Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 7190
God kveld folkens.


Jeg har tenkt på en liten sak etter en liten diskusjon med kollegaer på onsdagen om lønn når man er leid inn fra bemanningsbyrå.

La oss si jeg fikk jobb igjennom manpower hos en bedrift som har med on-site IT support. Jeg får 330.000 i året for å jobbe der, noe som tilsvarer rundt 167 kr i timen, har fagbrev i IKT og enkelte kurs underveis.

Bedriften jeg jobber til igjennom Manpower har da en minstelønn på 390.000 i året.

Så da er mitt spørsmål.
Manpower får da 7 kr mer enn meg i timen pga at de skal tjene på å ha meg igjennom seg, men de får betalt under minstelønn i denne bedriften og det gjør jeg også.
Flere kollegaer sier at dette ikke er lov og bedriften må betale ut minstelønn eller over til deg.
Er det sånn det er, eller tar de feil?


Ha en fin kveld videre.
Er det ikke vikarbyrådirektivet som sier at en vikar ikke skal ha dårligere lønn enn en vanlig ansatt? Ville undersøkt mer om det om jeg var deg samt kontakte arbeidstilsynet.
Det jeg også lurer på. Er selvfølgelig ikke misfornøyd med lønna, men greit å få mere hvis man har krav på mere.
Flere på jobben sier de ikke har lov til å lønne mindre, men jeg er usikker. Dessuten er jeg ikke den "tøffe" typen som bare langer ut sånn med sjefen og spør. Har god tone med lederene på jobb, men ikke de over der, for de er bare grettene uansett.
er jo bare å høre med Manpower
I den bedriften jeg jobber i har faktisk vikarene gjennom byrået bedre timeslønn enn vi som er fast ansatt, men til gjengjeld så mener jeg at vi har muligheten til å opparbeide bonuser de bare kan drømme om.
Unlicensed Surgeon
Jeg har en del med vikarbyråer å gjøre i den stillingen jeg sitter i.

I fjor engang så ble det innført en ny lov, og det er da bedriften du jobber som bestemmer hvor mye du skal tjene (ikke vikarbyrået).

Prosessen foregår ca slik:
* Bedriften sier de vil ha deg, og hvor mye du skal ha i årslønn
* vikarbyrået kommer med et tilbud
* Bedriften, og byrået forhandler om hvor mye du skal koste pr time (dette beløpet ligger vanligvis ca 100kr pr time over det du faktisk får for å dekke feriepenger, arbeidstager avgift, og et overskudd til byrået)

Poenget mitt? Det er ikke lenger vikarbyrået som bestemmer din lønn, det er bedriften du jobber i.

Så et par generelle ting til:
I Norge er det ingen lovfestet minstelønn (untak: Byggebransjen).
Når(om) du blir fast ansatt så er det vanlig å gå opp i lønn, da er det greit å ha noe å gå på.

Med andre ord, du kan godt spørre om høyere lønn - Men du kan ikke kreve det, og du har ingen lover som "støtter" deg på noen måte.
Takk for svar folkens.

Det eneste jeg fant på bemanningsbyrå, fagforbundet og jushjelpa midt norge sine sider var dette:

Dette betyr at våre medarbeidere som leies ut, minst skal ha de lønns- og arbeidsvilkår som vedkommende ville ha fått dersom han eller hun var blitt direkte ansatt hos innleievirksomheten for å utføre samme arbeid.
Vis hele sitatet...
I de nye reglene så står det også at en bedrift ikke kan bruke innleide fra bemanningsbyrå for lenge. De kan bare bruke de i en bestemt tidsramme. Utover dette så betyr det at bedriften trenger flere folk og da må de ansette de fast og ikke bruke innleide som et billigere alternativ.
Det er også derfor denne nye loven er satt i verk sånn at ikke innleide blir utnyttet på både lønn og arbeidstid.

Dette er da ting jeg har lest nå den siste timen.
ifølge flere svensker jeg kjenner som jobber via bemanning, har jeg hørt at nå har det kommet regler som gjør at bedrifter må betale ut like mye til bemanningsarbeidere som vanlig arbeidere. Det er flere som til og med har fått lønn betalt ut retroaktivt, pga de nye reglene..