Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 692
God dag godtfolk, jeg har i dag kjøpt meg ett Radeon HD 5870, sitter nå og ser på det hvile inne i mitt kabinett... problemet er at mitt tidligere kort, ett Geforce 9800 GX2 brukte en 6 pins og en 8 pins strømforsyning, mens 5870 bruker to 6 pins. Er det mulig å bruke den 8 pins strømforsyingen til det? jeg ser at de to siste pinnene er "løse" fra resten

på forrhånd takk
Det går helt fint. Kjempebra GPU du har kjøpt deg! Har det selv og du kommer til å merke forskjellen fra det gamle
Sist endret av SemiColon; 14. juni 2010 kl. 12:40.
Trådstarter
kjøpte det i hovedsak fordi 9800 GX2 blir jævelig varmt, og orket ikke å kjøre viftene på 100% hele tiden... nå er jeg jo også fremtidssikret en stund ettersom det ikke er noe problem å slenge inn en ekstra 5870
Sorry for offtopic, men jeg lurte bare på hvorfor skjermkortet mitt (Ati 5750 HD bare har en 6 pins (eller 8) er usikker, kun har en 'kontaktboks' eller hva jeg skal kalle det? Altså der man plugger inn strømmen. Mitt forrige hadde to, og en kompis av meg sitt Ati kort fra 4800 serien har også to.
Sitat av Pappagutten Vis innlegg
Sorry for offtopic, men jeg lurte bare på hvorfor skjermkortet mitt (Ati 5750 HD bare har en 6 pins (eller 8) er usikker, kun har en 'kontaktboks' eller hva jeg skal kalle det? Altså der man plugger inn strømmen. Mitt forrige hadde to, og en kompis av meg sitt Ati kort fra 4800 serien har også to.
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke like mye power.
Sitat av Dalla90 Vis innlegg
Det trenger ikke like mye power.
Vis hele sitatet...
Ja ok, men jeg skjønner fortsatt ikke det når det er et mye bedre kort enn min kompis sitt, har jo dobbelt så mye minne blant annet.
Sitat av Morbo1993 Vis innlegg
kjøpte det i hovedsak fordi 9800 GX2 blir jævelig varmt, og orket ikke å kjøre viftene på 100% hele tiden... nå er jeg jo også fremtidssikret en stund ettersom det ikke er noe problem å slenge inn en ekstra 5870
Vis hele sitatet...
Jeg fikk temperaturen på mitt 9800GX2 ned fra 110-120C til 75-85C ved å ta fra hverandre kortet og putte på ny kjølepasta (kineserne tar på altfor, altfor mye). I tillegg lot jeg være å skru på det ytre skallet, for å få bedre luftsirkulasjon.

Selv om det er litt for sent nå, så er jo dette noe du kunne gjort for å få solgt det på Finn?
Sitat av Pappagutten Vis innlegg
Ja ok, men jeg skjønner fortsatt ikke det når det er et mye bedre kort enn min kompis sitt, har jo dobbelt så mye minne blant annet.
Vis hele sitatet...
Mye som kommer idag er bygget på en annen arkitektur som bruker mindre strøm.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Chiisai Vis innlegg
Jeg fikk temperaturen på mitt 9800GX2 ned fra 110-120C til 75-85C ved å ta fra hverandre kortet og putte på ny kjølepasta (kineserne tar på altfor, altfor mye). I tillegg lot jeg være å skru på det ytre skallet, for å få bedre luftsirkulasjon.

Selv om det er litt for sent nå, så er jo dette noe du kunne gjort for å få solgt det på Finn?
Vis hele sitatet...
Det ytre dekslet pleier egentlig å lede luftstrømmen riktig vei, hvis du ser på hvordan viften er oppbygd.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Det ytre dekslet pleier egentlig å lede luftstrømmen riktig vei, hvis du ser på hvordan viften er oppbygd.
Vis hele sitatet...
Nja, erfaringene jeg leser i guiden jeg fulgte sier noe annet: http://www.xtremesystems.org/forums/...d.php?t=231662
Normalt så har vel dekselet den funksjonen, men det virker tydeligvis mot sin hensikt på dette kortet.

thanks for the hint with the useless housing. I got rid of it and now the temps are 20 degree lower (from 90C to 70C).
Vis hele sitatet...
Sist endret av Chiisai; 14. juni 2010 kl. 22:29.
Sitat av Pappagutten Vis innlegg
Ja ok, men jeg skjønner fortsatt ikke det når det er et mye bedre kort enn min kompis sitt, har jo dobbelt så mye minne blant annet.
Vis hele sitatet...
Nyere produksjonsteknikker bruker mindre strøm. Dette var en av de største forbedringene i ATIs HD5-serie - HD5770, som yter ca. som HD4890, har en TDP på 108W, mot 4890s 190W, ergo nesten halvert strømforbruk. Hadde ikke dette bedret seg sammen med utviklingen ellers ville alle kraftverk i Norge nok ikke klart å drive mer enn en PC eller to. Kan godt sammenlignes med at bilmotorer blir stadig sterkere, men bruker mindre bensin.
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Nyere produksjonsteknikker bruker mindre strøm. Dette var en av de største forbedringene i ATIs HD5-serie - HD5770, som yter ca. som HD4890, har en TDP på 108W, mot 4890s 190W, ergo nesten halvert strømforbruk. Hadde ikke dette bedret seg sammen med utviklingen ellers ville alle kraftverk i Norge nok ikke klart å drive mer enn en PC eller to. Kan godt sammenlignes med at bilmotorer blir stadig sterkere, men bruker mindre bensin.
Vis hele sitatet...
Ok takk for fin forklaring.