Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1357
Heisann.
jeg har prøvd å skaffe informasjon om hvordan jeg skal få vitnemålet mitt uten å få noen konkret svar på dette. så jeg håper det er noen her med litt mer erfaring som kanskje kan hjelpe meg.

Jeg er 21 år gammel og strøk 3 fag på videregående, hvor jeg fikk 1 IV(ikke vurdert pga fravær) og 2 stryk på eksamen hvorav den ene er skriftlig fremmedspråk.
har fått kompetansebevis, men det hjelper lite for å søke på høyere utdanning.

jeg har i løpet av de senere årene forstått at jeg ikke ønsket de samme fagene som jeg hadde når jeg var ung, jeg har altså lyst til å ha realfag istedenfor.

Så jeg lurer ganske enkelt på om det er mulig for meg å kun ta opp alle realfagene (kjemi1+2, biologi 1+2 og fysikk 1) istedenfor og alikevel motta vitnemål?
lurer også på om det virkelig er nødvendig for meg å bestå fremmedspråket("morsmål")?

Håper det er noen her som kan gi meg litt mer info før jeg melder meg på eksamen. Har møte med en rådgiver i januar, men håper på å få mer informasjon slik at skolen ikke sender meg på villspor :P
Skolen kommer ikke til å sende deg på villspor.

Du må ha fremmedspråk for å få vitnemål.

Du skriver ikke hva de to siste fagene er, så vanskelig å vite. I teorien kan du bytte til realfag, men det høres litt overkill ut. Realfag vil ikke erstatte fremmedspråk!
Trådstarter
10 0
de 2 siste fagene er valgfag innen samfunnsfag og økonomi linjen. må jeg bestå disse før jeg tar realfag, eller får jeg byttet til realfagene bare?
aha, så fremmedfag er et must da.
takk for svar.
Er det ikke lettere å ta eksamen i to fag du har hatt, enn fire nye fag? Husk at du må orge eksamen selv, og at du ikke får undervisning, med mindre du knytter deg til et rådyr privatskole...
Hei - lærer på VGS her. For å få vitnemål må du ha alle basisfag + et visst antall valgfag. Dersom du tidl. har strøket i samfunnsfaglige valgfag (sosiologi osv.) kan du få vitnemål ved å ta opp igjen realfag som tilsvarer VG3 samfunnsfag. Det siste faget; fremmedspråk, må du ta opp igjen siden det er et basisfag.

Ettersom du er ferdig som elev - og dermed er å regne som privatist - har du ikke rett på undervisning eller lignende. Det som er mest aktuelt for deg er å ta eksamen som privatist og forberede deg til dette på egen hånd. Nå vet ikke jeg hvor i landet du befinner deg, men her på berget pleier vi være hyggelige med å la privatister følge undervisning + skolen får litt midler til å gi eksamenstøtte i form av undervisning 1-til-1.

Men som snegler sa før meg: det er selvsagt mye enklere å ta de to fagene på nytt enn å måtte "fylle opp" med hele realfag-blokka på egen hånd. Det er drøye fag som selv de garvede elever sliter med.
Sist endret av lilduff90; 30. desember 2017 kl. 11:17.