Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2251
Jeg lurer på om politiet har midler for å spore opp folk bak youtube-kontoer hvis de ser det foregår noe kriminelt på videoen. For en tid tilbake husker jeg noen som råkjørte rundt i Stockholm og la det ut, og det virket som om politiet ikke kunne gjøre noe. Er det evt. noe man må gjøre for å gradere seg mot dette om man skal legge ut videoer av stønts som er litt på kanten av loven?

For ordens skyld: dette er et researchspørsmål i forbindelse med et filmmanus, jeg har ikke tenkt å drepe noen og legge det ut på youtube
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Kort svar; ja.

Langt svar: Ja, men det blir jævlig vanskelig om du foretar deg riktige forberedelser.
Steg 1 må vel bli å passe på at ingenting i videoen buster deg.
Så bør du ha en fake e-mail du binder til en fake youtube-konto. Bruk proxyer for alt av opplastning o.l med kontoen.
Det sier seg selv at dette må gjøres på et nett annet enn ditt eget, gjerne med en PC du kvitter deg med like etterpå. Du må heller ikke logge inn på kontoen fra hjemmenettet ditt eller lignende.
Da kan det nok hende de ikke gidder å ta seg bryet, eventuelt tar de det som en utfordring.
Men om de absolutt vil, så ja.
Sist endret av FatMan; 24. august 2013 kl. 10:45.
Jeg lastet opp "Ølløv" sine videobloggklipp på YouTube for rundt 2 år siden (når det var gøy ). Ulovlig eller ikke - det endte med at YouTube tok ned vidoene etter 518k views, så jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for så lenge du er litt småforsiktig.
Trådstarter
5 0
Takk for godt svar! Dette hjelper mye.
Dessverre passer dette ikke så godt inn i hva jeg har skrevet :-/ Vil en slik oppsporing ta mye ressurser hos politiet? Kan det være snakk om prioriteringer, hvis det ikke er et alt for alvorlig lovbrudd?
Så et oppfølgingsspørsmål: Om noen sender meg en anonym mail og jeg, utenfor lovens grenser, vil få tak i denne personen, vil det la seg gjøre? Hva om jeg er ansatt i et advokatfirma og kan tenkes å misbruke min stilling til hente ut informasjon av servertilbyderne?
Dersom du ikke tar noen forhåndsregler, men laster opp fra din vanlige datamaskin hjemme, så tar det politiet 4 brev å få utlevert navn og adresse på deg.

De må først få en rettskjennelse på at de skal etterforske saken, så må de sende et brev til Google der de krever informasjon utgitt fra kontoen som eier videoen, så må de sende et brev til din internettleverandør der de krever informasjonen om deg utlevert. Ferdig, dønn deal.

Dette har de gjort flere ganger tidligere, men det vil selvfølgelig være en vurderingssak hver gang om det er ressurser til å bruke tid på videoen din.
  • dersom du går på et wlan som ikke tilhører deg
  • fyrer opp en ny instans av en anonym nettleser med javascript deaktivert (TOR, Jondo, etc)
  • registrerer deg på en anonym vpn-tjeneste og kobler til denne
  • registrerer en ny google-bruker
  • laster opp en video som ikke kan knyttes til deg (ansikt, regnr, vitner).
Så nei, da tror jeg ikke de skal klare å finne deg.

Sitat av Lostsomali Vis innlegg
Så et oppfølgingsspørsmål: Om noen sender meg en anonym mail og jeg, utenfor lovens grenser, vil få tak i denne personen, vil det la seg gjøre? Hva om jeg er ansatt i et advokatfirma og kan tenkes å misbruke min stilling til hente ut informasjon av servertilbyderne?
Vis hele sitatet...
Det spørs hvor anonym den er, dersom den virkelig er anonym så kan du naturlig nok ikke s pore den.
Sist endret av norboost; 24. august 2013 kl. 11:22.
Det kan dem.

Han karen her, la ut en film hvor han kjørte fra Skien til Siljan på 11 minutter.

http://www.youtube.com/watch?v=7lvhxNW_QGg

Tok ikke lange tiden før han ble tatt.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...l-3868015.html

Nå viste han riktignok ansiktet sitt, men uansett.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Jeg lastet opp "Ølløv" sine videobloggklipp.
Vis hele sitatet...

haha!! har du dette klippet enda? har ikke sett det på år og dag