Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4974
Jobber som vikar i Posten Norge as, men sliter med at jeg aldri får rett utbetalt lønn.

Om man jobber 2 lørdager etterhverandre, skal man ha 100% på èn av lørdagene, altså 315 kr timen. Jobber man bare annenhver lørdag får man 23 kr i lørdagstillegg, altså 172,4 kr. Har 149,4 kr timen normalt i ukedagene. Jeg har jobbet flerfordige lørdager etter hverandre og har ikke fått 100% siden i august i fjor.. Ergo, jeg er blitt lurt for ca. 4000 kr om 100%-lørdagene er regnet som bare vanlig lørdagsstillegg med 23 kr ekstra, altså 172,4 kr i timen.

Jeg har snakket med teamlederen min xx antall ganger og det nytter ikke si det til han uansett hvor mange ganger, for etter hver lønning så står det 0 timer på 100% på lønnslippen.

Men siden jeg er vikar, aner jeg ikke om jeg er ansatt via Posten eller et vikarfirma.. Har aldri spurt. Det står Posten Norge på lønnslippen men nederst på arket står det Aditro.. Kanskje dette bare er de som behandler lønningene til Posten?

Uansett, hver gang jeg ringer teamlederen min og klager på at jeg har fått feil lønn IGJEN, så sier han at han skal ordne det men viser seg gang på gang at jeg aldri får betalt for de lørdagene jeg skulle hatt 100%. Tror han tar kontakt med de som utbetaler lønningene men er tydeligvis noe som ikke funker når jeg får for lite betalt..

Har ikke kontrakt, noe jeg vet jeg skulle hatt men vet ikke om det hadde spilt noen rolle. De er avhengig av meg da jeg er den eneste som kan alle rutene og er veldig fleksibel vikar, spesielt da det er manko på folk..

Hva kan jeg gjøre for å rett utbetalt lønn? Bør jeg ringe til Aditro selv? Begynner å bli utrolig lei, spesielt når teamlederen/sjefen min ikke greier å fikse lønnen min riktig.. Sikkert ringt oppimot 10 ganger nå ang. lønna.
For å få ting på det rette, så er du ansatt i posten Norge. Det er slett ikke sikkert at du ha krav på overtid, men hva sier lederen din om dette egentlig? Sier han nei? Ja? Ingenting?
Sist endret av clarionify; 8. mars 2011 kl. 02:14.
Trådstarter
9 1
Sitat av mrFreak Vis innlegg
For å få ting på det rette, så er du ansatt i posten Norge. Det er slett ikke sikkert at du ha krav på overtid, men hva sier lederen din om dette egentlig? Sier han nei? Ja? Ingenting?
Vis hele sitatet...
Jeg har krav på det.

Når jeg ringer han og forteller jeg ikke har fått 100% for de lørdagene sier han at han skal sjekke det opp. Så sier jeg bestemt "så du ordner det denne gangen?!" Så sier han, "jada, skal ordne opp i det."
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Erindrar Vis innlegg
Jeg har krav på det.

Når jeg ringer han og forteller jeg ikke har fått 100% for de lørdagene sier han at han skal sjekke det opp. Så sier jeg bestemt "så du ordner det denne gangen?!" Så sier han, "jada, skal ordne opp i det."
Vis hele sitatet...
Så.. det er i orden?
Det er en litt vanskelig situasjon, når sjefen ikke gjør det han skal. Men det jeg ville ha gjort er å snakke med han en gang til (gi han en lapp med ansatt nummer, navn og hvilke dager det gjelder) deretter har du tillitsvalgt, postkom og hans sjef. Så der er enda mye du kan gjøre, selvom det strengtatt skulle være unødvendig. Bare vær tålmodig har du krav på disse timene så får du dem.
Trådstarter
9 1
Sitat av thomasf Vis innlegg
Så.. det er i orden?
Vis hele sitatet...
Nei, dette sa han for 1 lønning siden, lønningen før der igjen sa han også at han skulle ordne det.. Også månedene før.. Oppgitt.
Vet at der jeg jobber må vi selv sende inn lønnsklage skjema. Sjekket om dere må det hos dere også?
Trådstarter
9 1
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Vet at der jeg jobber må vi selv sende inn lønnsklage skjema. Sjekket om dere må det hos dere også?
Vis hele sitatet...
Har bare blitt fortalt av tillittsvalgt at jeg må ringe teamlederen min for å få ordnet lønna. Noe som fungerte de 2 første månedene.
Alle de andre ansatte ringer også teamlederen om det er personalsaker som omhandler lønn osv.
Sist endret av Erindrar; 8. mars 2011 kl. 03:02.
Send meg ansatt nummeret ditt på pm. Så kan jeg få en venn av meg til å se på det. Hun jobber på HR senteret til posten.
Jobber sjølv som vikar i Posten, og dette er feil. Du får ikkje 100% om du jobber 2 laurdagar etter kvarandre, får kun overtid dersom en har overtid på en periode på 6 veker. Einaste du får på laurdagar er laurdagstillegget, du får 100% om du jobber en "helligdag" som julafta etc.
Sitat av Erindrar Vis innlegg

Om man jobber 2 lørdager etterhverandre, skal man ha 100% på èn av lørdagene, altså 315 kr timen.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg aldri hørt om. Har jobbet 6 dager i uken over 8 uker flere ganger. Og det eneste jeg får den lørdagen er overtid siden jeg har jobbet mer en 40 timer til sammen den uka. Det eneste må være om du har dette særskilt i kontrakten din.
Sitat av murloc Vis innlegg
Dette har jeg aldri hørt om. Har jobbet 6 dager i uken over 8 uker flere ganger. Og det eneste jeg får den lørdagen er overtid siden jeg har jobbet mer en 40 timer til sammen den uka. Det eneste må være om du har dette særskilt i kontrakten din.
Vis hele sitatet...
Som han sa, han har ikke kontrakt.

Steg nummer èn, skaff en kontrakt.
Sist endret av Waffaz; 8. mars 2011 kl. 11:31.
Trådstarter
9 1
Sitat av murloc Vis innlegg
Dette har jeg aldri hørt om. Har jobbet 6 dager i uken over 8 uker flere ganger. Og det eneste jeg får den lørdagen er overtid siden jeg har jobbet mer en 40 timer til sammen den uka. Det eneste må være om du har dette særskilt i kontrakten din.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har 100% om jeg jobber flere lørdager på rad. Man skal egentlig ha fri annenhver lørdag.

Dette er noe både teamlederen min og tillittsvalgt på jobb har fortalt meg. Fikk også denne 100% når jeg jobbet de første månedene, aner ikke hvorfor de plutselig kuttet det ut. Antageligvis prøver de å lure fra meg slike tillegg for å kutte ned/spare.. Typisk statseid firma.

Vil ha lite å si om jeg skaffer en kontrakt i i morgen omså når ikke Posten vil gi meg de timene med 100% som jeg egentlig har rett på.
Sitat av Erindrar Vis innlegg

Vil ha lite å si om jeg skaffer en kontrakt i i morgen omså når ikke Posten vil gi meg de timene med 100% som jeg egentlig har rett på.
Vis hele sitatet...
Du har ikke rett på noe som helst om du ikke har kontrakt. Skaff en kontrakt, ta det derfra.
Gi teamlederen din skriftlig beskjed om de timene du ønsker å få betalt for. Dette gjør at du står sterkere hvis dette skulle utvikle seg videre.

Hør med evt. fagforening om hva de mener om saken. Hvis du ikke er innmeldt i fagforening, kan det være en ide å gjøre det, mtp. gratis advokathjelp og lignende.
Sitat av Erindrar Vis innlegg
Vel, jeg har 100% om jeg jobber flere lørdager på rad. Man skal egentlig ha fri annenhver lørdag.
Vis hele sitatet...
Du sier dette når du ikke har kontrakt. Og ikke kan vise til noen lov. Jeg blir litt irritert når du spør om hjelp, men blankt avviser alle tips folk her inne kommer med. Jeg tok meg den frihet og sjekke loven for deg. Og jeg kan heller ikke finne noe som beskriver det du sier. Det nærmeste jeg kommer er:

(4) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 38 timer i løpet av sju dager for:
a) døgnkontinuerlig skiftarbeid og sammenlignbart turnusarbeid,
b) arbeid på to skift som regelmessig drives på søn- og helgedager, og sammenlignbart turnusarbeid som regelmessig drives på søn- og helgedager,
c) arbeid som innebærer at den enkelte arbeidstaker må arbeide minst hver tredje søndag,
d) arbeid som hovedsakelig drives om natten.

Det jeg har uthevet sier bare noe om hva alminnelig arbeidstid er. Jeg er ingen jurist, men jeg tolker det dithen at den ikke gjelder for deg, og kun om du jobber mer en 36 timer i uka.

Hvis posten har særbestemmelser angående dette er det vel fint lite vi kan hjelpe deg med som du ikke bedre kan hjelpe deg selv med. Og eneste måten du kan gjøre dette på er og snakke med arbeidsombud.
dersom du får kontrakt og skal jobbe der mer, så sørger du hvertfall for å ikke bli snylta for mer penger i det minste. Det vanlige er jo å få 50% tillegg å jobbe i helgene? såvidt jeg vet.