Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1838
Hei,

Har en læretid på idiotiske 2.5 år. Har tenkt å studere etter dette, så må vente ett halvt år før jeg kan begynne på studiene.
Er ferdig 1.Januar 2019.
Lurte derfor på om noen tror det er mulig å få innvilget å ta fagprøven ett halvt år før, altså på sommeren? Karakteren er jeg overbevist på blir den samme uansett.
Kjenner en som gikk automasjon og fikk ikke læreplass etter VG3. Han jobbet ikke noe annet enn selger. Altså helt urelevant med automasjon. Nå har han plutselig tatt fagprøven. Altså før en vanlig automatiker lærling og bestod. Han har da fagbrev uten læreperiode...
Noe tanker?
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Automatikere har all undervisning på skolen og læretiden er kun verdiskapning på 1,5år derfor kan vi ta fagprøven rett etter skolen om vi ønsker dette.

Ta kontakt med opplæringskontoret ditt, er vell disse som skal godkjenne læretiden din sammen med bedriften?
Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
Automatikere har all undervisning på skolen og læretiden er kun verdiskapning på 1,5år derfor kan vi ta fagprøven rett etter skolen om vi ønsker dette.

Ta kontakt med opplæringskontoret ditt, er vell disse som skal godkjenne læretiden din sammen med bedriften?
Vis hele sitatet...
Takk for svar!
Har du kilde på dette? Ifølge blant annet: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/automatiker
Må du ha 1.5år i lære. Har aldri hørt dette før...
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Ta en prat med arbeidsgiver/lærlingansvarlig? Jeg vet det var tilfeller på industriparken hvor jeg jobbet at folk gikk opp et halvt år for tidlig - men opplæringskontoret satte ned foten etter at det var lærlinger som strøk. Hvordan ser det ut i kontrakten din? Så vidt jeg kan huske varer den like lenge som en ordinær lærlingtid, men er ikke sikker på om det er stipulert hva som skjer om du går opp til fagprøve tidligere. Hvis du er innlemmet i et opplæringskontor så ta kontakt, de kan nok gi deg et riktig svar.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Sitat av PS3HACKER Vis innlegg
Takk for svar!
Har du kilde på dette? Ifølge blant annet: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/automatiker
Må du ha 1.5år i lære. Har aldri hørt dette før...
Vis hele sitatet...
Nei har ikke kilde.
I min VG3 klasse tok halvparten fagprøve rett etter skolen.

Veiledningssenteret i Follo sier også det samme som meg. https://www.ung.no/oss/utdanning/199657.html
Sitat av Freaken Vis innlegg
Ta en prat med arbeidsgiver/lærlingansvarlig? Jeg vet det var tilfeller på industriparken hvor jeg jobbet at folk gikk opp et halvt år for tidlig - men opplæringskontoret satte ned foten etter at det var lærlinger som strøk. Hvordan ser det ut i kontrakten din? Så vidt jeg kan huske varer den like lenge som en ordinær lærlingtid, men er ikke sikker på om det er stipulert hva som skjer om du går opp til fagprøve tidligere. Hvis du er innlemmet i et opplæringskontor så ta kontakt, de kan nok gi deg et riktig svar.
Vis hele sitatet...
Skal prøve på det, men har en følelse på det blir nei. Ser ikke helt hvorfor det ikke er mulig da flere jeg kjenne har tatt fagprøven rett etter VG3. Har jo uansett hatt 2 års læretid. Takk for svar