Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1027
Hei, går nå på IKT-driftsfag, det er ikke lenge igjen til man skal søke skoler og jeg kjenner presset fra foreldre om at jeg burde søke høyere utdanning nå, har ikke noen spesielle ønsker om å gå tilbake til almenn osv heller nå så tenkte jeg kunne spørre her...

Har du gått IKT på skolen eller kjenner noen som har det?
- Hvordan går det med deg/de nå etter skolen, gikk du lærling eller høyere, har du fått bra jobb osv?

Setter stort pris på svar her så fort som mulig, ettersom at det er få dager igjen av muligheten til å søke skoler..
Jeg har gått IKT og jeg har vært lærling. Jeg studerer nå informatikk.

Jeg vil i utgangspunktet råde deg til å ta opp fag slik at du kan søke høyere utdanning senere og derfor hoppe over lærling perioden.

Men, har du en god lærlingeplass (ikke skole og annet søppel) der du har mulighet til å utvikle deg som person o.l er jo det noe å vurdere. Jeg utviklet meg mye under min lærlingperiode, noe som jeg drar nytte av den dag i dag.

Når jeg var lærling hadde jeg endel opplæring/kurs av andre personer, og på den måten har jeg blitt veldig flink til å prate for meg. Og jeg har blitt generelt veldig selvsikker.


Tenk mye igjennom denne avgjørelsen =)
Vel, om foreldrene dine tar all Tertiær utdanning under en kam (som høyere utdanning) så kan du jo med fagbrev gå rett in på Teknisk Fagskole. Eventuelt kan du vel fortsatt ta forkurs også. Skulle du ønske å gå enda videre så er veien kort til Høyskole/Universitet med Bachelorer og Mastergrader og evt. en Doktorgrad.