Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1921
Hei!

Jeg går andre året på videregående skole, og har begynnt å tenkte på fremtidige studier! Det har seg slik at jeg ikke vet om noen skoler eller studier som dekker mitt felt eller ønske.

Jeg er veldig glad i å skrive. Sakprosa men også skjønnlitterært. Jeg ønsker å jobbe som skribent! Ikke nødvendigvis forfatter, men en som skriver kronikker, kåseri, og innlegg i div magasiner. Ganske vidt spekter, jeg vet, men er det noen som har noen skoler å anbefale? Gjerne i utlandet også, hvis noen har studert der.

Drømmen er egentlig å bli enten kåsør eller anmelder. (musikk, evt film)

Pinlig hvis det er mye skrivefeil her nå merker jeg!

- stehal
Vel du kan jo for eksempel tenke i retning journalistutdanning, eller Skrivekunstakademiet ?
Journalist vil vel være det som passer best? Du vil jo så klart bruke mye tid på skriving av andre ting enn kåserier og anmeldelser, men da har du ihvertfall et faglig grunnlag for å kunne skrive i det meste av tidsskrifter og magasiner. Det vanskeligste er nok å få foten innenfor døra i media for å kunne få den jobben man ønsker, man må vel kanskje legge litt innsats inn, se etter muligheter, jobbe som freelancer etc.
stehal's Avatar
Trådstarter
Ja, har tenkt på det. Men da knuser alle selvtilliten min, ved å si at jeg ikke er flink nok på skolen. Norsk gjør jeg det bra i, men snittet mitt er på 4,3 (alle fag). Er ikke dette for dårlig til å i det hele tatt tenke på heavy sjournalistutdanning?
Fyrst, ei liti åtvaring: Det er ikkje noko behageleg tilværa. Eg har vener som lever skrivar«livet». Som frilans er det eit einaste helvete — kameraten min åt kattemat åt jolaftan. Du lyt lesa detta om du i det heile teki vurderer karrierestigen her. Litt — om ikkje mykji — betre er det om du har noko meir på sida, til dømes eit småbruk, ein kassajobb eller deltidsstelling i helsesektoren. Eg veit derfor ikkje om det er heilt klokt å forsake andre utdanningsveger fyrst.

Det beste alternativet just no er, som nemnt ovantil, Skrivekunstakademiet. Knausgård gjekk der, mellom anna. Men det seier jo ikkje stort. Den desidert største forfattaren i landet for tidi er Carl Frode tiller, og han er utdanna historikar.

Eg ser au at du vil til utlandet, men då lyt du isåfall skrive på det språket studiet gjeld. Den norske bokheimen er rekna som mellom dei rikaste i verdi, både språkmessig og når det kjem åt kvaliteten. Du tapar ikkje noko på å halde deg her i landet.
Sist endret av uppdali; 23. januar 2011 kl. 20:34.
skal ikke ta fra deg innlegget. Men er det ikke på tide snart å få en egen underforum for utdanning på freak.no? :S
Sitat av Talabo Vis innlegg
skal ikke ta fra deg innlegget. Men er det ikke på tide snart å få en egen underforum for utdanning på freak.no? :S
Vis hele sitatet...
Er et underforum der du kan poste forslag.
Sitat av nikons Vis innlegg
Er et underforum der du kan poste forslag.
Vis hele sitatet...
oki Skal legge inn et forslag
Sitat av stehal Vis innlegg
Ja, har tenkt på det. Men da knuser alle selvtilliten min, ved å si at jeg ikke er flink nok på skolen. Norsk gjør jeg det bra i, men snittet mitt er på 4,3 (alle fag). Er ikke dette for dårlig til å i det hele tatt tenke på heavy sjournalistutdanning?
Vis hele sitatet...

Om du skal inn på journalistikklinja på universitetet, jo. Snittet der er helt sykt.

Men det finnes journalistikkutdanninger på privatskoler og. Selv studerer jeg journalistikk ved Norges Kreative Fagskole, og er knallfornøyd med undervisningen der. Men til gjengjeld koster dette grisemye da, så vil ikke anbefale deg å hive deg inn i en så yrkesrettet utdanning på privatskole om du ikke er 100% sikker på at det er den retningen du vil gå.

Skrivekunstakademiet virker, utifra din første post, mer relevant for deg.
Sist endret av CharlieSabotage; 23. januar 2011 kl. 21:28.
Ta gjerne et år på en skriveskole ala Skrivekunstakademiet eller Forfatterstudiet, men vil absolutt anbefale deg å ta en vanlig utdanning også. Skriveskolene har stort sett en varighet på ett år, så ingenting i veien for å studere mer. Det er også såpass vanskelig å komme inn på disse årskursene at du ikke kan forvente å komme inn på første forsøk.

Edit: Mange folkehøgskoler har skrivelinjer. Og det er en faglitterær linje ved Høgskolen i Vestfold om jeg ikke husker helt feil.
Sist endret av commie; 23. januar 2011 kl. 21:39.