Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  115 9337
Grunnen til at du ikke får noen oppslutning er jo tross alt at det meste du sier går imot grunnleggende psykologi, og hvis du hadde henvis til kilder for dine påstander så hadde du fått mer troverdighet. Vi er skeptikere alle som en her, og vi stoler ikke på hverandres ord, når det gjelder debattsaker, så vi må oppgi kilder, såfremt det ikke er helt åpenbart. Hvis du tar deg 10 minutter på google kan du lett søke deg frem til at alt du summerte opp fra min tidligere post der er rett.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Jees, her kommer en opprørsk liten blitzer?

Akkurat som at noen fort kan bli f.eks gamblere eller alkoholikere (hvilket er arvelig / gener) - lett for å falle for avhengighet kan noen ha lettere for å tolke visse ting annerledes, skjønner?

Det er så utrolig mye fokusering på det negative i death metal!
http://www.youtube.com/watch?v=gS5ZOJyN8B4
Jeg veit ikke helt jeg, for en gutt som sliter/er svak psykisk kan vel det der være en utløsende faktor?

Gutten hadde forøvrig et par venner.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke satt deg inn i death metal når det er eksemplet ditt. Men nicket ditt sier vel sitt.

Sitat av Simplicity Vis innlegg
Nok en liten bitter blitzer?

Jeg vet såpass at Death Metal er en forferdelig musikksjanger det oser ondskap og/eller dysterhet av.
Vis hele sitatet...
Ja nok en liten bitter blitzer. Og du har rett i det, men Korn av alle ting da.
Sist endret av St.Vitus; 18. mars 2009 kl. 21:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Det er så utrolig mye fokusering på det negative i death metal!
http://www.youtube.com/watch?v=gS5ZOJyN8B4
Jeg veit ikke helt jeg, for en gutt som sliter/er svak psykisk kan vel det der være en utløsende faktor?
Vis hele sitatet...
Latterlig. Du tror vel ikke på dine egne påstander om at musikk kan utløse dette? Musikk er en kunstform. Death metal handler om langt mer enn å være negativ. Som oftest får folk som lytter til metal noe positivt ut av det.
Hva får deg til å tro at man er "svak psykisk" (som du så enkelt kalte det) hvis man utfører en skoleskyting?
Kan for såvidt forstå hvorfor han sikter til at personer som utfører skolemassakre er svake psykisk. De utviser ved slike handlinger en svekket impulskontroll, lite rasjonell og fornuftig tankegang og ingen evne til å forstå konsekvenser. Dette avviker fra normal psyke i negativ retning, og derfor tegn til en klart svekket psyke. Sterk psyke ville disse hatt hvis de klarte å mestre problemene, takle og bearbeide aggresjon, og vilje til å forhindre handlinger som medfører alvorlige konsekvenser. Dette p.g.a. belastninger i hverdagen som vedkommende føler er vanskelig å hanskes med.
Jeg tror de vet om konsekvensene, men stiller vel spørsmål om evnen til å forstå konsekvenser er tilstede. Forståelse er en kombinasjon av logisk, rasjonell og fornuftig, intelligent tankegang, som oftest lar seg påvirke av den kontrollerende og dømmende funksjonen. Alle disse funksjonene ligger i vår venstre hjernehalvdel.

Når kontroll og dømmekraft svekkes, påvirkes evnen for å forståelse kraftig. Reptilhjernen overtar styringen når vi føler oss provosert, følelsesmessig overkjørt, stresset o.s.v. som alle trigger aggressiv atferd, og dermed hindrer de andre hjernesysteme i å fungere som normalt. Tilslutt bikker det over for gjerningsmannen, som ender opp med å få utløp for sin aggresjon på verst mulige måte.

Jeg vil tro det er slik det fungerer for gjerningsmannen som utviser grov adferd i gjerningsøyeblikket. Det var vel dette jeg mente med evne til å forstå, men ser nå at jeg kan ha formulert meg klønete.

Legger ved en kilde på hjernens oppbygning og virkemåte
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Det er så utrolig mye fokusering på det negative i death metal!
http://www.youtube.com/watch?v=gS5ZOJyN8B4
Jeg veit ikke helt jeg, for en gutt som sliter/er svak psykisk kan vel det der være en utløsende faktor?

Gutten hadde forøvrig et par venner.
Vis hele sitatet...
For det første er det å komme med korn som eksempel for death metal ufattelig dumt.
Death-metal har som mange sjangere en hvis spillestil.
Mange av tekstene omhandler ofte gore, men selvfølgelig andre ting også.
Jeg skjønner ikke hvordan Death-metal kan være en utløsende faktor.
Jeg selv som liker å høre på Death-Metal syns det er beroligende og deilig musikk.
Lyricsa er ikke det viktigste, heller sammensetningen av det tekniske og den gromme vokalen.

Siden du tydeligvis ikke har helt peiling på hva Death-Metal er så:
http://www.youtube.com/watch?v=VJNZXZDJzGU
Mer ekstreme: http://www.youtube.com/watch?v=D5Hv0tsvpyU
oldschool: http://www.youtube.com/watch?v=pRKB7AAXKDE
Sitat av unknown solider Vis innlegg
Sitat av FrittTheBandit
Kanskje litt drøyt å gi skolen skylden for at faren hadde 18 skytevåpen?
Vis hele sitatet...
min far har 3 hagler på rommet ved siden av meg. betyr det at jeg har full tilatelsse til å drepe mennesker?
Vis hele sitatet...
Herregud. Dette er jo tatt helt ut av sammenheng.

Mitt poeng er at man ikke kan legge ALL skylden på skolen.
Du har helt rett, Paronoy. Synes likevel ikke dette kan regnes som "svak psykisk". Er det heller ikke svakere å gå rundt med en maske 24/7 slik som resten av samfunnet og oppføre seg "sivilisert"? I dag skal man ikke vise følelser og gi utrykk for dem. Dette fører jo til at folk til slutt gjør noe dramatisk som dette (vil jeg påstå). At de har gått rundt så lenge og latet som alt er bra, før de til slutt sprekker og ikke klarer lenger.
Dette er jo nøyaktig det du forklarer.

Det kommer jo ann på hvordan man ser på det, om det er svakere å undertrykke en trang og naturlig instinktivt respons ("reptilhjernen" som du kalte det) pga. hva som regnes som normalt i et samfunn, eller om det er svakt å utføre denne handlingen som jeg mener folk så og si brakte over seg selv (ettersom det er en naturlig respons på dette "siviliserte" samfunnet.)

Håper du forstod poenget mitt.

Jeg synes ikke han var svak, og jeg synes ikke han var gal.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Det å drepe alle du ser er ikke en naturlig respons, det kan forstås fra HANS synspunkt, men det er IKKE naturlig.
Vi er flokkdyr, vi dreper andre av vår art som vi oppfatter som trussler, eller som kilder til smerte. Om han ble mobbet er det kanskje, på en måte begrunnet, men ikke rettferdigjort fordi nå er han død og muligheten for et godt og fullstendig liv uten maske er borte.

Det å undertrykke innskytelser og forbipasserende voldstendenser er langt mer naturlig enn å gjennomføre dem. Om disse følelsene blir for store eller forekommer ofte bør du søke hjelp, men jeg er helt enig at det å kalle noen for svak, gal (dermed feil) er uforstående, like uforstående som det å rettferdigjøre en sinnslidende morders handlinger.
Jeg sa ikke at å drepe alle man ser er en naturlig respons.
Det jeg mente var at jeg synes det er en naturlig respons å bikke over hvis man har undertrykt en slik tanke/følelse så lenge. Du sier jo selv at “vi dreper andre av vår art som vi oppfatter som trusler, eller som kilder til smerte.”
Hvordan kan dette ikke være en naturlig respons da?
Hvis han ble mobbet, er jo det en kilde til smerte -> dermed, naturlig respons.
Du poengterer jo disse faktorene selv, så skjønner ikke hva du prøver å få fram.
Hva mener du med at det ikke er rettferdiggjort fordi han er død? Du mener det er en meningsløs handling fordi han er død? Ville det ha vært en meningsfull handling hvis han overlevde?
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Nei, det virket på meg som om du femstilte handlingen som god (det jeg kalte rettferdigjort), og ikke bare forståelig. Selvsagt kan jeg forstå hvorfor han gjorde det, men jeg er uenig at du kaller det naturlig. Naturlig er å unngå ubehagelige mennesker mener jeg, ikke blåse dem vekk. Det å blåse dem vekk ville jeg kalt sykt.

Jeg mener at det er en meningsløs handling siden han er død og dermed ikke burde ha gjort det i det heletatt, fordi jeg tror at den innbillte logikken var at da forsvinner alt det vonde. Men i samme slengen forsvinner også muligheten for å oppleve noe godt, både for han og alle de ofrene hans.
Kort sagt leste jeg nok ikke godt nok. Beklager om jeg fornærmet.
Sist endret av CaptainP; 21. mars 2009 kl. 15:17.
Blir aldri fornærmet (:
Vet ikke helt hvordan jeg skal svare deg. Om det er en positiv handling eller ikke kan man diskutere i evigheter.
Alt som heter "mening" og "logikk" forsvinner når man dør, derfor er alt meningsløst i den store sammenhengen. Men jeg mener at han fikk nok noe ut av dette (mens han levde) selv om han døde.
Alt vi gjør påvirker andre, og det vi gjør er en faktor av hva som har påvirket oss. Hvorvidt noe av det som skjer i verden er meningsfullt, avhenger bare av ditt syn på hva som er konstruktivt.
Alt er relativt, og dette ble litt for mye filosofi for meg i dag.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Greit. Nå gjorde du meg sur. Det er veldig, veldig få ting jeg misliker mer enn idiotiske kjemofober som ikke tok 1Kj på videregående. Du viser klart og tydelig både i denne og den forrige posten din at du ikke har den minste peiling på verken grunnleggende kjemi, ernæring eller biologi (for å ikke glemme kritisk og logisk tenking) - men likevel skal du komme her og uttale deg om "kjempefarlige kjemikalier" og "dødelig fluor"?!
Det er klart og tydelig noe med dette bildet som er helt bak mål!

Vet du noe som helst om fluor? Grunnstoffet fluor i fri form dreper deg kjapt og vondt, og kan føre til at andre stoffer det kommer i kontakt med antenner! Det etser glass! "Å nei, buhu, fluor dør man av!" tenker vel du akkurat nå? Vel, jeg kan love deg at 0,5-1,0 mg/l fluorid i vannet ikke dreper deg, tvert i mot hjelper det kroppen din med å forebygge hull i tennene og holde skjelettet ditt ved like.

Enn klor da? Klor er en gul-grønn gass som er tyngre enn luft. Den er ekstremt giftig og etser luftveiene dine. Men vet du hva? Kroppen din er avhengig av klor for at du skal overleve, og hver dag får du i deg salt, et kjemikalie (buhu!) som består av natrium og klor, en vital del av kostholdet ditt!

Og ang. det med å bøtte innpå med vann - så mente jeg det bokstavelig. Skulle du drikke 20-30 liter vann hver dag så hadde du antakeligvis fått i deg nok fluorid til at det ville påvirket deg negativt, men du hadde nok dessverre dødd av hyperhydrering før de farlige kjemikaliene hadde tatt knekken på deg.




http://www.nouvelordremondial.cc/wp-content/uploads/2007/10/its-a-conspiracy.jpg


Synes jeg er ganske flink jeg.


Resten oppsummerte Slashdot på fantastisk vis som vanlig, så jeg sparer meg bryet med å sitere resten.
Vis hele sitatet...


Siden du er så forbanna vitenskapelig. Gi meg en positiv egenskap store mengder fluor har på menneskekroppen. Ikke små mengder, men store mengder som vi idag mottar.

?
Siden du er så forbanna vitenskapelig. Gi meg en positiv egenskap store mengder fluor har på menneskekroppen. Ikke små mengder, men store mengder som vi idag mottar.

?
Vis hele sitatet...
Hva legger du i store menger som vi idag daglig mottar? Du må ha fakta til å backe opp påstandene dine, det er et ekstremt viktig, spesielt her på forumet. Det er et vennlig tips fra meg til deg. Hvor mottar vi de store mengdene fluor fra, og hvis du har lest dette et sted, kunne du vennligst sitert artikkelen eller i det minste linket den hvis den var på nettet?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av NyMaskin Vis innlegg
Siden du er så forbanna vitenskapelig. Gi meg en positiv egenskap store mengder fluor har på menneskekroppen. Ikke små mengder, men store mengder som vi idag mottar.
Vis hele sitatet...
Store mengder? Hvor i helvete får vi store mengder fluor fra? I Norge har vi ikke fluoridert drikkevann, og hadde vi hatt det så hadde 0,7-1,5 ppm hatt forferdelig liten effekt på oss.
Andre fluorkilder? Tannkrem, kanskje? Sa ikke morra di at du ikke skulle svelge tannkremen din når du var liten?
Back to topic guys! Jeg skjønner denne skolemassakeren delvis. La oss si hvis jeg hadde noen planer om å ta selvmord og hadde 18 skytevåpen tilgjengelig i huset så ville jeg jo tatt meg en liten tur på skolen å tatt rotta på de jeg ikke likte så godt i samme slengen, for jeg vil si å skyte seg er den ideelle måten å ta selvmord på. Jeg tror han var forberedt på å dø den dagen, og derfor gjorde det litt ekstra "gøy". Dette er en egoistisk handling men hva har det å si for han? Han gir da faan i de pårørende når han dør selv.

Hører mange forskere skylder på PC spill, dette er jo søkt! Det kan hende at det spiller en liten rolle, men ikke en som er avgjørende for skolemassakeriet.