Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 8278
Blir ferdig med vg3 og lurer på hva jeg skal utdanne meg som. Jeg har tenkt meg to yrker, programmerer og bioingeniør. Det hadde vært veldig fint om noen som har litt kunnskap om (lønnen til) disse yrkene kommenterer, slik at det blir lettere for meg å velge.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Anbefaler deg å ta noe yrkesrettet så fort som mulig, særlig jobber der du kan ta enkeltoppdrag svart o.l. Elektriker, heismontør.
Dette gir veldig gode økonmiske muligheter, og du starter inntjeningen din og det voksne selvstendige livet så tidlig som mulig.
Sist endret av meaculpaUIO; 24. mars 2014 kl. 18:52.
En lengre utdanning vil i det lange løp lønne seg med solid margin. Yrker som programmerer og bioingeniør er begge deler noe man kan utvikle seg langt i. Bioingeniør høres dog mer spennende ut, og kanskje hakket mer relevant i årene som kommer?

Lykke til med valg av studie!
Ser ut som om bioingeniører tjener ca. 423 600 kr i året, er nok brutto.

Finner ikke noe på programmerer, tror du må spisse ned feltet ditt hvis du skal finne noen lønn der. Da tenker jeg på type programmering, selskap etc.

Kilde: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/bioingenior
Sist endret av Kevlar; 24. mars 2014 kl. 18:55.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av tyrontheunicorn Vis innlegg
En lengre utdanning vil i det lange løp lønne seg med solid margin. Yrker som programmerer og bioingeniør er begge deler noe man kan utvikle seg langt i. Bioingeniør høres dog mer spennende ut, og kanskje hakket mer relevant i årene som kommer?

Lykke til med valg av studie!
Vis hele sitatet...
I det veldig lange løp da
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Anbefaler deg å ta noe yrkesrettet så fort som mulig, særlig jobber der du kan ta enkeltoppdrag svart o.l. Elektriker, heismontør.
Dette gir veldig gode økonmiske muligheter, og du starter inntjeningen din og det voksne selvstendige livet så tidlig som mulig.
Vis hele sitatet...
Heismontør for å jobbe svart?

OP, hvis du blir god i programmering blir lønnsmulighetene veldig gode hvis du får jobb på rett sted. Men det viktigste er hva du liker, 100k ekstra i året hjelper ikke hvis du mistrives i jobben.
Systemutviklere ligger nok betydelig over bioingeniører i lønn, men bioimgeniører har kanskje en litt tryggere jobb?
Trådstarter
12 0
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Systemutviklere ligger nok betydelig over bioingeniører i lønn, men bioimgeniører har kanskje en litt tryggere jobb?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde man måtte ta ingeniør innen data for å bli systemutvikler? Eller har jeg misforstått noe?

Bli ingeniør i datafaget*
Sist endret av RasmusVag; 24. mars 2014 kl. 19:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av RasmusVag Vis innlegg
Blir ferdig med vg3 og lurer på hva jeg skal utdanne meg som. Jeg har tenkt meg to yrker, programmerer og bioingeniør. Det hadde vært veldig fint om noen som har litt kunnskap om (lønnen til) disse yrkene kommenterer, slik at det blir lettere for meg å velge.
Vis hele sitatet...
Drit langt i lønn. Begge yrker vil gi deg grei inntekt, og det er langt viktigare å ha ein jobb du trivst i enn å ha så sabla godt betalt alltid. Det å ha til salt i såret er kjekt, men det får du uansett med begge dei utdanningene.
Sitat av RasmusVag Vis innlegg
Blir ferdig med vg3 og lurer på hva jeg skal utdanne meg som. Jeg har tenkt meg to yrker, programmerer og bioingeniør. Det hadde vært veldig fint om noen som har litt kunnskap om (lønnen til) disse yrkene kommenterer, slik at det blir lettere for meg å velge.
Vis hele sitatet...
Hvis du først skal gå en ingeniør-linje ville data- og bio vært sistevalget spør du meg.

Data fordi det er så jævlig mange med enorm personlig interesse og erfaring fra fritiden. Bioingeniør fordi en stor andel av dem ender opp i offentlig sektor med lønnen og arbeidsforholdene det innebærer. Eller på et legekontor ansvarlig for blodprøver.

I tillegg kan det jo nevnes at bio-ingeniør er helt ensrettet. Mens ingeniører som driver med elektronikk eller mekanikk f.eks tilhører enorme faggrupper med svært mange muligheter er bio-ingeniør kun en bioingeniør. Hadde ingeniør vært en vernet tittel hadde sikkert ikke bioingeniører fått kalle seg det - jeg ser ihvertfall ikke fellesnevneren med ingeniørfag forøvrig.
Sist endret av Tøffetom; 24. mars 2014 kl. 20:22.
Sitat av RasmusVag Vis innlegg
Jeg trodde man måtte ta ingeniør innen data for å bli systemutvikler? Eller har jeg misforstått noe?

Bli ingeniør i datafaget*
Vis hele sitatet...
Systemutvikler er ikke en beskyttet tittel, men du bør nok ha en ingeniør eller sivilingeniør utdannelse for å bli det.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Systemutvikler er ikke en beskyttet tittel, men du bør nok ha en ingeniør eller sivilingeniør utdannelse for å bli det.
Vis hele sitatet...
En bachelorgrad innenfor informatikk eller lignende holder i massevis. Eventuelt kan man også fint være selvlært med noen års erfaring. Det er enormt spenn i forhold til hva som kreves for å få jobb som systemutvikler.
Hvis du virkelig vil jobbe med programmering ville jeg anbefalt det. Hvis du er flink og skaffer deg noen års erfaring føler jeg meg rimelig sikker på at du kan heve en fet lønn. Generelt sett er det mye penger i IT-bransjen, som om du er glad i penger bør du satse på den.

Vet ikke så mye om bioingeniørene, men tror neppe de ligger i samme klasse lønnsmessig som IT-bransjen.
Studerer selv bioingeniør For meg stod det mellom bioingeniør og materialteknologi den gangen jeg søkte. Er evig glad for at det vippet over til bioingeniør for meg. Vet at det er litt forskjellig til hvordan utdanninga er de forskjellige plassene i Norge. Noen plasser er det mer helsearbeid-rettet, men på HiST går det under teknologi.
1. året kan virke litt tungt og delvis kjedelig ihvertfall første semester, men når du kommer deg inn i lab-fagene på sykehuset blir det en drøm.

Lønn var ikke noe jeg så så mye på når jeg søkte utdanning. Du har ikke den høyeste utdanninga om du kun tar bachelor, men klarer fint å leve på den. Jobb får du garantert, ihvertfall om du er villig til å flytte på deg. Er også noe tillegg for turnusjobbing og denslags. Tar du master etterpå, får du nok enda høyere lønn og morsommere jobber å velge mellom.

Bare å spørre om du lurer på noe om bioingeniør, så skal jeg prøve å svare

Noe som også skal nevnes er at du i tillegg til bachelorgraden får en offentlig godkjent autorisasjon av å ta bioingeniør. Det hjelper på CVn din.
Sist endret av fotonewbie; 24. mars 2014 kl. 23:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Er det ingen som jobber med noe fysisk med hendene lenger?
Virker som det har blitt umoderne..
The lucky one
PairADice's Avatar
@Ignifer: Til en viss grad kan man si at du har rett. Med det utallige antallet forskjellige utdanninger og karrieremuligheter som eksisterer i dagens verden er det nesten "naturlig" at mange ønsker å prøve seg på noe "nytt og spennende". Samtidig er det flere og flere som kombinerer arbeid og fritidsinteresser, og verden før i tiden hvor arbeid var noe man drev med for å ha tid og penger til å gjøre det man likte på fritiden er blitt mer og mer "utdatert", i den forstand at trivsel på jobben mtp miljø og det man driver med er blitt mer og mer viktig. Noen liker selvfølgelig fortsatt å jobbe med hendene, men i min erfaring er digitaliseringen og globaliseringen en kilde til andre impulser og inspirasjoner for dagens ungdom. Og sist, men ikke minst, er det også noen som verdsetter nivået av "glamor" jobben byr på - Status, titler, og som vi ser her, lønn.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvis du først skal gå en ingeniør-linje ville data- og bio vært sistevalget spør du meg.

Data fordi det er så jævlig mange med enorm personlig interesse og erfaring fra fritiden. Bioingeniør fordi en stor andel av dem ender opp i offentlig sektor med lønnen og arbeidsforholdene det innebærer. Eller på et legekontor ansvarlig for blodprøver.
Vis hele sitatet...
Men det er jo tydeligvis ikke noe problem at det er mange med stor interesse da det fortsatt et stor mangel på unge dyktige systemutviklere. En it-utdanning med fokus på programmering vil ofte gi deg bedre dybdeforståelse enn hva en person som har lekt seg på gutterommet har - og firmaene vil kaste jobber etter deg.

Systemutviklere med masterutdanning er noe jeg vil anse som en ganske trygg investering i dag - med tanke på fremtidig arbeidsplass.
Det er viktig å ikke bare tenke PENGER. Finn noe du liker og elsker å jobbe med, da finner du den ekte lykken. Penger kommer av engasjementet du har til noe og hvis du sitter på ett kontor og dør hver dag, da er ikke pengene verdt det lenger.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av PairADice Vis innlegg
@Ignifer: Til en viss grad kan man si at du har rett. Med det utallige antallet forskjellige utdanninger og karrieremuligheter som eksisterer i dagens verden er det nesten "naturlig" at mange ønsker å prøve seg på noe "nytt og spennende". Samtidig er det flere og flere som kombinerer arbeid og fritidsinteresser, og verden før i tiden hvor arbeid var noe man drev med for å ha tid og penger til å gjøre det man likte på fritiden er blitt mer og mer "utdatert", i den forstand at trivsel på jobben mtp miljø og det man driver med er blitt mer og mer viktig. Noen liker selvfølgelig fortsatt å jobbe med hendene, men i min erfaring er digitaliseringen og globaliseringen en kilde til andre impulser og inspirasjoner for dagens ungdom. Og sist, men ikke minst, er det også noen som verdsetter nivået av "glamor" jobben byr på - Status, titler, og som vi ser her, lønn.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal det gå da?
Noen må jo gjøre de fysiske jobbene og.. Såklart trenger man folk som kan tegne ei bru, men man trenger da vittelig noen som kan bygge brua og!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvordan skal det gå da?
Noen må jo gjøre de fysiske jobbene og.. Såklart trenger man folk som kan tegne ei bru, men man trenger da vittelig noen som kan bygge brua og!
Vis hele sitatet...
3d-printer...
Men, litt seriøst; det er massevis av folk som kan bygge bruer og hus og det er svært mange som fortsatt tar en mer praktisk utdannelse blant den yngre garde. Det kan kanskje virke som at vi utdanner en hel haug med ingeniører og matematikere, realiteten er noe annerledes. Ta en tur innom en VGS som har praktiske fag så skal du se at håndverket er langt ifra dødt.
Vil også si at de som synes det er fetere med bra lønn etter endt skolegang, kontra det å bygge hus i kulda, skal få lov til å ta en teoretisk utdannelse. Selv har jeg gjort begge deler og må si at valget jeg tok med å gi fack i fagbrevet mitt og starte på skole igjen er noe av det beste jeg noensinne har gjort.
The lucky one
PairADice's Avatar
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvordan skal det gå da?
Noen må jo gjøre de fysiske jobbene og.. Såklart trenger man folk som kan tegne ei bru, men man trenger da vittelig noen som kan bygge brua og!
Vis hele sitatet...
Er en grunn til at man ikke finner mange arbeidsledige polakker i Norge! Nei uff, nå er jeg slem. Men Moret har et poeng - Kommer selv fra en bakgrunn innen elektrofag, og kan melde at yrkesfag er i aller høyeste grad i lys levende live. På mitt kull var det 3x25 klasser med elektro, 5xca20 innen byggfag og 3xca30 innen mekaniske fag (ikke spør meg om oppdelingen, bare var slik). Tror litt av grunnen til at yrkesfag "framstår" som en døende art er at de fleste som går det allerede vet hva de vil bli og hva de skal drive med - De har ikke behov for å spørre på nettforum og undersøke hva de vil og hva de skal bli "når de blir store".
Sitat av etse Vis innlegg
Men det er jo tydeligvis ikke noe problem at det er mange med stor interesse da det fortsatt et stor mangel på unge dyktige systemutviklere. En it-utdanning med fokus på programmering vil ofte gi deg bedre dybdeforståelse enn hva en person som har lekt seg på gutterommet har - og firmaene vil kaste jobber etter deg.

Systemutviklere med masterutdanning er noe jeg vil anse som en ganske trygg investering i dag - med tanke på fremtidig arbeidsplass.
Vis hele sitatet...
Selvsagt - jeg som var upresis igjen.

Det jeg mente var at en stor andel av dem du finner på nevnte utdanninger i tillegg har interessen og erfaringen jeg snakket om. Noen ildsjeler finner man selvsagt uansett hva man lander på, men innenfor IT er andelen såpass høy at jeg personlig ville tenkt meg om både to og tre ganger.

Selv ville jeg syntes det var ganske demotiverende dersom halve klassen - og fremtidige konkurrenter i arbeidslivet - hadde et halvt liv på baken med relevant erfaring.
Sist endret av Tøffetom; 25. mars 2014 kl. 17:20.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Er en grunn til at man ikke finner mange arbeidsledige polakker i Norge! Nei uff, nå er jeg slem. .
Vis hele sitatet...
Du er ikke slem, du er bare uvitende.

http://www.nrk.no/sorlandet/arbeidsl...jem-1.11394990

http://www.rights.no/2013/10/sterk-o...dighet-i-oslo/
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvordan skal det gå da?
Noen må jo gjøre de fysiske jobbene og.. Såklart trenger man folk som kan tegne ei bru, men man trenger da vittelig noen som kan bygge brua og!
Vis hele sitatet...
Arbeiderne henter man i Polen....
Virker i hvert fall slik når jeg jobber på landbaserte prosjekter ;D
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Er det ingen som jobber med noe fysisk med hendene lenger?
Virker som det har blitt umoderne..
Vis hele sitatet...
Joda jeg er tømrer å tjener greit. Er et bra yrke om du liker å bruke hendene. + godt betalt, jeg hadde i fjor 525000ca og sikkret arbeid i lang tid
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg vil påstå at med dagens utvikling innenfor IT så vil det være den absolutt sikreste utdanningen du kan ta. Både med tanke på jobb og lønn. Skal du bli med i utviklingen av den neste iPhone? De neste Google Glasses? Etc. Det har ikke tatt mange årene for å endre verden. Siden 90-tallet har utviklingen skutt i været. Jeg tror ikke at den vil stoppe opp med det første. Nanoteknologi og robotikk er de neste stegene vi blir å videreutvikle oss på.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Er det ikke bioingeniører som sliter kraftig med å få jobb?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av tøffel Vis innlegg
Joda jeg er tømrer å tjener greit. Er et bra yrke om du liker å bruke hendene. + godt betalt, jeg hadde i fjor 525000ca og sikkret arbeid i lang tid
Vis hele sitatet...
Jeg jobber selv som industrimekanikker, enn så lenge, jeg skal nå over til tilkomsteknikk, men jeg gjør helt klart noe med hendene.
Kunne ikke tenkt meg kontorjobb.
Tja min ex svigerinne er bio ingeniør på ett av de store sykehusene i oslo. (Har ikke snakket med henne på flere år) iflg min niese så stortrives hun enda og har jobbet der siden 1986 eller noe sånt. Trygg jobb når du først har fått en og gjør det du skal.
Alle offentlige jobber er trygg så fort du har en fast kontrakt og nedleggelsesspøkelses henger over deg.

De fleste nyutdannede innenfor bio står uten jobb, slik er det nå bare.
Mange må videreutdanne seg til leger o.l for å ha sjangs på å få jobb, noe som igrunn er bra da vi trenger flere leger.


------------------

Selv er jeg utdannet automatiker, og nyter livet som det. Kan ganske fritt bestemme om jeg vil ha en kontorjobb, en "prosjektleder" jobb eller det å være høyt og lavt i bygg og fikse det som måtte fikses.

Ubegrenset med arbeid, ubegrenset med muligheter og en ganske awesome lønn ^^,
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Snøbark Vis innlegg
Heismontør for å jobbe svart?
Vis hele sitatet...
ikke mange som vil ha en heis montert uten papirer kan du si hahah.. men elektriker og svartejobber derimot passer som hand i hanske!
Må støtte meg til TøffeTom her. Mye av problemet til Bio Ingeniører er for det første at det er svært mange kvinner som studerer dette faget. Det andre problemet er at svært mange av jobbene er innen offentlig sektor. Begge deler gir dessverre dårlig uttelling på lønnen. Det burde selvsagt ikke være sånn, men dersom lønn er avgjørende for deg ville jeg valgt noe annet.