Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3163
Hei!

Håper det er noen her inne som kan hjelpe meg..

For to år tilbake var jeg ansatt i bærum kommune. Jobbet der sammenlagt i 8 måneder før jeg skrev en oppsigelse og sluttet. Den siste måneden før jeg sluttet fikk jeg visstnok utbetalt for mye lønn pga en sykemelding som ikke var levert i tide. Det var greit nok det i og for seg. Fikk ganske fort et brev tilsendt hjem fra min tidligere sjef om at dette måtte tilbakebetales, hvis ikke ville hele sluttoppgjøret/feriepengene mine bli trukket. Jeg hadde ikke penger på den tiden til å tilbakebetale hele beløpet og tenkte så som så at det var ok at sluttoppgjøret gikk til dette.
Hørte ikke noe mer fra min tidligere sjef. Men et par måneder senere får jeg et brev fra namsfogden om at min tidligere sjef har tatt rettslige skritt for å kreve inn det beløpet jeg fikk for mye lønn i.
Jeg sendte henne en mail om saken og lurte på hvor da alle feriepengene mine var blitt av. Det unngikk hun fullstendig å svare på og det eneste jeg fikk ut av henne var egentlig bare at jeg hadde å betale inn beløpet umiddelbart.
Kravet var opprinnelig på 3500,- og er nå oppe i 10500,- pluss en betalingsannmerkning.
Har forsøkt å ta kontakt med bærum kommune men ingen vil svare meg ordentlig og blir alltid henvist videre til "noen som vet mer om saken".

Så mitt spørsmål er.. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Hvem skal jeg kontakte?
Det er rimelig surt og irriterende. Hvis sluttoppgjøret/feriepengene skulle brukes til å betale ned 3500,- av for mye lønn som jeg fikk utbetalt, hvorfor mottar jeg fortsatt krav fra namsfogden? Og hvis sluttoppgjøret/feriepengene ikke har gått til dette hvor i alle dager har de blitt av?

Utrolig frustrerende.
Fagforbund.
Har du i det hele tatt prøvd å kontakte namsfogden? Det er jo ett åpenbart førstevalg siden det faktisk er de som krever penger av deg.
Kontakt namsfogden og bestrid kravet
Kontakt fagorganisasjonen din. Hvis du ikkje er medlem av en fagorganisasjon kontakt advokat.
Trådstarter
8 0
Jeg skal forsøke enda en gang å kontakte namsfogden selv om de ikke har vært spesielt behjelpelig tidligere.
Takk for svar :-)
Arbeidsgiver har ikke lov å trekke deg i feriepenger eller lønn selv om du har fått for mye utbetalt, dette må du skrive under på at dem kan, hvis dem ikke kontaktet deg på lønnings dagen kan du også ha brukt pengene i "god tro", er jo ikke lett å merke noen tusen lapper ekstra bare på lønna, bestrid kravet, nekt for at du skylder dem penger

http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/...ctio-indebiti/
Sist endret av MyDarkSide; 5. januar 2011 kl. 22:19.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Arbeidsgiver har ikke lov å trekke deg i feriepenger eller lønn selv om du har fått for mye utbetalt, dette må du skrive under på at dem kan, hvis dem ikke kontaktet deg på lønnings dagen kan du også ha brukt pengene i "god tro", er jo ikke lett å merke noen tusen lapper ekstra bare på lønna, bestrid kravet, nekt for at du skylder dem penger

http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/...ctio-indebiti/
Vis hele sitatet...
stemmer bra det..tror jeg ville gått til advokat og gått rett til sak, og kjørt dem på ræv den kommunen.
Bortsett fra at et kjernemoment i disse sakene er hvorvidt arbeidstaker har vært klar over at det foreligger en urettmessig utbetaling. I denne saken synes det relativt tydelig at det hersker liten tvil om at det har kommet arbeidstaker til kjenne.

Det er også relativt vanlig i kommunale og statlige kontrakter at feil utbetaling av lønn er regulert i avtale inngått ved ansettelse - og da gjerne med trekk i lønn, også en plikt for arbeidstaker og løpende føre kontroll med sine lønnsslipper.

Jeg ville nok tatt sikte på å fått "kranglet" bort eventuelle gebyrer, men det at du har latt det gå til det skritt at namsmannen har fått på sine gebyrer gjør nok saken mer komplisert å løse. Det er jo heller ingen tvil om at dette ikke kommer "brått" på og at det har vært noe dialog mellom partene tidligere om denne saken.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Det er også relativt vanlig i kommunale og statlige kontrakter at feil utbetaling av lønn er regulert i avtale inngått ved ansettelse - og da gjerne med trekk i lønn, også en plikt for arbeidstaker og løpende føre kontroll med sine lønnsslipper.
Vis hele sitatet...
Yes , men må man ikke få arbeidstager til å signere at akkurat det trekket er greit? uansett om det står i kontrakten at dem kan trekke lønnstager i lønn

uansett virker det jo ikke som dem har trukket noe, siden dem har sent krav om pengene, så bare send skriftelig krav etter ferie pengene dine


http://www.jussbuss.no/files/File/lonnogferiepenger.pdf