mener at det under big bang ble skapt like mye antimaterie som materie(det vi er laget av). Hvos man er enig i dette, er det ikke så vanskelig å se at man ender opp der man startet(universet starter på null, 1(materie)-1(antimaterie) ender vanligvis opp rundt null ett sted). Fysikere er derimot uenige om hvor all antimaterien er nå...
Vis hele sitatet...
Nettop, ganske mange mener det, men ingen kan bevise det. På samme måte er det ganske mange som mener at det finnes en (eller flere) gud(er), men man kan heller ikke bevise det.

Hvor er forskjellen? Bortsett fra at vitenskapen er mer "oppdatert"...
Sist endret av Cookie Monster; 29. januar 2013 kl. 22:23.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hva i alle dager er en "ekstrem ateist"? Enten er man ateist, eller så er man ikke ateist. Det finnes ikke "halv-ateister" eller noen ateister som tror litt. Da er de agnostikere, ikke ateister.

Dessuten er det en vesentlig forskjell på ateister og (ekstreme) kristne. Ateister baserer sine uttalelser på rasjonell tankegang, mens de kristne baserer sitt på gammeldags overtro.
Vis hele sitatet...
Du har sikkert aldri møtt på en ekstrem-ateist. Det er de som tror at alt og alle må høre om at de ikke tror på Gud. Kort fortalt, det er slitsomt, irriterende og de fleste argumentene deres mot religion har oppstått fra sirkel-runking.

Sikker på at du aldri har møtt noen sånne? Jeg kjenner i hvert fall et par.
Sitat av Widow Vis innlegg
Du har sikkert aldri møtt på en ekstrem-ateist. Det er de som tror at alt og alle må høre om at de ikke tror på Gud. Kort fortalt, det er slitsomt, irriterende og de fleste argumentene deres mot religion har oppstått fra sirkel-runking.

Sikker på at du aldri har møtt noen sånne? Jeg kjenner i hvert fall et par.
Vis hele sitatet...
Går sikkert på hva man mener er definisjoner av ordet ekstrem, men det var akkurat det jeg prøvde å komme fram til.
Er en vesentlig forskjell på å begrunne troen på vitenskapen sier det, og at bibelen sier det.

Mye av det jeg reagerer på er religiøse som forsøker å omlære f.eks barna sine etter at de har lært evulosjonsteorien på skolen.
Dette er for alt jeg kan forstå ren skjær barnemishandling.
Videre er det religioner og sekter som støter ut medlemmer som forlater menigheten. Hvor sykt er ikke det?
Det værste er at dette finansieres over skatteseddelen min..
Som jeg alltid sier;
"Jorda hadde vært et bedre sted uten relgion".

Tenk på alle krigene som er startet eller tragediene (9-11) som er skjedd.
Det som tar kaka er at barna av de verste gladkristene blir hjernevaska hjemme med at jorda er bare 6000 år gammel og lignende tull.

Er ikke rart det blir krig i verden.
Er langt, langt ifra en "marxxist", men en ting jeg synes han hadde rett i er sitatet; "Religion er opium til massene".
Disse ultra-kristne/religiøse individene er redde som f for å dø! De takler ikke tanken på at ; når moroa er slutt, da er den SLUTT!

Ser ikke på meg selv som en hard-nakket ateist heller, jeg utelukker ikke at det kan være noe der ute som ikke kan/har blitt bevist enda(agnostiker kanskje?) Men en 5000-2000 år gammel bok skjønner jeg ikke hvordan noen i det hele tatt kan tro på.
Sist endret av A-tillah; 29. januar 2013 kl. 22:45.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hva i alle dager er en "ekstrem ateist"? Enten er man ateist, eller så er man ikke ateist. Det finnes ikke "halv-ateister" eller noen ateister som tror litt. Da er de agnostikere, ikke ateister.

Dessuten er det en vesentlig forskjell på ateister og (ekstreme) kristne. Ateister baserer sine uttalelser på rasjonell tankegang, mens de kristne baserer sitt på gammeldags overtro.
Vis hele sitatet...
Jeg er en ateist, men jeg er ikke en ekstrem en. En ekstrem ateist er noen som alltid skal prakke på folk sin "mangel på tro". Hver gang de ser noen som er kristen så må de bort å diskutere/krangle med vedkommende fordi de ikke er enige i vedkommendes tro. Det er det jeg ser på som ekstrem ateist (Ikke like ille som ekstreme kristne) men definitivt plagsomt i lengden. Jeg driter i hva folk tror på så lenge de ikke prakker det på andre mennesker. Selv ser jeg på religion som en sinnsykdom i dagens samfunn som holder resten av verden tilbake, men jeg gidder ikke å gå rundt å argumentere for eller i mot, da jeg ikke ser helt poenget i det.
Sitat av Cookie Monster Vis innlegg
Nettop, ganske mange mener det, men ingen kan bevise det.
Vis hele sitatet...
Selvom det ikke kan bevises i dette øyeblikket, så er jeg mer tilbøyelig for å tro på vitenskapsmenn/damer enn en eller annen religiøs forklaring. Dette baserer jeg på at vitenskapen fremlegger data, som absolutt alle andre kan teste selv dersom de ikke stoler på resultatene som er fremlagt.

Gjennom historien har mennesket samlet utrolige mengder med data, fra eksperimenter og observasjoner gjort igjen og igjen. Ut i fra resultatene har man dannet fysiske lover, som rettes opp dersom noen klarer å motbevise dem, eller så blir de skrota. Til dags dato er mange av nettopp de lovene ikke blitt motbevist, noe som styrker troverdigheten til at vitenskapen holder mål, for min del.

Når man har tilstrekkelig med data om hvordan ting oppfører seg, danner man en hypoteser ut i fra dette, og fortsetter å teste og feile til man får nye resultater. Big-Bang blir i dag sett på som den mest realistiske forklaringen av mange tusen forskere, som har studert i mange år.

Trenger jeg virkelig å uttale meg om de religiøse forklaringene på universets skapelse? Hva baserer religioner seg på? Hvor ofte blir forklaringene deres oppdatert? Hva skjer dersom du går i mot deres forklaringer?

Sitat av Cookie Monster Vis innlegg
På samme måte er det ganske mange som mener at det finnes en (eller flere) gud(er), men man kan heller ikke bevise det.

Hvor er forskjellen? Bortsett fra at vitenskapen er mer "oppdatert"...
Vis hele sitatet...
Forskjell er vel hva som er grunnlaget til de forskjellige forklaringene.
Sist endret av Turrist; 29. januar 2013 kl. 23:06.
Sitat av Turrist Vis innlegg
Selvom det ikke kan bevises i dette øyeblikket, så er jeg mer tilbøyelig for å tro på vitenskapsmenn/damer enn en eller annen religiøs forklaring. Dette baserer jeg på at vitenskapen fremlegger data, som absolutt alle andre kan teste selv dersom de ikke stoler på resultatene som er fremlagt.

Gjennom historien har mennesket samlet utrolige mengder med data, fra eksperimenter og observasjoner gjort igjen og igjen. Ut i fra resultatene har man dannet fysiske lover, som rettes opp dersom noen klarer å motbevise dem, eller så blir de skrota. Til dags dato er mange av nettopp de lovene ikke blitt motbevist, noe som styrker troverdigheten til at vitenskapen holder mål, for min del.

Når man har tilstrekkelig med data om hvordan ting oppfører seg, danner man en hypoteser ut i fra dette, og fortsetter å teste og feile til man får nye resultater. Big-Bang blir i dag sett på som den mest realistiske forklaringen av mange tusen forskere, som har studert i mange år.

Trenger jeg virkelig å uttale meg om de religiøse forklaringene på universets skapelse? Hva baserer religioner seg på? Hvor ofte blir forklaringene deres oppdatert? Hva skjer dersom du går i mot deres forklaringer?



Forskjell er vel hva som er grunnlaget til de forskjellige forklaringene.
Vis hele sitatet...
Bæh, dårlig sitering, men det får bare være.

Jeg er helt enig med deg, bare så det er sagt. Vitenskapen er per dags dato det som kan gi deg den beste forklaringen på de fleste tingene her i universet.

Allikevel, det jeg tror er problemet for mange er at det ikke er noe sikkert i vitenskapen. Ja, alt kan styrkes, men det er ingen forklaring som ike kan forandres (i teorien). Jeg kan plutselig finne ut at Einstein tok feil og dermed er store deler av fysikken folk har lært utdatert (dog, veldig usannsynlig). Det er nettop dette jeg tror folk derimot finner i religionen, kontinuitet. Ja, bibelen har kanskje ikke forandret seg siden den ble skrevet, men for noen er dette betryggende å vite og styrker troen deres.

Når det kommer til sekter o.l. vil jeg velge å kalle dem negative utskudd som utnytter religionen negativt. På samme måte finnes det folk som utnytter vitenskapen negativt i mine øyne (f.eks. ved fremstillelse av masseødeleggelsesvåpen (sikkert stavet feil)). Hjernevasking er også hva en kan kalle mishandling, men jeg vil ikke si at det er en del av religionen, men derimot misbruk av religionen.

Og for å ta et standpunkt vil jeg si at jeg nok er agnostiker. Jeg tror på vitenskapen, men alikevel tror jeg ikke den kan forklare alt her i verden. For å ta Big Bang som også tidligere ble diskutert, det kan godt være at det finnes en kraft der ute som skapte det store smellet. En kraft som muligens kan sammenlignes med tyngdekraften. Tyngdekraften har alltid vært her, men trenger to objekter før man merker den. Noe av det samme tror jeg kan være tilfellet med denne andre usynlige kraften.

Sikkert ting jeg har glemt, men akkurat nå er det ikke tiden for å skrive side på side med tekst.
Sitat av Cookie Monster Vis innlegg
Allikevel, det jeg tror er problemet for mange er at det ikke er noe sikkert i vitenskapen. Ja, alt kan styrkes, men det er ingen forklaring som ike kan forandres (i teorien). Jeg kan plutselig finne ut at Einstein tok feil og dermed er store deler av fysikken folk har lært utdatert (dog, veldig usannsynlig). Det er nettop dette jeg tror folk derimot finner i religionen, kontinuitet. Ja, bibelen har kanskje ikke forandret seg siden den ble skrevet, men for noen er dette betryggende å vite og styrker troen deres.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, men jeg er uenig med deg her. Ja, man finner nå og da situasjoner hvor man får andre resultater enn forventet.

Ta tyngdekraften som eksempel, den har oppført seg likt i tusenvis av år. Slipper du en gjenstand vil den falle mot jorden. Dette kan man si så sikkert pga det har skjedde og blitt testet så mange ganger. For alt man vet kan det plutselig være et sted hvor den ikke fungerer slik vi forventer at den skal gjøre her på jorden, men for hvilken sannsynlighet skal man sette grensen? Sannsynligheten for at noen skal klare å motbevise nettopp dette, er så utrolig liten. Derav er det en fysisk lov. Skal man dra rundt hele jordkloden, alle mulige høyder og forskjellige steder å slippe en stein?

Skal man ta seg til takke med kontinuitet og skylapper, eller stole på fysiske lover. Lover av den grunn at de er observert og eksperimentert med så mange ganger at man til slutt "vet" at det stemmer. Dette blir så klart individuellt, men jeg regner med at du skjønner hvor jeg vil hen.

Det du sier om at mange ikke tror at det er noe sikkerthet i vitenskapen, hvordan i huleste kan de si det dersom der er religiøse? Grunnen til at vitenskap er sikrere en religion er jo nettopp fordi at folk faktisk tør å utforske, stille spørsmål og den oppdateres dersom man finner feil. I rake motsetningen til religion...
Sist endret av Turrist; 29. januar 2013 kl. 23:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cookie Monster Vis innlegg
Nettop, ganske mange mener det, men ingen kan bevise det. På samme måte er det ganske mange som mener at det finnes en (eller flere) gud(er), men man kan heller ikke bevise det.
Vis hele sitatet...
Hovudskilnaden er at vitenskapen er ein prosess for å finne fakta gjennom å studere det vi kan sjå. Vi kan kanskje ikkje finne alle svar, men svara vi finn er av rimelig god kvalitet, og milevis betre enn å stikke fingern i lufta og gjette.

Vi har mykje som tyder på at bing bang inntraff, t.d. bakgrunnsstøyen i universet.
Big bang theory: Universet kom fra ingenting, plutselig, uten grunn.

Kristendom: Gud sa: La det bli lys.

De sier akkurat det samme.
Sitat av Mojave Vis innlegg
Big bang theory: Universet kom fra ingenting, plutselig, uten grunn.

Kristendom: Gud sa: La det bli lys.

De sier akkurat det samme.
Vis hele sitatet...
Du har misforstått Big bang teorien. Den sier ikke at universet kom fra ingenting. Big bang teorien beskriver den tidlige utviklingen av universet og bygger på bevis som den kosmiske bakgrunnsstrålingen, fordelingen av grunnstoffene og det faktum at universet ekspanderer. Gud bygger ikke på noen bevis.
Sist endret av Nabbkake; 30. januar 2013 kl. 17:52.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Nabbkake Vis innlegg
Du har misforstått Big bang teorien. Den sier ikke at universet kom fra ingenting.
Vis hele sitatet...
Sier teorien noe om hvorfor/hvordan big bang oppstod da?
Hvis en mann er klin gærn er det sinnsykdom. Hvis 10 millioner er klin gærne er det religion
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Sier teorien noe om hvorfor/hvordan big bang oppstod da?
Vis hele sitatet...
JA!

Den vitenskapelige forklaringen på The Big Bang, er nettopp det, en forklaring av hva som antageligvis har skjedd. Vitenskapen sier ikke bare "plutselig ble universet til", den prøver å forklare hvorfor. Hvis du vil lese mer om hvordan dagens vitenskap ser på skapelsen, finnes det mye god litteratur liggende i bøker, og på internett. Jeg vil personlig anbefale Stephen Hawking's bok "Univers uten grenser", som forklarer Big Bang på en relativt lettfattelig måte. Den er dog utgitt i 1988, så noen av teoriene i boka er litt utdaterte på noen punkter.

Religion(her representert ved kristendom, da det er den jeg kjenner best til) mener derimot at Gud plutselig fant ut at han skulle mekke univers. Han gjorde dette på bare en uke, uten noen annen grunn enn at han likte mennesket(som han selv oppfant mens han jobbet med å lage jorda) . Kristne hengir seg selv helt og holdent til dette, uten å stille spørsmål, og all tvil regnes som djevelens verk.

I do spot a difference...
Sist endret av Tuppnus; 30. januar 2013 kl. 19:27. Grunn: måtte legge til den siste setningen, ble litt triggerhappy på send- knappen
Det jeg syntes er det herlige med religiøse mennesker, er hvis jeg spør dem om hvor og hvordan gud oppstod.

De mener Big-Bang er hinsides all fornuft, men at gud alltid har vært der.
Det er merkelig at religion ikke er klassifisert som en sinnslidelse.
Religion kommer fra en tid hvor vi trodde jorda var flat, og ikke hadde peil på noe som helst.
Men jeg skjønner ikke hvorfor gidde å diskutere det en gang, som sagt, sterkt troende vil aldri kunne ha et annet syn i den frykt for at de har kastet bort livet på den måten de har.

"Religion er den mest perverse misbruk av vår intelligens". -Sam Harris
All religious fundamentalists suffer from dementia.

Religion just happens to be fun, demential.
Jeg er religiøs, og jeg mener ikke at big bang er idioti. Men, jeg mener at big bang må isåfall være kontrollert.

Se for deg ett sted der de prøvesprenger en dynamittkubbe på samme størrelse hele tiden, det står også en haug med forskjellige metaller og annet stash pakket rundt dynamitten. Hvor mange dynamittkubber/prøvesprengninger trengs det for at den haugen med metaller skal sette seg sammen til ett fly eller en bil?

Ta for eksempel ett hus, er det ikke noen som har bygd huset? Eller kom det sånn helt plutselig fra ingensteds?
På samme måte mener jeg at mennesker, dyr, planter etc etc må ha blitt satt sammen.

MEN det her er min mening og min tro, jeg sier ikke at alle skal tro det her, og jeg mener ivertfall ikke at andre folk er idioter hvis de ikke tror på det jeg tror. Jeg respekterer andres mening og livssyn.
Om det sitter en ufeilbarlig skapning et sted og setter sammen mennesker, hvorfor gjør denne skapningen så mange feil? Er utrolig mange mennesker som blir født med en eller annen defekt, mange som dør etter kort tid og noen som dør før de i det hele tatt blir født.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Kejerith Vis innlegg
Jeg er religiøs, og jeg mener ikke at big bang er idioti. Men, jeg mener at big bang må isåfall være kontrollert.

Se for deg ett sted der de prøvesprenger en dynamittkubbe på samme størrelse hele tiden, det står også en haug med forskjellige metaller og annet stash pakket rundt dynamitten. Hvor mange dynamittkubber/prøvesprengninger trengs det for at den haugen med metaller skal sette seg sammen til ett fly eller en bil?

Ta for eksempel ett hus, er det ikke noen som har bygd huset? Eller kom det sånn helt plutselig fra ingensteds?
På samme måte mener jeg at mennesker, dyr, planter etc etc må ha blitt satt sammen.

MEN det her er min mening og min tro, jeg sier ikke at alle skal tro det her, og jeg mener ivertfall ikke at andre folk er idioter hvis de ikke tror på det jeg tror. Jeg respekterer andres mening og livssyn.
Vis hele sitatet...
Men hvor kom Gud fra? Og at universet etterhvert organiserte seg er jo logisk (gravitasjon satt det sammen), hvorfor er det mer sannsynlig at en Gud satt alt sammen enn at det tilfeldigvis oppsto på en av ganske mange små steinklumper i universet ved en tilfeldighet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kejerith Vis innlegg
Se for deg ett sted der de prøvesprenger en dynamittkubbe på samme størrelse hele tiden, det står også en haug med forskjellige metaller og annet stash pakket rundt dynamitten. Hvor mange dynamittkubber/prøvesprengninger trengs det for at den haugen med metaller skal sette seg sammen til ett fly eller en bil?
Vis hele sitatet...
Men det er jo ingen som argumenterer etter dei baner?! Evolusjon foregår ikkje tilfeldig (du har to viktige elementer, seleksjon, og mutasjoner. Mutasjoner er tilfeldig, men seleksjon er ikkje tilfeldig, ergo funker evolusjon langt kjappere enn tilfeldighet).

Det du gjer her er å angripe ein stråmann. Richard Dawkins har brukt eit par hundre sider i boka Climbing mount improbable på å rive den stråmannen i filler.
Sitat av Kejerith Vis innlegg
Jeg er religiøs, og jeg mener ikke at big bang er idioti. Men, jeg mener at big bang må isåfall være kontrollert.

Se for deg ett sted der de prøvesprenger en dynamittkubbe på samme størrelse hele tiden, det står også en haug med forskjellige metaller og annet stash pakket rundt dynamitten. Hvor mange dynamittkubber/prøvesprengninger trengs det for at den haugen med metaller skal sette seg sammen til ett fly eller en bil?

Ta for eksempel ett hus, er det ikke noen som har bygd huset? Eller kom det sånn helt plutselig fra ingensteds?
På samme måte mener jeg at mennesker, dyr, planter etc etc må ha blitt satt sammen.

MEN det her er min mening og min tro, jeg sier ikke at alle skal tro det her, og jeg mener ivertfall ikke at andre folk er idioter hvis de ikke tror på det jeg tror. Jeg respekterer andres mening og livssyn.
Vis hele sitatet...
Så det du egentlig sier er at du er en kreasjonist?
Sitat av Kejerith Vis innlegg
Jeg er religiøs, og jeg mener ikke at big bang er idioti. Men, jeg mener at big bang må isåfall være kontrollert.

Se for deg ett sted der de prøvesprenger en dynamittkubbe på samme størrelse hele tiden, det står også en haug med forskjellige metaller og annet stash pakket rundt dynamitten. Hvor mange dynamittkubber/prøvesprengninger trengs det for at den haugen med metaller skal sette seg sammen til ett fly eller en bil?

Ta for eksempel ett hus, er det ikke noen som har bygd huset? Eller kom det sånn helt plutselig fra ingensteds?
På samme måte mener jeg at mennesker, dyr, planter etc etc må ha blitt satt sammen.
Vis hele sitatet...

Så det du sier er at Gud skapte big bang for 15 milliarder år siden, ventet 14,999 milliarder år for så å skape menneske (merk at Gud skapte universet for oss), som mest sannsynlig ikke eksisterer om et par tusen år? (du sier jo tross alt at du er kristen og tror på big bang)

Du er foresten et flott eksempel på ignorant kristen, langer ut mot vitenskapen og snakker i vei om ting du ikke kan noen ting om
Sist endret av SirAugustus; 4. februar 2013 kl. 14:59.