Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 6967
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Den følelsen når du kommer hjem fra julebord, tar testen og ligger vist i faresonen for å bli alkoholiker, selv om jeg maks drikker alkohol ved 5 anledinger per år.
Vis hele sitatet...
Hvis man presterer å svare JA på 4-5 av spørsmålene etter kun ett julebord, selv om du bare drikker 5 ganger i året, så er jeg helt enig med AA at du har et alkoholproblem. Du er ikke alkoholiker, men har definitivt ett alkoholproblem.
Det er vel bare prøve å gå noen dager uten det. Får du abstinenser så er svaret enkelt. Gratulerer, du er desverre blitt fysisk avhengig av alkohol
Sitat av strikkball Vis innlegg
Jeg syntes AA hadde dårlige spørsmål. "Har du reparert i løpet av det siste året" var det dummeste.

Ville heller stilt spørsmål som:

Føler du deg ukomfortabel uten alkohol, sosialt eller alene?
Hvor ofte tenker du på alkohol når du ikke drikker?
Føler du at alkoholen styrer eller velger mange av aktivitene du gjør? (f.eks drar ofte på bar for der drikkes det, eller tar buss i steden for å kjøre fordi du er påvirka)
Vis hele sitatet...
Det dummeste er kansje det mest åpenbare. Kjenner ingen som reparerer om morgenen uten å ha ett problem jeg. Starter du dagen med børst så gir svarene på dine spørsmål seg selv. Spørsmålet er også med på CAGE, 4 spørsmål for å identifisere alkoholproblemer.
Sist endret av Yalla; 24. desember 2012 kl. 11:08.
Alkoholiker: Den som ikke klarer å begrense eller la være å drikke.

Jeg tar meg gjerne en fest, en todagers, eller flere helger på rad. Hadde ikke hatt noe problem med å kose meg med alkohol etter arbeid, men jeg ser ikke noe behov for det. På en annen side har jeg ikke noe problem med å ikke drikke, gjøre noe annet, uten at det plager meg. Abstinenser har jeg heller ikke.
Sitat av waf Vis innlegg
Alkoholiker: Den som ikke klarer å begrense eller la være å drikke.
Vis hele sitatet...
Ganske uenig der.

Dersom man har en fysisk sykdomstilstand som du sliter med i hverdagen, og alkohol kan funke som medisin for dette, og du som resultat av dette ikke klarer/kan slutte å drikke, vil jeg ikke si at personen er en alkoholiker.
En alkoholiker misbruker alkohol, for meg er misbruk når du føler du trenger pilsen/whiskyen på kvelden.
Dette er synsing fra min side men jeg synes å ruse seg hver dag er i meste laget og vil også kalle det misbruk, men dette kommer an på øynene som ser.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Susanna Vis innlegg
AA har 12 spørsmål som dekker det viktigste.
Vis hele sitatet...
Fikk ja på 8 av 12 der, men jeg er ikke en alkoholiker da. Er bare glad i å være dritings og ingenting er bedre enn et par pils dagen derpå. Jeg drikker kun i helgene da.

Hovedproblemet mitt er ikke hvor mye jeg drikker osv, men mer det at jeg plutselig kan bli totalt manisk iblant hvis jeg drikker. Ikke alltid, men en gang iblant.
Siste episode feks så trodde jeg plutselig at jeg hadde sett fremtiden og at dama mi ble å knivstikke meg, så jeg løp opp til henne og fortalte at hun ble å knivstikke meg. Hun ble mildt sagt freaka ut av meg, noe jeg forstår. Jeg var både blodseriøs men kjempeglad og energisk når jeg sa det.

Jeg har skjønt at det er et problem da, og jeg har kutta stort ned på drikkinga mi i forhold til før.

Poenget mitt er hvertfall at det ikke bare er alkoholisme som trenger å være ille. Det er ekstremt mange nordmenn som har et alkoholproblem, og har man det så kan det være greit å ta et lite tak i det.