Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1980
Hej..

Sluttet i en jobb like etter Nyttår på-begrund av att det va lite og gjøre..
og da ble vi enig om att jeg skulle få lønn får den siste uken jeg jobbet pluss feriepengene mine, og dette virket ikke som ett problem..

men nå har jeg enda ikke fått "en ukes lønn" + "feriepengene"- mine.. jeg har ring og sendt flere melinger/SMS og får som regel til svar "skal prøve og orne det i dag.. men det skjer jo ikke

Noen som vet hvor jeg kan hendvende meg eller noen tilps til hva jeg kan gjøre??



Takk:-)
Foreløpig er det bare å mase på arbeidsgiver.
Møt opp og ta en prat med arb. giver personlig.
steff404's Avatar
Trådstarter
Sitat av mo3 Vis innlegg
Foreløpig er det bare å mase på arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Foreløpig?? Hva blir neste da??
Skriftlig krav til arbeidsgiver der du krever sluttoppgjør utbetalt etter f.eks. 1 uke.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det står vel i kontrakten at du skal få utbetalt disse, er bare å mase å ikke gi seg, evt så går du opp til noen som sitter høyere enn "sjefen" din på jobben.
steff404's Avatar
Trådstarter
Skriftelig krav ja kansje den var ikke dum, men frykter det bare det samme svaret: Jeg skal prøve og orne det i dag :/





Sitat av Fleff Vis innlegg
Det står vel i kontrakten at du skal få utbetalt disse, er bare å mase å ikke gi seg, evt så går du opp til noen som sitter høyere enn "sjefen" din på jobben.
Vis hele sitatet...
Han er eier av firmaet
kjedelig streiting
Send et skriftliv krav med en rimelig frist(1-2 uker) per rekommandert post. Ordner han det ikke innen den fristen kan du enten trekke han for forliksrådet, eller begjære firmaet konkurs.
Sitat av steff404 Vis innlegg
Hej..

Sluttet i en jobb like etter Nyttår på-begrund av att det va lite og gjøre..
og da ble vi enig om att jeg skulle få lønn får den siste uken jeg jobbet pluss feriepengene mine, og dette virket ikke som ett problem..

men nå har jeg enda ikke fått "en ukes lønn" + "feriepengene"- mine.. jeg har ring og sendt flere melinger/SMS og får som regel til svar "skal prøve og orne det i dag.. men det skjer jo ikke

Noen som vet hvor jeg kan hendvende meg eller noen tilps til hva jeg kan gjøre??



Takk:-)
Vis hele sitatet...
Dette er såpass lenge siden at det bare er å sette i gang konkursprosessen.

Du finner mange veiledninger på nettet, her har du en av dem.
steff404's Avatar
Trådstarter
Høres ganske drastisk ut men det pengene skal jeg ha
Sitat av steff404 Vis innlegg
Høres ganske drastisk ut men det pengene skal jeg ha
Vis hele sitatet...
Du må regne med litt utlegg, f.eks. 120 kr til rekommandert sending av påkrav og evt. 430 kr (i fjor) i gebyr til forkynnelse av konkursvarsel, om saken går så langt.

Disse omkostningene kan du kreve arbeidsgiver for i konkursvarselet. Jeg vet ikke om du egentlig kan kreve de 120 kronene allerede i påkravet, men jeg ville uansett ført det opp sammen med utestående lønn/feriepenger og forsinkelsesrenter. (Noen her som er sikre?)

Pass på å slå opp gjeldende sats på forsinkelsesrenter, enten på lovdata.no, regjeringen.no eller forsinkelsesrente.no.
Sitat av steff404 Vis innlegg
Høres ganske drastisk ut men det pengene skal jeg ha
Vis hele sitatet...
Je det skal du, det er hans eget problem.
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Som legalize it sier.
Dette er veien å gå hvis arbeidsgiver ikke vil samarbeide.
Et par kollegaer og jeg gjorde dette, vi ga han 30 dagers frist på å betale ut feriepenger.
Dette så vi som eneste alternativ da han aldri tok telefonen, og når vi møtte opp var han alltid opptatt osv.
Etter en ukes tid kom pengene inn på konto.
Det høres drastisk ut, men pengene skal du ha.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvis du har lyst på pengene dine så kan det være en dum idé å begjære firmaet konkurs. Det er ingen garanti for at du står først i rekken av kreditorer.
kjedelig streiting
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis du har lyst på pengene dine så kan det være en dum idé å begjære firmaet konkurs. Det er ingen garanti for at du står først i rekken av kreditorer.
Vis hele sitatet...
Så lenge det er snakk om lønn stiller man automatisk først i kreditorkøen, ellers så vil lønna og feriepengene bli dekka av lønnsgarantifondet.
Send et skriftlig brev hvor du truer med forliksråd og konkursbegjæring, så skal du nok se du får pengene dine.