Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1482
Hei, går nå sist året på videregående. I det siste har jeg kraftig vurdert Nautikk på NTNU. Men jeg lurer på om det er en tryg bransje å sikte seg mot, eller burde jeg heller holde meg unna? Siden jeg har lest en del forskjelligt på internett om dette. Som jeg forstår, nå for tiden så er næring ikke på topp. Men hvordan ser det ut f.eks de neste 5 årene? Er veldig usikker siden hvis maritime næring er ustabill og det ser ikke ut til å bli bedre. Så vet jeg ikke om det er så lurt å satse på det for min del. Hva tror dere? Trenger litt mer informasjon, gjerne fra noen som jobber innenfor maritime eller har noe kjenskap.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har jobbet på sjøen for noe år tilbake når tidene begynte å dale nedover. Det er flere og flere som prøver å flagge ut.
Har en kompis som jobber på Color Line som prøver å flagge ut. Det som skjer da er at alle som kan byttes ut byttes ut forteste mulig. Det vil si servitører, renholdere, kokker, securitas etc. De med høyere rang som kaptein, elektrikere, styrmenn etc. blir værende(i første omgang). Spørsmålet blir jo hvor mange arbeidssøkende kapteiner det finnes i Norge kontra skip som søker kaptein.

I min klasse på nesten 20 stk. var det meget få som fikk tilbud om å fortsette etter endt læretid.
Trådstarter
95 2
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har jobbet på sjøen for noe år tilbake når tidene begynte å dale nedover. Det er flere og flere som prøver å flagge ut.
Har en kompis som jobber på Color Line som prøver å flagge ut. Det som skjer da er at alle som kan byttes ut byttes ut forteste mulig. Det vil si servitører, renholdere, kokker, securitas etc. De med høyere rang som kaptein, elektrikere, styrmenn etc. blir værende(i første omgang). Spørsmålet blir jo hvor mange arbeidssøkende kapteiner det finnes i Norge kontra skip som søker kaptein.

I min klasse på nesten 20 stk. var det meget få som fikk tilbud om å fortsette etter endt læretid.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg selv sikter mot dekksoffiser stilling, men må jo selvsagt gjennom kadett tiden. Kan dermed tenke det med å få kadett plass kan være krevende.
Men er det noen spesielle bransjer som går ekstra dårlig med eller går det dårlig med de fleste. Hva med f.eks større fiskebåter, brønnbåter, containership eller andre typer frakship?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Som nyutdannet styrmann ser markedet vanskelig ut. Næringen regner med en oppgang nå mot sommeren, men vinterhalvåret 2018/19 er nok ikke mye å skryte av med tanke på offshore segmentet. Det er jo noen år til du skal ut som kadett, men om du ønsker deg en fast jobb med trygge rammer og gode forbund ville jeg ikke anbefalt noe yrke innen sjøfart. Veldig mange på norsk sokkel går nå på midlertidige kontrakter og usikre fremtidsutsikter, da spesielt med tanke på sosial dumping.

Idag er det blitt enklere å få seg lærling og kadett plass enn det var før. Det har litt med de negative trendene i markedet men også fordi tariff avtalene for kadetter er endret. De verste kadettkontraktene innebærer null hyre og man må selv betale reise til og fra skipet. Lærlingene går forsåvidt klar på grunn av lærlingordningen, men videre utsikter til arbeid som matros/motormann kan bli vanskelig i tiden fremover. Det finnes jo jobber på fiskebåter og brønnbåter, men der er konkurransen skyhøy per dags dato. Om du ikke har erfaring fra fiske eller oppdrett, som for eksempel lærling blir det problematisk og komme seg inn i et rederi som fast ansatt.

På grunn av ny teknologi regner jeg med en del jobber forsvinner i årene fremover. Det som eventuelt vil stoppe ei ferje fra å gå "autonomt" om 20 år er nok heller regelverket enn teknologi, så mange av de trygge jobbene innenfor 12 mila kan og forsvinne. Om du ønsker deg litt opplevelser, samt og prøve ut sjømannslivet er det jo bare å kjøre på, men sikker jobb og dermed sikker økonomi kan man ikke regne med idag. Vil absolutt anbefale en lærlingplass i forsvaret, men i og med at du ikke spesifiserer type videregående går jeg utifra at du går studiespesialisering. Det som er viktig og merke seg er jo at du da må gjennomføre 2 år kadett tid (litt mindre med det nye regelverket), noe som kan bli kostbart om du ikke får betalt de to årene du tjener opp fartstid. Igjen er jo forsvaret en mulighet, hvor du heller søker krigskolen og får betalt utdannelse med sikker jobb etterpå.

For å regne litt tall så gikk jeg på ordinær kadettkontrakt noe som tilsvarer 18 800,- NOK brutto den måneden man er ute, men da har man ingenting hjemme. Lønningen har på grunn av markedet ikke vært korrigert på 3 år, dvs alle hyrene i hele offshore flåten har ikke engang blitt justert for inflasjon, dette for å berge jobbene som er igjen etter krisa. Jeg har og noen kompiser som har vært kadetter på tankbåter der de tjente 10 000,- mnd brutto når de var ute og ingenting hjemme. Det positive er jo gode hyrer etter fullført kadett tid om man får seg jobb.