Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1090
Hei, jeg lurer litt på om det er lov å laste ned Programvare og media, eller om det er lovlig å laste opp også.

Det jeg har hørt er at det er lov å laste NED, men ikke opp, men har kun hørt dette om musikk og film og den type media. Har ikke fått vite noe om det når det kommer til f.eks MS office o.l.

Fint om dere evt. legger til kilde som f.eks. Lovdata

Takk
Du vil altså at noen skal lese gjennom lovdata for deg for å finne svaret ditt? Dagens ungdom ass...

Det er ikke lov å laste ned eller opp kopibeskyttet materiale.
Finnes mange tråder om emnet på forumet fra før.
du har derimot lov og dele privat med inntil 5 venner.
loven er ment hvis du eier orginal kopi, og ikke over inet(loven for inet er litt difus)
loven for fysiske kopier er veldig grei.

du har IKKE lov og spre ting på inet, eller laste ned. i 99% av tilfelle så bryr dem seg kun om dem som laster opp ting.
ranvik har rett (som alltid). Ingen bryr seg med nedlasting (kanskje ISP til tider, men de kan bare kutte nettet ditt). Opplasting slås mye hardere ned på enn nedlasting siden det er de som laster opp som er selve kilden.
Det er lov og dele med venner, men dette gjelder ikke programvare og spill som ikke er lov og dele uansett.
Musikk og film er greit og dele med venner.
Det er lov og laste ned alt, men bare så lenge man har det lovlig fra før.
Sist endret av Evelen2; 11. november 2008 kl. 19:15.
Evelen: Av det du sier her er det som er sant er det Ranvik sier, og resten er bare egengjorte meninger (Ranvik har gitt svaret på resten).

Men det er sant, det blir slått lite ned på dette i norge, foreløpig. Og det kommer jo an på hvordan du "deler". Om du sitter hjemme og legger ut på store sider, eller om du bare deler på det du allerede har lastet ned.

Prioriteringene er;
1) De store sidene.
2) De som legger ut på de store sidene.
3) De som gjør det tilgjengelig fra kilden.

Småbrukere som laster ned en og annen film fra tpb blir ikke ansett som noe trussel for økonomien (dersom du ikke sitter i USA med RIAA og MPAA i ryggen).
Alt jeg sier er ren fakta og ikke skrevet av egne holdninger.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Du vil altså at noen skal lese gjennom lovdata for deg for å finne svaret ditt? Dagens ungdom ass...
Vis hele sitatet...
Poenget var at det ikke skulle komme så mange motstridende forklaringer, og at jeg har prøvd å finne svaret på lovdata selv, men uten hell. Og jeg skjønner ikke mye av lovdata uansett.