Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4675
Etter jeg ble ferdig med VGS, bestemte jeg meg for å ta et friår for å jobbe og spare opp litt penger til jeg fant ut hva jeg ville utdanne meg som. Fant etterhvert ut hvor vanskelig det er og skaffe seg jobb uten arbeidserfaring eller nettverk, og har enda ikke fått meg jobb.

De siste månedene har det følt ut som jeg sitter limbo. Jeg aner ikke hva jeg vil ta meg utdanning som. Jeg strøk i tre fag det siste året på videregående grunnet generell apati. Hadde også noen søvnproblemer, som forårsaket mye fravær. Det kan ha vært en side-effekt av Zoloften jeg tok, er ikke helt sikker.

Jeg sitter da også litt i en catch-22 med den generell studiekompetansen. Jeg har ikke penger til å gå privatist, men uten videre utdanning virker det umulig og komme seg videre. Burde jeg søke lån fra lånekassa? Hvis jeg gjør det, samtidig som jeg søker lån etter jeg er ferdig med å ta privatist, vil jeg ikke slite med og betale tilbake det første lånet, eller er det noen ordning i plass der?

Setter pris på alt av råd. Merker at det å sitte hjemme så mye tar på den mentale helsa.
Hva med å få en jobb på rema 1000 elns? Da burde du få spart opp penger til å ta opp igjen fagene du ikke tok på skolen.
Etter dette ville jeg gått på allmenn, når du er ferdig med det og har generell studiekompetanse så har du egentlig mulighet til å gjøre hva du vil.
Ta militærtjeneste.
Slutt med Zoloft.
Skaff deg en yrkesutdannelse.
Ta ett fagbrev.
Flytt på landet og ta deg en jobb før det er for sent.
Skaff deg ett "Production Record".
Potensielle arbeidgivere ser etter din evne til å produsere.
Når de ser at du ikke har noen tidligere dokumentert produksjon leter de videre.
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Hva med å få en jobb på rema 1000 elns? Da burde du få spart opp penger til å ta opp igjen fagene du ikke tok på skolen.
Etter dette ville jeg gått på allmenn, når du er ferdig med det og har generell studiekompetanse så har du egentlig mulighet til å gjøre hva du vil.
Vis hele sitatet...
Prøver og finne meg jobb over alt nå. Har fått et par intervju, og når jeg har kommet meg så langt har det generelt gått greit, men det er mange andre som prøver og skaffe seg de samme jobbene, så da går det generelt til de med kontakter og nettverk. Har et par venner som gjør det samme som jeg prøver på, og alle, uten unntak, har fått jobb gjennom bekjente og familie.
Du bor i Norge. Vil du utnytte det og ha det gøy: Ta folkehøgskole. Det er ærlig talt et av de beste rådene du kan få i din situasjon.

Du er ung(antar jeg). Det er ikke vits å begynne på videre utdanning før du vet sikkert hva du vil. På folkehøgskole vil du møte minst 100 stykker i samme situasjon, og du kan få inspirasjon. Dessuten kan du lese til privatist mens du går der, du vil ha et hav av fritid.
Sist endret av ali88; 29. april 2014 kl. 10:17.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Ta militærtjeneste.
Slutt med Zoloft.
Skaff deg en yrkesutdannelse.
Ta ett fagbrev.
Flytt på landet og ta deg en jobb før det er for sent.
Skaff deg ett "Production Record".
Potensielle arbeidgivere ser etter din evne til å produsere.
Når de ser at du ikke har noen tidligere dokumentert produksjon leter de videre.
Vis hele sitatet...
Sluttet med Zoloft for flere måneder siden. Har mentale helsa ganske godt under kontroll, men når jeg søker etter jobb, eller generelt er sosial med folk, eller andre situasjoner jeg ikke har kontroll over, eller er ukjent med, så begynner jeg å slite.

Hva tenker du på litt mer spesifikt med land, og produsere? Jeg er helt enig at resultater er alfa og omega, men jeg vet ikke helt hvordan du bruker ordet "produsere" her.
Tar sin tid å skaffe jobb uten utdanning og med utdanning.
Det er bare å søke etter jobber. Jeg har brukt over 1 år nå og sendt rundt 110 søknader på litt over 1 år og fikk ny jobb i går heldigvis.

I følge flere undersøkelser så sender folk gjennomsnittlig 90 søknader før de får en jobb.

Men et alternativ er å komme seg inn i militæret og prøve å få til en utdanning der. Eller evt. bruke militæret som et friår der du prøver å finne ut hva du selv vil.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Du bor i Norge. Vil du utnytte det og ha det gøy: Ta folkehøgskole. Det er ærlig talt et av de beste rådene du kan få i din situasjon.

Du er ung. Det er ikke vits å begynne på videre utdanning før du vet sikkert hva du vil. På folkehøgskole vil du møte minst 100 stykker i samme situasjon, og du kan få inspirasjon.
Vis hele sitatet...
Trodde man måtte ha generell studiekompetanse for å gå på folkehøgskole.

Vet du om man kan søke lån gjennom lånekassen etter eventuelt utstyr jeg trenger hvis jeg skal gå på f.eks en fotolinje?
Sitat av I_Like_Canon Vis innlegg
Trodde man måtte ha generell studiekompetanse for å gå på folkehøgskole.

Vet du om man kan søke lån gjennom lånekassen etter eventuelt utstyr jeg trenger hvis jeg skal gå på f.eks en fotolinje?
Vis hele sitatet...
Noope! Nei, vet ikke, men skolene skal ha utstyr til slike linjer. Det er opplyst på skolens hjemmesider hva du trenger.

Skulle du finne på å velge f.eks en linje som handler om alpint må du ha utstyr selv antar jeg.
Sist endret av ali88; 29. april 2014 kl. 11:10.
Sitat av I_Like_Canon Vis innlegg
Trodde man måtte ha generell studiekompetanse for å gå på folkehøgskole.

Vet du om man kan søke lån gjennom lånekassen etter eventuelt utstyr jeg trenger hvis jeg skal gå på f.eks en fotolinje?
Vis hele sitatet...
Neida, alle som er over 18 kan gå på folkehøgskole. Du får vel rundt 40k i stipend der per år, i tillegg til studielån.
Sitat av I_Like_Canon Vis innlegg
Hva tenker du på litt mer spesifikt med land, og produsere? Jeg er helt enig at resultater er alfa og omega, men jeg vet ikke helt hvordan du bruker ordet "produsere" her.
Vis hele sitatet...
På "Landet" som i bondebygda skaff deg arbeide f.eks på ett fiskeoppdrettsanlegg.
"Alle" vil bo og arbeide i byen. Da blir det mange om beinet.
Halve lønna går til husleie.

Hvis du arbeider på en fabrikk så har du formodentlig som resultat av ditt arbeide ett produkt arbeidsgiver kan selge.
En vaskedame produserer rene flater. Produktet er rene flater som arbeidsgiver kan fakturere til oppdragsgiver.
Arbeidsgiver bryr seg fint lite om hvor mye du sliter. Arbeidsgiver ser etter din evne til å utføre noe nyttig over tid. Hvis du stadig skifter arbeidsplass så innser arbeidsgiver at han sannsynligvis må finne en erstatter for deg etter en kort tid. Mest plunder og heft.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Ta militærtjeneste.
Slutt med Zoloft.
Skaff deg en yrkesutdannelse.
Ta ett fagbrev.
Flytt på landet og ta deg en jobb før det er for sent.
Skaff deg ett "Production Record".
Potensielle arbeidgivere ser etter din evne til å produsere.
Når de ser at du ikke har noen tidligere dokumentert produksjon leter de videre.
Vis hele sitatet...
Hvilken innsikt har du i TS sin situasjon eller rent medisinsk, til å foreslå og slutte med dette?
Alle forandring i medisinering bør KUN skje i samråd med lege!
kjedelig streiting
Sitat av I_Like_Canon Vis innlegg
Jeg sitter da også litt i en catch-22 med den generell studiekompetansen. Jeg har ikke penger til å gå privatist, men uten videre utdanning virker det umulig og komme seg videre. Burde jeg søke lån fra lånekassa? Hvis jeg gjør det, samtidig som jeg søker lån etter jeg er ferdig med å ta privatist, vil jeg ikke slite med og betale tilbake det første lånet, eller er det noen ordning i plass der?
Vis hele sitatet...
Du betaler ikke tilbake studielån før du er helt ferdig med utdanningen opptil 10 år. Men den bør være sammenhengende. Dvs. det er vel mulig å få noe utsettelse på betalinga, men om du tar studiekompetanse som privatist og deretter går rett på videre studier skal du slippe å måtte bekymre deg for å betale noe helt til du er helt ferdig.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvilken innsikt har du i TS sin situasjon eller rent medisinsk, til å foreslå og slutte med dette?
Alle forandring i medisinering bør KUN skje i samråd med lege!
Vis hele sitatet...
Neida, han har rett. Sluttet rett og slett og ta Zoloften ett, et og et halvt år etter jeg begynte. Gikk helt fint det. Ca. 7-8 måneder siden jeg sluttet, og legen har enda ikke spørt om jeg vil fornye resepten, så jeg tror ikke han stresser så mye over det heller, for å si det sånn. Generelt sett så er det greit å høre med legen da, enig der.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du betaler ikke tilbake studielån før du er helt ferdig med utdanningen opptil 10 år. Men den bør være sammenhengende. Dvs. det er vel mulig å få noe utsettelse på betalinga, men om du tar studiekompetanse som privatist og deretter går rett på videre studier skal du slippe å måtte bekymre deg for å betale noe helt til du er helt ferdig.
Vis hele sitatet...
Kult!
Førstegangstjeneste vil være mye mer nyttig for deg enn et år folkehøgskole, økonomisk sett.

For det første er det gratis, du får betalt litt, pluss en fin slump når du er ferdig (rundt 30k).
Når du er inne vil du kunne ta opp fagene fra VGS som du strøk i, gratis, med lærer (!), noe som eliminert behovet for penger til privatisteksamen, i tillegg til dette vil et år i Forsvaret gi deg 2 ekstra konkurransepoeng når du skal søke høyere utdanning. Du kan også ta ex. phil, diverse kurs som jegerprøven, båtførerprøven o.l. (Avhengig av tilbud) og om du ønsker å fortsette kan du f.eks ta høyere utdanning gjennom Forsvaret, ingeniørutdanning f.eks.
Du kan:

- Lese selv og melde deg opp til eksamen? Koster ikke mer enn et par hundre for eksamen

- Melde deg inn Forsvaret

- Søke yrkesfag

- Søke påbygg(?)

- Evt høre med skolen du gikk på om du kan ta opp noen fag der
Søk deg inn på kunstakademiet.
Er alltids jobber å skaffe. Ihvertfall vet jeg om flere telefonintervjufirmaer i området her som tar inn så godt som hvem som helst, så lenge du kan å lese og å snakke norsk i telefon. Kjedelig og dårlig betalt jobb, men penger er penger. Ta jobben og si opp om du ikke gidder mer av den. Eventuelt kan du prøve deg på telefonsalg, som er hakket gøyere og muligheter for å tjene en del mer.

Ønsker du å jobbe i butikk kan du høre med bemanningsfirma. Det var ihvertfall lettere for meg å få jobb i et bemanningsfirma enn i butikkene rundt der jeg bor. Greit betalt. Får faktisk noen øre mer enn det de som jobber fast i butikken får.

Ellers er militæret en gylden sjanse Virk positiv og ikke si noe negativt om helsa di så lenge den ikke er helt i dass..

Verste du kan gjøre er å ikke gjøre noe. Søk på alle jobbene som virker overkommelig, eks. på finn.no PS! Ring eller møt opp med CV og søknad, så virker du mer interessert enn å bare skrive en ussel mail.
Sitat av I_Like_Canon Vis innlegg
Neida, han har rett. Sluttet rett og slett og ta Zoloften ett, et og et halvt år etter jeg begynte. Gikk helt fint det. Ca. 7-8 måneder siden jeg sluttet, og legen har enda ikke spørt om jeg vil fornye resepten, så jeg tror ikke han stresser så mye over det heller, for å si det sånn. Generelt sett så er det greit å høre med legen da, enig der.
Vis hele sitatet...
Jeg sluttet også med zoloft i første 1/4 av 2008. Men jeg gjorde det mye fortere enn det legen sa. Etter ca. 2 dager var jeg i skikkelig godform i nesten 1 uke. Men så var det et deppehelvete i over 1 mnd.

Slike medisiner må trappes ned, hvis ikke får man oftest den smekken jeg fikk. Og fortsatt synes jeg det er totalt lavpanna av Jim114 å bland seg i medisinene andre tar! Hvis han ikke er lege selv og kjenner pasienten. Det har skjedd at folk har tatt selvmord, når dem har bråsluttet med lykkepiller.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg sluttet også med zoloft i første 1/4 av 2008. Men jeg gjorde det mye fortere enn det legen sa. Etter ca. 2 dager var jeg i skikkelig godform i nesten 1 uke. Men så var det et deppehelvete i over 1 mnd.

Slike medisiner må trappes ned, hvis ikke får man oftest den smekken jeg fikk. Og fortsatt synes jeg det er totalt lavpanna av Jim114 å bland seg i medisinene andre tar! Hvis han ikke er lege selv og kjenner pasienten. Det har skjedd at folk har tatt selvmord, når dem har bråsluttet med lykkepiller.
Vis hele sitatet...
Trappe ned er viktig ja. Jeg brukte ca. 1 måned på å trappe ned gradvis. Fikk de kjente støtene som side-effekt, men det var det eneste.
Jeg tok studielån for å fullføre siste året på videregående som privatist. Du trenger bare noen få fag så det koster verken all verdens med tid eller penger. Det skal sies at jeg hadde bestemt meg for å studere så valget var jo ganske enkelt. Men å betale det ned trenger du ikke tenke så mye på dersom studier er tanken din.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg tok studielån for å fullføre siste året på videregående som privatist. Du trenger bare noen få fag så det koster verken all verdens med tid eller penger. Det skal sies at jeg hadde bestemt meg for å studere så valget var jo ganske enkelt. Men å betale det ned trenger du ikke tenke så mye på dersom studier er tanken din.
Vis hele sitatet...
Gikk du på privatskole, eller møtte du bare opp i timene du trengte på vidergående? Jeg har også vurdert å ta privatist på internett, men er ikke helt sikker på hvor bra det er heller.
Privatskole Sonans. Jeg tok ett semester for å ta fagene man trengte for siste året, slik at jeg fikk generell studiekompetanse. Kosta en del, men var verdt det! Knall eksamensforberedende undervisning!
Har det skjedd noe radikalt med utdanningen i Norge de siste ti årene? Koster det ikke bare et par hundrelapper å melde seg opp som privatist?
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Har det skjedd noe radikalt med utdanningen i Norge de siste ti årene? Koster det ikke bare et par hundrelapper å melde seg opp som privatist?
Vis hele sitatet...
Jeg tok et år skole på under et halvt år. Følte det var greit med litt undervisning. Men det koster riktig nok fortsatt bare noen hundre å melde seg opp som privatist.