Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  550 129299
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Langt under 500 er vel og overdrive. Polyester 5kg på bildema koster 369,-.
Det holder vel til ca 3 stk 8". Glassfiber til det samme, koster vel ca 400kr.
Da har vi 3 for 800kr! Kanskje ikke verd det for noen, men jeg liker å tilpasse rørene mine selv og slippe å betale så mye for å frakte noe
Vil gjerne lære hvordan man former rør i polyester. Hva trengs?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Den er gammel, men fortsatt gjeldende

http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...lassfiberr%F8r
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Mener å huske en tråd hvor en her på forumet lagde seg en polyester mortar på 6", hvor prisen havnet på 500,-
Hva bruker du som form? Papprør? Eller har jeg missforstått måten det lages på?
Men du sier 369,- for polyesteren... Hva med glassfiberarmeringen?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Skal vi sjå:

Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Glassfiber til det samme, koster vel ca 400kr.
Vis hele sitatet...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Skal vi sjå:
Vis hele sitatet...
Først de stjernene, så dette... Jeg må gå å legge meg!
Formene er de tynne papprørene fra biltema om jeg husker rett? Mener huske de var omtalt for et par måneder siden i en eller annen tråd her.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jepp, jeg bruker papprør på biltlema, enten som form, eller bare forsterker disse så har jeg en mortar
Har også brukt pvc rør som form, fungerer topp!
jeg brukte ett papprør fra bilteme som jeg la noen runder med glassfibermatte rundt, fungerer som fjell til 6".
så sånne rør til 26 kr på en byggbutikk på nett .. søkte på støperør ..
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Istedenfor å starte den gamle tråden igjen spør jeg her. Glassfiberarmering, er det en matte? Jeg søkte på glassfiber på Biltema, men jeg fant ikke noen produkter med blinkende navn hvor det sto: "Her er produktet ditt, din sokk!"
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Lurer på hvor godt det fungerer med bare stramt pressenningtau som forsterkning... Skulle nesten testet. Da hadde man forsterket et rør for 90 kroner. Men disse støperørene virker kurante om man skal lage selv!
jeg har et kjapt spørsmål angående 3" mortar.

jeg har nå klart å skaffe meg en del papprør med presis 3" innvendig diameter. lengden er rett over 40 cm, noe jeg forstod som var passelig til 3".

størsteparten av rørene har veggtykkelse på 7mm, er dette tilstrekkelig til å bruke som mortar? eller bør jeg rulle på en del ekstra lag med gråpapir?

noen av rørene har 15mm veggtykkelse, jeg antar DET er tykt nok?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Regner med at 7mm duger. 15 mm er ypperlig, greit å ha skikkelig saftige rør
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Istedenfor å starte den gamle tråden igjen spør jeg her. Glassfiberarmering, er det en matte? Jeg søkte på glassfiber på Biltema, men jeg fant ikke noen produkter med blinkende navn hvor det sto: "Her er produktet ditt, din sokk!"
Vis hele sitatet...
Ja det er det. se biltema Pluss, men det kan også våre løse "Glassfiber-fiber"
Sist endret av aron; 18. februar 2010 kl. 18:40.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Lurer på hvor godt det fungerer med bare stramt pressenningtau som forsterkning... Skulle nesten testet. Da hadde man forsterket et rør for 90 kroner. Men disse støperørene virker kurante om man skal lage selv!
Vis hele sitatet...
Interessant! Har brukt polypropylentau som forsterkning før med god suksess, men aldri i kombinasjon med polyester! Det må prøves
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg tenkte egentlig bare tau nå for å få det billigst mulig. Men en jeg kjenner forsterket et ganske tynt papprør med ca 1 km med 2 mm hamptau og en 80 meter 2 mm plasttau, stramt rundt røret, så smurt med glassfibersparkel, og en finish med 6 mm blå presenningtau. Det var skepsis i starten rundt rørets overlevelse, men en 1,65 kg tung 6" salutt, sendt opp med 150 gram finkornet or-kull avlivde skepsisen!
Fant noe pp-ht rør på jobb. Er dette noe brukendes eller er det i samme gården som pvc?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg tenkte egentlig bare tau nå for å få det billigst mulig. Men en jeg kjenner forsterket et ganske tynt papprør med ca 1 km med 2 mm hamptau og en 80 meter 2 mm plasttau, stramt rundt røret, så smurt med glassfibersparkel, og en finish med 6 mm blå presenningtau. Det var skepsis i starten rundt rørets overlevelse, men en 1,65 kg tung 6" salutt, sendt opp med 150 gram finkornet or-kull avlivde skepsisen!
Vis hele sitatet...
Imponerende! Klarte meg med kun 6mm polypropylen rundt et pinglene 3" papprør med ganske brukbare ladninger så er helt klart en OK løsning!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Påskeharen avla meg et besøk, la igjen tre egg, og jeg sier meg fornøyd med det

http://www.pyrobin.com/files/p%C3%A5ske.jpg
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Det var da noen pene små egg, sånne vil jeg også ha!
Vet du hva som er inni de forskjellige?
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Nice Snøfokk, jeg vil også ha egg!

Bare husk hvilke du skal sprenge og hvilket du skal spise. (Om du ikke sprenger alle ).
Very Important Pyrotechnician
Skal åpne de en dag, så vi får se
Very Important Pyrotechnician
Ok, da har jeg åpnet eggene.

Første var en 4" papir, klumac grønn til blesser #26 http://www.pyrobin.com/files/p%C3%A5ske210.avi
Ikke spesiellt fornøyd med den. Et eller annet merkelig må ha skjedd under pasting, for break var skikkelig flau. Og for å toppe det så oppdaget jeg ikke at kameraet sto på full tele før etter jeg hadde fyrt av...

Neste var en 6" plast, TT +20% Fe-Ti, rullet på kuler fra crackling balls. http://www.pyrobin.com/files/p%C3%A5ske10.avi Den var jeg fornøyd med! Fikk riktignok bare antenning på kanskje halvparten av cracklingen, og litt lang forsinkelse på tidslunten, men det lar seg nok fikse til en annen gang.

Det tredje egget har jeg spist opp
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Ok, da har jeg åpnet eggene.

Første var en 4" papir, klumac grønn til blesser #26 http://www.pyrobin.com/files/p%C3%A5ske210.avi
Ikke spesiellt fornøyd med den. Et eller annet merkelig må ha skjedd under pasting, for break var skikkelig flau. Og for å toppe det så oppdaget jeg ikke at kameraet sto på full tele før etter jeg hadde fyrt av...

Neste var en 6" plast, TT +20% Fe-Ti, rullet på kuler fra crackling balls. http://www.pyrobin.com/files/p%C3%A5ske10.avi Den var jeg fornøyd med! Fikk riktignok bare antenning på kanskje halvparten av cracklingen, og litt lang forsinkelse på tidslunten, men det lar seg nok fikse til en annen gang.

Det tredje egget har jeg spist opp
Vis hele sitatet...
Fantastisk grønnfarge, og utrolig fin 6"! Grattis! KP!
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Ok, da har jeg åpnet eggene.

Første var en 4" papir, klumac grønn til blesser #26 http://www.pyrobin.com/files/p%C3%A5ske210.avi
Ikke spesiellt fornøyd med den. Et eller annet merkelig må ha skjedd under pasting, for break var skikkelig flau. Og for å toppe det så oppdaget jeg ikke at kameraet sto på full tele før etter jeg hadde fyrt av...

Neste var en 6" plast, TT +20% Fe-Ti, rullet på kuler fra crackling balls. http://www.pyrobin.com/files/p%C3%A5ske10.avi Den var jeg fornøyd med! Fikk riktignok bare antenning på kanskje halvparten av cracklingen, og litt lang forsinkelse på tidslunten, men det lar seg nok fikse til en annen gang.

Det tredje egget har jeg spist opp
Vis hele sitatet...
Synd med 4" shellet, men nydelige stjerner

Absolutt ikke noe å si på 6" shellet, helt perfekt, samme med stjernene!


Hva pastet du de med?
Stjernestørelse på 6"?

Er riktig stolt i kveld, så kp til deg
god med noe skikkelig pyro igjend.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
4" Grønn: Jeg kondolerer...
6" TT streamer: EN fryd for øyet! Ekte himmelpynt!
Sist endret av Up; 5. april 2010 kl. 11:24.
Very Important Pyrotechnician
Tusen takk for tilbakemeldinger!

Bowman, på 4" la jeg på 5 (10 effektive) lag med 60g kraft, tapetkilster-lim. Dette funket helt perfekt på nyttårsaften, men ikke nå... Fant faktisk den ene papphalvdelen på bakken dagen etter, og den så helt uberørt ut å kunne greit vært brukt om igjen.
På 6" hadde jeg stjerner rundt 15 mm, ingen prime. 3 (6) lag med 60g kraft.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
I dag sprengte jeg min pp mortar for å se om den holdt, men den tålte ikke 35g med whistle og noen stjerner :P og jeg fant ut at pp gir fra seg små biter som flyr som prosjektiler. bilder av morteren før og etter kommer ... noen andre som har erfaringer med PP(polypropylen)? da må jeg begynne å lete etter 2" 3" og 4" i papp. noen forslag?
Ai ai... Jeg får vel begrave de i sand...
her er bilder....


mortaren før

var for mørkt så fant ikke alle delene, men her er den ene.


Edit: morteren var 46cm lang og 2" ID
Jeg har hatt en 35mm svak whistle salutt flowerpot og røret var like fint. Jeg tror at det kommer veldig ann på hva som går av. Jeg tror ikke at noen mortere hadde overlevd en kraftig whistle bombe i røret uansett, kanskje utenom stål, men kan jo bare begrave rørene i sand...
Sist endret av Pyrotecnican; 12. november 2010 kl. 20:41.
Very Important Pyrotechnician
Den der var litt småstygg! Ser tydelig at det har vært (skarpe) splinter på tur her. Jeg stryker i allefall PP fra min liste en gang for alle. Takk for bilde!
åja... kansje det er håp for pp likevell. eller skal jeg bestille morterene til pyrosupplies.moonfruit, synes 12" er litt kort for en 2" mortar.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Neida, det er mer enn nok.
5x ID er vel en tommelfingerregel (om jeg husker rett)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jo husker du sa en gang i tiden at 5x ID over pluggen er bra lengde
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bestillte noen 3" shells fra Pyrocreations og de ble levert med noe som ligner på ringer og noen andre sirkelformede plast greier med hull i. Har en ide om hvor ringene skal sitte og hva de brukes til, men de sirkelformede plastgreiene er jeg ikke sikker på. Er ny innen dette så spørsmålet kan virke litt tåpelig, men håper på svar!
Takk
ringene skal festes øverst på den ene halvdelen ved hjelp av xylen (søk ) Disse ringene er for å heise shellet ned i morteren.

De andre plastbitene er der for å sikre tidslunta. De skal festes med xylen over luntehullet på ene halvdelen, deretter skal den fylles med smeltelim etter at tidslunta er satt inn, dette er for å sikre lunta.

http://bildr.no/thumb/556474.jpeg

Se på 4" på bildet, slik skal bitene festes. (husk å bruk xylen )
Takk! Det var til stor hjelp!
Sitat av Eska Vis innlegg
I dag sprengte jeg min pp mortar for å se om den holdt, men den tålte ikke 35g med whistle og noen stjerner :P og jeg fant ut at pp gir fra seg små biter som flyr som prosjektiler. bilder av morteren før og etter kommer ... noen andre som har erfaringer med PP(polypropylen)? da må jeg begynne å lete etter 2" 3" og 4" i papp. noen forslag?
Vis hele sitatet...
HDPE
High-density polyethylene

Fåes hos rørleggeren i byer din, koster så og si nada.
Jeg har 5stk. 2" mortere på 40cm klare for plugging nå, også
må jeg bygge ferdig resten av ramma.

Gammelt innlegg, vet det..
Sist endret av Cal.12; 1. mars 2011 kl. 22:02.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som har tips til en billig form for shells, evt et sted jeg feks kan få kjøpt "tomme dassruller"?
Økonomien er vanvittig dårlig for tiden, har ikke råd til å betale frakta fra utlandet.

Fikk testa mine første 2" shells igår, den første eksploderte ved oppstart og den andre funka greit, bortsett fra 5-6 sekunder for lang lunte! Trodde de skulle fly en del høyere enn 10m..
Bruker 2" mortar (ca 40cm, skal kappe den ned litt), og 20g granulert(0,5-1mm) til lift (shellet veide 90g). Shellet sitter akkurat trangt nok til at det ikke faller ned i mortaren uten et lite dytt.
papprør kan du få fra butikker som selger gardiner, duker og stoff fra rull..

3 sekunder er mer enn nok for 2 shells.. Ikke kapp morteren din! da vil shellet kun gå lavere.. Viss den ikke gikk høyere enn 10 meter med 20 gram lift tror jeg du bør vurdere å lage nytt krutt! det er skikkelig dårlig! ca. 9 gram bør være nok for et 90grams shell..
Sikker på dette? Leste et sted at røret bør være 5*ID i lengde. Ang. kruttet var det muligens ikke 100% tørt, da det poffet godt idag. Kan ikke huske at det svei så godt på tommelen igår Kokte det for 2 dager siden ser du.
Men ang trykk i mortaren, bør det være potte tett? Har sett videoer hvor folk heiser shellet pent nedi, men ser for meg at det skal være rimelig tett. Skal forhåpentligvis prøve meg frem litt med det ikveld.


Takk for tips!

edit: BTW! Jeg bruker lift-kruttet i mortaren og ikke i shellet.
Sist endret av enanthate; 25. mars 2011 kl. 21:54.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
5xID er bra, men lenger er bedre. Om du ikke kan bruke avkappet fra røret til noe og ikke har noe problem med å oppbevare et litt lenger rør, anbefaler jeg at du beholder lengden.

Ser du kokte kruttet. Hva slags kjemikalier brukte du som grunnlag? Var kullet møllet til airfloat? Var svovelen finkornet? Har du granulert? Jeg har såvidt forsøkt kokemetoden, men har ikke fått noe i nærheten av hastigheten jeg har fått til med kulemøllet krutt.

Røret ditt skal være tettest mulig i bunnen. Om det ikke er helt tett spiller det neppe stor rolle, men særlig dersom kruttet ditt ikke er 100% optimalt er det greit å slippe ut minst mulig trykk i bunnen. Har skutt shells fra rør uten endeplugg et par ganger, og det har forsåvidt gått greit. Røret har da vært satt godt ned mot bakken. Dette dog med godt, raskt krutt.

Å helle krutt rett i morteren går fint, har gjort det ved et par anledninger på 2" selv. Vær dog meget forsiktig om du skal lade om. Om det er et par ulmende papirbiter fra røret ditt igjen i bunnen når du lader om er det fort gjort å forårsake en liten katastrofe..
Da beholder jeg den

Kokte med oppskriften til swoop. Brukte kaffekvern til det meste. Granulerte med en vanlig sil.
Gjorde en testvideo for deg, så kan du bedømme det selv. Brukte rundt 1g tenker jeg. http://www.youtube.com/watch?v=OiliTSdNS1Y

Røret er sveiset i bunnen, og er av stål. Ja, jeg veit. Skal nevnes at avfyringene mine er latterlig sikre.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Stål er greit så lenge sikkerheten er ivaretatt. Om du har mulighet er det kjempelurt å grave ned mesteparten av røret/sette det i en stor bøtte med sand. Da har du litt å gå på dersom det skulle slumpe til å gå galt en dag. Kruttet ditt ser i grunn raskt nok ut, synes jeg. Selv om det selvfølgelig er vanskelig å dømme fra en video. Under et shell med litt tyngde kan jeg ikke skjønne annet enn at dette burde fungere fint.
Fyra et shell på 70g igår, med 23g lift. Shellet var tettpakket i sylinderen, måtte banke det ned med hockeykølle. Fikk et godt smell i selve liften, men shellet gikk toppen 15m opp.
Kruttet er granulert, men godt mulig det blir litt most i prosessen. Er det viktig å ha grovt krutt?
Skal shellet presses ned, eller bare gli pent nedi? Og hvilken høyde burde jeg forventet å få med en god dose lift? Noen som har noen svar rundt dette?
Ville ikke tent på ett shell som ikke hadde glidd ganske fritt ned, er vel kanskje derfor att det ikke gikk høyere pga att det hang igjen.
Men har brukt pulver som lift uten problemer selv om jeg vanligvis bruker fint granulert krutt.
Sist endret av PyroMann; 27. mars 2011 kl. 16:57.
Da var et 2" flying fish shell skutt opp med suksess! Film kommer

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=O4e96...el_video_title

Hva syns dere?
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Da var et 2" flying fish shell skutt opp med suksess! Film kommer

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=O4e96...el_video_title

Hva syns dere?
Vis hele sitatet...
Veldig bra:-)
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Veldig dårlig kamerafokus, men shellet så fint ut likevel