Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2455
Hei!

Hvordan fungerer det hvis foreldre dør med masse utbetalt gjeld?
"Arver" da barn(a) denne gjelden?
Da kan dere velge om dere vil arve eller ikke. Enten tar dere alt med gjeld og alt, eller så velger dere ingenting.
Det kommer an på hva slags gjeld det er snakk om.

Studielån kan for eksempel ikke arves (da den er personlig). Usikker på hvordan det er med kredittkort, men gjeld med pant i noe kan i alle fall arves. Alternativet er da et pantehaver krever inn panten.
Ingen kan stifte gjeld på dine vegne. Du kan IKKE arve gjeld mot din vilje. Aldri. Du kan imidlertid samtykke i det, skjønt jeg greier vanskelig å konstruere et scenario hvor det er logisk.

Imidlertid, aktiva i boet vil i hovedsak måtte dekke passiva før du kan få din andel av arven. Mao, gjeld har som regel førsteprioritet dersom det er noen verdier som kan realiseres. Kreditorer kan også kikke på gaver gitt før dødsfall og kreve disse omstøtt. - For å sikre seg at noen tar opp stort lån på dødsleiet, kjøper et formuesobjekt, og gir det som gave videre slik at boet etter den avdøde er illikvid når fergemannen har gjort sitt.

Det finnes imidlertid noen unntak mhp gjeld. Feks studielån faller bort dersom den som skylder penger til lånekassa dør.

Sånn i hovedtrekk. Andre får korrigere meg om jeg tar mye feil, det er 4-5 år siden sist jeg leste meg opp på dette temaet og ting kan selvsagt ha skjedd i mellomtiden.

Ellers anbefaler jeg lovdata.no og evt andre ressurser på nett.
Tr4p's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Da kan dere velge om dere vil arve eller ikke. Enten tar dere alt med gjeld og alt, eller så velger dere ingenting.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til noen kilder for dette?

Snakker om lån i banken, ikke studielån.

Se teoretisk sett at en forelder går berserk på en alder av 65, og tar opp masse lån, uten noe peiling på penger. Blir da barn(a) tvunget til å arve disse lånene og gjeldene?
Sitat av Tr4p Vis innlegg
Kan du vise til noen kilder for dette?

Snakker om lån i banken, ikke studielån.

Se teoretisk sett at en forelder går berserk på en alder av 65, og tar opp masse lån, uten noe peiling på penger. Blir da barn(a) tvunget til å arve disse lånene og gjeldene?
Vis hele sitatet...
Nei, det er jo det Mandokir sier. Du kan enten velge å arve alt, altså hus, hytte, båt, bil, osv. pluss gjeld eller du kan velge å ikke arve noe som helst.
Tr4p: Er det tatt opp lån med sikkerhet i noe? (f.eks huset) i så fall må du overta gjelden eller gi opp huset.
Sitat av Tr4p Vis innlegg
Kan du vise til noen kilder for dette?

Snakker om lån i banken, ikke studielån.

Se teoretisk sett at en forelder går berserk på en alder av 65, og tar opp masse lån, uten noe peiling på penger. Blir da barn(a) tvunget til å arve disse lånene og gjeldene?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke kilder på dette, men ingen er tvunget til å arve noe.
I såfall kunne jo hvem som helst tatt opp (som du sier) mange millioner i lån, for så å si at naboen skal arve det, fordi du hater han.
Tr4p's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Tr4p: Er det tatt opp lån med sikkerhet i noe? (f.eks huset) i så fall må du overta gjelden eller gi opp huset.
Vis hele sitatet...
Ja, lånet er tatt opp med sikkerhet i huset. Litt av problemstillingen her er at det ene barnet bor også i huset. Så da har jo ikke denne personen noe sted og bo.

Vanskelig det her
La oss ta et eksempel:

Foreldrene dine har eiendeler verdt 500.000 kr
De har gjeld på 600.000 kr

Du får da valget om å arve ALT eller INGENTING. Sier du nei til å arve, så får du ingen eiendeler og ingen gjeld. Du kan da også velge å arve eiendeler, men da får du også gjelden med på "kjøpet".

Har foreldrene dine gjeldsforsikring på la oss si 500.000 kr så arver du eiendelene + 100.000 kr i gjeld.
Hvis du skal arve, så undersøk alltid om de du arver fra har forsikring, hvor mye gjeld og hvor mye verdi i eiendeler.

Finner man ut at eiendelene stiger over prisen i gjeld, så er det da greit å si ja takk til arv og gjeld, så du kanskje sitter igjen med noen kroner.
Sitat av Tr4p Vis innlegg
Kan du vise til noen kilder for dette?

Snakker om lån i banken, ikke studielån.

Se teoretisk sett at en forelder går berserk på en alder av 65, og tar opp masse lån, uten noe peiling på penger. Blir da barn(a) tvunget til å arve disse lånene og gjeldene?
Vis hele sitatet...
Du KAN jo lese litt i arveloven selv før du spør om detaljer....

§ 74. Ein arving kan avslå arv som er fallen. Avslaget kan gjelde heile arven eller ein del av den.

Er arvingen umyndig, kan avslag berre gis når overformynderiet samtykkjer i det.

Arv som det er gitt avkall på skal gå som om arvingen var død før arven fall. Arving som ikkje har livsarving, kan likevel gi avslag til føremon for ein særskild medarving.




---------------


men generelt, og dette føler jeg vel jeg nå har svart på før, dersom noen du skal arve går bananas og tar opp mer lån enn den greske stat, så legger inn årene og overlater resten av reisen til fergemannen, så er DU IKKE PLIKTIG til å rydde opp i sølet.

Ingen kan stifte gjeld på dine vegne. INGEN.

Om det var slik at man kunne sette andre i en vanskelig posisjon ved å ta opp gigantlån og så bestille tur til de evige jaktmarker ville det bli hysteriske tilstander hvor feks min verste fiende ville få brev fra min advokat om å gjøre opp gjelda etter meg når jeg dør. Og det ville det jo bare bli tull av
Tr4p's Avatar
Trådstarter
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Jeg har ikke kilder på dette, men ingen er tvunget til å arve noe.
I såfall kunne jo hvem som helst tatt opp (som du sier) mange millioner i lån, for så å si at naboen skal arve det, fordi du hater han.
Vis hele sitatet...
Litt usakelig eksempel, er nok forskjell på naboen og barna dine
Sitat av Tr4p Vis innlegg
Litt usakelig eksempel, er nok forskjell på naboen og barna dine
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at du ikke kan ta opp gjeld for så å tvinge den på noen andre, selv om du dør.
Sitat av kampspurv Vis innlegg
Du kan imidlertid samtykke i det, skjønt jeg greier vanskelig å konstruere et scenario hvor det er logisk.
Vis hele sitatet...
Hvis foreldrene dine hadde 12 mill på konto, men bare 3 mill i gjeld ;D
Selv om denne situasjonen er svært sjelden..
Sist endret av RydEN; 6. juni 2012 kl. 10:52.
Sitat av Tr4p Vis innlegg
Litt usakelig eksempel, er nok forskjell på naboen og barna dine
Vis hele sitatet...
nei, egentlig ikke, en arving er en arving. Å arve er ikke en plikt, det er en opsjon. Som jeg har sagt tidligere, ingen kan stifte gjeld i ditt navn. Ergo kan ingen påtvinge deg negativ arv mot din vilje. Ei helelr kan noen påtvinge deg en positiv arv. feks følgende: Din grandtante, som er en forbannet hurpe du hater som pesten dauer. Hun testamenterte 2 mill til deg, penger du ikke vil ha fordi du av prinsipp hater kjærringa og alt hun noensinne stod for.

Så du takker nei, helt enkelt.

og etterpå anbefaler jeg at noen på sandviken mentalsykehus kikker nærmere på deg, for du er splitter gærn!
Anime Freak
Sitat av RydEN Vis innlegg
Hvis foreldrene dine hadde 12 mill på konto, men bare 3 mill i gjeld ;D
Selv om denne situasjonen er svært sjelden..
Vis hele sitatet...
Nja, ikke hvis huset er verdt 12mill (ikke utenkelig i disse dager) og gjelden på huset er 3mil.
Hadde gledelig tatt i mot 3mill gjeld jeg da..
Sitat av RydEN Vis innlegg
Hvis foreldrene dine hadde 12 mill på konto, men bare 3 mill i gjeld ;D
Selv om denne situasjonen er svært sjelden..
Vis hele sitatet...
Da arver du ikke gjeld....

Ja, BOET har passivaposter, men du arver da ikke gjelden. Du arver netto aktivapost.
Det jeg mente, og det trodde nok imbesilen i meg var tydelig for alle, var at man ikke er pålagt å ta imot netto negativ gjeld.

....