Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7480
Jobber i et statseid firma nå. Og har en dyr bil som jeg skal kjøpe nå før eieren kjører den til sverige. Blir det sett på som negativt om jeg spør om lønnsforskudd? Lurer også på om jeg må ha en gyldig grunn eller trenger de ikke vite grunn? Er bilkjøp en gyldig grunn?

Føler liksom det kanskje blir mer arbeid for arbeidsgiveren min og at han kanskje blir gretten pga. det.. (kanskje noe papirarbeid?)
Å be om forskudd på lønn er ikke uvanlig. Ikke vær redd for å spørre om det
Forklar situasjonen du, så burde det gå veldig fint.
For å hjelpe han litt med å formulere spørsmålet: Blir det ekstra papirarbeid for en sjef om en skal ha forskudd på lønn? Kan en sjef bli gretten pga. evt. slikt ekstraarbeid?
Det kommer vel ann på personen du spørr.. Er han sur, konservativ og streit? Ser han på det som en fordel siden da vet han at du MÅ ha penger -> mer jobb?

Du får nesten begrense det hele til hva du må ha, og ikke hva sjefen din har lyst til å gjøre. Han har da en jobb han og, som innebærer å dele ut lønninger.
Det høres ei ut som om du er typen til å mase på sjefen din, så det her er vel første gangen du spør han om noe
Sist endret av Prognisse; 25. januar 2011 kl. 00:39.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
For å hjelpe han litt med å formulere spørsmålet: Blir det ekstra papirarbeid for en sjef om en skal ha forskudd på lønn? Kan en sjef bli gretten pga. evt. slikt ekstraarbeid?
Vis hele sitatet...
Avhengig av hvordan lønnsystem i den aktuelle bedriften er og hvor stor den er, er det i hvertfall i mindre bedrifter som regel en smal sak. Noen ganger så enkelt som å gå inn på nett-banken å overføre penger, slik at du har dem like fort som ved kontant utbetaling. Så under normale omstendigheter, så nei, det er ikke uvanlig å be om forskudd, men om det blir en vane, kan det hende at man blir rådet til og ikke ta så mye forskudd.
Sist endret av Veggen; 25. januar 2011 kl. 00:46.
Når jeg jobbet i en kommunal institusjon tidligere så ville jeg ha forskudd på lønna rett og slett fordi jeg følte for å svi av litt penger. Jeg spurte om forskudd og var ærlig og sa at jeg skulle svi av litt penger, og pengene var på konto noen timer etter! Null stress å spørre.
Det er vel absolutt ikke noe negativt :-) Sålenge du jobber for lønna di og har noenlunde godt rykte på deg så hjelper de deg sikkert mer enn gjerne, hvertfall når det gjelder noe seriøst som bilkjøp.
Du taper intet ved å spørre, som nevnt over, men erfaringen min er at jobber i det offentlige ofte har ganske strenge regler for utbetaling av lønn, forskudd, feriepenger, tilbake betaling for utgifter osv. Dette har selvfølgelig med å gjøre at det ofte er mange som er ansatt og det er derfor mye enklere å ha ett system som gjelder for alle og for alle forhold i stedet for å gjøre individuelle tiltak. Vi fikk ikke utbetalt forskudd der jeg jobbet pga dette. Men for all del, spør og forklar, har du en god grunn og en grei sjef/overordnet så kan det jo hende at de gjør unntak for deg
Evt finn noen du kan låne litt penger av? Hvis du allerede har en forventet inntekt den neste måneden?
Det er ikke alle som synes det er like greit å utbetale forskudd. Så du kan lufte hvoirdan praksisen er rundt det først.
Trådstarter
Oppdatering: Det var ikke greit med forskudd på lønn og bilkjøp var ikke gyldig grunn. Han lo..
I en av mine tidligere jobber ble det hver måned hengt opp forskuddsliste man måtte skrive seg på for å få utbetalt forskudd midt i måneden, så det er tydligvis litt ulik praksis hos de forskjellige bedrifter. Du får nok vite hvordan deres praksis er om du rett og slett spør.

Edit: Litt treg.
Sist endret av thomasw; 25. januar 2011 kl. 15:59.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Du kan jo forklare dette til selgeren og spørre om deal hvor du betaler en del nå og resten den 12. eller når du får lønn?
Det du trenger er vel et lån i banken? Ring din kontaktperson i banken og forklar situasjonen... Du får sikkert pengene på dagen hvis det ikke er et altfor stort beløp. Ikke koster det deg mange kronene heller hvis du betaler det tilbake ved neste lønning...