Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 720
Har en ganske høyfrekvent hylelyd i stereoen i båten når TVen er tilkoblet med 3,5mm jack. Lyden er den uansett om TVen er på eller ikke. Kjøpte ny, høykvalitetskabel. Hjalp ikke. Skiftet skjerm fra Samsung S32A600 til en A700. Ingen forskjell
Kjørte med en mac en stund, og den kom det ingen støy ut av.

Helt normalt at lydutgangene på slike skjermer er bare rævva?
Kan det ha noe med at kabelen sagger? Antar at inngangen er på siden å det ville det jo vært mulig at det er litt for mye sagg?
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Har en ganske høyfrekvent hylelyd i stereoen i båten når TVen er tilkoblet med 3,5mm jack. Lyden er den uansett om TVen er på eller ikke. Kjøpte ny, høykvalitetskabel. Hjalp ikke. Skiftet skjerm fra Samsung S32A600 til en A700. Ingen forskjell
Kjørte med en mac en stund, og den kom det ingen støy ut av.

Helt normalt at lydutgangene på slike skjermer er bare rævva?
Vis hele sitatet...
Ja, diverse enheter har relativt høy forekomst av støy minijack.

Det kommer ofte ned til dårlig jording og slet selv på pcen med lydkort som kostet 1500 spenn i 2012. Det som funket til slutt var å kjøpe en skikkelig DAC. Da ble det helt borte
Løsningen er enkel, skru opp lyden til maks på TV'en og ned på høytaleren, ikke motsatt.
Begge de skjermene er hodetelefon.

Da er det ikke mye annet å gjøre enn som vurezo over her. TV på maks.
Hodetelefon-DAC i TV er sjeldent påkostet noe særlig.
Prøv å skaffe en isolert dc til dc converter evt ac-ac hadde ikke forundret meg om noe wack med inverteren i båten, ish samme ved batteri å men litt sjeldnere
Greenthumb's Avatar
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
Ja, diverse enheter har relativt høy forekomst av støy minijack.

Det kommer ofte ned til dårlig jording og slet selv på pcen med lydkort som kostet 1500 spenn i 2012. Det som funket til slutt var å kjøpe en skikkelig DAC. Da ble det helt borte
Vis hele sitatet...
Så en skikkelig DAC vil kunne glatte over støyen fra den foregående? Ingenting i veien å kjøre slike i serie altså?

Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Prøv å skaffe en isolert dc til dc converter evt ac-ac hadde ikke forundret meg om noe wack med inverteren i båten, ish samme ved batteri å men litt sjeldnere
Vis hele sitatet...
Hmmm... skjermene går på vanlig 220 så ser ikke helt hvor DC-DCen kommer inn? inverteren er Victron multiplus, såvidt meg bekjent så finnes det vel ikke noe bedre? Den er dog fra 2010, så kanskje dagens modeller er bedre.

Sitat av Dough Vis innlegg
Begge de skjermene er hodetelefon.

Da er det ikke mye annet å gjøre enn som vurezo over her. TV på maks.
Vis hele sitatet...
Tanken er at jeg får høyere volum, og samme nivå på støyen? Har neimen. ikke tenkt over hva skjerm volumet står på. Iogmed at dem ikke har høytalere så lurer jeg på om dem har volum kontroll i det hele og store...
Sist endret av Greenthumb; 1 uke siden kl. 12:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Greenthumb Vis innlegg

Tanken er at jeg får høyere volum, og samme nivå på støyen? Har neimen. ikke tenkt over hva skjerm volumet står på. Iogmed at dem ikke har høytalere så lurer jeg på om dem har volum kontroll i det hele og store...
Vis hele sitatet...
Ja, hvis støyen er konstant uavhengig av volum fra kilden så vil du få optimalt signal-støy forhold.
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Så en skikkelig DAC vil kunne glatte over støyen fra den foregående? Ingenting i veien å kjøre slike i serie altså?



Hmmm... skjermene går på vanlig 220 så ser ikke helt hvor DC-DCen kommer inn? inverteren er Victron multiplus, såvidt meg bekjent så finnes det vel ikke noe bedre? Den er dog fra 2010, så kanskje dagens modeller er bedre.



Tanken er at jeg får høyere volum, og samme nivå på støyen? Har neimen. ikke tenkt over hva skjerm volumet står på. Iogmed at dem ikke har høytalere så lurer jeg på om dem har volum kontroll i det hele og store...
Vis hele sitatet...
Ja, det vil det. Men av nyskjerrighet. Hvilken DAC bruker du i serie mener du? Får ikke du støy rett fra jack utgang på tv’en? Det er teknisk sett riktig at det sitter en DAC chip på alle lydutganger. Men disse chipene er av ganske lav klasse. En ekstern DAC skal kunne fjerne all støy du opplever. Men selv har jeg aldri testet dette som Dough og gjengen prater om. Og må innrømme at du bør jo prøve dette først. En skikkelig DAC kan gjerne koste deg noen tusenlapper så hvis du får noe som er gratis til å fungere vil det absolutt være en «bedre» løsning. Vil ikke tro du blir kvitt støyen men at den ikke høres. Med en dac ved siden så vil støyet bli filtrert og du får tilbake en ren og dynamisk lyd
Tenkt på en tv jeg, mange går på dc rett inn, men ac til ac isolasjons trafo kan hjelpe evt å en emf supressor kommer ann på men vanskelig å finne ut uten osiliscope.
Greenthumb's Avatar
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
Ja, det vil det. Men av nyskjerrighet. Hvilken DAC bruker du i serie mener du? Får ikke du støy rett fra jack utgang på tv’en? Det er teknisk sett riktig at det sitter en DAC chip på alle lydutganger. Men disse chipene er av ganske lav klasse. En ekstern DAC skal kunne fjerne all støy du opplever. Men selv har jeg aldri testet dette som Dough og gjengen prater om. Og må innrømme at du bør jo prøve dette først. En skikkelig DAC kan gjerne koste deg noen tusenlapper så hvis du får noe som er gratis til å fungere vil det absolutt være en «bedre» løsning. Vil ikke tro du blir kvitt støyen men at den ikke høres. Med en dac ved siden så vil støyet bli filtrert og du får tilbake en ren og dynamisk lyd
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noen DAC. Men hvis jeg skulle investere i en, så vil jo den bli kjørende i serie med den som allerede er i TVen. Dette er altså helt uproblematisk?
Hvilke gratis løsninger tenker du på?

Anyways, skjermen hadde volumjustering inne i menyen!
Sitat av Greenthumb Vis innlegg

Anyways, skjermen hadde volumjustering inne i menyen!
Vis hele sitatet...
Hvordan ble det?
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Jeg har ikke noen DAC. Men hvis jeg skulle investere i en, så vil jo den bli kjørende i serie med den som allerede er i TVen. Dette er altså helt uproblematisk?
Hvilke gratis løsninger tenker du på?

Anyways, skjermen hadde volumjustering inne i menyen!
Vis hele sitatet...

Alle enheter som har en lydutgang har en eller annen form for dac brikke. Dette er helt uproblematisk. De aller fleste high end lydsystemer bruker en ekstern DAC

Digitalt lydsignal inn i DAC
Analogt signal ut ifra dac
KVAKKsalver
Kommer lyden fra en digital kilde, som feks pc eller tv så har du en DAC et eller annet sted.