Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1329
Hei, som dere alle vet så er desverre The Gathering 2024 avlyst. Jeg hadde kjøpt 7 biletter og fått følgende beskjed:

Dersom du sitter med ansvaret for billettene, skal du ha mottatt instruksjoner gjennom e-post - eller du kan gå inn på geekevents.org og på TG-arrangementet om hvordan starte refusjonsprosessen.
Når det gjelder refusjon av øvrige gebyrer, så er ett av vilkårene for kjøp at Geekevents-avgifter og øvrig refunderes ikke . Dette er lik praksis for alle som kjøper billetter, og inngår i kjøpskontrakten ved betaling. Medlemskontingent inngår også i disse avgiftene.

Vi forstår det kanskje ikke er det svaret du ønsker, men vi ber om forståelse for dette.

--
Vennlig hilsen,

M***** F************
KANDU - Norsk Dataungdom
Vis hele sitatet...
De påstår at de kan beholde alle avgifer, gebyrer og KANDU medlemskontigent selv om det var de som avlyste arrangementet og ikke jeg som søkte refusjon til et arrangement som ikke er avlyst. Derav gjelder vel ikke det de skriver og jeg har rett på full refusjon?

Jeg syntes bare det er så skittent å la meg sitte igjen med 7x avgifter, 7x gebyrer og 7x medlemskontigent, og må plutselig forklare vennene mine at jeg ikke kan refundere dem fullt for deres biletter.

Forliksrådet neste steg?
Hvorfor er det vanskelig å forklare vennene dine at dere ikke får full refusjon på billettene? Du gjorde dem en tjeneste ved å kjøpe billettene, da skal selvfølgelig ikke du bære kostnaden av billettavgiftene selv?

Hvis de ikke forstår at DERE ikke får full refusjon, så bør du kanskje finne deg nye venner.
Du trenger ikke blande inn Forbrukerrådet (som uansett kun vil eskalere til Forbrukerklagenemda hvis dere ikkke blir enige). Ta det med kortutstederen din (banken din) via kortreklamasjon/chargeback etter at du har sendt skriftlig klage til Kandu (og fått svar at de ikke rikker seg).

Sitat av EzreaL Vis innlegg
Hvorfor er det vanskelig å forklare vennene dine at dere ikke får full refusjon på billettene? Du gjorde dem en tjeneste ved å kjøpe billettene, da skal selvfølgelig ikke du bære kostnaden av billettavgiftene selv?

Hvis de ikke forstår at DERE ikke får full refusjon, så bør du kanskje finne deg nye venner.
Vis hele sitatet...
Saken har ingenting med hvorvidt han alene eller vennene skal dele tapet, saken har med å gjøre hvorvidt han i det hele tatt skal betale for en tjeneste/vare han tydeligvis ikke får brukt...
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Du trenger ikke blande inn Forbrukerrådet (som uansett kun vil eskalere til Forbrukerklagenemda hvis dere ikkke blir enige). Ta det med kortutstederen din (banken din) via kortreklamasjon/chargeback etter at du har sendt skriftlig klage til Kandu (og fått svar at de ikke rikker seg).



Saken har ingenting med hvorvidt han alene eller vennene skal dele tapet, saken har med å gjøre hvorvidt han i det hele tatt skal betale for en tjeneste/vare han tydeligvis ikke får brukt...
Vis hele sitatet...
De vil da bare vise til kjøpskontrakten som du har godtatt da du kjøpte billettene, som ekskluderer gebyrer og meldemskontigenten.

https://www.forbrukerradet.no/forsid...nester/kultur/
Sist endret av Deezire; 15. februar 2024 kl. 11:30.
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
De vil da bare vise til kjøpskontrakten som du har godtatt da du kjøpte billettene, som ekskluderer gebyrer og meldemskontigenten.

https://www.forbrukerradet.no/forsid...nester/kultur/
Vis hele sitatet...
Har sendt inn til Mastercard, det så ut som beste løsning. Skjønner kjøpsbetingelsene godt om det var meg som ville kansellere, men i dette tilfellet er det KANDU som har kansellert og ikke meg. Kan ikke fatte og begripe hvordan de kan la meg sitte igjen med avgifter, gebyrer og kontigenter da. Det mest ryddige hadde vært om de bare hadde refundert originalbetalingen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Refund declined.

Fikk ikke pengene tilbake fra Mastercard, KANDU/Geekevents har angivelig innsendt dokumentasjon som dokumenterer at varene/tjenestene har blitt levert (?), de sa jeg skulle få en kopi av sagte dokumenter i løpet av 2 arbeidsdager.

Grunen til at de føler at de ikke trenger å refundere bilettgebyrer og transaksjonsgebyrer:
Billettgebyret er standard for alle, og det er bransjestandard at dette ikke blir refundert - og det er det avtalen mellom oss og Geekevents spesifiserer. Vi skal dog vurdere om det skal være en annen løsning i fremtiden, som for eksempel litt høyere billett, men en fastpris som vi betaler til billettleverandør.
Vis hele sitatet...
Så fordi det er bransjestandard å svindle folk, så er det greit for dem også.

Kom over noe litt spicy, grunnen til at de ikke refunderer KANDU medlemskap er fordi de faktisk svindler staten for stønad, her er innrømmelsen:
Etter krav fra revisor og fra offentlige myndigheter, må alle medlemmer i listene rapporteres på ved behov og øvrige reguleringer. Når medlemskapet ditt er aktivert, er det “låst” og aktivert i våre systemer for det inneværende året. Det er et krav fra det offentlige at det er tydelig skille mellom kontingent og billett selv om det betales på én ordre. Vi har derfor ikke lov til å tilbakebetale dette beløpet, og ved rapportering til myndighetene baserer vi oss på medlemstallene.

Støtten vi får basert på dette er vesentlig - faktisk nesten ⅕ av drifta vår, som uten dette ville medført mye høyere kostnad for å delta på våre arrangement.
Vis hele sitatet...
Så det de påpeker er at de tvinger folk til å kjøpe medlemskap i KANDU, selv om folk bare ønsker å gå på TG uten at de har noen interesse i KANDU, og at om det gikk an å kjøpe biletter utenom KANDU medlemskap, så ville bilettene vært dyrere, da de får mer penger fra staten enn du betaler for KANDU medlemskapet. Det høres helt på trynet og kan vel umulig være lovlig, å subsidiere biletter med statlige midler?

Uansett, har sendt dem forliksvarsel og vil ta dem til forliksrådet. Vil advare folk mot å kjøpe biletter fra så ekstremt useriøse aktører, da de kan avlyse arrangementet og kun gi ~90% av pengene tilbake uten å ha levert noe som helst samt at de 10% blir tredoblet for dem mtp. ekstra statlig støtte de får pga. forhøyet medlemsnummer i organisasjonen. Ikke nok med det, du må søke refusjon manuellt, det er veldig tidsbegrenset, om du har kjøpt biletter for kompiser så MÅ det være en person tilknyttet hver enkelt bilett, så de kan få høyere medlemsnummer for å få mer statsstøtte, samt at standardvalget for refusjon er ingen refusjon, du må manuellt velge at du ønsker refusjon. Ekstremt useriøst.
Vil si ganske vanlig subsidiere biletter med statlige midler, flere div grupper av div størrelser jeg har vært på får støtte av antall medlem og ber alle som møter opp selv om de bare er der en gang om å melde seg inn ellers blir det dyrere, alt fra kristen org dette til kandu, er en lett måte å fikse cash på, pluss vise at det er interesse for å fortsette.
Tank for oppdateringen, synes det er bra at du kjører på såpass hardt. Håper det blir TG til neste år!
Trådstarter
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Vil si ganske vanlig subsidiere biletter med statlige midler, flere div grupper av div størrelser jeg har vært på får støtte av antall medlem og ber alle som møter opp selv om de bare er der en gang om å melde seg inn ellers blir det dyrere, alt fra kristen org dette til kandu, er en lett måte å fikse cash på, pluss vise at det er interesse for å fortsette.
Vis hele sitatet...
Du har selvfølgelig helt rett, det som ga ekstra bismak er at hvert år før har det vært 1 TG deltaker per KANDU medlemskap, i år ble det sikkert 2-3000 KANDU medlemskap uten noe arrangement. Blir sikkert en god del det. Skal ikke påstå at de går i pluss totaltsett men man vet jo aldri. Kan godt være de så seg nødt til å gjøre det for å kunne fortsette.

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Tank for oppdateringen, synes det er bra at du kjører på såpass hardt. Håper det blir TG til neste år!
Vis hele sitatet...
Setter stor pris på støtten! Når alt er sagt så er det bare 1.147,70 kr som de enda ikke har refundert meg, resten har de refundert. Selve rettsgebyret er på 1.404,00 kr og jeg ser for meg nesten garantert å tape i forliksrådet da jeg teknisk sett har signert en kontrakt for å få refundert mesteparten av pengene til å begynne med da jeg følte et enormt press og var redd for å miste alt mtp. tidsrestriksjoner for å søke om refusjon.

Grunnen til at jeg gidder nå er todelt, viktigste delen er at jeg aldri har vært i tvisterådet og jeg trenger å bli kjent med systemet. Sekundær grunnen er at forhåpentligvis må en eller annen person derfra kjøre helt ned til mitt lokale tvisteråd

EDIT: Fy faen jeg savner TG så intenst! Spesiellt tyggegummimannen fra sistgang, var med han og lagde TG/Arne toget hvor vi smuglet ut ca. 100 stk ut av bygget uten å scanne ut
Sist endret av vurezo; 14. mars 2024 kl. 18:12.
Ja enig er litt bismak ved det, men for min del går det greit ikke allverdens med cash tapt pluss i mine øyne støtter en ok organisasjon, håper tg kommer tilbake sterkt neste år, fikk hvertfall med meg fjordårets, men savner litt settingen før covid men blir vel nye tider