Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2890
Jobber i et tålig stort firma i byggebransjen.
Har søkt og få godkjent overflytting fra en avdeling i landet til en annen.
På den gamle avdelingen fikk vi et nytt kompetansebasert lønnssystem i sommer hvor jeg da endte opp på 243,- timen.
Den nye avdelingen derimot har enda ikke gått over til dette systemet(de skal det til sommer 2014) og har derfor en lavere lønn for nøyaktig samme jobb. 229,- timen. Så det er 14,-timen ned i lønn.
Fins det noe lover angående det og bli satt ned i lønn? Det er ikke snakk om noe reansettelse eller ny kontrakt. Har fortsatt kontrakten fra i sommer på 243,- denne vil ikke da bli ugyldig?

Er jo snakk om i overkant av 2000,- brutto forskjell i måneden.
Hør med sjefen din. Hvis han ikke er en fullstendig drittsekk så vil du sikkert på et skikkelig svar.

Men ville også ha dobbelsjekket med fagforeningen hvis du er med på det..

Ellers ang lovverket så kan jeg ikke svare på det dessverre..
Men det sunne bondevettet mitt sier at du ikke skal ned i lønn i ditt tilfelle..
Klart du ikke skal settes ned i lønn bare for å bli satt opp igjen til sommeren. Snakk med sjefen din om det!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Grovt sagt så må du skrive ny kontrakt for å gå ned i lønn. I praksis er spørsmålet om det er kommunisert klart til deg at stillinga vil endre innhald. Om det er klart kommunisert, og du har hatt mogelegheit til å protestere, utan å ha gjort det, så har du ikkje spesielt mykje du skal ha sagt.

Så korleis var prosessen? Spurte du om bytte? Var du informert om endringa i lønn?
Lattergal:
Skal i møte med han på nyåret, lurte bare på lover før møte. Greit og være litt forberedt.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Du søker overflytting og klager over dårligere lønn. Tough it out og fortsett på samme plass. Sutring er kjedelig.
Vis hele sitatet...
Har da ikke sutra? Jeg spør om det er lov... Det er jo ikke logisk og få lavere lønn enn det kontrakten tilsier?!
Møkkasvar!

Sitat av Susanna Vis innlegg
Klart du ikke skal settes ned i lønn bare for å bli satt opp igjen til sommeren. Snakk med sjefen din om det!
Vis hele sitatet...
Slik jeg mener det er også. Skal som sagt i møte på nyåret. Ville bare ha litt og slå i bordet med når jeg er der

Slashdot:
Det vil ikke bli skrivd ny kontrakt. Stillingen er nøyaktig den samme kun på et annet sted.
Jeg søkte selv om overflytting da det er nærmere hjemme. Det er ikke nevnt et ord angående lønn fra sjefen i den nye avdelinga.
Sist endret av Nemoas; 20. desember 2013 kl. 00:17.
Hvordan kan de gi deg lavere lønn når du ikke har skrevet ny kontrakt på det? Hvis du er fagorganisert bør du sjekke med fagforeningen din. Dette virker jo urettferdig ovenfor deg, så du bør ta det opp med sjefen din om du mener han er en grei person og vil være lydhør for problemet. Bedriften er jo ikke tjent med å behandle egne ansatte dårlig.
Alt handler om kontrakt, har du kontrakt på at du skal ha den gamle lønnen så skal du ha dette frem til du skriver ny kontrakt. Det skal alltid skrives kontrakt og kontrakten skal følges.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dersom dette er snakk om én og samme bedrift (samme juridiske person) OG du utfører det samme arbeidet så skal du nyte godt av lønnsøkning.

Er denne bedriften underlagt tariffavtale? Der ville slike ting kunne være omtalt!