Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4998
Hei folkens.

Jeg spør her siden jeg vet det er veldig mange forskjellige folk på freak som har litt erfaring innen alt mulig rart.

Det har seg sånn at jeg har tenkt på i 2-3 år å ta videreutdanning enten på informatikk eller drift.
Jeg har ikke Generell Studiekompetanse, så jeg kan komme inn på 23/5 regelen eller realkompetanse.

Jeg har nå valgt realkompetanse for å vær sikker på at det er en litt større sjangse for at jeg kan komme inn.
Er det noen her som har kommet inn på realkompetanse før? Er det vanskelig å komme inn uten å ha Generell studiekompetanse?

Selv så har jeg tatt 3 år videregående. 1 og 2 året også jobbet litt, så tok jeg IKT-servicefag etter dette og 2 år lærling. Etter lærlingetiden så har jeg jobbet 1 år innenfor IT. Så jeg har totalt 4 år "erfaring" fra IT da når de regner utdanning / arbeidserfaring i realkompetansen.

Jeg vet ikke om jeg bør søke på realkompetanse eller 23/5 regelen.
Har søkt på HIST og NTNU i Trondheim.


Ha en fin kveld videre.
Hvis du har 5 år tilsammen med skole/jobb og har generell studiekompetanse med greie karakterer så ville jeg søkt med det. Med realkompetanse så blir det jo opp til skolen å vurdere om du innehar de nødvendige kvalifikasjonene
Har ikke Generell studiekompetanse siden de ikke ser på 1 og 2 året videregående + 2 året videregående på nytt igjen som 3 årig videregående.
Mangler jo selvsakt matte R1. Hvis jeg ikke kommer inn i år så får jeg lese meg opp på Matte også ta eksamen der.
Vet noen hva skolene ser på for å ta inn folk på realkompetanse? Er det så høye krav at det er vanskelig å komme inn?
Realkompetanse vurderes av skolen, så det blir vanskelig å si noe om kravene der. Du kan ringe skolen å spørre ettersom de mest sannsynlig er de eneste som kan gi deg et godt svar.

23/5 regelen krever at du har tatt alle allmennfagene fra VGS. Sånn som du skriver har du aldri fullført et tredje år på VGS og da mangler du en del timer norsk, matematikk, engelsk, samfunnsfag osv. På grunn av dette vil du ikke kvalifisere til 23/5 regelen. Les mer her: http://www.samordnaopptak.no/info/op.../23-5-regelen/

Om du ikke kommer inn på bakgrunn av realkompetanse må du ta opp de fagene som du mangler, dette kan gjøres på tre måter:

1: Ta et år påbygg på en videregående skole.
2: Se om du kan ta fagene via voksenopplæring, avhengig av hvordan ditt fylke har lagt det opp kan du kanskje jobbe samtidig.
3: Ta fagene som privatist, les selv og meld deg opp selv.
Sist endret av Anoman; 24. februar 2014 kl. 01:02.
Hei!
Vil gjerne informere om at fristen for å melde seg opp på privatisteksamen til våren er utløpt, 1. februar.
Det vil si at du ikke vil kunne ta privatisteksamen i de fagene du trenger, og komme inn på høyskole i høst. Da må du vente til neste år.

Anbefaler deg å gå på påbygning på VGS, da jeg slet som en gris med R1, til tross for at jeg hadde 6 måneder på meg til å lese.

Forresten; Jeg hadde akkurat samme situasjon som deg den gangen. Samme erfaring, samme retning osv. Hele førsteposten din er en nøyaktig kopi av meg
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Hei!
Vil gjerne informere om at fristen for å melde seg opp på privatisteksamen til våren er utløpt, 1. februar.
Vis hele sitatet...
Dette er en sannhet med en liten modifikasjon, hvis du kontakter studieveileder ved en skole så kan de kanskje være behjelpelige med å melde deg opp til privatisteksamen, selv om fristen har gått ut. Verdt et forsøk!
Problemet er at jeg ikke kan gå fulltids skole på dagtid akkurat nå. Skal jeg ta Generell Studiekompetansen, så blir dette på skole på dagtid og siden jeg jobber og har lån / regninger å betale, så er ikke dette så veldig aktuelt.

Som privatist, så koster dette nærmest 40.000 kr og det er i meste laget for meg.
Skal jeg ta enkeltfag som privatist så koster dette mellom 10.000 - 14.000 kr pr fag, avhengig av hvor man tar det.

Har enda ikke funnet noe voksenopplæring på kveld eller kveldsskole her i Trondheim som man kan ta dette på.
Fant en skole, men de hadde Matte P1 og P2. Vet ikke hva det er, men da må jeg vell ta R1 utenom der også.
lol. Privatisteksamen koster for pokker ikke over 10løk.
De koster ~400,- om du ikke har tatt faget tidligere og en ~800,- om du skal gå opp igjen på nytt.
Eksamen koster 400kr per fag. Kjøp bøker, få tak i pensum og les selv når det passer. Koster nok 40 000 om du tar det via nki og andre slike nettskoler. Men du kan klare dette uten deres veiledning.
Sitat av moret Vis innlegg
lol. Privatisteksamen koster for pokker ikke over 10løk.
De koster ~400,- om du ikke har tatt faget tidligere og en ~800,- om du skal gå opp igjen på nytt.
Vis hele sitatet...
Hvor sa jeg at EKSAMEN koster så mye? Les Moret, Les.


Har tenkt tanken på å lese på matten å bare ta eksamen, men med min motivasjon mot matte, så vet jeg faktisk ikke helt hvordan det går.
Har kjøpt boka uansett sånn i tilfelle, men skulle gjerne ha sluppet denne matten.
Jeg mener at bybroen http://www.bybroen.vgs.no/ har kveldskurs og de har mattefagene du mangler. Ta kontakt med de og sjekk mulighetene.
du kan jo melde deg på forkurs for ingeniørutdanning for å få mattefagene du mangler. de har det på HIST http://hist.no/ingforkurs/
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Hvor sa jeg at EKSAMEN koster så mye? Les Moret, Les.
Vis hele sitatet...
Du skrev at det koster 10k-14k å ta et fag som privatist. Det er jo helt feil. Som moret sa; noen hundrelapper for å ta eksamen så er det i boks. Da har du faget ditt. At du ikke klarer å motivere deg selv på andre måter enn å betale titusenvis av kroner for å bestå superenkle VGS-fag, betyr ikke at man ikke kan ta et fag mye, mye, MYE billigere.

Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Som privatist, så koster dette nærmest 40.000 kr og det er i meste laget for meg.
Skal jeg ta enkeltfag som privatist så koster dette mellom 10.000 - 14.000 kr pr fag, avhengig av hvor man tar det.
Vis hele sitatet...
Du skriver også om at du ikke kan ta skole på dagtid osv, og dermed er det enda mer uforståelig hvorfor du ikke bare leser på egen hånd. Disse fagene er ikke akkurat kvantefysikk. Graver man frem de voksne, disiplinerte egenskapene ved seg selv, så klarer man fint å få god karakter i alle disse uten å få veiledning fra svindyre institusjoner som lever av lat ungdom. Riktignok tilbyr de fleste kveldsundervisning, men ingenting er bedre tilrettelagt din fritid enn egenstudie.
Sist endret av Realist1; 24. februar 2014 kl. 22:40.
TS:

Hvilke idioter har fortalt deg at privatisteksamen koster om lag 10000kr?? Eller hvor har du fått det fra? Dét er i så fall noe av det dummeste jeg har hørt siden sånn ca august i fjor.

...............
Riktig:
Sitat av moret Vis innlegg
.
De koster ~400,- om du ikke har tatt faget tidligere og en ~800,- om du skal gå opp igjen på nytt. [COLOR="RoyalBlue"]-- det koster hvis jeg ikke husker feil ca 415,- for et helt nytt fag og ca 815,- for forbedring av et et fag du allerede har tatt, hvertfall for våren 2014.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Sist endret av aeon_illuminate; 24. februar 2014 kl. 23:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
TS:

Hvilke idioter har fortalt deg at privatisteksamen koster om lag 10000kr?? Eller hvor har du fått det fra? Dét er i så fall noe av det dummeste jeg har hørt siden sånn ca august i fjor.

...............
Riktig:
Vis hele sitatet...
Igjen. LES. Jeg skrev ikke EKSAMEN... Nå må folk få opp øya å faktisk lese og svare på ting jeg spør om og ikke andre ting.
Jeg VET eksamen bare er noen hundrelapper. Her snakker jeg om å faktisk lære faget på en god måte. Jeg skriver at jeg IKKE skal ta det som privatist og heller vil prøve å finne en skole som har kveldskurs i de fagene jeg trenger.



@TDSzevz
Takk. Skal sende de en mail og høre hva de har å si.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Igjen. LES. Jeg skrev ikke EKSAMEN... Nå må folk få opp øya å faktisk lese og svare på ting jeg spør om og ikke andre ting.
Jeg VET eksamen bare er noen hundrelapper. Her snakker jeg om å faktisk lære faget på en god måte. Jeg skriver at jeg IKKE skal ta det som privatist og heller vil prøve å finne en skole som har kveldskurs i de fagene jeg trenger.
Vis hele sitatet...
Da har du to-tre alternativer slik jeg ser det;

1) ta og meld deg opp til et eller annet privatist-gymnas i nærmeste større by - f.eks Sonans. Der har de som oftest gode lærere og svært eksamensrettet undervisning. Koster deg ca 10-13/14 løk for et fag, kommer an på faget, f.eks hvor stort det er og om faget krever ekspedisjoner ute eller labøvelser.

2) privat-kurs med en eller annen som er god i det faget duskal ta. Hvis det eksempelvis er matte det dreier seg om, så vil studenter eller andre voksne i byen du bo i ofte tilby seg å lære bort matte for en slant eller to. Særlig realfags, (særlig) ingeniørstudenter og enkelte økonomistudenter er drevne i matte.

3) Bruk internettet. Du har enorme muligheter, både på norsk og engelsk. Igjen hvis det er matte, er matematikk.net og Khan Academy et bra sted å starte..



( [COLOR="Gray"]Hvis det er matte du skal ta til våren som eksamen, så kan jeg si deg følgende allerede: Matematikk er som løping eller forsåvidt langrenn; det er tungt og møkka kjedelig i starten og du må trene mye (øving øving). Men hvis du står på og kommer deg over de første kneikene er veien videre mye lettere.
Det krever trening og innsats. Matte er svært artig når du mestrer deg.

Merk; slik er det også med andre realfag og diverse tunge samfunns-fag - bare ikke i like stor grad som matte. Fysikk og økonomi f.eks er to fag som går såre lett når du kan matten din.
[/COLOR])