Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 11449
Jeg brukte alkoholen som argument når vi snakket angående legalisering av cannabis, men da svarte hun bare med "det er en grunn til at alkoholen er til salg, og ikke cannabisen". jeg svarte bare med "ja, men hvem er det som har bestemt det da"? blablabla, etter litt så sa hun det at det var på grunn av virkemidlene i cannabisen står i lengre i systemet vårt enn det alkoholen er, for der er vi clean etter maks 24 timer elns, mens med cannabisen så er de i systemet vårt i minst 5 uker "uansett om du bruker det hele tiden, eller bare bruker det 1 gang i mnd".
Har uansett gitt opp diskusjonen, og om jeg begynner på cannabis, eller ander rusmidler, så kommer jeg til å holde det skult så lenge som jeg klarer. Med unntak av en onkel, som bruker cannabis
Sitat av Taurean Vis innlegg
Smetown: Er du enig i at cannabis ikke burde bli legalisert fordi det vil skape mer problemer enn vi har med alkoholen allerede? Og hvis vi skal legalisere cannabis, hvorfor ikke legalisere all slags rusmidler (skaper samme problem)?
Vis hele sitatet...
For å være ærlig så klarer jeg ikke å gjøre opp en ordentlig mening om det store spørsmålet og viktige spørsmålet:

Legalisering eller ikke legalisering?

Jeg tror legalisering vil åpne dørene får et større segment potensielle nye missbrukere som kan brenne seg på de negative virkningene cannabis kan gi. Selv røyker jeg og har det greit med den bruken jeg har. Jeg blir vel ikke en hykler når jeg sier at hver enkelt som plutselig pådrar seg angst eller en psykisk sykdom ville være ugunstig for staten og spesielt trist for den personen dette gjelder? Psykisk helse er aldri noe man burde for gitt IMO. Men satan så mye problemer og negative sider kriminalisering har. Hadde noen hatt en fasit hva som veier tyngst her hadde saken vært enklere.

Selv sammenlikner jeg ikke f.eks heroinkulturen og generelt kulturen for andre fy-rusmidler i Norge med Portugal så jeg har ikke noe svar her heller Siden det er sammenlikningen mange bruker.

Men jeg kan svare på at jeg syntes legaliseringsdebatten her på freak, på nettaviser og facebook har utviklet seg i en tåpelig retning. Cannabis har aldri drept noen-gjengen vs hasjsprøyte-gjengen.
Sitat av Smetown Vis innlegg
For å være ærlig så klarer jeg ikke å gjøre opp en ordentlig mening om det store spørsmålet og viktige spørsmålet:

Legalisering eller ikke legalisering?

Jeg tror legalisering vil åpne dørene får et større segment potensielle nye missbrukere som kan brenne seg på de negative virkningene cannabis kan gi. Selv røyker jeg og har det greit med den bruken jeg har. Jeg blir vel ikke en hykler når jeg sier at hver enkelt som plutselig pådrar seg angst eller en psykisk sykdom ville være ugunstig for staten og spesielt trist for den personen dette gjelder? Psykisk helse er aldri noe man burde for gitt IMO. Men satan så mye problemer og negative sider kriminalisering har. Hadde noen hatt en fasit hva som veier tyngst her hadde saken vært enklere.

Selv sammenlikner jeg ikke f.eks heroinkulturen og generelt kulturen for andre fy-rusmidler i Norge med Portugal så jeg har ikke noe svar her heller Siden det er sammenlikningen mange bruker.

Men jeg kan svare på at jeg syntes legaliseringsdebatten her på freak, på nettaviser og facebook har utviklet seg i en tåpelig retning. Cannabis har aldri drept noen-gjengen vs hasjsprøyte-gjengen.
Vis hele sitatet...
Helt fair å ikke ta et standpunkt. Mange burde gjøre det samme litt oftere, hvertfall vente med det. Men akkurat når det kommer til cannabis er dataene for å ta et informert valg for lengst inne.

1. Det er ingenting som tyder på at regulering vil føre til økt bruk (det kan gå opp, ned eller bli på stedet hvil).
2. Der det er de-facto lov å røyke en rev (i.e. Nederland) har de ekstremt lite problemer med misbruk.
3. Regulering vil føre til betraktelig mindre pengestrømmer til organiserte kriminelle og krig.
4. Regulering kan føre til bedre informasjon og kontroll slik at folk er gamle nok og tar et informert valg før de begynner å røyke, samt bedre statistikk og forskning på rus.
5. Ingen har rett til å bestemme over hva du vil putte i din egen kropp.

Punkt 3 overskygger de andre punktene. Det mest interessante i 'regulerings vs forbud'-debatten er at "alle" fokuserer på skader ved stoffbruk - dette er et marginalt tema ift. å hindre pengestrømmer til organiserte kriminelle nettverk. Dette skader alle på så ufattelig mange måter og er et større overgrep enn begrensning av frihet til å bestemme hva man vil putte i sin egen kropp eller at man har muligheter til å begrense skadeomfanget.

On topic: OP gratulerer med at du sier det til foreldrene dine. Det er mye bedre å være åpen med hvem du er og hva du gjør. Ikke mange som tør å gjøre det, de lever heller i en verden av frykt og hemmeligheter. Selv ble jeg avslørt, men det viste seg å ikke ha noe å si når de kom over 'støyten'.

Jeg vil forresten gjerne også høre litt mer om ditt forhold til foreldrene dine og hva som har utløst alt dette. Har i de senere år begynt å helle mer mot 'For us the Living'-skolen (en Robert Heinlein bok) om noen vet hva jeg snakker om.
Sist endret av Fasett; 8. januar 2013 kl. 19:20.
Sitat av Fasett Vis innlegg

1. Det er ingenting som tyder på at regulering vil føre til økt bruk (det kan gå opp, ned eller bli på stedet hvil).
2. Der det er de-facto lov å røyke en rev (i.e. Nederland) har de ekstremt lite problemer med misbruk.
5. Ingen har rett til å bestemme over hva du vil putte i din egen kropp.
Vis hele sitatet...
Gir du meg gode kilder på 1 og 2 så har du gjort en god jobb med å vippe vektskåla mi mot legalisering.

Nummer fem derimot er tåpelig. Hvorfor i all verden bestemmer staten at vi skal bruke bilbelte for eksempel? Hører lite klaging om dette temaet.

Spesielt med tanke på at staten betaler mye av regningen hvis det går skeis.
Sist endret av Mofse; 8. januar 2013 kl. 19:32.
Sitat av Smetown Vis innlegg
Gir du meg gode kilder på 1 og 2 så har du gjort en god jobb med å vippe vektskåla mi mot legalisering.

Nummer fem derimot er tåpelig. Hvorfor i all verden bestemmer staten at vi skal bruke bilbelte for eksempel? Hører lite klaging om dette temaet.

Spesielt med tanke på at staten betaler mye av regningen hvis det går skeis.
Vis hele sitatet...
Som sagt er punkt 3 ufattelig mye viktigere enn alle de andre punktene med tanke på alle de milliardene som blir pumpet direkte inn i menneskelig lidelse.


...men siden du spør så pent skal jeg svare så godt jeg rekker likevel

Punkt 1
Etter dekriminalisering i Portugal i 2001 ser det ut som livtids cannabisbruk har økt litt. Men dette må ses i sammenheng med Spania og Italia. Ser man på årlig bruk kan man lure på hvorfor portugisere ikke røyker mer.

I Nederland er regelmessig bruk (en gang i året) på et lavt nivå, andel som har prøvd cannabis minsten gang i livet er en del høyere (fortsatt ikke veldig høyt), men det viser bare at selv om folk prøver det så begynner de ikke å røyke.

Dette er Storbrittanias erfaringer:
Gordon Brown's plans to tighten the law on cannabis by increasing the penalties for possession suffered a fresh blow yesterday as the latest official figures showed the decision to downgrade the drug had been followed by a significant fall in its use.
Vis hele sitatet...
Punkt 2

Dette punktet baserer jeg på egne observasjoner, hva nederlendere har fortlt meg personlig, hva andre har fortalt meg om hvordan nederlendere er og hva den nederlandske cannabisdebatten går ut på. Desverre klarer jeg ikke å finne noen bedre kilder akkurat nå, men hvis jeg kommer over det skal jeg ettersende.

I Nederland er ikke cannabis en 'forbidden fruit' så folk er ikke like interessert i cannabis. Folk er mer obs på hvordan man kan bruke cannabis negativt (overforbruk + sofa etc) og prøver derfor å unngå det. Nederlendere ser akkurat like mye ned på skikkelige 'stoners' som det gjøres andre steder, men folk som tar seg en liten blås i ny og ne og har et liv de blir ikke sett ned på. Det mange nederlendere virkelig misliker er alle utlendingene som drar til nederland utelukkende for å røyke, røyker seg alt for fjerne, grønner på gaten og er dritfjerne over alt hvor nederlendere prøver å ha en vanlig dag. Mitt inntrykk er at det er flere cannabisbrukere i Nederland enn de fleste andre steder som har et sunt forhold til det å røyke en rev. Det jeg har skrevet her er kun basert på synsing, inntrykk, hearsay osv.

Punkt 5

Dette punktet er ikke tåpelig - tvert imot er det et viktig prinsipp.

Bilbelte er et dårlig eksempel av to grunner: a) du kan ikke få fengsel for ikke å bruke bilbelte, kun bøter; og b) du kan dø av å ikke bruke bilbelte, men du kan ikke dø av å bruke cannabis.

Grunnen til at du hører lite klaging om emnet i Norge er fordi nordmen er indoktrinert til å godta all slags mulig statlig kontroll på ting som staten strengt tatt ikke burde hatt noe med å kontrollere. I andre land er det for eksempel masse hurramegrundt om bilbeltebruk (det er bla ikke påbudt i New Hampshire, USA). (Uansett er ikke dette noen fanesak for meg iom. at jeg ikke er noe spesielt glad i biler, jeg bare understreker et poeng)

Til slutt er det helt riktig at staten betaler regninga hvis det går skeis, men ved en regulering av cannabis kunne man krevd inn disse kostnadene gjennom en avgift på cannabis på lik linje med det man forsøker å gjøre med de mye mer skadlige rusmidlene tobakk og alkohol. (Man burde også gjøre dette med sukker.)

Håper dette hjelper

PS.
Hvis du virkelig vil fordype deg i emnet, kan du lese denne statsvitenskapsboken for å skaffe deg dybdeforståelse basert på vitenskap skrevet av akademikere.
Sitat av Fasett Vis innlegg
Bilbelte er et dårlig eksempel av to grunner: a) du kan ikke få fengsel for ikke å bruke bilbelte, kun bøter; og b) du kan dø av å ikke bruke bilbelte, men du kan ikke dø av å bruke cannabis.
Vis hele sitatet...
Samtidig som man kan skade/drepe andre ved å ikke bruke bilbelte, ved at kroppen din blir et prosjektil.
Sist endret av Fanfarlo; 11. januar 2013 kl. 02:54.