Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1601
Hei freaks, har et spørsmål til dere.

Har seg slik at jeg var på besøk hos bestemor i Moskva, i juleferien.
Vanligvis når jeg er i Moskva kjøper jeg med meg vodka hjem, men denne gangen rakk jeg det ikke. Så mamma tok med seg to halvliter flasker fra fra bestemor når vi pakket.

Den ene flasken virket veldig interessant når vi kom hjem til Norge og pakket ut.
Den ser ganske gammel ut, og når mamma så på den sa hun at hun tror den er ca 30 år gammel, fra soviet unionen.
Bilder:
http://puu.sh/1M5IO
http://puu.sh/1M5Jz

Overskriften er: Hvete vodka.
Den under er ikke noe interessant, bortsett fra kanskje: Moskva fabrikk ''krystall''
0,5L og 40% alk

Helt nederst står det at den kostet 10 rubler. Det tilsvarer ca 2 norske kroner.
Er fult klar over at 2 kr/10 rubler var verdt mer før, og at valutakursen var helt annerledes.


Det jeg lurer på er:
Er den verdt noe nå, eller vil den eventuelt bli verdt noe om jeg lar den stå i noen år?
Vet ikke om det er folk der ute som er interessert å kjøpe noe sånt...

Takker.
mye skulle du hatt for denne da ?

er nok lite å tjene da den er lagd fra fabrikk og masseprodusert, vil jeg tru
Sist endret av lookster; 10. januar 2013 kl. 20:39.
Wierd0
Zetta's Avatar
Trådstarter
Nei aner ikke hvor mye jeg hadde solgt den for. Om jeg hadde greid å selge den for en høy sum på ebay hadde jeg gjort det, men hvis ikke så beholder jeg den til pynt(eller til jeg er tom for sprit og blakk)

Okei, hadde egentlig håpet på at den var eller kunne bli noe form for antikvitet.
Her er du ett hakk nærmere for å identifisere den:
https://www.google.no/search?q=%D0%9...w=1333&bih=600
Alt som er er gammelt og intakt kan ha en samlerverdi. Det er gærninger som samler på de utroligste ting.
Kanskje sitter det en vodkasamler som mangler akkurat den flasken? Eller at det finnes en spesiell historie akkurat til den typen vodka eller den produsenten. Research er nøkkelen og så må du forsøke å sette opp en auksjon eller leite rundt etter hva andre har betalt for lignende vodka. En bekjent kjøpte noe greier i St Petersburg som viste seg å fungere og som var nattoptikk av svært høy kvalitet som han solgte for 24K på finn.no. Han hadde betalt ca 1000 norske for alt han hadde kjøpt av souvenirer på turen så han gjorde seg litt kroner.
TS: Kan du Russisk? Jeg har selv Russisk på skolen nå, så kan hjelpe litt til så langt det går.
drekkevarer holder seg greit i pris, hvis ikke den er over 50 år gammel, eller har en spesiell historie. hvis det er masseprodusert tviler jeg på at denne er verdt noe, er det jubleium eller noe spesial greier, fra stalins private samling, kan det være verdt noe, hvis ikke så må jeg si at det er veldig usannsynelig, kan ikke skjønner ikke dritten av kyrelisk skrift, så kan desverre ikke hjelpe deg med noe research. Men det er nok den eneste måten og finne ut om den er verdt noe.
pshenichnaya vodka.

Da finner dere, som ikke leser russisk, en god del info om denne.
Du drikker ikke den flaska før du har sendt med en PM med pris!
Sitat av BClr Vis innlegg
pshenichnaya vodka.

Da finner dere, som ikke leser russisk, en god del info om denne.
Vis hele sitatet...
Er jeg fremdeles i Norge? Ble usikker med den formuleringa i settningen din.
Wierd0
Zetta's Avatar
Trådstarter
Sitat av ptrrr Vis innlegg
TS: Kan du Russisk? Jeg har selv Russisk på skolen nå, så kan hjelpe litt til så langt det går.
Vis hele sitatet...
Ja kan russisk. Men er litt rusten når det kommer til lesing.
Morsom flaske å bare ha stående, ville ikke drukket den med mindre det ble krig og en gjeng kom for å ta rotta på meg
Tviler på at den er så gammel som du tror, mener å ha sett den selv i Russland når jeg pleier å drar dit.

Edit: Ble litt nysjerrig og fant ut at jeg har sett den nye typen. I linken så sier ikke dem direkte fra hvilket år denne vodkaen er fra, men mest sannsynligvis fra 80-90 tallet.

Kilder: http://plyazhnikov.livejournal.com/71429.html

Håper det var litt til hjelp.
Sist endret av Dr.Feelgood; 11. januar 2013 kl. 18:37.