Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4746
Heihei. Lurer på om jeg kanskje sitter i noe klister her. Var på radio ålesundfestivalen i helga sammen med ei venninne og søskenbarnet hennes. Jeg å venninnen min kom oss lett inn på 18-års grense området, men det gjorde ikke hennes søskenbarn. Etter en lang diskusjon gikk jeg med på å låne henne legen min siden mange sa at de ikke så så nøye på bildet. Etter en liten stund kom hun gråtende bort til meg å sa at vaktene hadde dratt inn leggen min. Siden den er falsk fikk jeg litt panikk.

Jeg gikk da bort til vakten som hadde tatt leggen og forklarte at min "lillesøster" hadde tatt min leg uten lov og prøvd å fått seg inn da den ble inndratt. Fikk da beskjed om at politiet var på vei for å ta seg av en større sak, så jeg skulle få prate med dem senere på kvelden. Politimannen var meget hyggelig og forklarte meg at det var straffbart for meg å låne bort leggen min, og straffbart for min "søster" å bruke den. Han noterte informasjonen som stod på min falske legg og ga den tilbake til meg. Da jeg spurte hva som kom til å skje videre svarte han at han bare noterte saken og at ikke no mer kom til å skje.
Jeg ble ganske beroliget av det, helt fram til jeg kom til å tenke på at leggen er falsk.

Hva er sjansen for at han søker meg opp og finner ut at leggen er falsk? Det virket ikke som om han la merke til noe, og ikke nevnte han noe på den.
Jeg håper jeg er heldig siden det var festival og det virket som om politiet hadde mye å gjøre, men jeg er likvel ganske nervøs.

Bør jeg forvente meg et brev om kort tid og få noe på rullebladet mitt, eller kommer de ikke til å bry seg særlig om det? Beklager for langt og kanskje litt rotete innlegg
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Slapp av, det er det eneste å gjøre. Er dumt å gå rundt å bekymre seg resten av livet om noe aldri skjer.
Og hvis du får brev om flere måneder, da kan du begynne stresse, for det er ikke noe DU kan gjøre med den saken NÅ.
Så bare slapp av og nyt livet inntil videre =)
Jeg er ikke politi, og det er ingen andre her på nFF (Bortsett fra et par stykker??).
Uansett: Jeg tipper at de bare oppdager at informasjonen ikke fins / ikke stemmer, og bare ignorerer det. Legitimasjonen så jo ekte ut, ikke sant?
Tja jeg ser veldig godt at den er falsk, fordi jeg laget den selv. Politimannen derimot merket det ikke Så håper de er like sløve som folk sier og gidder aldri sjekke opp. Roer meg selv ned med å si at jeg ble tatt for at ei anna jente brukte min legg, ikke for at det var mistanke om at den er falsk.
Vel, han bare noterte infoen, og om han ikke finner noe på det han noterte så er vel konklusjonen at han noterte feil?
Nekt som faen på at det var falsk leg
Om jeg får brev er det bare å nekte hele veien da? Vise politiet min ordentlige leg helt til de blir leie og henlegger saken? De har jo ikke kortet mitt som bevis, og tviler på at de gidder og hente inn vaktene osv for å få has på meg? Sååå big deal kan det vel ikke være?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
En stress-situasjon med mye og passe på, en episode som politimannen vet ikke kommer til å bli noen sak og en falsk leg= Ingen politi...

Var det falskt navn også? Er gjerne en fordel hvis en får laget seg en falsk leg. Tør jeg spørre hvilken type leg det var og hvorvidt du faktisk er 18?
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Jeg er ikke politi, og det er ingen andre her på nFF (Bortsett fra et par stykker??).
...
Vis hele sitatet...
Det er ca 12.000 politifolk i dette landet (kilde PD).
Folketallet er 4.873.000 pr 01.04.2010 (kilde SSB).
Det er 50.000 registrerte brukere på nFF.

Do the math....
Men, noterte han ikke informasjonen på et falskt kort da? Hvordan kan han da vite hvem du egentlig er?
Altså, hvis han bare noterte informasjonen kan du jo bare kaste legitimasjonen og stå på ditt? Blir jo ord mot ord uansett.
Var et bankkort, så all informasjon han noterte var riktig utenom fødselsdatoen, så han vet da derfor akkurat hvem jeg er siden han har personnr mitt. Og om jeg hadde fylt 18, hva skulle jeg da hadd fake leg for?
Sist endret av Mongotryne; 15. august 2010 kl. 19:13.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Ble litt forvirret av denne kommentaren.
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Jeg å venninnen min kom oss lett inn på 18-års grense området
Vis hele sitatet...
Man kan ha falsk leg for å komme seg rundt forbud, tidligere straffer, utgi seg for å være noen andre eller rett og slett kjøpe brennvin før man er 21...
En politimann kan vel gjøre en feil han også? Skrive-feil... Lest feil på kortet...
Tviler på at du hører noe som helst om dette.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av capidog Vis innlegg
Det er ca 12.000 politifolk i dette landet (kilde PD).
Folketallet er 4.873.000 pr 01.04.2010 (kilde SSB).
Det er 50.000 registrerte brukere på nFF.

Do the math....
Vis hele sitatet...
Would you please do the math for me? Ferien har gjort sitt for å senke hjerneaktiviteten, lite søvn tok den ned på et nivå akkurat tilstrekkelig til å se tastaturet...
Noe sånt jeg håpet på å få høre hehe Får satse på at alt går bra, og om ikke får jeg bare nekte, han har jo ikke leggen min, så da har han heller ikke noe bevis og ta meg på?
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Var et bankkort, så all informasjon han noterte var riktig utenom fødselsdatoen, så han vet da derfor akkurat hvem jeg er siden han har personnr mitt. Og om jeg hadde fylt 18, hva skulle jeg da hadd fake leg for?
Vis hele sitatet...
Han har vel ikke personnummeret ditt når du har endret på årstallet du er født?

Men mitt råd er å kvitte deg med kortet, slik at om du eventuellt blir kontaktet senere har de ingen bevis på at du brukte falsk legitimasjon.
Hvis han skal være en jævel og faktisk forfølge saken så risikerer du jo å få dokumentforfalskning i trynet. Noe som de regner som relativt alvorlig. Men det kan bare skje hvis de klarer å få deg til å innrømme at du har forfalsket et bankkort og du gir dette til de. Så hvis de mot formodning skulle kontakte deg så nekter du, uansett hva bullshit de kommer med. For det er nettopp det det er, bullshit. Uten din innrømmelse her så kan jeg aldri i livet tenke meg at dette er noe de vil/kan gå videre med. For all del, stå på ditt. Han så feil, vakten som slapp deg inn så feil, alle så feil.

En gylden regel er aldri fortell politiet noe som helst utover det du er lovpliktig til (navn adresse osv), det fører aldri noe godt med seg. (for deg selv)

Tror forøvrig at du ikke vil høre noe mer fra de.
Sist endret av Don Veto; 15. august 2010 kl. 19:28.
Takker for svar. Nå er saken den at han har mitt personnr da han noterte infoen som stod på kortet mitt. Noe som innebærer : navn, personnummer og fødselsdato (-hvorav kun fødselsdatoen er tuklet med). Hadde jeg hadd valget ville jeg bare tatt kortet og gått
Men politimannen var hyggelig, så får håpe han ikke bryr seg noe mer om det. Om ikke får jeg nekte og stå på mitt. Virket som om de hadde nok å ta seg av den kvelden så er ikke like nervøs lengre. Tanken på å faktisk bli tatt er bare veldig kjip.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Ville ikke kvittet meg med kortet! En falsk leg er ganske så uvurderlig til tider, bare man bruker den klokt... Du har ikke penger på kontoen og bruker kortet aktivt?
Kortet er utgått så det har ikke blitt brukt på over et år Skal bruke det minst mulig, og holde det ganske skjult. Men er ganske kjekt å ha når kassedama ikke vil selge deg noe uten leg. Det positive er : Når politimannen ikke så at den var falsk, så vil vel ikke så mange andre se det heller ?
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Takker for svar. Nå er saken den at han har mitt personnr da han noterte infoen som stod på kortet mitt. Noe som innebærer : navn, personnummer og fødselsdato (-hvorav kun fødselsdatoen er tuklet med). Hadde jeg hadd valget ville jeg bare tatt kortet og gått
Men politimannen var hyggelig, så får håpe han ikke bryr seg noe mer om det. Om ikke får jeg nekte og stå på mitt. Virket som om de hadde nok å ta seg av den kvelden så er ikke like nervøs lengre. Tanken på å faktisk bli tatt er bare veldig kjip.
Vis hele sitatet...
Nei du har ikke noe å bekymre deg for

Litt OT men, unge folk er altfor opptatt av og redd for småting på rullebladet. Med mindre du skal bli politi, yrkesmilitær eller FN sjef så ta det med rooo!
Har tenkt meg å reise mye i framtiden/jobbe i utlandet, og /eller jobbe på oljerigg. ting ser bedre ut uten noe på rullebladet
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Would you please do the math for me? Ferien har gjort sitt for å senke hjerneaktiviteten, lite søvn tok den ned på et nivå akkurat tilstrekkelig til å se tastaturet...
Vis hele sitatet...
12 000 / 4 873 000 = 0,0024 = 0,24% jobber som Politi i Norge.
50 000 / 4 873 000 = 0,0102 = 1,02% av Norges befolkning er medlem på nFF.

Da kan vi tenke slik: personen må være medlem på nFF. Hva er da sjansen for at h*n jobber som Politi. 0,24%
50 000 * 0,24% = 120 medlemmer på nFF jobber som politi.

Men, for å finne en random person på gata som jobber som Politi og er medlem på nFF, så er sjansen slik.
1,02% * 0,24% = 0,002448%.

4 873 000 * 0,002448% = 119,29104 er medlem på nFF og jobber som Politi.

Dette er bare teoretisk og stemmer mest sannsynlig ikke.
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Jeg er ikke politi, og det er ingen andre her på nFF (Bortsett fra et par stykker??).
Uansett: Jeg tipper at de bare oppdager at informasjonen ikke fins / ikke stemmer, og bare ignorerer det. Legitimasjonen så jo ekte ut, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Vi drives jo av Kripos, så nso og slashdot er iallefall kriminalbetjenter.
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Antageligvis ikke, men du skal ikke være for trygg, for det du har gjort er ulovlig.
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
han noterte infoen som stod på kortet mitt. Noe som innebærer : navn, personnummer og fødselsdato (-hvorav kun fødselsdatoen er tuklet med).
Vis hele sitatet...
I så fall vil han ta det på sin kappe, for å ha skrevet feil.
FOR: fødselsdato og personnummeret ditt stemmer ikke når han søker det opp i systemet.
Men du bør vurdere å makulere/brenne det falske legget, for dersom de velger å etterforske det som forfalskning, så er det noe dritt dersom de finner det falske legget.
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Sitat av Skytteren Vis innlegg
I så fall vil han ta det på sin kappe, for å ha skrevet feil.
FOR: fødselsdato og personnummeret ditt stemmer ikke når han søker det opp i systemet.
Men du bør vurdere å makulere/brenne det falske legget, for dersom de velger å etterforske det som forfalskning, så er det noe dritt dersom de finner det falske legget.
Vis hele sitatet...
Aha, det er jeg enig i!
At de finner det tror jeg ikke er noe særlig stor risk for, da jeg bor over 4 timer unna, og holder det ganske godt gjemt etter episoden. Men skader ikke og være ekstra forsiktig
Sitat av Skytteren Vis innlegg
I så fall vil han ta det på sin kappe, for å ha skrevet feil.
FOR: fødselsdato og personnummeret ditt stemmer ikke når han søker det opp i systemet.
Men du bør vurdere å makulere/brenne det falske legget, for dersom de velger å etterforske det som forfalskning, så er det noe dritt dersom de finner det falske legget.
Vis hele sitatet...
Du ser altså for deg en rassia etter dette falske legget?
Det skulle tatt seg ut!
eller kanskje bare i tilfelle det skulle blitt dratt inn og levert til politiet i en senere anledning om vedkommende prøver seg på å kjøpe drekke, røyk, snus o.l?
Strafferammen for dokumentforfalskning er vanligvis bøter eller fengsel i inntil 2 år etter straffeloven. Maks 4 år i visse tilfeller.
Det spørs litt hvor gammel TS er. Men ærlig talt, politiet (eller noen andre myndigheter/overordnede) ser veldig skjelden gjennom gode kopier for å si det sånn. Hvertfall min erfaring. Har sett bruk av fake bankkort, førerkort, forsikringsbevis(), resepter, billetter (til masse rart) osv og det er skjelden at de i det hele tatt gidder å ta kortet/beviset ut av beholderen (hvis du har den i ei plastlomme f.eks).