Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 709
Jeg har en kontrakt der det står at vi følger tariffavtalen mellom HSH og H&K, Landsoverenskomsten. Jeg har stålkontroll på UB-tilleggene for vanlige dager, men nå i juletidene er jeg mer usikker. Det står ingenting på www.butikksjef.com heller, en side som har vært nyttig for meg.

1) Hvordan er reglene for tillegg på nyttårsaften? Jeg jobbet 8 timer, fra 10 til 18. Hvilke tillegg har jeg da krav på?

Dessuten jobbet vi også i dag. Fikk på forhånd beskjed at vi fikk 100% tillegg i dag, altså dobbel timelønn. Men på grunn av mye uventet forfall ble vi underbemannet i dag, og det tok ekstra lang tid å få jobben ferdig. Endte opp med å jobbe 12 timer i dag. Vanligvis er det jo direkte 50% overtid for alt over 9t per dag.

2) Hvordan blir det for dagen i dag, når jeg har 100% tillegg for alt arbeid på denne helligdagen, og i tillegg jobber 12 timer, altså en god slump overtid. Blir det ekstra tillegg for dette, eller vil tilleggene være ikke-kumulative, altså "bare" 100% tillegg i 12 timer, selv om jeg jobbet et halvt døgn i strekk på en helligdag?

Takk for svar. Håper og tror at det er noen her som kan dette!
Eg berre nemner det eg har forstått frå bror min, som er fagforeningspamp.

1) Nyttårsaften er ordinær arbeidsdag fram åt 13:15. Sidan har ein krav på 100 % overtidstillegg. Du har krav på 5 timar overtid (sidan kvar påbyrja halvtime blir rekna for ein time).

2) Eg siterer frå Landsoverenskomsten: «(O)vertidsarbeid mellom kl. 20.00 og kl. 24.00 betales 100 % tillegg. For overtidsarbeid på lørdager, søndager samt hellig- og høgtidsdager betales 100 % tillegg.» Om du arbeida på ein bevegeleg heilagdag hadde du hatt krav på 150 % tillegg.

Rett nok stend det: "Overtidstillegget beregnes av regulativlønn m/tillegg". Spørsmålet er då om arbeidsgjevaren din tek _alt_ arbeid på sundagar for overtidsarbeid (såleis tolkar eg au Landsoverenskomsten), og ikkje brukar eit sjølvstendig tillegg som lokkemiddel. Det er mest rimeleg å tru det fyrste. Altså er det snakk om 12 timar med 100 % tillegg.

Eg gjer også merksam på at du har krav på matpengar (inntil 170 kr; etter rekning) for overtidsarbeidet mitt. Mange som ikkje veit av dette