Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 823
Jeg har 2 separete hardisk i samme PC. Jeg innstallerte først win98 på harddisk C, senere innstallerte jeg Windows XP på harddisk D. Bootingen går greit med mindre jeg ikke fysisk fjerner harddisk C fra PC'en. Hver gang jeg fjerner harddisk C ( fysisk ) får jeg ikke opp maskinen selv om jeg stiller bios til å boot opp fra D. Hvordan fikser jeg dette?
Problemet är att oavsett om du vill boota från d: eller c: så ligger det info i MBR som ligger på C:

Tror det du kan använda ett prog som heter Do it yourself data recovery, finns på http://www.diydatarecovery.nl/ samt att du måste aktivera partitionen i typ fdisk eller något sånt..

Hoppas att det hjälper...

/Zappa
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sett den andre disken diu vil boote opp med som primary master, da skal den vel boote opp med den.
jepp, boot fra win98-cd eller noe mens du har kun den andre disken i og skriv fdisk /mbr, det den gjør da er at den peker mbr mot logisk partisjon. da skal det funke. eller har jeg misforstått hva du ville?
Opprinnelig postet av in2k
Jeg har 2 separete hardisk i samme PC. Jeg innstallerte først win98 på harddisk C, senere innstallerte jeg Windows XP på harddisk D. Bootingen går greit med mindre jeg ikke fysisk fjerner harddisk C fra PC'en. Hver gang jeg fjerner harddisk C ( fysisk ) får jeg ikke opp maskinen selv om jeg stiller bios til å boot opp fra D. Hvordan fikser jeg dette?
Vis hele sitatet...
Du har sletta BOOT.ini. Uten den kommer du ikke langt. Den ligger på C: uansett... Vet ikke om du må instalere XP på nytt for å få den på plass igjen, men det vet sikkert noen andre her....
det du gjør:

mens du har begge diskene i booter du til command prompt (evt med en bewtdisk) og skriver;
sys c: d:
kopier autoexec.bat og config.sys til d:
gå til d: og skriv fdisk /mbr

sett jumperne på begge diskene til cable select, og sett begge diskene på samme IDE kabel, slik at d: blir c: når du røsker ut c: disken. Husker ikke hvilken disk som skal stå hvor men

dette kan funke ;D (tar ikke.no ansvar)
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Opprinnelig postet av RoadKill


Du har sletta BOOT.ini. Uten den kommer du ikke langt. Den ligger på C: uansett... Vet ikke om du må instalere XP på nytt for å få den på plass igjen, men det vet sikkert noen andre her....
Vis hele sitatet...
øhh, han har vel ikke sagt noe om at han har sletta boot.ini. Han sa jo selv at bootinga av OS'ene gikk greit. Dessuten hvis du sletter boot.ini vil faktisk ikke dette ha noe innvirkning på bootingen. Da vil du få de oppføringer i boot.ini som valg. For å lage nye valg kan du enkelt å greit åpne en tekst editor å lage ei ny boot.ini fil.