Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4030
Jeg har noen spørsmål om når et firma går konkurs.

1. Om man har 14 dagers oppsigelsestid, får man dekket lønn for denne perioden etter konkursen? Av arbeidsgiver eller noen form for statlig fond? Hvordan blir ansatte tatt vare på i en slik situasjon?

2. Om man sykemeldes, hvor mye penger får man da av NAV?

Tusen takk for alle svar!
Du blir prioritert av konkursbodet, så om det er penger å hente, vil lønnstakere stå først i køen. Se forøvrig her for mer informasjon (kapittel 7)
Sist endret av steili; 8. april 2011 kl. 14:45.
2. Nederst her står det en del om sykepenger http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+hel...+arbeidstakere
Sist endret av Borgen; 8. april 2011 kl. 14:49. Grunn: Glemte link
Om kassa til firmaet er tom så få man dekket penger fra Lønnsgarantifondet, deretter går veien videre til dagpenger.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Om kassa til firmaet er tom så få man dekket penger fra Lønnsgarantifondet, deretter går veien videre til dagpenger.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge dekkes lønn av Lønnsgarantifondet? Ut oppsigelsestida?
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Hvor lenge dekkes lønn av Lønnsgarantifondet? Ut oppsigelsestida?
Vis hele sitatet...
Nå er jeg ikke helt sikker, men jeg tror ikke di dekker ut oppsigelsestiden. Kun det som du har tjent opp frem til konkursen som ikke har blitt betalt ut.

Men ett kjapt søk på google etter lønnsgarantifondet eller hos nav.no vil nok gi svar. Det samme burde firmaet svare på.

Edit: Men hvis du leser det moridin skrev så linket han faktisk til nav sine sider som sier:
Du kan få dekket ut lovbestemt oppsigelsestid, med mindre lengre oppsigelsestid følger av tariffavtale inngått tidligere enn seks måneder før fristdagen.
Vis hele sitatet...
Og maks 2G. Husker desverre ikke hvor jeg fant det.
Ikke glem feriepengene du har tjent opp i fjor og i år da!