Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1947
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Begynner å nærme seg tida for å søke på universitet. Er lidenskapelig opptatt av strøm/elektronikk og ønsker å søke sivilingeniør ved NTNU. Da er det jo enten elektronisk systemdesign og innovasjon (elsys) eller energi og miljø (emil) som gjelder.

Det jeg dog ikke interesserer meg for er å bruke fem år av livet mitt på å høre om miljøet. Jeg bryr meg om miljøet, men det er ikke det jeg hovedsaklig ønsker å studere. Er det noen som går ved noen av linjene som har noe å si om dette? Har hørt på noen foredrag om begge linjene der emil høres ut som en gjeng hippier og elsys høres mer ut som en gjeng vaskeekte realister - akkurat som meg. Men så er jeg jo mer interessert i stor strøm, istedenfor liten - og emil er jo gamle elkraft og varmeteknikk-linja ...

Anyone?
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Navnene er hovedsaklig endret for å tiltrekke seg jenter (og det funker absurd nok), uten at innholdet i linjene er så alt for endret. Du må forholde deg til at prosjekter de første årene vil kunne være vinklet mot energieffektivitet, miljøvennlig og hele den pakka - men du kan fint skjære gjennom bullshitsjargongen bare du innser at effektiv utnyttelse av energi er noe alle er interessert i uavhengig av hippie-inklinert man er.

Uansett kan du søke om å bytte mellom linjer internt på Gløshaugen, så du kan fint starte på svak- og hoppe over til sterkstrøm etterhvert, de første årene er nesten bare matematikk, programmering og fysikk alle må igjennom uavhengig av linje, med små variasjoner.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Navnene er hovedsaklig endret for å tiltrekke seg jenter (og det funker absurd nok), uten at innholdet i linjene er så alt for endret. Du må forholde deg til at prosjekter de første årene vil kunne være vinklet mot energieffektivitet, miljøvennlig og hele den pakka - men du kan fint skjære gjennom bullshitsjargongen bare du innser at effektiv utnyttelse av energi er noe alle er interessert i uavhengig av hippie-inklinert man er.

Uansett kan du søke om å bytte mellom linjer internt på Gløshaugen, så du kan fint starte på svak- og hoppe over til sterkstrøm etterhvert, de første årene er nesten bare matematikk, programmering og fysikk alle må igjennom uavhengig av linje, med små variasjoner.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, var akkurat det jeg ville høre
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Fokuser på hvilke fag som er i studieplanen til dine aktuelle linjer. Se selvfølgelig etter likheter og ulikheter i studieplanene til linjene du vurderer. Ofte er liknende fagrettede linjer helt kliss like de første årene. Da har du en god plan som gjør at du kan bytte linje fort og greit, om du skulle ønske.
Sist endret av Slaps; 7. januar 2018 kl. 20:15.
NTNUs "Energi og Miljø" het "Elkraft" i gamle dager (tidlig på 2000-tallet). Et par fag ble byttet ut for å kunne dekke "Miljø"-biten, men ellers er det samme løpet som før. Så selv om miljøbiten er mer enn null, så er det fortsatt elkraft som står i fokus.

En fordel/ulempe med master-linjene på NTNU er at de første to semestrene er relativt like, uavhengig av linje. Alle har Matte 1/2/3, IT-grunnkurs og Ex.phil., og så 2-3 fag som kan være unike eller delt med et par andre linjer. Noen linjer har nesten kliss like fag de 4 første semestrene også. Fordelen er at det er mulig å hoppe til et annet studie, om man bare tar opp fagene man har gått glipp av. Ulempen er at flere søker f.eks. EMIL for å gamble på nettopp et slikt hopp, da de ikke har karakterene til å komme rett inn på studiet de ønsker.

Hvis du søker deg inn og innser at kullet ditt faktisk *er* masse hippier som vil redde verden, så er det altså mulig å bytte om du bestemmer deg tidlig.
Sist endret av Dyret; 8. januar 2018 kl. 00:42.
Anonym bruker
"Ulykkelig Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Møtte en gjeng på fest for et år siden som studerte energi og miljø. De var alle overrasket over hvor mye elektro det var, og var alle søte jenter
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dyret Vis innlegg
[...]

[...]

Hvis du søker deg inn og innser at kullet ditt faktisk *er* masse hippier som vil redde verden, så er det altså mulig å bytte om du bestemmer deg tidlig.
Vis hele sitatet...
Tror det er dette det ender med, at jeg søker emil og bytter hvis det virker for hysterisk


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Møtte en gjeng på fest for et år siden som studerte energi og miljø. De var alle overrasket over hvor mye elektro det var, og var alle søte jenter
Vis hele sitatet...
Søte jenter, sier du?