Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bør det lages en lov mot DDoS angrep?
Ja 96 48,24%
Nei 75 37,69%
Vet ikke 28 14,07%
Stemmegivere: 199. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  47 8490
itavisen skriver i dag om usikkerheten rundt hvorvidt DDoS-angrep er lovlig eller ikke: Vi trenger en egen DDoS-lov!

På den ene siden har man Inger Marie Sunde, førsteamanuensis ved politihøgskolen som er helt klar på at DDoS går under samme paragraf som skadeverk...

Og på den andre siden har man professor i rettsinformatikk Olav Torvund ved Universitetet i Oslo, som mener DDoS angrep går under en annen paragraf som ikke har trådt i kraft enda.

Hva mener dere?
Er DDoS såpass farlig at man må lage en egen lov mot dette?

Selv mener jeg DDoS er en ny form for demonstrasjon, og er nærmere "sivil ulydighet" enn skadeverk av eiendom...

Et annet spørsmål er hvordan politiet skal klare å spore opp de som har deltatt i angrepet? Hva om angrepet blir kjørt fra en offentlig maskin på et bibilotek? Fra en nettkafe, burger king, nettbuss eller lignende med åpent nett?

Kan man i det hele tatt håndheve en slik lov?

For de som lurer på hvordan man beskytter seg mot DDoS, les denne PDF'n av CISCO Systems: DEFEATING DDOS ATTACKS

Ellers er løsningen mot de fleste DDoS-angrep å sette host-siden statisk, og sette opp en flash-knapp eller lignende som tar deg videre til den dynamiske siden...
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Det er vel lurere å lære folk til å beskytte seg riktig i stedet for å haste i vei med forbud.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Beskytte seg riktig? Vær snill å detaljer hvordan en liten site uten noe budsjett beskytter seg mot et par hundre tusen pakker i sekundet. Eller en liten ISP for den saks skyld (siden jeg er redd du kommer til å si cloudflare på forrige spm -- som på dynamisk content gjør sider tregere siden de ikke cacher det).
Sist endret av nso; 8. mai 2012 kl. 17:12.
Er så lei alle de tragiske gruppene som driver og ddoser folk uten grunn. Så ja.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av nso Vis innlegg
Beskytte seg riktig? Vær snill å detaljer hvordan en liten site uten noe budsjett beskytter seg mot et par hundre tusen pakker i sekundet. Eller en liten ISP for den saks skyld (siden jeg er redd du kommer til å si cloudflare på forrige spm -- som på dynamisk content gjør sider tregere siden de ikke cacher det).
Vis hele sitatet...
Jeg google litt og fant denne guiden for hvordan man setter opp DDoS beskyttelse på en "ALOHA Load Balancer": Use a load-balancer as a first row of defense against DDOS

I guiden står det også at man kan bruke OpenSource alternativet HAProxy

Hvor mye vil det koste å sette opp DDoS beskyttelsen fra denne guiden med HAProxy? Og hvor effektiv vil den være?

Kunne HAProxy + guiden jeg posta forhindret et DDoS angrep fra "DotNetFuckers" ?

Eller må man bruke dyrere beskyttelser som VPN?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg google litt og fant denne guiden for hvordan man setter opp DDoS beskyttelse på en "ALOHA Load Balancer": Use a load-balancer as a first row of defense against DDOS
Vis hele sitatet...
Et av de første treffene i google når man søker på ddos protection, ja. Det er nok dessverre helt ubrukelig i de aller fleste scenarioer. Videre så beskytter det jo også kun mot små dos som ikke fyller pipen.

Spørsmålet mitt var forøvrig retorisk; det er sinnsykt vanskelig å skulle beskytte seg mot all slags angrep. Problemet er at mange abonnerer på samme typie logikk som lex123, og enkelte mener at de gjør verden en tjeneste ved å "dosse folk til å beskytte seg".

Er jo i grunn litt enig i det jeg også. Blir jo det samme som å voldta småbarn for å få de til å gå med våpen. Støtter det dermed fullt ut, altså.
Sist endret av nso; 8. mai 2012 kl. 17:31.
Har ddoseren en botnet så er det ulovlig uansett.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av nso Vis innlegg
Et av de første treffene i google når man søker på ddos protection, ja. Det er nok dessverre helt ubrukelig i de aller fleste scenarioer. Videre så beskytter det jo også kun mot små dos som ikke fyller pipen.
Vis hele sitatet...
Hvor mye vil det koste å beskytte seg mot et angrep fra f.eks. "DotNetFuckers" og hva er det vanlig å bruke mot store DDoS angrep?

Og under hvilken paragraf mener du DDoS angrep burde settes?

Selv mener jeg DDoS bør gå under "sivil ulydighet" som en ulovlig demonstrasjon, siden dette ikke er direkte skadeverk på eiendom.

Blir omtrendt som å sammenligne en demonstrasjon foran en butikk, som forhindrer folk å komme inn i butikken (sivil ulydighet), og løpe inn i butikken og knuse varene (skadeverk)...
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hvor mye vil det koste å beskytte seg mot et angrep fra f.eks. "DotNetFuckers" og hva er det vanlig å bruke mot store DDoS angrep?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor kraftig angrepet fra DotNetFuckers var, men man får kjøpt tjenester av leverandører med båndbredde nok til å tåle de fleste ddos-angrep. Vet at VeriSign har en slik tjeneste. Hva det koster er nok veldig variabelt, du må ta kontakt for å lage en avtale.
Går ikke DDoS under skadeverk da?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Selv mener jeg DDoS bør gå under "sivil ulydighet" som en ulovlig demonstrasjon, siden dette ikke er direkte skadeverk på eiendom.

Blir omtrendt som å sammenligne en demonstrasjon foran en butikk, som forhindrer folk å komme inn i butikken (sivil ulydighet), og løpe inn i butikken og knuse varene (skadeverk)...
Vis hele sitatet...
Sivil ulydighet? Det holder ikke vann. En bedre sammenligning er terrorisme. Man truer offrene til å gjøre det man vil.

Offrene har direkte utgifter som følge av disse angrepene i form av fakturering for båndbredde, arbeidstimer, tapt inntektsstrøm og potensielle søksmål fra de man evt. leverer tjenester videre til.

DoS er skadeverk.

Beklager, men den glorifiseringen av dosserne som en form for moderne internett-vigilanter klarer jeg ikke på noe vis å være enig i.
Sist endret av nso; 8. mai 2012 kl. 18:30.
Jeg kan ikke helt se hva vi trenger en egen lov for dette. Det burde isåfall prøves i rettsystemet først, for å se om ikke dagens lovverk omfavner dette. Ender man opp med frifinnelse der, kan en ny lov være aktuelt. Shitkids med loic som syns det er gøy å stenge av sider bare for lulz er like fett som klamydia og aids.
Sist endret av Halalgeir; 8. mai 2012 kl. 18:32.
Hvis det blir laget en lov bør den skille på mot privat persjoner og bedrifter.
DDos er pøbelstreker mot private. (alt over eks 1time er skadeverk)
DDos mot bedrifter er skadeverk.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av ontheroad Vis innlegg
Hvis det blir laget en lov bør den skille på mot privat persjoner og bedrifter.
DDos er pøbelstreker mot private. (alt over eks 1time er skadeverk)
DDos mot bedrifter er skadeverk.
Vis hele sitatet...
All DoS er mot bedrifter.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Finnes det noen former for "sosial ulydighet" på nettet? Ulovlige demonstrasjoner? Eller bør alt bli definert som "skadeverk" ?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Finnes det noen former for "sosial ulydighet" på nettet? Ulovlige demonstrasjoner? Eller bør alt bli definert som "skadeverk" ?
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt på siden av denne diskusjonen.

Jeg motstrider ihvertfall at du kan regne det som sivil ulydighet å tvinge ned et helt datasenter fordi du ikke liker en av de 50.000 kundene som bruker det.
Sist endret av nso; 8. mai 2012 kl. 18:50.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av nso Vis innlegg
Sivil ulydighet? Det holder ikke vann. En bedre sammenligning er terrorisme. Man truer offrene til å gjøre det man vil.

Offrene har direkte utgifter som følge av disse angrepene i form av fakturering for båndbredde, arbeidstimer, tapt inntektsstrøm og potensielle søksmål fra de man evt. leverer tjenester videre til.
internett-vigilanter klarer jeg ikke på noe vis å være enig i.
Vis hele sitatet...
Har man ikke dette også hvis noen demonstrer og stiller seg utenfor din butikk, noe som gjør at folk ikke har tilgang til butikken din?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Melcor Vis innlegg
Har man ikke dette også hvis noen demonstrer og stiller seg utenfor din butikk, noe som gjør at folk ikke har tilgang til butikken din?
Vis hele sitatet...
Det stemmer at man har to av disse punktene når man sperrer inngangen til en butikk.

Hvis dere insisterer på å bruke butikksammenligningen så kan vi jo forsåvidt godt det.

Hvis vi tar utgangspunktet i at noen DDoS'er en nettside med mye båndbredde så er det jo ikke slik at det kun er den nettsiden det går utover. Det går også utover andre sider/servere/tjenester som er i "nabolaget" til den siden. Fyller man hele linken med junk-trafikk så er det ikke noe mer som slipper igjennom. En mer nøyaktig sammenligning blir da at man med makt blokkerer all handel i Oslo fordi man ikke liker at Rimi på Grünerløkka selger øl. Eller hva det nå enn er man ikke liker.

Mener du forresten også at det er helt greit at bare fordi du ikke liker en avis så skal ingen andre få lese avisen heller helt til de slutter å skrive tingene du ikke liker?
Sist endret av nso; 8. mai 2012 kl. 19:14.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av nso Vis innlegg
Det stemmer at man har to av disse punktene når man sperrer inngangen til en butikk.

Hvis dere insisterer på å bruke butikksammenligningen så kan vi jo forsåvidt godt det.

Hvis vi tar utgangspunktet i at noen DDoS'er en nettside med mye båndbredde så er det jo ikke slik at det kun er den nettsiden det går utover. Det går også utover andre sider/servere/tjenester som er i "nabolaget" til den siden. Fyller man hele linken med junk-trafikk så er det ikke noe mer som slipper igjennom. En mer nøyaktig sammenligning blir da at man med makt blokkerer all handel i Oslo fordi man ikke liker at Rimi på Grünerløkka selger øl. Eller hva det nå enn er man ikke liker.

Mener du forresten også at det er helt greit at bare fordi du ikke liker en avis så skal ingen andre få lese avisen heller helt til de slutter å skrive tingene du ikke liker?
Vis hele sitatet...
Point.
Men uten å spore helt ut av diskusjonen, ville du klassifisert "Website defacement" som "sivil ulydighet" eller "skadeverk" ?
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av nso Vis innlegg
Det stemmer at man har to av disse punktene når man sperrer inngangen til en butikk.

Hvis dere insisterer på å bruke butikksammenligningen så kan vi jo forsåvidt godt det.

Hvis vi tar utgangspunktet i at noen DDoS'er en nettside med mye båndbredde så er det jo ikke slik at det kun er den nettsiden det går utover. Det går også utover andre sider/servere/tjenester som er i "nabolaget" til den siden. Fyller man hele linken med junk-trafikk så er det ikke noe mer som slipper igjennom. En mer nøyaktig sammenligning blir da at man med makt blokkerer all handel i Oslo fordi man ikke liker at Rimi på Grünerløkka selger øl. Eller hva det nå enn er man ikke liker.
Vis hele sitatet...

Vel... nå er det du snakker om den "lowtec" DoS'en, jeg tenkte mere på den nye "hightec" DoS'inga som ikke "clogger" opp hele båndbredden, men bare serveren. [FYI sender ufulstendige fårespørsler til serveren og man trenger da ikke å sende mere en et par i sekundet for å kræsje en server.]
Men så skal det nevnes at DotNetFuckers brukte denne "lowtec" DoS'inga.

Sitat av nso Vis innlegg
Mener du forresten også at det er helt greit at bare fordi du ikke liker en avis så skal ingen andre få lese avisen heller helt til de slutter å skrive tingene du ikke liker?
Vis hele sitatet...
Nei, men nå er jo som oftest et DoS angrep ikke en langvarig (ikke sammenhengende ivertfall) "stenging" av serveren/nettsida.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Tenkte jeg skulle vise til loven om skadeverk

§ 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.
Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, medmindre almene hensyn krever påtale
Vis hele sitatet...
Understreking gjort av meg

Jeg mener at DDOS kan vurderes som skadeverk utfra denne formuleringen. I perioden under angrep er tjenesten ubrukelig. Og i enkelte tilfeller har konsekvense gått over lengere tid. AP gikk langvarig over til en Origo-tjeneste for nettsidene deres da de ble tvunget til alternativ løsning under DDos angrep under landsmøtet.

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Selv mener jeg DDoS er en ny form for demonstrasjon, og er nærmere "sivil ulydighet" enn skadeverk av eiendom...
Vis hele sitatet...
Jeg mener du har misforstått begrepet sivil ulydighet her. Svil ulidighet er ikke en form for demonstrasjon. Sivil ulydighet er når en velger å bryte loven i politisk øyemed. En kan gjøre et DDoS angrep som av personlige årsaker. Og en kan gjøre det med et politisk motiv, altså som sivil ulydighet. Men uansett vil det være ulovlig.

Jeg mener det finnes situasjoner hvor det er greit å benytte seg av sivil ulydighet. Men jeg er av oppfatningen at når en gjør det må aksjonistene være foreberedt på å ta de juridiske konsekvensene for sine handlinger. Det er mye derfor jeg har problemer med internettaktivisme da det foregår annonymt hvor de ikke er villige til å stå til ansvar for sine handlinger

til slutt til nso: Det skal mye til for at DDoS-angrep skal kunne klassifiseres som terrorisme. De de fleste annerkjente definisjoner av terrorisme innebærer vold mot mennesker og ikke matrielle gjenstander og/eller verdier.

Så for å oppsumere. Kan DDoS-angrep være en form sivil ulydighet? Ja. Bør DDoS-angrep være straffbart? Som all annen sivil ulydighet. Ja
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Melcor Vis innlegg
Vel... nå er det du snakker om den "lowtec" DoS'en, jeg tenkte mere på den nye "hightec" DoS'inga som ikke "clogger" opp hele båndbredden, men bare serveren. [FYI sender ufulstendige fårespørsler til serveren og man trenger da ikke å sende mere en et par i sekundet for å kræsje en server.]
Men så skal det nevnes at DotNetFuckers brukte denne "lowtec" DoS'inga.
Vis hele sitatet...
Jeg vet godt hva de brukte, det var 20.000 kunder som ikke fikk være på nett når de ddosset oss på jobben -- fordi en kar ikke likte en blogg. Det var forøvrig langt fra high-tec.

Nei, men nå er jo som oftest et DoS angrep ikke en langvarig (ikke sammenhengende ivertfall) "stenging" av serveren/nettsida.
Vis hele sitatet...
Er det på noen måte relevant hvor lenge det varer? Mener du altså at hele Norges befolkning ikke skal få lese VG i 5 minutter fordi du ikke likte en artikkel? Evt til de tar ned artikkelen du ikke likte?
Sist endret av nso; 8. mai 2012 kl. 19:26.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av tep0sen Vis innlegg

Så for å oppsumere. Kan DDoS-angrep være en form sivil ulydighet? Ja. Bør DDoS-angrep være straffbart? Som all annen sivil ulydighet. Ja
Vis hele sitatet...
Enig.
Jeg har aldri sagt at DDoS burde være _lovlig_ , jeg er bare ikke enig i at DDoS skal settes i samme paragraf som "Skadeverk".
Ja, jeg vet godt at "Sivil Ulydighet" er straffbart, som sagt tidligere, "Ulovlig demonstrasjon"
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av nso Vis innlegg
Er det på noen måte relevant hvor lenge det varer? Mener du altså at hele Norges befolkning ikke skal få lese VG i 5 minutter fordi du ikke likte en artikkel? Evt til de tar ned artikkelen du ikke likte?
Vis hele sitatet...
Så du mener da at jeg skulle bli kasta i fengsel hvis jeg var med på en demonstrajon mot... tja, la oss da si Spaceworld fordi jeg mener det er feil at de selger spill med 18+ rating til 12'åringer (ikke at jeg er i mot det da). Og vi står der i 10-30min?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Melcor Vis innlegg
Så du mener da at jeg skulle bli kasta i fengsel hvis jeg var med på en demonstrajon mot... tja, la oss da si Spaceworld fordi jeg mener det er feil at de selger spill med 18+ rating til 12'åringer (ikke at jeg er i mot det da). Og vi står der i 10-30min?
Vis hele sitatet...
Du kan helt fint demonstrere utenfor, men sammenligningen holder ikke mål. Du kan også demonstrere utenfor et firma som driver på nettet. Det er bare å slå opp adressen deres. Hvorfor skal du sensurere nettsidene deres?
Sist endret av nso; 8. mai 2012 kl. 19:33.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Enig.
Jeg har aldri sagt at DDoS burde være _lovlig_ , jeg er bare ikke enig i at DDoS skal settes i samme paragraf som "Skadeverk".
Ja, jeg vet godt at "Sivil Ulydighet" er straffbart, som sagt tidligere, "Ulovlig demonstrasjon"
Vis hele sitatet...
Jeg mener det kommer litt ann på omfanget av angrepet. Og må vurderes for hvert enkelttilfelle men at det er mulig. Det ligger gjerne stor verdi i nettsider med tanke på arbeidskraft og hardware. Men jeg mener at paragraf 206 i straffeloven vil være mer egnet for slike saker når den trer i kraft
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av tep0sen Vis innlegg
Jeg mener det kommer litt ann på omfanget av angrepet. Og må vurderes for hvert enkelttilfelle men at det er mulig. Det ligger gjerne stor verdi i nettsider med tanke på arbeidskraft og hardware. Men jeg mener at paragraf 206 i straffeloven vil være mer egnet for slike saker når den trer i kraft
Vis hele sitatet...
Det er her jeg tror man vil få problemer med å definere hvilken gjærning som er begått.

Hvor går grensen fra "Sivil ulydighet" til "Skadeverk" nå man snakker om DDoS-angrep?

Altså:
Nettsiden er nede opptil 10 minutter = Sivil ulydighet
Nettsiden er nede opptil 60 minutter = Skadeverk
Nettsiden er nede opptil 360 minutter = Terrorisme

Hvordan skal man skillet étt DDoS-angrep fra et annet?

Skal vi sette alle DDoS-angrep under én paragraf?
Hvilken?
Noe av problemet er jo at man ikke kan være så spesifikk i angrepet sitt siden nesten alle som har en nettside hoster denne hos store Web-"kjøpe"-sentre. Man stenger inngangen for hele Sandvika storsenter fordi man ikke liker xxl som holder til der.

Av prinsipp kan jeg ikke hate sivil ulydighet. Noen ganger når man ikke gjennom ved å gå tjenestevei og da burde man ty til sterkere lut hvis saken er god nok. Det så vi gode eksempler på under den arabiske våren. Utfordringen er å unngå at det går ut over 3. part. I tillegg er det svært få av de aksjonene som bruker ddos som har et godt fundament. Som oftest er det jo som vi har sett i det siste, stusselige 16-åringer som ikke har fått nok kjærlighet hjemme og som lar det gå ut over andre.
Sist endret av Halalgeir; 8. mai 2012 kl. 19:49.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Det er her jeg tror man vil få problemer med å definere hvilken gjærning som er begått.

Hvor går grensen fra "Sivil ulydighet" til "Skadeverk" nå man snakker om DDoS-angrep?

Altså:
Nettsiden er nede opptil 10 minutter = Sivil ulydighet
Nettsiden er nede opptil 60 minutter = Skadeverk
Nettsiden er nede opptil 360 minutter = Terrorisme

Hvordan skal man skillet étt DDoS-angrep fra et annet?

Skal vi sette alle DDoS-angrep under én paragraf?
Hvilken?
Vis hele sitatet...
Tenk på det på denne måten:

Hvor lenge du tror du at du hadde fått lov til å stå i døra på Kiwi og nektet folk å komme inn?

Ikke særlig lenge, og du har ingen rett til å gjøre det.

Det er et lovbrudd, og det bør straffes likt, uansett hvor lenge du hadde gjort det.
Sist endret av flexd; 8. mai 2012 kl. 19:54.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av flexd Vis innlegg
Tenk på det på denne måten:

Hvor lenge du tror du at du hadde fått lov til å stå i døra på Kiwi og nektet folk å komme inn?

Ikke særlig lenge, og du har ingen rett til å gjøre det.

Det er et lovbrudd, og det bør straffes likt, uansett hvor lenge du hadde gjort det.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er enig at det burde straffes.
Men under hvilken paragraf?
Skal man lage en ny lov, eller bruke paragrafen for "Skadeverk" eller "Sivil Ulydighet" ?
Hvordan skal DDoS-angrep defineres?
Sist endret av Turbolego; 8. mai 2012 kl. 19:56.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Det er her jeg tror man vil få problemer med å definere hvilken gjærning som er begått.

Hvor går grensen fra "Sivil ulydighet" til "Skadeverk" nå man snakker om DDoS-angrep?

Altså:
Nettsiden er nede opptil 10 minutter = Sivil ulydighet
Nettsiden er nede opptil 60 minutter = Skadeverk
Nettsiden er nede opptil 360 minutter = Terrorisme

Hvordan skal man skillet étt DDoS-angrep fra et annet?

Skal vi sette alle DDoS-angrep under én paragraf?
Hvilken?
Vis hele sitatet...
Jeg sier det igjen. Sivil uldighet er kun når en gjør det med et politisk motiv. Det vil si at du kan gjøre flere ulovlige handlinger som kan vurderes fra alt til skadeverk, tyveri, brudd av portforbud osv. Det er ikke et skille fra "sivil ulydighet" til skadeverk, da skadeverk kan være sivil ulydighet.

Skal en sette alle DDOS-angrep under en og samme paragraf? nei. det tror jeg ikke er hensiktsmessig. En må se på angrepet og se på hvilken lov angrepet eventuelt har brudt.

Hvor skillene går, og hvordan en skiller ett DDoS-angrep fra et annet er opp til retten.
Det har vært lite med norske DDOS-angrep av større skala som noen har villet ta seg bryet med. Nå i det siste har jo denne scriptkiddie-gruppen utført såpass mye tull at nå hagler det inn med anmeldelser mot de. Siden de ikke akkurat skjulte seg godt så vil det vel bli kjørt en sak mot de nå.

Siden det nå er snakk om å ta ned butikken til firmaer som noen har millionomsetning i døgnet så snakker vi nok nå grovt skadeverk, medvirkning etc. Det eneste spørsmålet blir om det økonomiske tapet kan beregnes og ikke minst om de blir økonomisk ansvarlige for dette tapet.

Hadde det vært et firma i den angripende enden hadde saken nok hatt enda flere lover og regler som hadde vært aktuelle å bruke.

Det blir også et spørsmål om alder tenker jeg.

Man kan gjerne si at det finnes (eller ikke finnes!) lover mot DDOS, men så lenge det ikke er prøvd i norsk rett er det vanskelig å være skråsikker

Det gikk fort gitt, Kripos har gått til aksjon med henvisning til paragrafer om grovt skadeverk:
https://www.politi.no/kripos/
DDoS går vel egentlig under skadeverk loven da det "ødelegger" andres "eiendom" og/eller hindrer business.
DOS derimot er litt mer i grå-sonen og det burde det bli laget en lov mot. Kollektiv DOS av frivillige personer og ikke bot-nets er derfor halveis lovlig, siden man bare sender trafikk til siden.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Da har man vist bestemt seg for å bruke paragrafene 291/ 292 som omfatter grovt skadeverk og har en strafferamme på seks års fengsel.

Kripos sikter to tenåringer for omfattende dataangrep

Greit å huske på før man begynner å tukkle med DDoS-angrep.

Da trenger man vel egentlig ikke noen egen lov? Man kan bare fortsette å bruke loven for grovt skadeverk?
Eller skal man lage en ny lov med andre strafferammer?

Eller bruker man bare loven for grovt skadeverk til den nye loven trer i kraft?
I så fall kan denne tråden lukkes for min del.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
I framtiden kommer vel dette til å falle under §206 i straffeloven?
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved å overføre, skade, slette, forringe, endre, tilføye eller fjerne informasjon uberettiget volder fare for avbrudd eller vesentlig hindring av driften av et datasystem.
Vis hele sitatet...
Det at den ikke er tredt i kraft ennå, er jo litt idiotisk.
Men poenget mitt er at man ikke trenger en egen "DDOS lov" siden det kommer til å falle under §206 og muligens §291. Det får vi svar på i denne rettssaken mot DotNetFuckers.

Digger meg at de ble tatt forøvrig Ta ned sider i øst og vest for moroskyld hører ikke hjemme noen steder.
Sitat av Diox Vis innlegg
Vet ikke hvor kraftig angrepet fra DotNetFuckers var, men man får kjøpt tjenester av leverandører med båndbredde nok til å tåle de fleste ddos-angrep. Vet at VeriSign har en slik tjeneste. Hva det koster er nok veldig variabelt, du må ta kontakt for å lage en avtale.
Vis hele sitatet...
Hjelper ikke med noe slikt når du får et ordentlig DDoS angrep. Da må du ha et ordentlig Hardware firewall som greier å stoppe, men selv det kan være problematisk.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Digger meg at de ble tatt forøvrig Ta ned sider i øst og vest for moroskyld hører ikke hjemme noen steder.
Vis hele sitatet...
sant.
Vel, underveis i denne tråden har jeg fått svar på det jeg ville ivertfall: DDoS er ikke sivil ulydighet fordi det skader "varer" som baserer seg på f.eks. reklameinntekter osv.

Om man skal demonstrere på nettet, finnes det andre alternativer som ikke skader bedriften på samme måte og som ikke rammer nabobedrifter. (som Website defacement)

Men da synes jeg at man må lage en egen lov for skadeverk på "virtuell" eiendom, siden loven for grovt skadeverk som vi har i dag går på "fysisk eiendom". Disse kan ikke sammenlignes.
(Grovt skadeverk har en ramme på 6 års fengsel, paragraf 206 har en ramme på 2 år.)
Sist endret av Turbolego; 9. mai 2012 kl. 14:35.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Men da synes jeg at man må lage en egen lov for skadeverk på "virtuell" eiendom, siden loven for grovt skadeverk som vi har i dag går på "fysisk eiendom". Disse kan ikke sammenlignes.
(Grovt skadeverk har en ramme på 6 års fengsel, paragraf 206 har en ramme på 2 år.)
Vis hele sitatet...
Lovverket lider dessverre av å være eldre enn Internett. Flere ting på Internett som går inn i gråsoner når det kommer til det gjeldene lovverket. Burde vel egentlig fått inn et helt nytt kapittel i Norges Lover som omhandler slike tilfeller.
Kommer nok også bare til å bli flere og flere slike saker, som (kanskje) ikke gjelder under gjeldene lovverk, ettersom verden blir mer og mer digitalisert.
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Blir spennende å se etterhvert hvor grensen vil gå på straff vs. inkompetent leverandør. Har sett siter som går ned ved å holde inne F5 i browseren.
Det hadde hjulpet hvis de ikke fikk så mye oppmerksomhet fra media. Nå har et par scriptkiddies som ikke en gang klarer å gjemme seg bak en proxy blitt omtalt som superhackere av så godt som alle medier i hele Norge, og det er nok mesteparten av grunnen til at de driver med DDoS-ing av servere.

Såvidt jeg vet driver ikke DotNetFuckers med noe annet enn å ødelegge for andre, og etter det jeg har hørt er det eneste de gjør å ta ned sider med DDoS og et botnet de har kjøpt. Jeg har ingen ting imot DDoS som protest mot noe, for det er en veldig effektiv måte å få oppmerksomhet, men når man gjør det bare for å ødelegge blir det bare unødvendig og irriterende.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
https://www.politi.no/kripos/

Angrepene har pågått over flere uker, og Kripos startet etterforskning etter flere anmeldelser om angrepene. Forholdene rammes av str. § 291/292 om grovt skadeverk og har en strafferamme på seks års fengsel.
Vis hele sitatet...
Vi trenger ikke ny lov, det er visst fullt mulig å ta folk vha det eksisterende lovverket.
ikke meningen å kapre tråden, men hva er DDOS angrep ?

Dette burde kanskje trådstarter forklart i innledningen sin.. Etter å ha lest tråden, og sidne jeg har bittelitt (ikke ironisk man akkurat bittelitt) over gjennomsnittet innsikt i dataverdene, så har jeg konkludert med at DDOS angrep er sending av for mange forespørsler til en server på en gang, slik at den korker ?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10070285

Godt at noe blir gjort.
Det er alvorlig å utføre slike angrep, og bør derfor anses som et reelt angrep mot selskapene. Å si at DDoS angrep er en bagatell bare fordi det skjer virtuelt og over internett er direkte patetisk.

Patetisk fordi det alltid er noen som skal ødelegge for andre, bare fordi de er uenig i noe. Det er helt sjukt.
Sist endret av Kusetjuv; 9. mai 2012 kl. 18:30.
Nå har det seg sånn at https://twitter.com/#!/FreshDotNet Ddos itavisen og anonymousnorway.com

Er det ikke på tide at vi får en slutt på dette. Vi kan ikke ha det sånn, folk skal ødelegge for bedrifte (itavisen) uten at det får en reaksjon.

Nesten sånn at det virker som det er nettkrig mellom anonymousnorway og FreshDotNet (UGNazi )

For meg så virker det som det er denne gruppen som står bak de fleste Ddos mot sider i norge. Er det ikke på tide at noen White-Hat sette er stopper for dette. Spesielt når politiet ikke kan "gjøre" noe .
Sett at du virkelig hater de moralske retningslinjene ditt lokale bakeri kjøres etter (lol).

DDoS er tilsvarende som hvis du og en 20-30 kamerater gikk og stilte dere i dette (lille) bakeriet, og dermed forhindrer andre å handle eller komme inn i butikken.

Det er IKKE hacking. DDoS-angrep kan utføres uten noe annet enn web-adressen til nettstedet. Det er kun en måte å overbelaste serveren med så mye trafikk at den må sette seg ned og hvile litt. Dette er ikke herverk eller innbrudd. Det er rett og slett bare en overbelastning av kapasiteten.

Det sagt, er det folk som utnytter andres maskiner for å hjelpe dem med DDoS-angrep. Da er det "hacking"/"cracking" inne i bildet, siden de bryter seg inn i disse andre maskinene. Dette har ikke noe med selve bakeriet du skal ta ned å gjøre.
Sist endret av Nougatti; 16. mai 2012 kl. 07:58.
Sitat av Nougatti Vis innlegg
Sett at du virkelig hater de moralske retningslinjene ditt lokale bakeri kjøres etter (lol).

DDoS er tilsvarende som hvis du og en 20-30 kamerater gikk og stilte dere i dette (lille) bakeriet, og dermed forhindrer andre å handle eller komme inn i butikken.

Det er IKKE hacking. DDoS-angrep kan utføres uten noe annet enn web-adressen til nettstedet. Det er kun en måte å overbelaste serveren med så mye trafikk at den må sette seg ned og hvile litt. Dette er ikke herverk eller innbrudd. Det er rett og slett bare en overbelastning av kapasiteten.

Det sagt, er det folk som utnytter andres maskiner for å hjelpe dem med DDoS-angrep. Da er det "hacking"/"cracking" inne i bildet, siden de bryter seg inn i disse andre maskinene. Dette har ikke noe med selve bakeriet du skal ta ned å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke er enig i hvordan "bakeriet" gjør sinn virksomhet, så kan man vel sende inn en klage eller møte opp og si hva du mener. Men å "stenge " inngangen til en bedrift med "20 personer" ville ha blitt stoppet av politiet, før det hadde gått 30 min. det vil si ulovlig demonstrasjon.

JEg kan kanskje være enig, hvis det hadde vært en politisk parti. eller en bedrift som gjorde noe kontroversiell, men å ddos en nettavis. der går grensen for min del.

Hvis man egner på det, så koster dette nokså mye penger også. Både for bedriften og for de som leverer it-tjenestene.
Ikke nødvendigvis stenge inngangen som i å blokkere den, men å rett og slett fylle opp butikken med mennesker. Forskjellen blir at det ikke er snakk om direkte fysisk hindring, men indirekte:P
Sist endret av Nougatti; 16. mai 2012 kl. 10:34.
Sitat av Nougatti Vis innlegg
Ikke nødvendigvis stenge inngangen som i å blokkere den, men å rett og slett fylle opp butikken med mennesker. Forskjellen blir at det ikke er snakk om direkte fysisk hindring, men indirekte:P
Vis hele sitatet...
Men det blir jo forsatt en ulovlig demonstrasjon. En hver butikk har lov til å bortvise kunder, som ikke er der for å handle. Hvis de ikke vil gå ut av butikken, så er det en jobb for politiet å fjerne de.