Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3534
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Trenger hjelp fra noen eksperter her. Jeg har en plan om å legge til side 1000-2000 spenn i måneden noen år fremover for å spare opp til ett virkelig bra anlegg. Målet er ikke å få mest mulig bass, men å få superb lyd. Ett anlegg som feks. virkelig får fram nyansene og detaljene i god jazz, og som skaper en helt ny lydopplevelse.

Problematisk nok har jeg ikke mer snøring på anlegg enn at det er noe man kan kjøpe på elkjøp, så derfor:

-Merke?
-Hvike elementer må man ha?
-Kabler?
-Alt annet man må tenke på?

Tips og hjelp tas imot med takk.
Vil gi det et tips, sjekk ut avforum.no - Det er folk med peiling Ellers ville jeg tatt kontakt med hifi klubben.
Hvilket oppsett tenker du? Surround, stereo, 2.1 osv?
Sitat av hkr0016 Vis innlegg
Vil gi det et tips, sjekk ut avforum.no - Det er folk med peiling Ellers ville jeg tatt kontakt med hifi klubben.
Vis hele sitatet...
Støttes.
De på AVForum vil ha rimelig mye bedre peil enn den gjennomsnittlige freaker.
Sjekk også ut avshop.no.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Om du skal spare til 50-100.000,- har du god tid til å finne det du vil ha, kommer til å komme massa nytt før du er klar for å kjøpe og..
Men som hkr0016 sier, så er det best å spørre ekspertisen, altså avforum.no
Er selv medlem der, og der vil du få masse god hjelp.


Jeg er generelt fan av å spørre om ting der hvor ekspertisen er størst.
Skal du spare 1000,- i måneden frem til du har 100,000,- så vil det ta deg ca 8,5 år. Innen den tid er det noe helt annet som gjelder enn i dag. Min anbefalning er å vente til du faktisk sitter på midlene.
Har det egentlig vært så stor utvikling innenfor annlegg og høytalere de siste 10-20 årene?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Marr Vis innlegg
Har det egentlig vært så stor utvikling innenfor annlegg og høytalere de siste 10-20 årene?
Vis hele sitatet...
ja, veldig stor!
Det er lenge til den dagen, men jeg ville helt klart kjøpt til HifiKlubben og kjøpt B&W, da får du detaljrik lyd med trykk. Jazz bør jo ha litt trykk i seg, men du må også få frem detaljene. Legg pengene i et godt front par, god stereo forsterker, god DAC og gode kabler. Men selv hvor gode høyttalere du har så er det viktigste lydkilden. CD er garantert bra, men skal du bruke annen musikk så er FLAC det eneste som duger. Å kjøpe et slikt anlegg for å spille av mp3 er noe av det mest idiotiske du kan gjøre.

Hvis ikke er Electrocompaniet og McIntosh høy kvalitet. Men alt spørs hvilken lyd du er etter. Absolutt ingen kan finne ut hvilket lydbilde som passer deg. Dette er noe du må høre selv og finne ut av. Du kan holde på lenge før du finner ut akkurat hvilket lydbilde du vil ha


Sitat av Marr Vis innlegg
Har det egentlig vært så stor utvikling innenfor annlegg og høytalere de siste 10-20 årene?
Vis hele sitatet...
Grunnprinsippene er de samme, men element og konstruksjonene har blitt mye bedre. Samt har forsterkere, DAC og CD-spillere blitt langt bedre.
Sist endret av SemiColon; 26. januar 2012 kl. 19:10.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Det som er bra idag er garantert ikke i nærheten om 5 år.
Vis hele sitatet...

Jeg kjenner folk som har hatt høyttalerne sine i langt flere år enn det du nevner, og de høyttalerne høres ikke noe dårligere ut en dagens.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Jeg kjenner folk som har hatt høyttalerne sine i langt flere år enn det du nevner, og de høyttalerne høres ikke noe dårligere ut en dagens.
Vis hele sitatet...
Og jeg kjenner en som har høytalere i mange år, og disser ikke like bra..
Argumentet ditt holder ikke, sorry!
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Jeg kjenner folk som har hatt høyttalerne sine i langt flere år enn det du nevner, og de høyttalerne høres ikke noe dårligere ut en dagens.
Vis hele sitatet...
Den er litt tynn. Høyttalerne kan spille godt de, men teknologien utvikler seg kontinuerlig! Du kan ikke si at høyttalere fra 1987 er like gode som høyttalerne fra 2012!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Trådstarter
Da blir det en tur på avforum. Må ha en klar formening om hva tingene dreier seg om her. Hvis jeg skal spare opp 100 K over tid må jeg ha ett noe mer definert mål enn "ett eller annet anlegg om fem år".

Takker for tipsene!
Skjønner ikke hvorfor du fokuserer på å bruke en gitt sum. Du burde finne et anlegg du nyter lyden på. Her burde ikke pris spille noen rolle om du sikter så høyt som 100.000 kr.
Om du finner et anlegg til 29.990,- som låter himmelsk, kan du ikke kjøpe det da? Drit i beløpet akkurat nå - finn et anlegg du nyter lyden på; så kan du tenke på prisen
Du har et sykt utvalg hvis du har 100.000 å rutte med. Husk forsikring
Sist endret av Life Goes On; 26. januar 2012 kl. 21:20.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Trådstarter
Tja, det er vel mest fordi jeg har null peil og har en forestilling om at det oppimot den prisen begynner å bli meget lekkert, var på besøk hos en fyr med ett anlegg i denne prisklassen og man kan trygt si at ordet lyd fikk en helt ny dimensjon. Må rett og slett investere litt tid i research skjønner jeg
Lønner seg å lese seg opp. Anbefaler deg også en tur innom HiFi-Klubben, de vil nok mer enn gjerne demonstrere diverse oppsett for deg
Så har det litt betydning hva slags rom du skal ha det i og, da. Regner vel med at om du virkelig har tenkt til å bruke 50.000 eller mer, så får du låne med deg et anlegg hjem for å teste det.
Da ville jeg dokumentert at jeg kunne betale for det, før jeg hadde turt å spørre
Sist endret av Life Goes On; 26. januar 2012 kl. 21:31.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Ok noen raske tips.

1. Kjøpt brukt. Brukt hi-fi utstyr er omtrent halve prisen av nytt. Sitter selv med en relativt grei reciever og ett frontsett som spiller sjukt bra i min leilighet. Nypris rundt 30-40k tenker jeg, og jeg har gitt 10k. Som ett eksempel.

2. Ett anlegg som låter fett hos kompisen din låter ikke nødvendigvis fett hos deg. Kommer VELDIG an å rommet, innstillinger og tweaking.

3. Hi-Fi er ikke en hobby, snarere en livsstil. Du vil alltid være på jakt etter noe fetere og bedre og tune det siste lille ut av anlegget.

4. Hør på MYE før du bestemmer deg. De fleste seriøse forhandlerene og selgerene på avforum lar deg låne utstyret og teste det hjemme før kjøp. Samme høyttalere med to forskjellige recivere kan høres VELDIG forskjellig ut.

Ikke heng deg opp i pris. Gå heller for fet lyd til din sjanger/sjangere. Har du null peil så kryp til korset og snakk med HIFI klubben og kom deg på ett AVForum treff. Jeg var på ett treff og var hekta. Anlegget som den gang blåste meg bakover var ett til ca 20k. Mer enn bra nok til å starte med

-t
Hvis ikke kan du jo bygge selv, blir fort mye billigere og mye morsommere
Styr unna hifi klubben og den gjengen der.. hvordan kan man ta en butikk som selger KABLER til tusenvis av kroner seriøst?! Profesjonelle lydfolk ler så det renner av hifi-nerdene sine gullforgyldte kabler mens de ruller ut sine egne kabler som de har kjøpt for 5 kroner meteren
Hei!

Jeg vil anbefale deg dette oppsettet på det sterkeste!

Fronthøyttalere

Bakhøyttalere

Senterhøyttaler

Reciever

Blu-ray spiller m/ 3d

Kabler til front og senter

Kabler til bakhøyttalere

Dette anlegget er ekstremt nok syntes jeg!
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Den er litt tynn. Høyttalerne kan spille godt de, men teknologien utvikler seg kontinuerlig! Du kan ikke si at høyttalere fra 1987 er like gode som høyttalerne fra 2012!
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hva slags nyvinninger snakker man om innen høyttalerteknologi de siste 25 årene?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Prinsippet er jo det samme, men materialer, og slektronikken har jo utviklet seg masse!
Mener du seriøst att ett anlegg fra 87 er liker bra som ett helt nytt?
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Kabeltips til OP: Kobber. Høyttalerkabler kan du gjerne kjøpe på rull, spades og bananplugger gir bare enda en skjøt som kan gi dårlig kontakt. Tvinn sammen lederene og stapp i forsterkeren, gulle godt!

Signalkabler kan du gjerne spandere litt på, slik at du får en skjermet type. Har analoge signalkabler fra blue jeans cable, der kan du bestille koaksialkabel som er skjermet mot støy.

Digitalkabler kan du kjøpe så billig som du får det, bare signalet kommmer frem.

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Prinsippet er jo det samme, men materialer, og slektronikken har jo utviklet seg masse!
Mener du seriøst att ett anlegg fra 87 er liker bra som ett helt nytt?
Vis hele sitatet...
Jeg har hovedsaklig eldre utstyr, forsterkeren jeg bruker på datarommet er fra 1978, og den vil jeg tro spiller fra det meste av de integrerte 2-kanalerene de har på hifiklubben.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av afen Vis innlegg
Jeg har hovedsaklig eldre utstyr, forsterkeren jeg bruker på datarommet er fra 1978, og den vil jeg tro spiller fra det meste av de integrerte 2-kanalerene de har på hifiklubben.
Vis hele sitatet...
Så om jeg forstår deg riktig så samenligner du ditt gamle highend utstyr med dagens minianlegg?

Så om jeg samenligner en bil fra 78 med en ny bil så er det like bra?
motorprinsippet er jo det samme....
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Så om jeg forstår deg riktig så samenligner du ditt gamle highend utstyr med dagens minianlegg?

Så om jeg samenligner en bil fra 78 med en ny bil så er det like bra?
motorprinsippet er jo det samme....
Vis hele sitatet...
Nei, jeg sammenligner mitt gamle highend med dagens highend.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
jøss! ditt anlegg fra 78 er like bra som dagens topp anlegg?
Kannskje litt bedre og?

Hvorfor bruker da folk så mass penger på nytt anlegg?


Gjelder regelen din for mer en anlegg og?
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av Ignifer Vis innlegg
jøss! ditt anlegg fra 78 er like bra som dagens topp anlegg?
Kannskje litt bedre og?

Hvorfor bruker da folk så mass penger på nytt anlegg?


Gjelder regelen din for mer en anlegg og?
Vis hele sitatet...
Vi kan jo snu på det, hvorfor bruker folk så masse penger på gammelt anlegg? Det er stor aktivitet på brukten, både på hifisentralen og avforum. Det ligger også en god del vintage på finn.no

Kan jo også nevne at LP-salget er på en skikkelig oppsving.
Som sagt, tipsene du får nå er ikke verdt en dritt om 5+ år uansett. Dessuten har slike langtids-drømmer en tendens til å aldri bli utført, sansynligvis vil du prioritere noe annet forran et anlegg til 100,000 om 5 år.
Det eneste du kan begynne å tenke på er selve rommet, når du kommer opp i den prisklassen er rommet nesten like viktig som anlegget og akustikken i et rom går aldri ut på dato.
Sist endret av Cheese; 27. januar 2012 kl. 21:47.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av afen Vis innlegg
Vi kan jo snu på det, hvorfor bruker folk så masse penger på gammelt anlegg? Det er stor aktivitet på brukten, både på hifisentralen og avforum. Det ligger også en god del vintage på finn.no

Kan jo også nevne at LP-salget er på en skikkelig oppsving.
Vis hele sitatet...
Hørt om samlere?
Jeg har selv masse vinyl, spiller det ofte!
mendu, dette blir off topic...
Stor forskjell på verdien av nostalgi og kvaliteten på lyden du hører. Si hva dere vil, men ingen av dere vil klare overbevise meg om at lydkvalitet ikke har forandret seg siden 80-tallet.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Stor forskjell på verdien av nostalgi og kvaliteten på lyden du hører. Si hva dere vil, men ingen av dere vil klare overbevise meg om at lydkvalitet ikke har forandret seg siden 80-tallet.
Vis hele sitatet...
Det sier seg selv!
Sitter mange store leverandører i bransjen som bruker en hel del penger og tid på å utvikle produkter.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det sier seg selv!
Sitter mange store leverandører i bransjen som bruker en hel del penger og tid på å utvikle produkter.
Vis hele sitatet...
Nesten så jeg ikke skjønner at de gidder, siden den gamle teknologien er bedre ............ Herregud, blir for dumt!
De får kose seg med nostalgien
Utrolig at ingen har nevnt akustikk, en ekstremt viktig faktor for god lyd! Du vil ikke være i nærheten av å få fullt utbytte av et supert anlegg hvis rommet ikke klarer å bære lyden på en god måte.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Prinsippet er jo det samme, men materialer, og slektronikken har jo utviklet seg masse!
Mener du seriøst att ett anlegg fra 87 er liker bra som ett helt nytt?
Vis hele sitatet...
Det har kommet noen nye materialer til ja, men lite revolusjonerende som ikke fantes eller ble anvendt i -87. Og elektronikken er et område for seg selv. De suverent største fremskrittene har vært innen avspilling, signalbehandling og tildels forsterkning. Modellerings- og simuleringssoftware har også blitt enormt mye mer tilgjengelig, anvendelig og kraftig. Men selve høyttalerindustrien isolert sett har ikke endret seg stort, vi pusler fremdeles med elektromekaniske høyttalerelementer, de samme kassekonstruksjonsprinsippene og så videre.

Så ja, jeg vil påstå at et sett høyttalere fra -87 uten problemer kan spille like bra som et sett helt nye høyttalere. At det hele tiden lanseres nye produkter er et produkt av konsumentsamfunnet, ikke av en løpende teknologisk utvikling. "The lightbulb conspiracy" anbefales, sannsynligvis en av de mest troverdige og velargumenterte av typen jeg har sett til nå.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Stor forskjell på verdien av nostalgi og kvaliteten på lyden du hører. Si hva dere vil, men ingen av dere vil klare overbevise meg om at lydkvalitet ikke har forandret seg siden 80-tallet.
Vis hele sitatet...
Klart lyden har forandret seg siden 80-tallet!! Men dere som foretrekker lydenkvaliteten fra de gamle platene, dere har et poeng. Lydkvaliteten har endret seg, ja, men det går ofte i en dårlig retning. Tro det eller ei, men nå for tiden bruker faktisk de store studioene tid på å gjøre lydkvaliteten dårligere.

Noen av dere som kjenner til "the loudness war" f. eks? Slik det er i dag, blir mye musikk tilpasset dårlige høyttalere som mobiltelefoner, radioen på nattbordet osv. Dette gjelder ikke alle typer musikk da, heldigvis. Men musikkvaliteten på 80-tallet var i mange tilfeller bedre enn det vi har i dag. Jeg levde ikke på 80-tallet selv, men har en god del gamle plater liggende.

http://kingsofar.com/files//compressiondiagram.jpg
Her ser dere et reelt eksempel på samme låt, som har blitt remastret med tiden. Selv de som ikke interesserer seg så mye innen lyd, skjønner at den øverste er den beste.

Og til trådstarter:
Jeg er enige i de som sier at du bør vente til du nærmer deg den summen du er ute etter å bruke, før du spør om tips

Selv har jeg nylig fått nytt stereoanlegg i hus. Høyttalere til 20k, forsterker til 15k. Samtidig som DAC, phono box, kabler, SONOS system og en ekstra SONOS-høyttaler til kjøkkenet. Totalt 50-60k. Jeg er veldig fornøyd med lydkvaliteten! Selv om det ikke hadde vært så dumt å investere litt i en sub ved siden av.
Bygg deg en forsterker selv, er vel en på forumet her som har bygd en som yter 8watt noe som igrunn er mye! Så kjøper du bare noen høyttalere og en plate spiller og plater for resten.
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Bygg deg en forsterker selv, er vel en på forumet her som har bygd en som yter 8watt noe som igrunn er mye! Så kjøper du bare noen høyttalere og en plate spiller og plater for resten.
Vis hele sitatet...
Nei, 8 watt er nok desverre ikke mye..
Usikker på om du skal ha surround, eller hifi, men kommer uansett med et surroundoppsett

Front: Klipsch rf-83
center: Klipsch rc-64
bak: Klipsch rs-62
bak/side: Klipsch rb-81
Forsterker: Yamaha rx-v3067
Effekt: Emotiva xpa-3

Dette skulle vel havne på en ca 50-60k om jeg ikke tar helt feil, og kommer til å låte helt hinsides på film og musikk.

Om du savner trykk i bunn på film så kan du invistere i en svs pb13-ultra til 17k som kan ta seg av den bassen, og den går langt nedover i registret. har hørt noen på avforum som sa at de har spilt ned til 10hz i deres rom

Lykke til mvh samboy